Af! Jagdpanzer KG Hansen Poteau

Dit model is af!

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Ik had al een tijdje een jagdpanzer 70(L) nog op de stapel liggen en vond het maar eens tijd worden om deze te gaan bouwen .
Het is mijn interpretatie geworden van de jp die bekend is van het filmmateriaal wat gemaakt is tussen Poteau en Recht in de Ardennen.
Om de scène wat interessanter te maken heb ik de grenadier die onder het prikkeldraad door kruipt ( ook te zien in de KB film)toegevoegd,deze was in werkelijkheid iets verder.
IMG_4686.jpegIMG_4571.jpegIMG_4569.jpegIMG_4881.jpegIMG_4879.jpegIMG_4875.jpeg
Bij de Tamiya kit zit de flammenvernichter uitlaat deze heb ik vervangen door de muffler( nogmaals dank voor het toesturen Jakko!👍)De grootste uitdaging wordt het aanbrengen van de disc camouflage

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Top, de stencils werken erg fijn en heb dezelfde sheet al voor 2 modellen gebruikt.

Zie dat men ook wel eens een 2 tone aanbrengt en het geel als laatste ( na de disc stencils) maar vind zelf het voordeel met 3 tone dat je niet zo heftig het gele hoeft aan te brengen.. succes igg!

Bij de Tamiya kit zit de flammenvernichter uitlaat deze heb ik vervangen door de muffler( nogmaals dank voor het toesturen Jakko!👍)
Aha, daar was die demper dus voor nodig! Hij lag bij mij al iets van 25 jaar te wachten op dat ik ooit eens een Panzer IV-variant zou bouwen waar er geen bij zat, dus het is mooi om te zien dat hij goed terechtgekomen is 🙂

Dik ding alvast, heb je meer info over de 2 gele figuren in die winterjassen? Ik heb zelf al tijden een jp4l/70 afgebouwd staan met wat figuren erbij, maar ik kan geen inspiratie vinden om er een geheel van te maken, dus ik volg deze lekker mee

Kun je die iets van 25 jaar terug in de tijd sturen? 🙂 Ik had deze nu net over omdat ik een Ausf. J met de latere uitlaten aan het maken was van het model van Tamiya …

Het blijft jammer dat warriors zo lastig te vinden is, de jassen zijn echt mooi van model... leuke foto alvast, wie weet kan ik er wat mee!

Hi Roger,

Gave setting zo ja, straalt echt voorwaarts uit. Heb deze ook gemaakt met die stencil set. Werkt prima. Wellicht ten overvloede, maar let er op dat je in heel dunne laagjes spuit. Als je het te dik doet kan het een opstaand effect geven. Succes met de voortgang!

Mvg,

Vincent

Watching this one with a great deal of interest as this is one of my favorite scenes , and the vechile subject .It is on my to do list . I do have one observation though , and thats the masks used to create the pattern seem to me to be to big .The dots on the real thing appear much finer and far less of an obvious pattern . Any way i'll watch and see how this one turns out and how Roger tackles it .And here is another one that maybe from the same unit

68936525_1336066049906509_2337118591695978496_n.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Roger schrijft bij de foto zie boven : "Voor wat betreft je Jagdpanzer wellicht is dit een idee,ook een Jagdpanzer van KG Hansen in de Ardennen waar deze wordt voorzien van munitie".
Zeker een prima idee !
Ik vermoed echter, dat op de foto munitie te zien is, van een 15 cm schwere Feldhaubitze 18.
De granaten zitten in de langwerpige open kisten.
De aandrijfladingen met kardoes in de rechthoekige dichte kisten.

Opmerking; die liggende figuur, heeft die een Sturmgewehr of een M1 karabijn met lang magazijn?

M1-Carbines.jpg

Hans,
Ik had al een beetje het vermoeden dat dit geen munitie voor de jp was!
De jp moest ook worden voorzien van munitie dus je zou deze scène ook kunnen maken met de juiste kisten!
Wat tevens mooi is aan deze foto zijn de zij skurtzen die nu wat hoger zijn geplaatst!
Wayne yes I have this photo!
Regarding the size of the discs to honest did not notice this earlier! I know there should be 3 sizes from the disc!
I do have the Uschi disc masking set!
Ben nuIMG_5149.jpegIMG_5142.jpeg klaar voor het schilderwerk maar eerst nog even wachten tot het wat afgekoeld is!😎

Hoe krijg je het weer voor elkaar om er zo'n geheel van te maken!! Alles valt zo mooi samen.

Succes, Jan

Heb mijzelf de afgelopen (regenachtige) weken bezig gehouden met het schilderwerk van de figuren en de jagdpanzer.
Na de jp wat meer bestudeerd te hebben en wat discussies met”experts” blijken de jp niet echt een disc camo te hebben zoals je bijvoorbeeld op de Panther ziet!
Ook het op laatst delen overspuiten in dunkelgelb werd niet gedaan!
Omdat de jp wat minder zichtbare rondingen hadden heb ik daarom het roodbruin en groen na aanbrengen vd discs wat bijgewerkt met de airbrush.
Later toen ik al bijna klaar was zijn we tot de conclusie gekomen dat er bij de jp een kleinere sjabloon werd gebruikt om zo sneller te kunnen werken!
IMG_5970.jpeg
IMG_6237.jpegIMG_6225.jpeg
IMG_6235.jpg

nu alles nog even op zijn plaats zetten en de ondergrond afwerken!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Zeer mooi uitgevoerd gevoerd Roger, je hebt m mooi getackeld! Ben fan van dit patroon en denk ook dat men niet nog eens met geel heeft nagespoten. Modelbouw technisch kan je denk ik hier wel wat mee spelen.

