Af! JPK 120

Dit model is af!
Al het Leopard spul van Leopard Workshop is te koop bij Modellbau Köning. Ik heb er net het nodige besteld en dat is nu onderweg. Als ik dit had geweten …. had ik ze erbij besteld (.ik heb er net nog genoeg liggen voor eigen te bouwen projecten).
Verzendkosten Duitsland vind ik altijd best hoog. Het gekke is dat als je in Polen iets besteld je maar weinig verzendkosten hebt.

Ik zou er ook wel 2 willen maar hoe regel je zoiets?
Gewoon hier een oproep zetten wie Leopard Workshop spullen wil of andere zaken die bij Modellbau Köning hebben. Een die besteld vervolgens en de anderen betalen hun deel aan hem (artikelkosten en het deel naar ratio van totaal bestelbedrag voor de verzendkosten).
Zelfde geldt voor een gezamenlijke bestelling voor bijvoorbeeld kettinkjes in Japan of waar ze dan ook te koop zijn (en direct kijken of ze daar meer specifiek spul hebben dat hier niet te krijgen is)

Verdeling in Nederland is wel een ding want daardoor krijg je weer verzendkosten. Komende TWENOT meeting kan mooi distributie punt zijn!
Belangrijkste is dus wie de coördinatie op zich neemt en even oproepje doet hier op het forum.
Als we nu regelmatig dit soort oproepen doen als iemand van plan is iets te bestellen in een “duur verzendkosten land” kunnen we samen dit soort bestellingen betaalbaar houden. Aan Jakko om aan te geven wat beste plek op forum daarvoor is.

Laatst bewerkt:
Verzendkosten in NL zijn verwaarloosbaar, postzegels, bubbelenvelop, dat valt wel mee.
Ik kijk er toch anders naar denk ik. Voor de prijs van één model minder omdat die toch verdwijnt in de stapel dozen voor " ooit" en " later als..." kan je een hele berg van dit soort nuttige spullen, die je hoogst waarschijnlijk wel zal gebruiken, online kopen en op laten sturen

Ik zal er dit weekend eens naar kijken, alles op een rijtje zetten en kom er dan nog op terug

De markeringen zijn eindelijk ook af:

IMG_9703.jpeg

De 024 heb ik vier keer gemaakt uit cijfers die ik losgesneden heb uit een heel oud velletje van de Italeri Willys jeep. Ik heb dat in drie keer gedaan: eerst de 0, dan als die droog was de 2 en dan ook die weer laten drogen voordat ik de 4 deed. Dit vooral om te voorkomen dat ze zouden verschuiven door het water van het volgende cijfer. Helaas een beetje zilvereffect, maar in het echt minder erg dan het op de foto lijkt. Hopelijk is dat af te zwakken met wat vuil er overheen, wanneer de vernis over de decals eenmaal droog is.

Ook ben ik aan het figuurtje begonnen, maar dat is moeilijk te fotograferen met een iPad:

IMG_9701.jpegIMG_9702.jpeg

Afgezien daarvan zijn m’n schilderskunsten ook niet goed genoeg dat je het figuurtje zover vergroot moet bekijken als op deze foto’s 🙂

Ik heb het hele model een lichte wash gegeven van Revell dark earth om het wat vuil en stoffig te laten lijken:

IMG_9704.jpeg

Ook de wielen en rupsbanden heb ik daarmee gedaan, maar wat dikker want die worden natuurlijk vuiler.

Daarna wilde ik de wielen en rupsbanden monteren, maar ontdekte een probleem dat ik niet voorzien had: de wielen willen niet over de assen waar ik het koperdraad omheen gewikkeld heb. Achteraf bezien had ik dat kunnen verwachten: de poly caps passen er overheen, maar alleen met wat moeite en door ze te draaien — en dat gaat goed met een losse poly cap, maar niet als die in een wiel zit waarin hij vrij kan draaien 🙁 Nu is de vraag hoe ik dat weer op kan lossen … ik zit te denken om het koperdraad er weer af te halen en er dunner aan te doen, hopelijk werkt dat.

De oplossing voor het niet passen van de wielen lijkt te zijn om het koperdraad er maar af te halen en dunner erop te doen:

IMG_9707.jpeg

Links de originele draad, die 0,6 mm dik blijkt te zijn, rechts draad van 0,4 mm dik. Helaas is die netjes op de as winden bijna onmogelijk omdat er amper ruimte is om te werken, maar het wiel waarmee ik dit testte bleef zitten. Hopelijk doet lijm de rest 🙂

Nog iets dat ik eerder gezien had moeten hebben:

IMG_9705.jpeg

Ik heb de spanwielen naar voren verplaatst, maar te ver … Er is geen ruimte meer voor de rupsband tussen wiel en spatbord 🙁 Dan maar een rigoreuze oplossing:

IMG_9706.jpeg

Eerst een gaatje door het draaipunt geboord, helemaal de romp in, daarna heb ik de zuigerstang doorgezaagd en de arm van de romp gebroken (voorzichtig!) zodat ik een messing pennetje in de armen kon lijmen:

IMG_9708.jpeg

Nu alleen nog kijken hoe ver ze wel moeten en de zuigerstang op lengte maken daarvoor. En hem zilverkleurig schilderen, dat ben ik ook nog vergeten te doen.

Op de valreep een paar drempels. Maar ik heb sterk de indruk dat het goed komt!

Succes, Jan

Nu ik nog 😉

De armen voor de spanwielen zitten er ondertussen alweer op gelijmd, maar nu verticaler zodat er wel net genoeg ruimte is voor de rupsbanden. Nu alleen nog koperdraad rond de overige elf assen wikkelen …

Wat een strijd … 🙁

IMG_9710.jpegIMG_9711.jpeg

De wielen en rupsbanden zitten erop, maar vraag niet hoe. Ongetwijfeld was het allemaal precies naar plan verlopen als ik een paar maanden geleden dunner koperdraad gebruikt had. Maar ja, aan wijsheid achteraf heb je niet zo heel veel.

Ik moest wel uit allebei de rupsbanden een schakel halen, want ze waren ze veel te lang, maar dat is beter dan er eentje tekort hebben — en een groot voordeel van werkende rupsbanden dat je dit eenvoudig kunt doen.

Bovenop heb ik de stangetjes voor de spiegels vervangen door 0,5 mm messing:

IMG_9712.jpeg

De rechter was al eerder afgebroken, de linker knakte nu ook door, dus was het tijd om dit ook echt te doen. Ik heb eerst de restanten weggesneden en dan met een 0,55 mm-boortje van voor naar achter door de beugel geboord en er dan een L-vorming stukje messing ingelijmd; de maten daarvan kwamen natuurlijk gewoon van het plastic deel dat brak. De spiegels zelf kunnen er pas op nadat de kanonnen erin zitten, want daarvoor zitten ze in de weg.

Bedankt 🙂

Leuk detail, de oefen munitiekist.
Die zie je veel op foto’s van Belgische JPK’s (de 90 dan 🙂 ) op oefening, maar meestal op een gekke manier: ze legden de patroonband in de houder op de affuit, en staken het blauwe blik dan verticaal over de houder heen, als een soort achterkant om te zorgen dat de band er niet uit rolt. Ik had geen zin om dat alles zelf te maken, dus gewoon het blik blauw met witte letters en klaar. Jammer genoeg had ik geen stukje patroonband om tussen het blik en de MAG te steken.

Terug
Bovenaan