Jaja nog een Br52! [update 12-08]

Remco Vonk

Lid van de TWENOT
Beste mede-bouwers,

Door de 2 topics van de bouw van een Br52, dacht ik, ik plaats ook eens mijn Br52. Naar aanleiding van het topic van Kanne, kreeg ik weer zin om verder te gaan met de bouw en heb ik mijn d-day diorama even op pauze gezet. Ik ben er nu ongeveer 1 jaar mee bezig en heb er eigenlijk alleen aan gewerkt tijdens bouwavonden. Afgelopen weekend heb ik hem weer te voorschijn gehaald en ben ik verder gegaan.

Ik heb bij deze kit ook de mega update set gekocht van Lion Roar. Echter is dit wel mee tweede keer dat ik met PE werk (eerste keer was op mijn Karl Morser). Laten we het gelijk goed aanpakken en spring ik in het diepe met al het PE. Tot nu toe gaat het wel redelijk, het buigen van de ronde vormen gaat wat minder goed, maar ben redelijk tevreden. Het bevestigen wil af en toe ook wat op zich laten wachten, maar met een hoop gepriegel komt het goed.

Ik ben nu bezig met het bedieningspaneel en de "cockpit". Dit is helemaal in PE en heb geprobeerd om het te solderen, maar dit was geen succes. Ik ga dit dan ook proberen om het met seconde lijm tot een goed eind te brengen.

Hierbij mijn foto's:

De update set van Lion Roar:
DSC03986.jpg

Het totale model tot nu toe:
DSC03979.jpg

De voorkant:
DSC03981.jpg

DSC03982.jpg

Zijkant:
DSC03985.jpg

Achterkant tender:
DSC03984.jpg

Bedieningspaneel:
DSC03983.jpg

Dit was het voor zover, updates volgen nog. Als jullie opmerkingen hebben hoor ik dat graag!🙂

Groeten,

Remco

Re: Jaja nog een Br52!

erg netjes zeg, dus geen op of aanmerkingen zover...

wel een vraag, dat ets spul, lijm je dat gewoon met dezelfde lijm (omdat die zorgt dat plastic met elkaar reageert)

verder ben ik benieuwd hoe dit er straks uit ziet.

Remco Vonk zei:
Als jullie opmerkingen hebben hoor ik dat graag!🙂

Euh... ja, wel een paar 🤣

Sommige dingen zal ik niet lullig over doen, zoals de twee waterstandspeilglazen, die zitten nou éénmaal in de bouwdoos. Soit. Of je moet willen dat ik op elke slak zout ga leggen.
Maar één opmerking wil ik toch wel plaatsen: De klep van de schoorsteen heb je in gesloten toestand gemonteerd. Dat deed men alleen als de lokomotief langere tijd (bv een nacht) aan de kant stond, op die manier werd vermeden dat er al te veel warmte nutteloos door de schoorsteen verdween.
De "lat" echter heb je halfweg geopend weergegeven, dat duidt er op dat de lokomotief ofwel rijdt, ofwel binnen een paar tellen gaat rijden, in beide gevallen zou de eerder genoemde klep zijn geopend. Bij een gesloten klep zou ik ook de "lat" in de "dicht" positie weergeven.
Verder vind ik de bolling in de vuurkistdeur erg merkwaardig, zo heb ik het nog nooit gezien 😱
Van wat er verder te zien is vind ik het zo te zien wel netjes gedaan, ik neem aan dat de ketel nog los ligt?

Blijf posten svp, ik volg met belangstelling, en bovendien lichtelijk jaloers omdat je nu al zo ver bent en ook omdat die Voyagerset zo te zien een stuk beter is dan die van Edje 😉

@ Robby: Ik lijm het PE eigenlijk gewoon met seconde lijm en de rest van het plastic met modelbouwlijm. Het PE blijft er goed mee zitten, maar zoals altijd is het gevoelig.

@Kanne: Dank je wel voor de opmerkingen. Wat betreft de klep... dat wist ik niet 🙂, ik ga hem morgen open maken zodat het klopt. Wat betreft de vuurkistdeur, er stond bij de beschrijving dat deze een lichte bolling heeft, echter is dit mij niet echt gelukt en is hij een beetje misvormd. Ik kan deze wel los halen en weer recht buigen, maar was deze nou helemaal recht of licht gebogen?

Groeten,

Remco

Weer ff een update-je!

Ben eigenlijk erg druk geweest met weinig 🙂 maar waarschijnlijk hebben wel meer van jullie dit. Ik ben namelijk vanavond druk geweest met de 2 kranen te plaatsen en de leidingen hiervoor. De leidingen moesten eigenlijk uit koperdraad gemaakt wordt, maar ik kreeg dit bijna niet goed gebogen naar de vorm die ik wilde, waardoor ik dit heb vervangen voor evergreen strips. Jammer genoeg brak een leiding op het laatst, misschien dat ik dit nog kan repareren of dat ik hem moet vervangen.

