Jagdpanzer IV/L48 SS-Pz.Jg.Abt.9 Arnhem 24-01-2010

Marcel Zwarts

Voorzitter en secretaris van de TWENOT
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Bevrijding Nederland 1944-1945
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Doordat Jan er over is begonnen ben ik overgehaald om even een project tussendoor te doen. 😉 Al sinds de fonds van een nieuwe foto van een Jagdpanzer IV/L48 in Arnhem op de Utrechtseweg was ik al van plan een nieuwe te bouwen maar door de nieuwe info over het betonpantser waar Jan me op wees ben ik nu daad werkelijk gestart.

http://www.defendingarnhem.com/EasternSector.html

Ik ga gebruiken
Als basis de Dragon Jagdpanzer IV/L48
De Atak beton pantser set.
Wielstellen van Tristar
Toprollers van Orange Hobby (Als deze ten miste ergens te koop zijn)
Etsen voor alle kleine onderdelen, spatborden en Schurzen van Aber.
Een loop van Armour Model
Tracks van Fruilmodel
Antenes van Aber of Adlers nest
Uitlaat van Moskit
Enz, enz en enz.

Maar nu ook gelijk een vraag.

Wat is er met het op een na laatste wiel gebeurd.

Eerst dachten we dat deze verbrand was.
Een tweede optie was dat deze menie rood was.
Maar nu ik beter kijk lijkt het net of een groot deel van het wiel ontbreekt.

Wie zal het zeggen, ik weet het nog niet. 😕:

detail1.jpg

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Marcel,

Leuk project. Het lijkt inderdaad of het voorlaatste wiel flinke schade heeft; de track lijkt ook gewoon door te lopen en de tanden zijn zichtbaar. Ik denk dat het buitenste wiel van de twee vrijwel volledig weg is en dat het binnenste wiel van de twee ook een flinke klap heeft gekregen. Wat rest is volgens mij slechts een deel van het binnenste wiel en de naaf van het wielstel.

Trouwens....heeft dat wiel daarnaast niet ook een flinke optater gehad, waardoor een hap ontbreekt van het buitenste wiel??

Alex

Interessant projekt!
Zeker, omdat ik zelf een soortgelijk voertuig wil gaan bouwen, maar dan van de 10.SS.Pz.Jg.Abt van de Abt. Röstel te Kerkrade sept.'44.
Ik ga deze bouw dus zeker volgen.

Vwb het wiel. Het lijkt alsof het voorste deel inderdaad weg is, waardoor er dus maar een enkel wiel op zit. Het donkere deel is dan wellicht een combinatie van vuil en schaduwwerking?

Het voorste wiel is weg waardoor het asse-vet vrijkomt.

Interressant project!
Dat je dat nog op kunt brengen, effe erbij.........

Groeten Rick

Toe maar, geef mij maar de schuld 🙂
Interessant project Marcel, ik zat er zelf ook aan te denken nadat me de set aangeboden werd. Ik wacht echter tot dragon zijn nieuwe JP IV L/48 uit brengt, dat kan nooit lang meer duren 🙄
Succes, ik volg je op de voet!
Jan 🙂

We moeten altijd iemand anders de schuld kunnen geven. He, he, he 😉

Wachten op Dragon wil ik niet want van de originele kit gebruik ik uiteindelijk alleen maar de romp en daar zal toch niet zoveel aan schelen, hoop ik?
Ook is het wachten en aannemen dat erg gevaarlijk. Die UHU 251, Tiger II met vroege productie toren, late StuG. IV enz, enz zijn er nog steeds niet. 😕

Gaan voor het maximale wat nu haalbaar wordt het dus. Ook dat mooie nieuwe gedetailleerde kanon wat Dragon heeft gemaakt heb ik niets aan want alle luiken moeten dicht.
Hoe dan ook het zal nog ongeveer een maand voor ik werkelijk start. Komende week kan ik de Atak set op halen op het postkantoor en het hangt het op de drie etsen van Aber.
Als eerste zal ik beginnen met het solderen van de spatborden en het maken van het kapotte wiel en daarna volgt de rest.

