Market-Garden startte hier. De brug bij Lommel was een van de eerste hindernissen. beschermd met 4 flak 88's volgens een van de onderzoekers. Verstopt tussen de huizen voor zover mogelijk, maar in ieder geval op dit level.

De brug was in de meidagen al opgeblazen door het Belgische leger en kort daarna door de Wehrmacht herbouwd. Hij was beschadigd in de opmars en later ook verstevigd met Bailly delen.

Vanuit een uitzendburo waren een 5 tal Nederlandse mannen aan het werk om de weg en de brug te repareren. Over de precieze toedarcht van het ongeluk is nogal gespeculeerd, en wat is er nog waar na meer dan 80 jaar, maar feit is dat 5 gezinnen het zonder hun kostwinner moesten doen in een tijd dat de sociale paraplu van nu nog moest ontvouwen.
In mijn werk spreek ik nog wel eens wat bijzondere mensen, en het enige nog bestaande artefact van deze ramp wordt bewaard door een kleinzoon. Zijn oma overlijdt op hoge leeftijd en wordt lokaal begraven. De familie wil dat opa in haar graf wordt bijgezet. De kleinzoon is bij het opgraven van opa aanwezig en tot ieders verbazing valt er een horloge uit zijn grafstede. Een zeer bijzonder stuk dus, een familie erfstuk dat getuigd van een kant die wij als modelbouwers en geschiedsgeinterreseerde meestal niet zien. Burgerslachtoffers zijn net zo goed oorlogsslachtoffers.
Uit de hoge plaatsing en de melding dat er 4 kannonen stonden, uit de verslagen van de ooggetuigen en het proces verbaal zou alles mogelijk zijn. Een booby-trap van de Duitsers, een keg die met het afschieten van een granaat het kanon onklaar maakt, of een geladen kanon dat gewoon zijn granaat schiet.
Na meer dan 80 jaar maakt het niet zoveel meer uit, dus heb ik gekozen om het kanon te laten ontploffen.
Een plan wordt geboren: een voetstukje voor het horloge, met daarop en omheen het verhaal van deze 5 trieste slachtoffers.
Een 88 flak is zo gevonden, en het onderstel is al gebouwd, inclusief de "Erdspornen". De pennen waarmee je de 88 aan de grond vast zet.

En dan komt de vraag waar ik Twenot kennis hoop te vinden:
Hoe ziet een ontplofte 88 eruit? Dit is één foto die ik gevonden heb, maar die verteld me bijvoorbeel ook niet welke kleuren de ontbranding achterlaat.


De brug was in de meidagen al opgeblazen door het Belgische leger en kort daarna door de Wehrmacht herbouwd. Hij was beschadigd in de opmars en later ook verstevigd met Bailly delen.

Vanuit een uitzendburo waren een 5 tal Nederlandse mannen aan het werk om de weg en de brug te repareren. Over de precieze toedarcht van het ongeluk is nogal gespeculeerd, en wat is er nog waar na meer dan 80 jaar, maar feit is dat 5 gezinnen het zonder hun kostwinner moesten doen in een tijd dat de sociale paraplu van nu nog moest ontvouwen.
In mijn werk spreek ik nog wel eens wat bijzondere mensen, en het enige nog bestaande artefact van deze ramp wordt bewaard door een kleinzoon. Zijn oma overlijdt op hoge leeftijd en wordt lokaal begraven. De familie wil dat opa in haar graf wordt bijgezet. De kleinzoon is bij het opgraven van opa aanwezig en tot ieders verbazing valt er een horloge uit zijn grafstede. Een zeer bijzonder stuk dus, een familie erfstuk dat getuigd van een kant die wij als modelbouwers en geschiedsgeinterreseerde meestal niet zien. Burgerslachtoffers zijn net zo goed oorlogsslachtoffers.
Uit de hoge plaatsing en de melding dat er 4 kannonen stonden, uit de verslagen van de ooggetuigen en het proces verbaal zou alles mogelijk zijn. Een booby-trap van de Duitsers, een keg die met het afschieten van een granaat het kanon onklaar maakt, of een geladen kanon dat gewoon zijn granaat schiet.
Na meer dan 80 jaar maakt het niet zoveel meer uit, dus heb ik gekozen om het kanon te laten ontploffen.
Een plan wordt geboren: een voetstukje voor het horloge, met daarop en omheen het verhaal van deze 5 trieste slachtoffers.
Een 88 flak is zo gevonden, en het onderstel is al gebouwd, inclusief de "Erdspornen". De pennen waarmee je de 88 aan de grond vast zet.

En dan komt de vraag waar ik Twenot kennis hoop te vinden:
Hoe ziet een ontplofte 88 eruit? Dit is één foto die ik gevonden heb, maar die verteld me bijvoorbeel ook niet welke kleuren de ontbranding achterlaat.