De opmerkingen van Kanne heb ik gelijk even aangepast. De klep op de schoorsteen was zo los, en staat nu open. De deur van de vuurkist heb ik los gemaakt en weer recht getrokken.

Tot zover de kleine update! Tot de volgende!

DSC04004.jpg

DSC04005.jpg

DSC04006.jpg

DSC04007.jpg

Hoi Remco!

Je gaat erg voortvarend te werk met deze mega-bouwdoos, en dan ook nog gecombineerd met een mega-ombouwset!

Ik concludeer daaruit dat je erg enthousiast bent, en enerzijds is dat een goed ding, anderzijds neem je misschien niet de tijd de aandacht aan je onderwerp te schenken die het verdient, al is het alleen maar gezien de hoeveelheid geld die je er tot nu toe in gestoken hebt.
Zo zou je eigenlijk wat meer moeite moeten doen om de dingen die je aanbrengt ook nauwkeurig en netjes te monteren. Als voorbeeld zou ik dat "traptreetje" rond de ventielen aan de zanddom willen noemen - dat zit niet echt recht. Een ander voorbeeld zijn die handgrepen onder de peilglazen, ze zitten niet op dezelfde hoogte. Die dingen werden in serie gemaakt, en ze waren nagenoeg allemaal aan elkaar gelijk. Nog een voorbeeld: de handwieltjes die per drie op die drie-weg ventielen zitten, ook die zitten niet recht, en bovendien ongelijk.

Wat die laatste ventielen betreft, en ik uit hier even mijn persoonlijke opvatting, dus ik wil je in deze de wet niet voorschrijven, het is puur opbouwend bedoeld, als je de moeite had genomen uit te zoeken waar die dingen voor dienen, zou je geweten hebben hoe de desbetreffende leidingen hadden horen te lopen. Twee van die kranen dienen voor het bedienen van de vloerverwarming van respectievelijk de kant van de machinist en de stokers-kant. Een derde dient om de watersproeier voor de kolenvoorraad op de tender te activeren. Dat wetende was je je denk ik ook bewust geweest dat het onzin zou zijn om vooral díé leidingen naar de voorwand van de machinistencabine te leiden.

Nogmaals, ik wil je niet de wet voorschrijven, maar ik kijk met veel meer genoegen naar een model dat de indruk wekt gebouwd te zijn door iemand die zich in zijn onderwerp heeft verdiept dan naar een model dat alleen maar gebouwd is omdat het nou één keer zo'n aantrekkelijke bouwdoos was.

Want dat is primair de bedoeling van o.a. Trumpeter, en ook Voyager denk ik, een product maken dat aantrekkelijk gevonden wordt, en als ze qua juistheid maar zó goed zitten dat de bouwdoos goed verkoopt, zal hen de rest die niet goed is volkomen worst zijn.

TWENOT is een vereniging van tankliefhebbers, en veel van die liefhebbers vertalen hun passie door middel van modelbouw. Ik durf gerust te stellen dat een correcte weergave van een echt voertuig in model op dit forum een vereiste is.
En als je iets niet weet, probeer het dan op te zoeken of vraag het. Er loopt hier ergens iemand rond die net doet alsof hij er verstand van heeft.

Het doel is de weg - wie zei dat ook al weer?

Succes!

Kanne

PS oh ja, je foto's iets kleiner en ze worden niet zo halfweg afgesneden 😉

Dag Kanne,

Bedankt voor jouw reactie en opmerkingen. Jij hebt inderdaad gelijk wat betreft het historisch correct bouwen en het verdiepen in de informatie van het voertuig. Echter was mijn idee, zoals jij al zei, dat het een mooi en indrukwekkend model is. En ik moet toegeven dat ik daarom ook deze kit gekocht heb.

Omdat ik mijzelf zie als een "beginnende modelbouwer", wou ik toch eens kijken hoe het gaat om een stapje verder te gaan, vandaar de aanschaf van de lion roar update set. Misschien dat dit een stapje te ver is en dat ik beter met een kleine update set voor een tank kon beginnen, maar ik heb hier toch voor gekozen.

Omdat dit mijn tweede keer is dat ik met PE werk, kom ik erachter dat dit niet eenvoudig is en het bevestigen ook niet gemakkelijk gaat. Hierdoor zie je inderdaad dat niet alles even recht en netjes op zijn plek zit, dit komt puur omdat het mij gewoon nog niet echt lukt. Ik ben er zelf erg tevreden mee hoe het op dit moment verloopt en hoe het model eruit ziet. Het is inderdaad misschien niet helemaal historisch correct, maar ik ben er blij mee en geef toe... daar gaat het uiteindelijk ook om. Ik bouw het model voor mijzelf en post het hier voor opmerkingen en kritiek. Het is mijn afweging wat ik ermee doe, voor zover jouw opmerkingen op mijn Br, die neem ik van harte en probeer ik te verwerken en aan te passen.

