Jay Cruz: Le dernier jour de l'innocence. Update 31-5-10.

Ik doe ook mee. Sterker nog, ben al een weekje stiekem bezig...
Wordt een klein vignetje, waarop een fictieve scene te zien is nabij één van de invasiestranden, de dag voor de grote aanval, dus op 5 juni 1944. Vandaar de naam "Le dernier jour de l'innocence". (De laatste dag der onschuld.)
Hebben we overigens een Frankofiel die mij kan vertellen of bovenstaande correct gespeld is?

Er komt in elk geval een een kleine bunker op met een ringstand waarop een oude Franse tanktoren is bevestigd. Dit wil ik aanvullen met een klein groepje soldaten die bijvoorbeeld aan het eten zijn. Ben nog druk op zoek naar goede figuren hiervoor, ze moeten in elk geval iets ergs gewoontjes aan het doen zijn, ze verwachten immers de invasie niet. Welke idioot gaat er namelijk in Normandië een invasie uitvoeren?
Hmm, moet nog wel even kijken hoe ik dit ga doen, volgens mij was het op 5 juni namelijk slecht weer in Normandië, of niet?

Re: Jay Cruz: Le dernier jour de l'innocence.

He Jayster,

Top dat je meedoet, aparte keuze ook, en dan nu het weer.........
Slecht weer klopt maar alleen in het kanaal, pas tegen het eind van de middag werd het aan de kust slecht.

Mzzl Rick

Kijk, dat opent opties! Thanks!

Ik heb op "tha interwebz" al een aantal figuren gezien die erg geschikt zouden kunnen zijn. Dus we kunnen verder!

Ha die Jamy,

Mooi, nog een bunker-dio 🙂 . Ik ben benieuwd hoe jij de bunker gaat airbrushen en verweren. Zelf heb ik er wel ideeën over (zandgeel/wit met grijs- en groentinten), maar het is altijd goed om andere invalshoeken te zien.

Succes!

groeten, Richard.

ps: Je ne parle pas Français bien, mais je pense votre phrase c'est correct 😉 .

Richard,

Merci. Merci bien!

Ik ben ondertussen begonnen aan de bunker. Ik heb als eerste het ding zwart gespoten en het daarna met steeds lichtere grijstinten bewerkt, tot uiteindelijk puur wit. Vervolgens zijn er een aantal filters overheen gegaan (waarvan een sepiakleur de meest aanwezige is) en heb ik nog wat highlights aangebracht met een lichte khaki kleur. Klinkt gek, maar het werkt wel.

Voor het tanktorentje heb ik nu een FT17 torentje, maar ik zit nog steeds in dubio of ik deze wel ga gebruiken. Ik wil hem eventueel vervangen door een Hotchkiss toren.

Ik heb alvast een figuurtje besteld...

Jamie Hector Cruz zei:
Merci. Merci bien!

Pfoeh...laat een docent frans dat maar niet zien 😉

Klinkt als een interessant idee: denk alleen wel dat je toch voor een hotchkiss toren moet gaan. Eventueel zou een APX 1(Somua) ook gaan en ik dacht zelfs eens een B1 bis koepel te hebben gezien. De spelling van Le dernier jour de l'innocence klopt overigens inderdaad prima.

Cheers

Hoi Jay, ik ben net een Heimdal boek aan het lezen dat ik te leen heb en zie veel FT17 torentjes op de bunkers.
Dus je kan hem best gebruiken.
Ben benieuwd naar het resultaat.

Cheerio, Arno

Merci beaucoup! (Beter toch? 😉 )

Ik zit nog steeds te twijfelen. Een Hotckiss toren ziet er wat imposanter uit, maar de toren van de FT17 heeft iets dusdanig knulligs dat het erg past bij het rustieke dat ik wil weergeven... Hmmm...

Ik zal gauw foto's maken, kunnen jullie meedenken. Iets wat ik zeer zal waarderen.

PS Dit is het figuur dat ik er voor besteld heb...

b2b_PEG_PT-028_1.jpg

Hij heeft wat qua gestalte van Feldwebel Kaffeeklatsch, de paardrijder die koffie gaat brengen in de film "The Longest Day". 😀
Leuk figuur.

Cheerio, Arno

Re: Jay Cruz: Le dernier jour de l'innocence. Update 5-5-10.

Ziet er leuk uit Jamie. Zelf vind ik ook de FT17 toren beter bij deze opzet passen dan de Hotchkiss toren. In het Utah Beach museum in La Madeleine ligt ook een FT17 toren die van een nabijgelegen bunker afkomstig is. Ik meen echter dat die wel was ontdaan van zijn hoofdbewapening.....en vervolgens voorzien van een MG.

Ik schrok me trouwens rot toen ik de update-datum van je thread las "5-5-10"....shit...zomaar bevrijdingsdag over het hoofd gezien! 😉

Alex

Re: Jay Cruz: Le dernier jour de l'innocence. Update 5-4-10.

Ha die Jay,

That's the way (uhhuh, uhhuh) I like it 😀 !

Zelf heb ik de bunkers dus wat lichter maar ik vind de kleurstelling hier zeer mooi. Tot nu toe heb ik geen aanleiding voor kritische opmerkingen kunnen vinden, ben benieuwd hoe jij het bunkertje gaan ingraven.

Succes!

groeten, Richard (die binnenkort ook een update gaat plaatsen).

Hey Richard,

Bedankt. De kleuren zijn inderdaad wat donker, maar wanneer de bunker eenmaal is verzonken in het grondwerk komen er ook nog wat pigmenten overheen om het wat te blenden met de ondergrond. De bedoeling is dat het dan weer wat lichter wordt, al zal het niet veel zijn.
Ik hou die van jou ook in de gaten. 😀

Zo, tijd voor weer een update.
Er is niet heel veel gedaan op de foto's, maar figuurtje zit in elkaar en wordt geschilderd en ik ben begonnen met het grondwerkje vorm te geven.
Het wordt geen standaard rechthoekig diootje, maar een wat rondere vorm, zodat het geen echte voor of achterkant heeft. Al zal de lagere kant als een natuurlijk focuspunt dienen, hier komt ook de soldaat met z'n hond te staan.

Je kunt de basisvorm van het grondwerk zien, uiteraard wordt alles nog wat golvender, het zijn tenslotte duinen, en wordt het pad naar de bunker bekleed met planken, om het zand tegen te houden.

Genoeg gelöld, foto's!

PICT0008.jpg

PICT0007.jpg

PICT0006.jpg

PICT0003.jpg

PICT0001.jpg

Re: Jay Cruz: Le dernier jour de l'innocence. Update 31-5-10

Ziet er bijna lief uit, en een dio zonder duidelijk gezichtspunt rondom is altijd top.

Ik hoop dat je het haalt Hombre! Cheers Rick

Hola Rick!

Ik hoop dat ik het haal, zo niet, dan niet. Maar deze maak ik zeker af.
Ik ben blij dat je hem lief vindt, dat is ook een beetje de opzet. Tuurlijk, het is een bunker met een tanktoren, maar niet de meest imposante. Gecombineerd met de dikke Duitser en z'n trouwe viervoeter, ga ik ook voor het gevoel dat een hoop soldaten in Frankrijk hadden: Deze oorlog is zo slecht nog niet.

Uiteraard kwamen ze na 6 juni 1944 hard op die mening terug.

Een schattig bunkertje in een prima setting, Jay. Ga zo door zou ik zeggen!

Terug
Bovenaan