KAMPFRAUM ARNHEIM

KAMPFRAUM ARNHEIM

http://www.rzm.com/books/rzm/rzmbk012.cfm

Ben je klein behuisd en is je ruimte voor boeken beperkt of ligt je interesse totaal niet bij de strijd op Nederlands grond gebeid in 1944, dan is dit niet het juiste boek.

Met dit heb ik al het negatieve geschreven over het enorm grote (30x30cm) fotoboek gemaakt door RZM uit Amerika. De grondslag voor dit boek komt uit 2001 en het heeft redelijk lang geduurd voor dat het uiteindelijk op de markt is gekomen. Remy Spezzano, bekend van meerdere mooi vormgegeven boeken kwam met het idee om Kriegsberichter foto’s maximaal te publiceren zoals hij al eerder gedaan had met bijvoorbeeld het boek God, Honor, Fatherland A Photo History of Panzergrenadier Division "Grossdeutschland".

Ik vind dat hij hier erg goed is in geslaagd. Normaal gesproken kennen we de foto’s in een formaat van 13x18 maar in dit nieuwe boek staan ze minimaal twee keer zo groot afgedrukt. Remy heeft voor de gelegenheid hoogwaardige scans besteld in het Bundesarchiv, Koblenz en heeft deze weer bewerkt voor een maximaal resultaat.
Ik kan niet anders zeggen dat het resultaat er mag wezen. Voor de cracks onder ons zullen er niet veel nieuwe foto’s bij zitten maar toch. Zo zit in dit boek bijna de complete serie van de oorlogsfotograaf die in Elten (D) en bij de Arnhemse brug actief was. In Elten de Panther tanks van de 116.Pz.Div. op weg richting Arnhem en op de brug troepen op weg naar de Betuwe.
Uiteraard zitten de bekende series in Arnhem en Oosterbeek in het boek maar ook bijna de complete serie gemaakt om en nabij de Dreyerseweg te Oosterbeek.
Ook zitten er de series in welke ten oosten van Nijmegen zijn gemaakt. De afdrukken zijn zo scherp dat ze mij het gevoel geven of ze gisteren zijn gemaakt.

In een enkel geval zit er ook een bewogen of onscherpe foto bij maar dit stoort niet.

Staan in dit boek alle tot nu toe bekende PK foto’s zal misschien een terechte vraag zijn en het antwoord daarop is nee. Als ze dat willen doen bij RZM dan kunnen ze nog een deel twee en misschien zelfs wel deel drie maken. Om de zoveel tijd duiken er her en der nieuwe PK foto’s op en we weten nu nog steeds niet wie wat allemaal heeft op dit gebied.

Qua informatie in de tekst zal je niet veel nieuwe feiten ontdekken als je de strijd in je hoofd heb zitten maar de schrijver Harlan Glenn heeft enorm zijn best gedaan om zoveel mogelijk informatie in dit boek te plaatsen. Ook op het gebied van uniformen en uitrusting staat er veel geschreven in dit boek. Ook de plattegronden zijn mooi en duidelijk weergegeven.

Het boek heb ik nu een tijdje in huis en ik kan niet anders schrijven dat het een aangename aanwinst is die zijn geld dubbel en dwars waard is. Elke keer weer kijken naar die bekende foto en meer en meer details zien door de scherpe kwaliteit is een genot.

Staan er geen fouten in dit boek. Waarschijnlijk wel maar dat houd je altijd. Inzichten veranderen in de loop van de tijd en punten en komma’s die verkeerd staan zie je altijd te laat.

Als je het boek wilt bestellen zou ik het bij een Europese/Nederlandse firma doen omdat het boek redelijk op gewicht is wat weer een nadeel is voor de verzendkosten.

Al met al een echte aanrader.

Marcel 😀

Hoi Marcel,

Ik heb het boek vorige week ontvangen (een enorme doos met een enorm, vierkant boek) en kan alleen maar onderschrijven wat je hierboven zegt. Waanzinnig grote platen met foto's, hele series (waaronder verschillende flaks in/om Arnhem, StuGs, Panthers) en zowel de aanloop (letterlijk, vanuit Duitsland) als afloop. Alles van Duitsche kant, maar ook de vele Britse gevangenen (die toch opvallend vaak lachend naar de camera kijken).

En kennelijk ook met een behoorlijke bijdrage van jouw kant, zoals het in het voorwoord netjes geformuleerd wordt. Het zal een hele klus zijn geweest om alles qua locatie helder te krijgen. En ook aardig om te zien wat je met een wit tuinbankje kan doen...

Een echte aanrader, en een aanwinst voor iedereen, ook heb die de tweedelige serie Arnhem: then&now en Marcel's Concord boek hebben over Arnhem.

Erich

bedankt voor de tip !!

groet,
Peter

Peter,

ik zou toch ergens anders gaan shoppen: (prijs incl. shipping)

http://www.bookfinder.com/search/?author=&title=&lang=en&isbn=9780965758499&submit=Search&new_used=*&destination=nl&currency=EUR&mode=basic&st=sr&ac=qr

groet Bas

Bas bedankt, weetniet welke Peter je bedoelde maar hij staat gebookmarked.

groet peter

Terug
Bovenaan