Ik zal mijn updates blijven posten en hoor graag jouw opmerkingen hierop, alleen bouw ik hem vooral vanaf de bouwtekeningen en daardoor kan het zijn dat het niet helemaal historisch correct.

Bedankt voor jouw reactie en tot de volgende update! (ik zal de foto's iets kleiner posten 🙂)

Groeten,

Remco

hoi remco,

ik vind het erg dapper dat je zo`n model aanpakt met zoveel pe, alleen had ik het zelf anders gedaan. koop eens een nieuwe kid van dragon, daar zit een klein beetje pe bij, kan je mooi oefenen. het werken met pe vereist veel kunde en geduld.ik zeg niet dat je zo iets als deze br 52 niet moet doen, maar oefen eerst eens het is zonde van het model en je centen lijkt mij als de pe niet helemaal lekker past en je kieren ziet dingen scheef staan. kijk ook eens goed bij de ervaren leden hoe het pe bij hun zit.wat dat aan gaat kan ik me vinden in bewoordingen van kanne.

maar ik vind het nog belangrijker dat je er plezier aan beleeft, en het is en blijft jou project.

succes steven

Hoi Remco, misschien heb je ook wel gelijk, en doe je er eerst beter aan te proberen alles zo netjes mogelijk in elkaar te zetten zonder je te bekommeren om een leidinkje hier en een friemeltje daar wat niet "historisch" correct is. Bij een onderwerp als de BR 52 is dat sowieso moeilijk.
Misschien is zo'n project als dit in dat geval wel iets te hoog gegrepen, 't is tenslotte nogal een bouwdoos. Persoonlijk zou ik ervoor gekozen hebben eerst meer vaardigheid en ervaring op te doen met bijv. een Kübelwagen of een paar andere kleine projectjes.

Maar goed, alea jacta est.

Probeer wel de tijd te nemen en alles zo netjes mogelijk te doen, en dan bedoel ik geduld, geduld, geduld en nog eens geduld. Niet perse nog iets af willen hebben voor je naar bed gaat.

Veel succes, ik ben nieuwsgierig naar je uiteindelijke resultaat!

Hoi Kanne,

Nee niet geschrokken hoor 🙂 Maar heb weer wat minder tijd en ben daarom wat kleine projectjes aan het (af)maken. En aangezien het vooral in de avonduren wat doe, wacht ik met de br tot in het weekend (liever niet priegelen met half slaperige ogen 🙂)

Maar als ik weer iets gedaan heb komt het weer erop!

Groeten,

Remco

Hallo Remco

Top weer een Br 52.
Dat setje van Lion roar is dat het setje wat duurder is dan de Br 52 zelf?

Ik heb een de Br 52 zonder upgrades liggen.
Maar ben er langzamerhand wel naar aan het kijken.
De vele detail,s die Kanne gebruikt kan ik niet aan tippen hoe mooi ik het ook vind.

Ik heb wel via Roger H , 2 dichte wagons op bestelling staan voor erachter .Het merk ben ik al weer kwijt.

Succes en ik hoop dat de Br 52 in een dio komt.

Groet Marc

Hoi Marc,

Het update-setje is inderdaad duurder dan de kit zelf (100 euro kost ie, ik had het geluk dat hij bij de lancier voor de helft van de prijs stond 🙂 ). Inderdaad het niveau van Kanne is mij ook veel te hoog, maar zit zelf al te worstelen met deze set, maar wel erg leuk. Het is uiteindelijk wel de bedoeling om hem in een diorama te zetten, heb namelijk nog een stel wagons van Dragon en Ironside en de K5 Leopold van Trumpeter, maar jah voordat zoiets ooit klaar is ... zucht 🙂

komt allemaal goed! 🙂

Maar ik zou zeggen... Begin er ook aan! Hoe meer er bezig zijn hoe meer we kunnen leren van elkaar!

Groeten,

Remco

Hoi Remco,

was benieuwd of je al wat verder was 😀
Ik heb via internet die Voyager-set eens wat nader bekeken, en ik moet zeggen dat, ondanks dat het hier en daar niet helemaal correct is, het toch een hele verbetering is tov wat Trumpeter de bouwer voorschoteld.

Ik blijf benieuwd naar je vorderingen (en ook die van Dimitri trouwens)!

Groeten,

Kanne

Hoi Kanne,

Ik moet jou toch teleurstellen, aangezien ik nog niet verder ben gekomen met de BR52. Het enige wat ik nog gedaan heb is de deuren van PE in elkaar gezet, maar daar is het ook bij gebleven. Dit alles heeft te maken met dat ik weer het gevoel kreeg om andere projecten eerst eens af te maken, dus heb ik de airbrush gepakt en ben ik dus bezig geweest met het spuiten van andere modellen.

De BR staat nu weer veilig in de vitrinekast, maar alles binnen handbereik om er toch weer binnenkort mee verder te gaan. Ik zal dan zowieso weer posten op dit topic.

Wat betreft jouw BR... ziet er top uit! En ik blijf hem zeker volgen!

Groeten,

Remco

Terug
Bovenaan