En effe is ook een ruim begrip. Niemand heeft mij verteld dat het voor 2010 af moet zijn. Ik ben gewoon aan iets redelijk simpels toe want die 251/21 begint me aardig op m’n zenuwen te werken. Dit wil niet zeggen dat ik hier niet mee verder ga maar ik wissel beide projecten af en toe. Trouwens de 15mm granaten zijn nog niet binnen dus echt af maken van het Drilling geschut wil nog niet lukken.

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Het voorste wiel kan niet missen. 😱

Hier ben ik net achter gekomen door het boek van Spielberger over de Panzer IV. Hier staan drie dwars doorsneden van de loopwielen en het blijkt 1 geheel te zijn. Alleen de banden zijn apart. Het wordt dus een leuk werkje dat ene wiel. 😕

Tot snel

Groet

Marcel 😀

MARCEL ZWARTS zei:
Het voorste wiel kan niet missen. 😱

Hier ben ik net achter gekomen door het boek van Spielberger over de Panzer IV. Hier staan drie dwars doorsneden van de loopwielen en het blijkt 1 geheel te zijn. ....

KUn je een scan laten zien van deze tekening? Het lijkt me namelijk erg lastig produceren wanneer het een massief wiel is bestaande uit twee schijven.

groeten Maarten

Het is geen massief wiel Maarten.

Het is een gedraalde buis waarop de banden komen met aan de voor en achterkant een soort dunne deksel. Binnen in het midden zit ook een soort gedraaide buis met daarin de kogellagers welke weer om de conische as zitten.

Lekker klusje dus om dit na te maken terwijl het waarschijnlijk stuk is geblazen door een mijn of een anti tankwapen.

Scannen zal niet gaan want een scanner heb ik nog niet in huis.

Groet

Marcel 😀

http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=329122&page=3

Maak het jezelf niet te moeilijk Marcel, Hoewel in theorie alle te verklaren is is het moeilijk om te voorspellen wat er gebeurt als je bv over een mijn rijdt of als een massief stuk ijzer met mach 1 op je afgeknalt word.

Het lijkt mij niet ondenkbaar dat het buitenste wiel door een mijn eraf geblazen is, de as is hol, misschien hebben ze hem dichtgelast en rollen weer, ik denk dat elke oplossing die ze nu bedachten een stop-gap oplossing was, eerst rijden de rest zien we later wel.

Groeten Rick

Zo de meeste spullen zijn binnen en dus kan de bouw beginnen. Alleen nog die top rollers van Orange Hobby heb ik nog niet kunnen vinden. 😕

IMG_5763.jpg

Tot een volgende keer

Marcel 😀

Rob van Trommelen heeft Orange hobby in zijn assortiment, en hij is morgen in Eindhoven 😉
Maar, in de Tristar set zitten ook late returnrollers.... zijn die niet goed genoeg?
Jan 🙂

We zullen wel zien Jan.

Inderdaad in die set van Tristar zitten er ook toprollers maar in de originle Dragon kit zitten ze ook net zoals de wielstellen, loop, enz.
Die toprollers van Orange zijn enorm mooi. Niet de pootjes waar ze mee aan de romp zitten maar de wielen op zich met de C ring er in. Ik vind dit een geweldig detail wat weer bij draagt tot het gehele model.

Ieder zijn ding, is het niet. 😉

http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/orangehobby/g35006.html

Groet

Marcel 😀

Update maandag 9 november 2009

Hallo allen,

Bij deze een kleine update.

Zoals altijd begin ik altijd met de basis van een model voordat ik me stort op de details. Romp, wielstellen, kanon enz. Veel, zoals de wielen, luiken en het beton pantser zit om allerlei reden nog los. Dit is ook de reden voor al die kieren.

Als eerste ga ik nu de romp af werken. De juiste lasnaden en grenzen van de pantser platen en de randen van het zimmerit bewerken met plamuur. Hierna wordt het beton pantser pas gemaakt en moet ik zelf betonpantser maken op het front pantser. Ook het beschadigde wiel is nog niet af maar dit zal ook nog wel even duren. Het achterste deel is klaar maar nu moet het voorste deel worden gemaakt welke is weggeblazen door een treffer.

