[Johannes] Sd.Kfz. 251/17

Johannes Haspels

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Halbketten
Ik ga ook eens een poging wagen met een SdKfz 251/17 van AFVclub ...

af35118.jpg

... op basis van deze 2 foto's ...

251Flak38camo1.jpg

images

Ik ben benieuwd hoever ik het ga schoppen :!:

groet,
der Johann

Een heel goede keuze Frank, het is wat mij betreft één van de interessantste 251's. Net als heer Reits heb ik er ook één in een ver gevorderd stadium maar net die laatste zetjes .... Dus mijn advies is even alle andere kits aan de kant en gewoon afmaken dit model 😉 .

Groet,

Arjan

Inderdaad een zeer interessante keuze!!
Ben benieuwd hoe je die plantaardige camo gaat doen.

Deze ga ik toch volgen.
Zelf vind ik de 251 een van de interessantste voertuigen.
Mijn bedoeling is om met de jaren de verschillende varianten te maken.
Dat zijn er een hele hoop namelijk 23 hoofdvarianten voor de Duitsers en dan nog in beslag genomen voertuigen door BVB de Amerikanen.
Zelf ben ik nu bezig een de 251/4 ook van AFV. Zijn goed kits met een goede pasvorm.
De 251/17 bestond ook in 2 varianten (soorten geschut).
Ik heb ze beide liggen van Dragon.
En dan ook nog een commandovoertuig.
In totaal dus 3 varianten voor de 251/17

Buzzy10719 zei:
In totaal dus 3 varianten voor de 251/17

Voor de purist is de benaming 251/17 voor het HG voertuig niet correct. Eigenlijk had Frank de benaming "2cm Flak 38 auf Schützenpanzerwagen Sdkfz. 251" moeten gebruiken, maar ja, dat is nogal een mond vol. Afgezien van de twee verschillende HG Luftwaffe versies zijn er zeker nog 3 andere versies van 2cm Flak op Sdkfz.251, dus van de Sdkfz.251/17.

Arjan

Ik ga er inderdaad niet zo'n enorme puristenzoektocht van maken en probeer er 'gewoon' een zandkleurige-groenige rijdende plantenbak van te maken. 🙂

Ik vond deze url :http://www.rlm.at/cont/gal30_e.htm , waarbij een collega er iets moois van gemaakt heeft met oude Kirin-figurenm maar die zouden OOP zijn.
Heeft iemand nog een goed voorstel voor de bemanning ? (camo-smocks met schuitjes)

groet

'tag Johann,
Ik ga er inderdaad niet zo'n enorme puristenzoektocht van maken en probeer er 'gewoon' een zandkleurige-groenige rijdende plantenbak van te maken. 🙂
Heerlijk, niet? Lekker de boel wegstoppen onder de camo en 't ziet er nog stééds retegaaf uit !! Viel Spaß mann !

En wat bedoel je met die "schuitjes"?

AHA, schuitjes, klár !
Ik zou figuren voor je kúnnen hebben, heb vooral van Dragon veeeeeeeeeeeeeeele doosjes staan,
maar dan zal je zelf moeten bedenken welke, want is teveel om op te noemen.

hoor 't wel...

Ik kom wat zvesdasiaanse pasproblemen tegen bij de /17-conversie-sprue en moet echt even kijken hoe dit geheel verder gaat ...
Heb bijzonder weinig trek in allerlei knip- en plakwerk ... 😈

Ha die Frank,

Ik heb onlangs een gebouwde AFV-/17 van Dan Raadtgever overgenomen die er goed uitziet. Misschien dat ik wat detailfoto's voor je kan schieten? Is het wellicht handig dat ik weet tegen welke pasproblemen je nu precies loopt...

groeten, Richard.

Richard,

Een kort bouwlontje maakte zich van mij meester toen ik de drang voelde om dat te posten !
Inmiddels heb ik het euvel verholpen. Het ging om de achter bovenopbouw met iets afwijkende groene kleur sprue.
Ik heb mijn geduld weer in toom en ga inmiddels stug door zonder problemen ! 🤣

Jaja ... we doen nog mee ... 🤣

Dan zit ik nog enige afbeeldingen online te bekijken en denk na om eventueel mijn foto te veranderen.
De gecamoufleerde versie is wel erg aantrekkelijk, maar ik overweeg om misschien een 'normale' variant te maken, ...

Optie 2.
sdkfz251i17-1.jpg

... omdat ie hierboven openstaat ...

Optie 3.
SdKfz251-1.jpg

... of omdat de zwarte ( ? ) uniformen wel mooi afsteken tegen een grijzige 251 ...