Ben benieuwd naar de rest 🙂

Getverdemme! Wat een mooie JPz is dat hé!!
Nagels op de zolen wat errug grof van die persoon liggend op de tank, maar dat mag de pret zeker niet drukken. Grondwerk ook mooi. Doe jij je gras tegenwoordig anders? Ziet er sinds 'irgendwie anders' uit als voorheen... Zal wel aan mij liggen... Wel mooi!!
Klaar voor SMC?

Grtz
Erik

Hé Erik,

Het gras heb ik op de “Bob Ross” methode gedaan!😊... dwz van donker naar licht werken.
Heb eerst het geheel donkerbruin gespoten en vervolgens een overspray gedaan op het gras met Tamiya Nato green en yellow green .
Weg en pad met khaki,light grey en buff.
IMG_6158.jpegIMG_6161.jpegIMG_6164.jpegIMG_6200.jpeg
Voor wat de schoendoppen betreft deze zijn van leer niet van metaal!
Heb ze uit een Dragon gen2 setje gehaald!
Er zit inmiddels wat modder onder zijn boots dus veel zie je er zowiezo niet meer van!😉

Groet,

Roger
IMG_6252.jpeg

Laatst bewerkt:
Op de filmstills zie je dat de hurkende soldaat met zijn jas vastzit in het prikkeldraad, heb jij dat met jouw figuur ook gedaan?

1691828290005.png

Volg hem al een tijdje Roger en geweldig. Poteau en deze "aanval" in scène gezet na de echte ambush blijft voor mij het iconische beeld van de slag om de Ardennen. Vaak geweest en jammer genoeg is het museum al aantal jaartjes er niet meer maar de plek bleeft iets hebben en ook weinig echt veranderd.

Gr. JW

Thanks JW!

Het beeldmateriaal is inderdaad veelvuldig gebruikt in BoB documentatie en boeken!
Wil binnenkort ook eens de weg tussen Recht en Poteau gaan bezoeken!
het zandpad waar de jagdpanzer inrijdt is er blijkbaar ook nog steeds!

Groet,Roger

Het schuurtje dat je in het veld ziet staan staat er ook nog steeds, alleen de struiken zijn nu bomen.

Dit filmpje kende ik niet, zal er ens naar kijken morgen.

👍

Het gras heb ik op de “Bob Ross” methode gedaan!😊... dwz van donker naar licht werken.
Heb eerst het geheel donkerbruin gespoten en vervolgens een overspray gedaan op het gras met Tamiya Nato green en yellow green .
Weg en pad met khaki,light grey en buff.
Ik ga eens een wintersetting proberen. Dit geeft een bijzondere sfeer. De getoonde plaatjes komen erg natuurgetrouw over.

Ik vind het overigens bijzonder hoe je het verloop van het terrein in zo'n setting weer vorm hebt gegeven.

Jan,Elco Thanks!

Inmiddels stapje verder met de ondergrond.
Het pad wordt later nog nog iets modderiger!
Bekijk bijlage 28508

Gaaf werk weer, Roger......zo'n herkenbare scene.....die we allemaal kennen van ongeveer alle museumfilms van Ardennen totaan Normandie..... en ongeveer van iedere WO2 documentaire!

Stiekem krijgen we toch ook weer een glimp van je werkplek....bij die ene foto die niet "zwart" gemaakt is😉

Je bent meteen in de sfeer van de omgeving. Prachtig kleurgebruik en lijnenspel.
Ik heb nog nooit iets gemaakt voor de winterperiode, maar dit daagt mij uit om het een keer te proberen.

Klein puntje bij de boom: de kroon en verhoudingen vind ik goed getroffen. Op de 2e foto zie ik naar rechts een tak die wat zwaarder is dan je zou verwachten. Misschien iets om nog een keer kritisch naar te kijken.

Timo,Jan
Bedankt voor jullie reacties!
Jan,zat er zelf gisteren ook al naar te kijken,denk dat ik de top van deze tak er af haal zodat hij minder zwaar oogt en er wat kleinere takjes opplak!
Timo,of ik werk snel of jij langzaam !😉

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
In de tijd dat ik 1 rupsband van een amusing hobby rammtiger in elkaar plak, wordt er hier een compleet diorama afgewerkt, oh, had ik maar zulke energie zo iets moois te creeren!
Herkenbaar Timo…….🙄

Ik werk langzaam, ik ben maar 1 ding snel en dat is moe... ik zal op facebook nog eens wat fotos tevoorschijn toveren, of eigenlijk, dat laat ik doen door mn vrouw, ik steek er altijd wat van op, maar bij mij is het kloppend maken van het geheel al een stap te ver, en hier is alles precies spot on

Hoi Rob,
Jij hebt zeker ook dit filmpje gezien op YouTube!😉.. voor diegene die het nog niet gezien hebben,zeker het kijken waard!

Nee, dit is nieuw voor me, goede docu!
Ik ben daar geweest met Steve Zaloga en Ron Volstad, al weer erg lang geleden. Toen stond dar schuurtje nog overeind, minus 1 plank uit de achterwand. Die hing in het museum te Poteau omdat daar het symbool van ik meen me te herinneren de LSSAH in gegraveerd stond

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan