Kan deze combinatie??

Nick Elias

Lid van de TWENOT
Heren,

kan deze combinatie?

Brits figuurtje uit de jaren 70/80 als ik het goed het. Deze wil ik plaatsen in noord Ierland. Zo ver ik weet is de uniform en uitrusting ok. Alleen de hoofddeksel heb ik mijn twijfels over?

Ik heb wel wat foto's gezien Alleen de muts zit meer naar voren naar beneden getrokken.

Alvast bedankt,

gr. Nick
20260703_194257.webp20260703_194240.webp20260703_194231.webp

Hoi Nick,

Het hoofddeksel is een tam o’shanter, oa gedragen door de Gordon Highlanders in Noord-Ierland. Combinatie kan dus zeker. Het figuur mist wel het veel gedragen scherfvest.
IMG_6620.webp
IMG_6622.webp
IMG_6623.webp

Dat scherfvest is trouwens een Amerikaanse M69 met nieuwe zakken en zwart plastic steunen voor de geweerkolf. De soldaat op het fietsje heeft een onaangepaste M69 aan.

Hoi Jakko,

Wat ik vreemd vond dat de meeste de flap van de Tos naar het gezicht naar beneden trekken i.p.v naar rechts, zoals bij een baret. Ik dacht dat het een ander model was. Ik zie nu ook dat sommige de Tos naar rechts trekt.

Ik mis inderdaad de scherfvest maar heb ook foto's gezien dat deze niet gedragen werdt. Dat was wel begin jaren 70.

Bedankt voor je toelichting.

Gr. Nick

Hoi Nick,

Da's een mooi figuur!
Momenteel ben ik ook bezig met N Ierland vanwege de bouw van een Saracen APC. Op de meeste foto's die ik heb gezien hebben de soldaten niet veel bij zich qua bepakking.
Jouw figuur lijkt voor 3 maanden aan spul bij zich te hebben? 🙂

Cheers
Erik Jan

Laatst bewerkt:
Ik heb het even gechecked bij Daniel .Meeste wat hij zegt wordt hier al eerder aangegeven .Figuur is eigenlijk niet zoals ze tijdens de troubles patrouileerden maar meer geschikt voor BAOR . In Ierland werd geen webbing en bepakking gedragen behalve de gasmaskertas , het genoemde scherfvest was standaard Als op de foto's te zien is is de tam o' shanter kleiner dan die van het figuur , deze is meer het grotere model zoals gedragen tijdens wo2.

Ok.... vind toch best veel foto's met webbing en zonder scherfvest. Hieronder zonder vest. Ik heb nog wat foto's maar die zijn van Alamy en Getty weet niet of ik daar gezeur mee krijg. Waar je kan zien dat ze aardig wat uitrusting meenemen en geen vest aan hebben.

sub-buzz-5310-1547129311-1-465x640.webp

Klopt wel dat de meeste foto's met vesten zijn en dat Britten weinig uitrusting om hebben.
Ik denk wel dat het eenheid of persoonlijke voorkeur is van wat men meeneemt op een patroelje.

Ik heb zelf in Bosnië gezeten en had meestal alles bij me. Mijn collega vond 3 magazijnen genoeg terwijl ik er 9 mee nam. En die deed gewoon een koppeltje om met munitietasje en veldfles. Persoonlijk vond ik dat wat magertjes maar hij vond het prima.

Ik zal het koppie vervangen daar had ik al mijn twijfels bij. Wel een mooi koppie.

Gr. Nick

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht je van het kopje afwillen.....

Ja, kan die mooi bij de bailybrug komen

Terug
Bovenaan