JS-2 95% gereed

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
sd Kfz 135/1 Afrika
Partisans
Hi guys,

Hier weer eens een post van mijn zijde. De afgelopen tijd heb ik me qua modelbouw vooral bezig gehouden met de JS-2 van Tamiya. Een uitstekende kit die lekker bouwt, zoals we gewend zijn van dit gerenommeerde merk. Hier twee foto's van dit model. Inmiddels ben ik wel verder. Zo zijn de torennummers en tekens inmiddels geschilderd evenals een andere kleine zaken zoals het zeil. Wat vooral rest is het afmaken van de modder, nog een paar washes, 'stofferen' en wat olie en andere vuiligheid 😉.

154258_461841943862206_1800143496_n.jpg

De spatborden zijn zelf gemaakt, evenals de externe brandstoftanks om de tank een gehavend uiterlijk te geven. Verder de PE set van Aber en rupsen van Friul erop gelegd. Van de PE set heb ik de helft niet gebruikt, want of overbodig of minder correct. Wat iig een mooie toevoeging was, was de gereedschapskist, die een model op zich is en erg leuk om te maken.

59598_461841733862227_301584418_n.jpg

Deze foto komt qua kleur het beste overeen. De kleur is een mix van Tamiya, Vallejo en Lifecolor. Russian green, wit, zwart en een snufje blauw zitten er iig in. Met verschillende filters is de monotone basislaag voorzien van meer contrast.

Binnenkort zal ik meer foto's erop knallen.

Grtn,

Vincent

Ik denk dat je ook nog wel wat meer had kunnen doen met washes en chips, maar dat is mijn persoonlijke smaak. Verder vind ik dat Maarten gelijk heeft, en dat je misschien de overgang van de modder naar je model wat subtieler had kunnen maken, vooral op de achterkant:

Maar verder een mooi model!

Greetz

Hallo Vincent,

Ik vind juist wel dat je er een heel mooi kleurenspel van hebt gemaakt 🙂
De rupsen mogen best monotoon, er komt tenslotte nog genoeg modder en stof op.
Inderdaad alleen de moddervlek achterop wat meer laten overgaan, op de zijkant is het al prima !

Succes en ik kijk uit naar de rest,

Wim

Dag Vincent,

Ook ik vind hem er erg mooi uit zien en ik sluit me aan bij Wim voor wat betreft het kleurenspel. Hij staat er lekker stoffig bij en het robuuste van de tank versterkt dit dan weer. De modder? Ik zou er tervreden mee zijn.

Hoi Vincent,

ik vind hem eigenlijk nog wat te braaf. Je hebt contrasten erin gebracht met filters en wahes, maar ik zou ervoor kiezen om nog veel meer contrast in de basis te liggen.
Colour modulation, pre-shading, post shading, hoe je het ook wilt noemen, maar het zorgt voor een basislaag die het filterwerk nog makkelijker maakt. Russische groen en Olive Drab zijn kleuren die dit echt nodig hebben imho.
Rond de kapotte spatborden kan nog veel meer modder tegen de romp.

Ik ben benieuwd naar de volgende ronde.

Groet, MartinD

Hi heren,

Bedankt voor jullie feedback! Vwb de modder, daar ben ik dus nog niet klaar mee, en die zal dus intenser worden en ook meer variatie gaan kennen. Vwb verder filteren topcoat: ik geloof dat ik het hele arsenaal aan filtertechnieken er wel op losgelaten heb, of dat gaat nog gebeuren (stof). Het enige wat ik niet heb gedaan is met de airbrushen van het model varianten van de basiskleur aangebracht te hebben. Dit vind ik persoonlijk minder realistisch. De verkrijging en verwering probeer ik met latere filters te realiseren dus.

Hier trouwens nog een betere en recente foto:

JS-2.jpg

Op het dak van de koepel zit al een dun laagje stof, evenals op het motordek, zodat die licht contrasteert met de rest.

Grtn

Vincent

Hi Peter,

Merci, bruut is inderdaad een kernachtige samenvatting van de JS-2. Ik verwacht hem met een beetje geluk deze week af te krijgen en dan zal ik meer foto's erop knallen. Ik vind deze kit trouwens een van de leukste om te bouwen van Tamiya, zeker een aanrader.

Grtn

Vincent

Hi,

Hier nog wat pics van het model. Deze zijn geschoten net nadat ik de laatste laag modder heb aangebracht. Vandaar dat daar sterke contrasten te zien zijn. Ook zitten her en der kleine modderspikkels, veroorzaak door het voertuig zelf, passerend materieel en de bemanning. Dit effect is wel afgezwakt door de laag stof die nadien is aangebracht.

