Jerrycans op Nederlandse voertuigen + Uzi vraag

A

Anonymous

Welk soort jerrycans werden er in het Nederlandse leger gebruikt in de jaren '50-'60? Het Amerikaanse model, of het Duits/Britse? Of misschien allebei? Dit omdat ik een M38A1 om aan het bouwen ben tot een Nekaf, en daar het goede soort jerrycan achterop wil zetten.

Voor ditzelfde model dan de vraag of bij de KL de Uzi in gebruik geweest is met houten kolf i.p.v. de metalen klapkolf. Het Handboek Soldaat uit 1967 laat alleen de Uzi met klapkolf zien, maar ik meen me te herinneren dat ik ergens gelezen heb dat Uzi's in Nederland ook gebruikt zijn met houten kolven.

Mijn vader vertelde mij eens dat ze op herhaling voor het eerst te maken kregen met de uzi. (met houten kolf) Dit moet begin jaren 60 geweest zijn.
Hij vond hem veel beter dan de sten. Deze laatste was volgens hem af te vuren door vertikaal de metalen kolf op een tafel te slaan. (kost je wel een plafond 🙂 )

groeten Maarten

Jakko,

De stand van 1979 was Duits/Britse jerrycans, met zwarte kunststof cans voor water. Ik ben tijdens mijn diensttijd nooit een Amerikaanse can tegen gekomen.

Alle KL literatuur die ik heb (handbloek soldaat, veiligheidsmaatregelen Uzi, onderhoud Uzi) laten alleen de Uzi met inklapbare metalen kolf zien. Het lijkt er dus op dat in 1979 door de gewone troepen van de KL alleen dit type gebruikt werd.
Maar de Uzi werd ontworpen in de jaren 50, waarbij de wapens aanvankelijk een houten kolf hadden. Ik weet niet wanneer er over gegaan werd op de produktie van de metalen kolf, maar het lijkt mij niet onaannemelijk dat de KL in de jaren 60 een redelijke aantal Uzi's met houten kolf in gebruik had.
Groeten,
Hans

In 1981 zat ik in Harderwijk op het OCI; daar had de wacht een een aantal UZI's met houten kolf.
Het waren uitzonderingen, want voor de rest ben ik ze binnen de KL niet tegen gekomen, tot ze vervangen werden door de C7.
Korps Mariniers had ze wél, en de Luchtmacht in beperkte hoeveelheden.

Hans van Lookeren zei:
De stand van 1979 was Duits/Britse jerrycans, met zwarte kunststof cans voor water.
Dan denk ik dat ik maar voor een Duits/Brits model zal gaan.
Hans van Lookeren zei:
Maar de Uzi werd ontworpen in de jaren 50, waarbij de wapens aanvankelijk een houten kolf hadden.
Die kolf was wel afneembaar, en kan vervangen kon worden door de metalen uitvoering, dus de standvan 1979 zegt niet zoveel over die in de jaren '60 … Maar goed, ik ben er nog niet uit hoe ik het model wil gaan schilderen: groen of in UNIFIL-wit. Bij de eerste heb ik dan ook weer de keuze voor jaren '50, met b.v. een Garand erin, of voor jaren '60/'70 met een Uzi of een FAL o.i.d.

in 77/78 op de alexander kazerne (den haag) waren bij de wacht/wapenkamer nog uzi's met houten kolf aanwezig.
Ook heb ik toen nog op waalsdorper schietbaan met een M1 carabijn uit '44 geschoten,dus kwa wapens kan je alle kanten uit,ons bien zuinig met de wapens zal ik maar denken.

cheers ,Tom

Hoi,

Over die M1 carabijn....ik was in 90/91 nog dienstplichtig en de werktroepen hete die gasten die een gebouw naast ons gelegerd zaten die hadden ook nog een M1 carabijn 😱

Moest ik ff kwijt...mzzl 😉

nick elias zei:
Hoi,

Over die M1 carabijn....ik was in 90/91 nog dienstplichtig en de werktroepen hete die gasten die een gebouw naast ons gelegerd zaten die hadden ook nog een M1 carabijn 😱

Moest ik ff kwijt...mzzl 😉

Tot mijn grote verbazing (en vermaak!) kreeg ik bij mijn herhalings oefening een Brengun in mijn handen 'geduwd' overige kregen een mix van de FAL en .... jawel ! de M1 Garand.
De ervaring met de Brengun was wel grappig (en zwaar!) aangezien ik mijn gehele 'loopbaan' als dienstplichtige met de UZI was opgezadeld.

Nu even terug op de originele vraag....Nederland heeft een eerste 'Batch' van de UZI rechtstreeks uit Israel gekregen, dat waren diegene met houten kolf, volgens mij zijn die idd naar de mariniers gegaan voor een test periode, de UZI's die daarna kwamen zijn allemaal uit de FN fabrieken gekomen (tezamen met de FAL) geen van die hadden een houten kolf.

Grz,

Sam.

Misschien een leuke link:
http://files.uzitalk.com/reference/pages/stocks.htm
er zijn meer uzi-kolven dan ik dacht. Bij het type 2 staat:

'IMI produced a long version of the quick detach stock. The stock was approximately 2" longer than the original stock and was made for a contract with the Dutch government.'

Speciaal gemaakt voor de lange armen van klaas en jan dus 🙂

Terug
Bovenaan