Als dit alles klaar is wordt het messing soldeer time. 😉

Tot de volgende keer.

Trouwens heeft iemand nog een paar Fruil schakels over met een dichte hoorn van het type met de ribbels op het loopvlak 😕:

Groet

Marcel 😀

5797.jpg

5796.jpg

5794.jpg

5792.jpg

5786.jpg

Het zichtpunt van de foto zo ongeveer.

Marcel,

na het meermalen bekijken van de foto lijkt het er op dat hier de steel rimmed wielen gemonteerd zijn (is dit mogelijk 😕: ben geen kenner 😳 )
De reden is dat ik bij geen enkel wiel de spaakvorming terug vind.
Zelfs met vuil zou dit een duidelijk zichtbare belijning geven die in mijn ogen geheel ontbreekt (heel misschien bij het achterste wiel).
Ook de buitenste rim oogt erg smal en duidt ook eerder op de steel rim.
Kijk Spielberger er eens op na hoe de steel-rimmed er in doorsnede eruit ziet, het nog bestaande deel van het beschadigde wiel ziet er namelijk uit als een flens.
Als dit alles jou overkomt als klinklare onzin beschouw dit dan als niet geschreven 😉

groet Willem

Was het maar zo makkelijk Willem.

Ik heb onder tussen ook een behoorlijke tijd zitten tuuren naar dat ene wiel maar ik kan niets anders verzinnen dan dat de voorste helft geheel of gedeeltelijk is weg geblazen.

We gaan gewoon lekkere veder met de redelijk simpele klusjes en als de tijd daar is en alle opties zijn verkend wordt het wiel af gemaakt.

Bedankt voor het mee denken.

Groet

Marcel 😀

Ik ben nooit echt een fan geweest van de JagdPanzer IV, maar ik moet bekennen dat ie zo met een laagje beton plots een stuk interessanter wordt! Heeft op de één of andere manier een erg aggressieve uitstraling, iets dreigends. Ben dus benieuwd!

Ik ben het wat het wiel betreft met je eens. Als ik naar de foto kijk meen ik ook meer van de track te kunnen zien dan zichtbaar zou zijn als daar een volledig wiel op zou rusten.

Zo weer een stukje verder.

Al het beton zit vast en is pas gemaakt. Ook het extra stuk beton op de voorkant zit er op. Alleen was het zoeken naar de juiste vorm niet gemakkelijk want er blijken een aantal verschillende variaties te zijn geweest.

Ook het systeem om de rupsbanden op zijn plek te houden op dit beton is nog een vraag.
Er zijn twee strips met gaten te zien maar dezen zitten aan de boven zijde van de hoorn van de tracks.

Maakt allemaal niet uit want ik ga gewoon verder. Al het plastic werk zit er bijna op en ik ga nu beginnen met het solderen van de ets onderdelen zoals de spatboren en de ophangbeugels voor de Shurzen.

Tot een volgende keer.

Marcel 😀

5806.jpg

5805.jpg

Het vooraanzicht met het extra beton pantser op de neus.

5809.jpg

De hoek van de originele foto zo ongeveer

5814.jpg

De achterzijde.

5815.jpg

De uitlaat van Moskit en de zelf gemaakte track houder. Een dag werk. 😉

Hoi Marcel,

je laat een erg strak staaltje modelbouw zien !! Als naked-kit gaat deze al grondig goed door de beugel, laat staan de komende kleur-afwerkingen !!

groet Frank

Strak wer Marcel. Waarom zijn de zijkanten van het motorcompartiment boven de luchtinlaten zo grof? Zit hier ook beton, of is dit gezichtsbedrog?
Jan 🙂

Beetje over done misschien dat pantser effect. 😳 Beetje opschuren dan maar.
Uiteindelijk zie je er bijna niets meer van omdat er een dunne pantserplaat voor komt.

Nu weer eens lekker solderen. Soms gaat het gaat het goed maar vaak gaat het ook niet goed en dan is het huis(hobbykamer) weer te klein.

Uiteindelijk zal het wel goed komen alleen dat verdomde wiel. Veel boeken bekeken maar nog niets gevonden wat er op lijkt.