Momenteel is het model bijna af wat mij betreft. Alleen nog wat olievlekken aanbrengen en natte modder van MIG. Ik verneem graag jullie feedback.

Afbeelding2.png

Afbeelding3.png

Grtn

Vincent

Hi gents,

OK merci, een diorama daar zat ik ook aan te denken: in de nadagen van de oorlog in een stad aan het Oostfront. Een paar Panzerknackers die langs de uitgeschakelde JS2 rennen temidden van totale verwoesting en chaos. Alleen heb ik nog nooit een fatsoenlijk diorama gebouwd, dus dat zal nog wel een uitdaging worden!

grtn

Vincent

Een uitgeschakelde JS is niet zo logisch, omdat deze er nog volledig operationeel uitziet. Meestal werden achtergelaten tanks onklaar gemaakt, met bijv. explosieven. Misschien kan je een diorama maken met deze JS die door een verlaten straat rijd, en dat op een straathoek of ergens anders zich twee panzeknäcker verbergen, wachtend op een goed moment om de JS uit te schakelen?

Greetz

Pelle Couwenhoven zei:
... Meestal werden achtergelaten tanks onklaar gemaakt, ...

Meestal,

maar misschien deze net niet,
misschien had deze een lege tank,
of misschien een vuiltje in zijn bougies,
lekke tracks?

Vincent,

gewoon beginnen met een klein ondergrondje, zolang je je model er niet op verlijmd of vast tackert kun je hem altijd nog zonder plankje in de kast zetten... 😉

Rico

Hi,

Ja dat is ook een idee, met gesloten luiken rondrijden in stedelijk gebied. Mn idee was in eerste instantie, een heel kleine inslag te maken rechts van de bestuurder, die de inslag van een Panzerfaust voorstelt, die waren doorgaans erg klein. Alleen weet ik dan niet precies wat er verder aan het exterieur te zien is omdat een dergelijke inslag doorgaans wel dodelijk is voor de bemanning, maar de tank van buiten intact laat. Ten minste, wat ik zo her en der heb gelezen. Dus als iemand daar meer over kan zeggen houd ik me aanbevolen.

Vervolgens een paar van die Panzerknackers die onder dekking van het ene huizenblok naar het andere rennen. Dan heb je wel dynamiek in het verhaal. Ik zal me eens gaan verdiepen in dioramabouw, overige tips daartoe zijn welkom. Het lijkt me wel een keer mooi, verandering van spijs doet eten. En zeker als je ziet wat er o.a in Art of Modelling over wordt gepubliceerd. Dan hebben we iig al een voornemen voor 2013 😉

Grtn

Vincent

Volgens mij waren panzerfausts niet bedoeld om het pantser te penetreren, maar om de boel in de fik te zetten. Als een panzerfaust werd afgevuurd en hij raakte een tank, ontstond er een grote explosie die alles om zich heen verschroeide. Als je met open luiken in je tank rondreed, had je dus grote kans om geraakt te worden met een panzerfaust die dodelijk was voor de bemanning, wanneer goed gericht.

Maar dit is wat ik dacht hoor, zeker weten doe ik het niet... Indien nodig zou ik graag verbeterd worden! :!:

Greetz

Hi Pelle,

Wat ik gelezen heb is dat een Panzerfaust doorgaans een klein gat sloeg en in het geval van een JS-2 niet krachtig genoeg was de tank te verwoesten maar wel om de onfortuinlijke bemanning te doden: http://www.battlefront.com/community/showthread.php?t=106220&page=4 Ik ben ook geen munitie expert, maar dit was wat een ooggetuige toen optekende.

Grtn,

Vincent

http://nl.wikipedia.org/wiki/Panzerfaust

Veel weet ik er ook niet van, maar wat mij ooit uitgelegd is betreffende de LAW, was dat men er het liefst voor kiest om geen explosieve te gebruiken.
Dat wil zeggen, de granaat gaat door het pantser, en de eventuele fragmenten die de tank binnen gaan stuiteren daar in de rondte om de bemanning uit te schakelen.
Dit om de overwonnen tank weer mobiel te maken/houden voor de eigen troepen. Na het lezen van het verhaal van de panzerfaust had ik ook dat idee bij deze...

Maar ook ik laat me graag weer wijzer maken over de Pantservuist.

Rico

Inderdaad, een panzerfaust gaat zeker door de bepantsering heen. De afstand tot het doel was daarbij niet van belang, mits je het doel raakt natuurlijk (het bereik van een panzerfaust was enige tientallen meters voor de vroege versie tot iets meer dan 100 meter voor de latere versies). De panzerfaust werkt met een zogenaamde 'holle lading'.