We bouwen eerst eens verder en denken er over na ...

Mooi gevorderd al man.
Ik hoop juist dat de bovenkant vooraan nog niet vast hangt, het is niet simpel om de kijkgaten vast te zetten en denk zelfs bijna onmogelijk indien de voorkant al vast gekleefd is.
Voor de rest loopt het vlot zie ik.

Hoi Werner,

Dat gedeelte zat nog los, onder andere vanwege de kijkluiken, maar voornamelijk vanwege de verflaag ;
dat bestuurdersgedeelte ga ik van binnen verven met Vallejo Ivory. De kijluiken zitten er inmiddels op (3 open, 1 dicht) en de radio heeft wat bedrading gekregen.
In principe is het klaar voor een brushsessie, maar ben ik er nog niet helemaal over uit welke foto ik wil namaken, dus ook nog niet uit over de kleuren.

groet

Johannes Haspels zei:
Hoi Werner,

Dat gedeelte zat nog los, onder andere vanwege de kijkluiken, maar voornamelijk vanwege de verflaag ;
dat bestuurdersgedeelte ga ik van binnen verven met Vallejo Ivory. De kijluiken zitten er inmiddels op (3 open, 1 dicht) en de radio heeft wat bedrading gekregen.
In principe is het klaar voor een brushsessie, maar ben ik er nog niet helemaal over uit welke foto ik wil namaken, dus ook nog niet uit over de kleuren.

groet
Ok man,

Ben benieuwd naar het vervolg.

mvg
Werner

Johannes Haspels zei:
de radio heeft wat bedrading gekregen.

Ha Frank, het vreemde is dat er op geen enkele foto een antenne of antennevoet te zien is. Dit lijkt erop te wijzen dat deze voertuigen helemaal geen radio hadden. Lijkt me verstandig dat je je op een andere foto concentreert dan die van de "plantenbak". Wellicht is dit wat, zelfs Karl Rossmann himself bemoeit zich met de track reparatie :

Of een rustpauze:

Groet,

Arjan

Dank voor je reply Arjan :!:

Ik was al op zoek geweest naar meer foto's over de 251, maar kon niets meer vinden dan dat ik gepost had.
Jouw laatste foto heeft toch wel iets ...

Wat betreft de radio was ik gedachteloos de bouwhandleiding aan het volgen, tot ik erachter kwam dat ik de radio op de kop erin had gezet ...

Ik ben een chart gaan bekijken waarop het aansluitschema (koptelefoon, antennevoet etc) staat en bij het zien van de antenne dacht ik al van 'waar is eigenlijk de antenne?'
Jouw opmerking over het niet aanwezig zijn van de radio lijkt me daarom ook helemaal terecht. Op geen enkele foto is dan ook maar iets te vinden van een spriet. Echter, nu denk ik er aan om zelf een antennepot erop te scratchen. Wat jij ?

groet

Goed gezien, al eens gekeken in de boeken die ik door gestuurd heb, Misschien vind je daar meer op.
Ik heb hier nog eens gekeken in mijn boeken die ik niet digitaal heb van de 251 en stel vast dat enkel het commandovoertuig van de 251/17 een raamantenne heeft gelijkend aan dat van de 251/3 maar dit commandovoertuig heeft dan weer geen geschut.
Hieruit denk ik dat je mag concluderen dat de bewapende 251/17 geen radio heeft.
De reden is misschien omdat de antenne in de weg zou kunnen zitten van het geschut als het draait.
Hopelijk ben je hier mee geholpen.

Werner Nica zei:
... Hieruit denk ik dat je mag concluderen dat de bewapende 251/17 geen radio heeft. De reden is misschien omdat de antenne in de weg zou kunnen zitten van het geschut als het draait.

De commando-versie heb ik ook nog staan 8)
Mijn idee van scratch heeft betrekking op een sprietantenne, en geen raam, precies vanwege mobiliteit van de FlaK.
Ik heb even een voorbeeldje van internet geplukt met mijn idee van een antenne-toevoeging ...

Nu dacht ik te weten dat deze antenne voor grond was en de raam-antenne voor de lucht, maar ben me even niet zeker. Dan verder redenerend; theoretisch zou het mogelijk zijn om een raamantenne te plaatsen ter hoogte / iets hoger van de hull-hoogte, om uitklapbaarheid vooralsnog mogelijk te houden.

groet

Ik heb de foto's op de HD eens bekeken maar inderdaad, geen radio-antenne's te zien.
De enige foto is deze, die toch wel sterk op een 251/17 lijkt + radio antenne (wellicht te monteren bij noodzaak)?