Tot de volgende keer

Groet

Marcel 😀

Alles is op te lossen 😉 Dat wiel... dat is een lastige. Ik zou haast denken dat er nog iets van het buitenste wiel is blijven zitten, maar wel met een open naaf. De boel zit dan al snel onder de smeer, waardoor het wiel een stuk donkerder wordt.
Is het misschien nog een idee om de uitlaat van wat schade te voorzien? Zo'n veteraan heeft vast wel een paar scherven in de uitlaat gekregen, en zo'n Moskit pijpje leent zich daar perfect voor natuurlijk.
Jan 🙂

Het zijn inderdaad geweldige stukjes die uitlaten van Moskit. 😀

Een echt lijkende deuk zit er inderdaad zo in maar het moet natuurlijk wel op de juiste plaats komen. Als de spatborden er op zitten zal ik eens kijken hoe ik de achterzijde kan molesteren. Op de foto is te zien dat het linker spatbord aan de achterzijde al een opdoffer had gehad.

Het grappige is dat dit bij bijna alle Jagdpanzers van de SS-Pz.Jg.Abt.9 het geval was.

Zouden ze misschien vrouwlijke bestuurders hebben gehad die moeite hadden met het achteruit in parkeren. 😉

Groet

Marcel 😀

Re: Jagdpanzer IV/L48 SS-Pz.Jg.Abt.9 Arnhem 06-12-2009

Bij deze weer eens een kleine update.

Wat is er gemaakt de laatste tijd. Nou niet erg veel. Lange werkdagen en ziekte hebben de hobby tijd verkort tot een paar weekenden. Ook het solderen duurt elke weer langer dan verwacht. Zo koste het een dag om de 16 haken voor de Schürzen te solderen. 😕

Wat nieuw is in techniek is alles wat in het echt vast zit met bouten en moeren ook gemaakt is op het model. Dus laswerk is gesoldeerd en boutwerk gelijmd met van die ienie mienie boutjes.

Voor de mensen onder ons die een beetje interesse hebben in de achtergrond van het model.
Zo als het topic al laat zien gaat het om een Jagdpanzer IV/L48 van de SS-Pz.Jg.Abt.9. Er was in het begin nog twijfel over het hoe en waarom van het beton pantser. Een van de hoofd vragen was of dit door de fabriek was voorzien of dat het een eenheidsconverie was. Nu heb ik net ontdekt dat het laatste het geval was. Een over ijverige commandant van de 2 compagnie had hier opdracht toe gegeven.

Nu begint dus ook de zoektocht naar foto’s van Jagdpanzer IV’s met beton pantser want die passen allemaal mooi in het artikel en tevens hoofdstuk wat ik aan het schrijven ben over deze eenheid.

Ik lees wel wat er anders moet. Groet en tot Spijkernisse.

Marcel 😀

001.jpg

Het oogpunt van de foto

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

009.jpg

Aber heeft drie sets met spatborden voor de Jagdpanzer IV.
De eerste is gemaakt voor de L48 uitvoering. Deze mist alle detail aan de onderzijde en heeft de verkeerde eind flappen.
De tweede is gemaakt voor de L70 uitvoering. De correcte eindflappen maar minimaal detail aan de onderzijde.
De derde set is voor de A0 uitvoering. Deze heeft mooie details aan de onderzijde maar mist weer de eindflappen. Extra standaard set bestellen voor de A0 dus want daar zaten ze wel in plus een aantal mooie extra details. Blijkt alleen het midden en achterste deel weer niet te kloppen en zo duurt het en duurt het weer langer dan verwacht. 😕

Hoi Marcel,

Dat ziet er heel goed uit!
Enige opmerking zou zijn,waarom heb je geen modelkasten tracks gebruikt? deze zijn accurater dan de wat grovere friuls!Dit zeg ik omdat jij helemaal van het preciese bent 😉
Des al niet te min een prachtig stukje werk.
Groeten,

Roger

Je hebt gelijk Roger en ik was in eerste instantie ook een Model Kasten fan maar…
De vorige keren dat ik tracks van MK gebruikte viel het al op dat deze erg kwetsbaar zijn. Zeker als ze geverfd worden breken de mini pinnetjes regelmatig af. Nu zijn de MK tracks inderdaad fijner gegoten als die van Fruil maar aangezien ik tracks toch altijd behandel met pastel kleuren krijgen ze automatisch toch een ruw uiterlijk. 🤣

Toen ik de Fruil tracks binnen had gekregen heb ik ze een tijdje naast de MK gelegd om ze te vergelijken en ik moet toe geven dat het echt niet veel scheelt.
Dus ook bij de komende projecten staan Fruils toch redelijk hoog op de lijst.

