Jeep in a box

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Hallo allen
Begin dit jaar had ik een thread over “ Jeep in a Box”.

F62F4D29-A989-439F-B71F-9A7E327AB985.jpeg
Ik ben nu, na wat drukte op werk eindelijk aan begonnen .
Ik wilde de Takom 1/16 eigelijk eerst gebruiken bij de Ahhq Sherman , maar dat werd wel wat erg groot allemaal. Dus moest wat anders verzinnen en toen kwam ik dit tegen .
Liep natuurlijk gelijk al tegen wat zaken aan …. Zoals de wielen en naven. Gelukkig kreeg ik een donorkit van Willen Visser en kon ik aan de gang met de wielen.
Verder ben ik druk aan het kijken op verschillende foto’s die ik heb verzameld wat er nu allemaal wel en niet opzat , maar dat is nog een heel probleem omdat de uitvoering per foto nogal verschilt. Ik ga dus maar kijken wat er ernigzins mogelijk is. Ben nu vooral bezig met het chassis en het koets werk ,als dat enigzins klaar is kan ik aan de hand daarvan met de kist beginnen . Wordt waarschijnlijk van balsahout…….

6DAA45AF-DC8B-431E-8D52-CF46F84C00B5.jpeg

Dit is de stand van zake op dit moment …….
De wielen moeten nog wel opgekuisd worden ………
Wordt vervolgd.
Greetz Ronald

Laatst bewerkt:
Vandaag bezig gegaan met de kist.Voor ik de kist in (balsa) hout ga maken heb ik het eerst geprobeerd in karton .In eerste instantie heb ik de maten aangehouden van de “ GC Laser” kit die doorgegeven waren in een andere tread hier. Bij het passen met de Jeep heb ik wel het een en ander moeten veranderen om het allemaal passend te krijgen. Er zijn nog wel een aantal dingetjes die moeten veranderen , maar ik heb goeie hoop dat het wel gaat lukken…….
8F852CAD-EA9E-4DA0-9503-437955A860E9.jpeg
47A8AAC1-99F7-4A10-BB7D-78629DDE3D46.jpeg

Wordt vervolgd

greetz Ronald

Laatst bewerkt:
Na nog wat zoekacties op internet stuitte ik plotseling op het volgende :
"Willy’s Truck *** Instructions for unpacking & assembly of boxed vehicle"

1681298992727.png

In dit (zo te zien officiele) document van 8 pagina's staan gedetaileerd de werkzaamheden beschreven met genummerde illustraties hoe de Jeep uit de box te halen en welke onderdelen er op geschroefd moesten worden op hem aan de praat te krijgen ....

1681299264373.png
Hiermee wordt het een stuk duidelijker hoe de box eruit zag en hoe jeep in de box verpakt zat ...........
Het leven wordt er weer een stukje gemakkelijker door 🙂

wordt vervolgd......

Stapeltje van die dichte kisten achter de open kist, fancy prijskaartje erop, vers van de vrachtwagen gevallen, nu voor 199 dollar!

Leuk project, Ronald....en die kist ziet er erg fraai uit.

MD Juan, een leverancier van Repro Jeep plaatwerk uit de Filipijnen, kan tegenwoordig ook (weer) een "Jeep in a box" leveren.

Ziet er goed uit! Ik wil ook ooit zo'n model van een jeep in een krat maken.
Welk merk jeep kitje gebruik je hier?

Ah, dat had ik even gemist. Dacht dat je in 1/35 aan het werk was.

Dit is niet de Jeep zoals in WO 2 in de kist werd afgeleverd . Deze uitvoering van de Jeep is zonder motor , transmissie, remmen en stuurmechanisme……. Dus eigelijk alleen het koetswerk…….
Ja, ze spelen een beetje vals! Maar, dat komt ook vooral omdat hun core-business jeep plaatwerk is, niet alleen van oorlogs-jeeps, maar ook van na-oorlogse modellen. Jeep motorblokken worden tegenwoordig in ieder geval weer in Frankrijk nagemaakt, dus op dit moment kan je nagenoeg een hele jeep uit nieuw gemaakte onderdelen bouwen.
@Alex van de Wetering Hoe struikel je over zo'n site?
Struikelen niet echt, Arne.....het is een firma die eigenlijk iedereen wel kent in het WO2 voertuigen wereldje. Het is de firma die als eerste vervangend plaatwerk aanbood om je Jeep te restaureren.....vandaag hebben ze concurrentie van diverse andere bedrijven in de VS, UK en Frankrijk en misschien nog wel meer, maar zover zit ik er ook weer niet in.

Ronald, ik ben blij dat je echt weer voor de details gaat en het ding zo natuurgetrouw mogelijk wil maken. Als het straks af is, is het ook een prachtig ding om op een showtafel of in de vitrine uit te stallen.....je ondergrond zit er al om heen!

Vandaag weer een klein stukje opgeschoten.
De kist heb ik wat verder afgewerkt met de houten asblokken en alvast de plankjes voor het voorschot.Ik niet naar de stad geweest voor latjes dus is het paneel nog niet klaar. Aan de jeep ook nog wat zitten knutselen . Bv de zijspiegel, die zat op de jeep in de kist kist in een andere stand dan in normaal gebruik en dat moest aangepast worden .
Wat aan ‘grote “ dingen nog te doen…..
De assen moeten nog aangepast worden
De motor opleuken en moet er nog in
Wielvelgen moeten nog aangepast
Schilderen 🫤 (geen weathering )
De stencils op de kist …. Dat is nog het grootste punt…..
IMG_1016.jpegIMG_1014.jpeg

Greetz Ronald

Zou je die kunnen printen in 3D?
voor mijn CV9035 moest ik in 1:35 2x BLITZ op de toren spuiten en toe heeft iemand een sjabloon voor me geprint.
in jouw schaal is er nog meer mogelijk.