Voor de geïnteresseerden even een korte lezing "hoe schakel ik (gericht) een tank uit?". Gericht dus, niet met een zo groot mogelijke explosie en hopen dat er iets stuk gaat... 😉

Methode 1: penetrator (APFSDS).
Het projectiel dat wordt afgeschoten is pijlvormig (al dan niet met vinnen) uit een zo zwaar en hard mogelijk materiaal. Een bepaalde vorm van Uranium wordt hier tegenwoordig veel voor gebruikt. Het is minder radioactief dan gewoon Uranium, erg hard en zo'n 70% zwaarder dan lood (van hetzelfde volume). In tankmunitie wordt de pijl op zijn plaats gehouden door een manchet, die zorgt dat het geheel in de loop past. De pijl zelf heeft een veel kleinere diameter dan de diameter van de loop / schietbuis. Na het afvuren valt de manchet weg en schiet de pijl met hoge snelheid naar het doel. Als de pijl het doel raakt zal de energie vrijkomen en het doel vernietigen. Het projectiel zelf bevat dus geen explosieven, maar werkt op basis van 'bot geweld'. De meeste moderne tankmunitie werkt tegenwoordig op deze manier. Penetrators worden bij voorkeur verschoten uit een gladde loop (zonder trekken en velden) omdat ze op die manier de meeste snelheid meekrijgen met de minste slijtage aan de loop. Om effectief te zijn tegen pantser heb je alleen wel een groot kanon nodig om de vereiste snelheid van het projectiel te bereiken (een tank of iets soortgelijks), met draagbare wapens gaat dat vrijwel zeker niet lukken.

Methode 2: holle lading (HEAT)
Een holle lading (shaped charge in het Engels) bestaat uit een explosief in de vorm van een omgekeerde kegel en een metalen 'bekleding'. Zodra het projectiel het doel raakt wordt het explosief ontstoken en verandert het (door de vorm van het explosief) de metalen 'bekleding' in een straal 'gesmolten' materiaal dat met hoge snelheid het doel raakt. Die straal smelt het pantser van het doel niet, maar gaat er puur op kinetische energie doorheen (de snelheid van die straal kan tot 25x de geluidssnelheid zijn). Het effect van een holle lading is niet afhankelijk van de snelheid van het projectiel, maar van de diameter (groter is beter).

Omdat de snelheid van het projectiel zelf niet belangrijk is voor het effect wordt de holle lading veel gebruikt in antitankraketten en raketwerpers (RPG). Snelheid van het projectiel is daarbij alleen van belang om het doel te raken, niet voor het effect als je raak schiet.

Projectielen met een holle lading werden in het verleden vanwege de trefzekerheid wel afgeschoten uit wapens met een getrokken loop (met trekken en velden), maar dat is niet ideaal. Doordat het projectiel roteert wordt namelijk de straal van het gesmolten materiaal verstoord en wordt het effect minder. Ook de afstand tot het doel (het pantser) luistert nogal nauw voor een optimaal effect. Omdat wapens die werken met een holle lading makkelijk draagbaar zijn (je hebt er geen groot kanon voor nodig) zijn ze nog steeds erg populair. Dat is ook de reden dat je tegenwoordig veel explosief pantser ('tegeltjes') ziet en van die hekwerken rond voertuigen. Explosief pantser verstoort de straal gesmolten materiaal en de hekwerken verstoren de optimale werkingsafstand. Zowel de LAW als de panzerfaust werken met dit principe.

Methode 3: squash head (HESH)
Een beetje een vreemde eend in de bijt. Een squash head projectiel doorboort het pantser niet, maar 'plakt' een explosief aan de buitenzijde van het doelwit en brengt dat vervolgens tot ontploffing. Door de trillingen van de explosie zullen aan de binnenkant van het doelwit (=tank) stukken materiaal afbreken en door de ruimte vliegen. Deze richten vervolgens schade aan bij alles en iedereen dat / die zich in die ruimte zal bevinden.

Voor dit type munitie maakt het niet uit of het uit een getrokken of een gladde loop verschoten wordt (zolang het maar raak is). De werkzaamheid komt puur uit de kracht van de explosie. Een hoge projectielsnelheid is in dat opzicht ook niet wenselijk, omdat daarmee de explosieve lading 'weg spettert'. HESH-projectielen zijn eigenlijk alleen op grote schaal in gebruik (geweest) bij de Britten en de landen die Brits materiaal hebben gekocht.

Tot zover de lezing,

Groet,
Mario

Terug
Bovenaan