Af! Ka-Mi

Dit model is af!

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Wat doe je als er niets op tv is behalve verkiezingen... Dan pak je de bovenste doos van de stapel en begin je met plakken. En aan het eind van de avond zit je Ka-Mi in elkaar.

Maar meteen even voorzien van de primer en nu aan het dagdromen over alle chips, krassen en overige mis-use die ik erop kan loslaten....
(De Tamiya Gamma-goat was de volgende op de stapel. 🫣)

20231123_120849.jpg
20231123_224616.jpg

Laatst bewerkt:
Wat doe je als er niets op tv is behalve verkiezingen... Dan pak je de bovenste doos van de stapel en begin je met plakken. En aan het eind van de avond zit je Ka-Mi in elkaar.

Maar meteen even voorzien van de primer en nu aan het dagdromen over alle chips, krassen en overige mis-use die ik erop kan loslaten....
(De Tamiya Gamma-goat was de volgende op de stapel. 🫣)

Bekijk bijlage 31936
Bekijk bijlage 31937
Dat tempo van jou is toch echt onnavolgbaar. Ook ik dacht die avond aan chips….maar bij mij zaten ze in een zak!

Het lijkt zo net alsof hij alleen maar in de grondverf staat 🙂

Welke kleur grijs gebruik je, Bas?
In de bouwbeschrijving van de Dragon 1/35 kit gebruikt men MrHobby SC02.
Dat is IJN Hull Color (Sasebo).
In mijn referentieboek “Tankpower Japanese Armor vol. 3” staat dat het 101ste Special Naval Landing Force bij de battle of the Ormoc Bay (Leyte) in december 1944 haar Ka-Mi’s overgeverfd had met een laag groen.

IMG_4998.jpeg

Heb niet heel veel referentie van dit Japanse spul, dus hou het bij de bouwbeschrijving. Is ook weer een keer anders dan groen.

CBenjamin_Ka-Mi_inst_04.jpg

Ja, natuurlijk. Zou het voortschrijdend inzicht van Dragon zijn om de kleur in mijn beschrijving te wijzigen naar SC02,
en bij het model van 2018 weer naar H82/31?

Waar ze op zee en in de lucht absoluut top materieel en materiaal hadden zijn de Japanse tanks in 40-45 nooit echt doorontwikkeld volgens mij.

Omdat ze op hun grondkampanje vrijwel geen tanks tegen kwamen, vooral infanterie, dus was er ook weinig noodzaak om erop in te springen, en toen was het te laat. Infanterie had ook maar een 47mm anti tank geschut, dat is wat men hier in de begindagen gebruikte

Dat, en toen WOII echt losbarstte lag de macht in Japan bij de marine, niet bij de landmacht. Die twee hadden een grotere hekel aan elkaar dan aan de vijand, en vanaf eind 19e eeuw had de landmacht de overhand — daarom de expansie naar Korea, Mantsjoerije en China. Maar toen ze dachten dat ze ook de Sovjetunie aankonden en daar heel hard het deksel op de neus kregen, zag de marine z’n kans — daarom de expansie naar de Filipijnen en Nederlands-Indië, en de aanval op de VS in Pearl Harbor. Ik denk dat, als de Japanners tegen de Russen waren bijven vechten, ze snel hun tanks verbeterd hadden tot een niveau waarop ze meekonden met Europa. Maar voor de marine is tanks ontwikkelen natuurlijk volledig bijzaak.

Even een wrap up hoe dat werkt met de sticker. Sinds kort heb ik ontdekt dat een groothandel in Tilburg dezelfde vellen verkoopt als dat grote jongens gebruiken, namelijk Oramask 810. Maskeer en Sjabloon Folies | Professionele Snijfolie | DDS Druma en dat per meter voor een prijs dat je het kunt veroorloven om meerdere keren een foutje te maken. Daarnaast heb ik een Brother Scan'n'cut waar ik tot dus ver veel te weinig gebruik van maak.

Dus stap 1 is meten hoe groot de tekst moet worden en een lettertype uitkiezen. Daarna is het een kwestie van de juiste parameters instellen. Er zit een instelling half-cut in die wel het folie doorsnijdt, maar niet de drager, wat dus ideaal is voor deze toepassing. En een testknopje, waarmee je dus kunt testen of alles goed staat en deze heeft me al een hoop ellende bespaard. En daarna is het simpel de machine zijn ding laten doen, folie overhevelen van het vel naar de definitieve plaats en voorzichtig spuiten. Veel werk, maar zo strak krijg ik het nooit met de hand geschilderd.

Gesneden folie uit de plotter.
20231227_112105.jpg
Op het model plakken
20231227_113437.jpg
Voorzichtig spuiten.
20231227_114258.jpg

En klaar.
20231227_114506.jpg

Mijn goede voornemen voor 2024 is om hier veel meer gebruik van te gaan maken.

Gr Bas

…nu duimen draaien t/m 31 december…?

Terug
Bovenaan