IMG_1729.jpeg

Laatst bewerkt:
Gave kit. Je hebt hout transfer medium. Daarmee kun je geprinte teksten en tekeningen op hout overzetten. Op YouTube staan meerdere films met uitleg.

Gr Bas

Jammer dat je straks niks van de motor zit….. 🤔 Gaaf project😉

Heren ,
Ik heb dat transfer met zo’n stift eens even zitten bekijken op you tube en dat lijkt me wel wat ( Bas,bedankt voor de tip👍)
Vervolgens het lettertype opgezocht wat gebruikt werd door de US army.
Ook moest er nog even ontcijfert worden wat er nou precies op die kisten stond en heb daarvoor een fotootje gemaakt van een you tube filmpje ( daar kon ik het het duidelijkst lezen). Ik heb er het onderstaande van gemaakt. , alleen nog effe kijken hoe groot die letters precies moeten worden. Niet vergeten te printen in spiegelbeeld , effe stiftje bestellen en gaan met die banaan ……..
En hopen dat het lukt…….

IMG_1020.jpeg

Ik kon het font niet direct downloaden
Op de pagina waar je die afbeelding vandaan hebt, staat rechts een grote Download-knop. Als ik daarop klik, downloadt m’n browser een zipbestand met een TrueType-lettertype erin dat ik dan gewoon kan installeren.

Maar naast deze zijn er nog zát sjabloonlettertypes, als-nieuw of verweerd zoals deze. Zoek op een lettertypesite (zoals die waar ik hierboven naar link) op stencil en je komt een heel eind.

de tekst met copy / paste samengesteld in powerpoint
Aha … je verft je modellen ook met een takje uit de tuin, zeker? 😉

Zolang het werkt ben ik blij🙂 en ik vind het prima zo.

nee joh …. Ik ga wel een klein beetje met m’n tijd mee…..ik gebruik sinds kort deze ……..Bekijk bijlage 25740
Ronald, niet overdrijven. Je schildert nog steeds met een stokje, eigenlijk een tandenstoker.
Hier het bewijs… IMG_4111.jpeg

De stift is binnen 😀
De tekst in spiegelbeeld geprint, en met gekruiste vingers geprobeerd op een proefstukje hout….De eerste poging werd een beetje een zooitje 😒……maar de tweede poging is erg hoopvol😏
IMG_1028.jpeg

maar wat zit er in de box ?

IMG_1030.jpeg
Een jeep, in de basis grond kleur (niet geschilderd met de bezem) gespoten met een Tamiya rattle can Uiteraard komt er nog een laagje met de verfspuit overeen. Het is een fonkelnieuwe Jeep, dus geen weathering en andere fratsen…..
de verf is Tamiya Olive Drab 2 TS-28 ….Ik vind het een beetje te groen, ben ik de enige daarin?
Ben er inmiddels wel al achtergekomen dat de bouwvolgorde van de box misschien niet zo handig was in verband met het plaatsen van de Jeep in de box ……..Misschien wordt er wel een hele nieuwe gebouwd🤔
Op zich niet zo’n probleem, ik weet inmiddels hoe het niet moet…
greetz Ronald

Moeilijk te zeggen van een foto, maar als je vindt dat de OD er groen uitziet, dan is het waarschijnlijk de verkeerde kleur 🙂 Amerikaans OD is bruin met een groenige tint (het werd gemaakt uit zwart en oker pigment), wat er niet gróén uit hoort te zien. Ik weet alleen niet welke „echte” kleur TS-28 precies voor moet stellen, en hoe goed hij daarbij ook in de buurt komt.

Daar ben ik weer,
Zoals gezegd was ik niet tevreden met de kist , dus ben ik maar weer gaan zagen.
De kist is niet helemaal nieuw. De bodemplaat en top zijn dezelfde maar de zijkanten zijn nieuw. Ik heb wat nieuwe plaatjes gevonden waarbij de constructie wat beter zichtbaar was, dus het ziet er iets anders uit . De stenceling is ook wel aardig gelukt, vind ik.
Eerst nu de Jeep afmaken. IMG_1037.jpegIMG_1038.jpegIMG_1040.jpegIMG_1042.jpegWordt vervolgd.
greetz Ronald

Ik zit nu een beetje in twijfel.
Ik kan de “Jeep in de box “ zo laten , paar panelen open en Voila…
Maar ik speel ook met het idee een soort van werkplaats dioramaatje maken.
Met een werktafel met een opengeslagen “unpacking manual” , wat losse onderdelen en gereedschappen,een paar spare banden ,oliedrum op de achtergrond enz ……
Wat vinden julie daarvan ?

greetz
Ronald

Zo laten kan zeker wel... net zoals men bijv. een tank op een plankje plaatst.
Je zou ook een opstelling kunnen maken alsof dit in een museum is te zien. Mooi touwtje op paaltjes er omheen en een
standaard met bijv. die manual erop.
Maar jouw idee om een verhaaltje te vertellen van het uitpakken is uiteraard ook gaaf (al zou ik persoonlijk daar een figuur bij willen).

Vandaag ook de 1/16 Jeep van Takom binnen gekregen. Twijfel nog aan de uitvoering, Britse Airborne of toch in een kissie.

Terug
Bovenaan