17.jpg

Eric

(enne Frank, geen rare toevoegingen deze keer zoals een raam-antenne... dan ga je afwijken van de oorspronkelijke foto 😉 )

Ik denk dat u de vergelijking maakt met de 251/17 wegens de panzerplaat achter de mannen.
Dit zal denk ik eerder de 251/10 zijn die ook uitgerust was met zwaar geschut maar dan weer antitank.

Werner Nica zei:
Dit zal denk ik eerder de 251/10 zijn die ook uitgerust was met zwaar geschut maar dan weer antitank.

Dat betwijfel ik ten zeerste ! De pantserplaat van de /10 ziet er echt anders uit. Duidelijk is dit een pantserplaat dat direct voor de 20mm-schutter hangt.
EricReist zei:
... enne Frank wie is dat?, geen rare toevoegingen deze keer zoals een raam-antenne... dan ga je afwijken van de oorspronkelijke foto ...

Bedankt voor de foto ! Dat raamding zet ik er niet op heaur, maar die spriet komt er wel op 🤣

groet

Die panzerplaten werden soms wel eens vervangen door wat voor handen was ten velde.
Had al aan de 251/22 gedacht ook maar dan zou men de loop van de pak 40 moeten zien op de foto.
Je zou wel eens kunnen gelijk hebben ook natuurlijk maar vind nergens een duidelijke foto terug van een 251/17 met een antenne of antennevoet op.

Die foto van Eric is zeer intrigerend maar het lijkt me dat in dit geval het geschut of in ieder geval de loop verwijderd is, want waar is die loop gebleven? Die zou normaliter toch tussen die soldaten te zien moeten zijn ? Best mogelijk dat dit een uitgekleed voertuig is dat gebruikt werd als commando of ambulance voertuig. De antennevoet zit ook duidelijk in de weg als er een antenne op geplaatst wordt en als het geschut operationeel is. Ik betwijfel sowieso of dit een HG Luftwaffe versie is, waar zijn bv. de klemmen voor de karabijnen en tenslotte heeft de soldaat in het voertuig geen Luftwaffe uniform. De overige soldaten hebben ook niet het uniform dat je nu met bv. Sicilië zou associëren. Je begrijpt wel Frank dat ik geen voorstander ben van dat antennetje dat je weer met alle geweld wilt toevoegen 😉 , helaas wonen we in een vrij land waar dergelijke excessen niet strafbaar zijn .....

Groet,

Arjan

Arjan Wiskerke zei:
Je begrijpt wel Frank dat ik geen voorstander ben van dat antennetje dat je weer met alle geweld wilt toevoegen 😉 ,
helaas wonen we in een vrij land waar dergelijke excessen niet strafbaar zijn ....

Hmz ... met deze tegenwind moet ik bepaalde plannen herzien. 😕

Geen enkele van deze LW 251/17's vertoont een antenne, althans niet op de foto's die ik heb.

In theorie zou het mogelijk zijn indien het betreffende voertuig de Fu.2 en de Fu.5 zou voeren met 2 mtr. staafantenne. Deze combi is voor Flakpanzer (volgens de bronnen). Echter voor deze combi is geen plaats in het voertuig.
De standaard 251-radio uitrusting is de Fu.Spr.ger.F, gebruikt voor communicatie tussen (gep.) voertuigen onderling. Echter geven sommige bronnen aan dat deze ook gebruikt is voor de 251/17, waarbij ik ervan uitga, dat het hier de standaard 251 betreft, waar een 2cm vaste FlaK werd ingebouwd. Deze staat dus vast en draait niet!

Frank, ik hoop dat je begrijpt dat de laatste opmerkingen in mijn vorige bericht een uiting zijn van mijn vreemde gevoel voor humor (ik word wel eens een beetje moe van achter elke zin een emoticon te zetten 😕 ). Blijft op zich wel vreemd dat er geen radio's lijken te zitten in deze voertuigen waar toch werkelijk geen kosten en moeite aan gespaard zijn. Met een inklapbare antenne voor op de motorkap was het probleem toch al een eind opgelost geweest dus dat zal toch niet de doorslaggevende factor zijn geweest voor deze keuze.

Arjan

Nee nee nee Arjan ... jouw insteek was helemaal duidelijk hoor ! 🙂
Ik merk gewoon dat ik toch wat moeite heb met het volgen van de doelstellingen van deze FOC. Daarnaast denk ik dat ik met dit voertuig ook niet de makkelijkste uitgekozen heb, omdat er maar weinig foto's van zijn met meestal een niet meest interessante omgeving, so to speak ...
Maar wie weet gooi ik het roer nog om ... ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal uit.

groet

Terug
Bovenaan