Met vriendelijke groet

Marcel 😀

Aaaaah.....deze is weer een stapje verder. Zoals ik al eens heb gezegd, ik vind deze variant ERG stoer. De hele uitstraling van het voertuig, te meer door de korte loop en de opgezwollen ronde vorm als gevolg van het betonpantser, doet me denken aan een Boerboel of een Bull Mastiff: Relatief laag bij de grond, dikke kop en met de voorkant wil je geen ruzie maken.

Maar aangezien je nu al zo ver gaat dat je sommige delen soldeert en andere lijmt, afhankelijk van hoe dit in werkelijkheid gebeurde, verwacht ik van je volgende project dat je de pantserplaten ook echt gaat lassen en het beton zelf stort. Iets anders dan dat zou een stap terug zijn. 😈

hoi Marcel,

Ik ken het probleem! Dat is ook de reden waarom ik ze al bijna 5 jaar niet meer gebruikt heb .Alleen nu heb ik net MK tracks voor een panther klaar en denk dit probleem te ontwijken door alleen met acryl te werken en de pigment ook met water aan te brengen. Ik laat je nog wel weten of dit lukt!

Groeten,

Roger

Hoi Marcel

I build the same model as you .but i only got a bad pic so i could not identify the camo .Do you get a pic from the whole tank with camo could be seen?It would be nice if you could help me out.

My nederland language is so bad i have to write in english sorry for that

greetings Detlev

Hee Marcel,

ziet er goed uit. ben een groot fan van de duitse panzers... sinds kort zeker druk bezig met de hobby en dit soort foto's maken het moeilijker om een keuze te maken waarmee ik verder ga. Nu bezig met mijn PanzerIII en een Sdkfz 150/3 en Sdkfz 250/9 en van Tristar de 15cm sFH met crew....

hou deze in de gaten, ben benieuwd hoe hij wordt.

groetjes
peter 😀

Hi Detlev,

Here in the Netherlands English is our second language so it must not be a problem. I know my English isn’t that good but, as far you can understand it I do not mind.

I like to help you out whit your questions but not whit a good scan of the photo. Indeed I have the best scan available of this remarkable action photo but I cannot send it to a third party. Also I do have the photo I do not have the legal rights for this photo. If you really want I can get you in contact whit the person who has the rights but it will not be an easy one.

Now about the painting. Till this moment I have found around 8 photos of the Jagdpanzers of the Hohenstaufen but there is not one that shows the painting clearly. 😕

As far as I know now they were spray painted in a cloudy pattern of Green and brown over the standard Yellow.
It is really hard to find out if the 8cm concrete armour was painted in Yellow or just left in the concrete colour.
There is a very slight chance for an answer because there is found an eyewitness.

As I know more I will let you know.

All the best

Marcel 😀

En Peter,

sterkte met je keuze want er is zo veel. Jippie, Joepie, Hiep hoi. 🤣 😉 😀

Marcel 😀

As far as I know now they were spray painted in a cloudy pattern of Green and brown over the standard Yellow.
It is really hard to find out if the 8cm concrete armour was painted in Yellow or just left in the concrete colour.
There is a very slight chance for an answer because there is found an eyewitness.

As I know more I will let you know.
Now that will be interesting information! As you know, I would love to see it in natural concrete, as it makes for a far more interesting model 😀
If not, I'd still concider painting it that way, and call it artistic freedom 🤣

Jan 🙂

Hoi Marcel, tijdje geleden maar weet je of er van deze eenheid ook in Nijmegen bij de brug zijn ingezet ( 4 stuks)? Ik denk het wel mogelijk, als ze er waren dan van deze eenheid ze waren overgezet bij Pannerden. En ook met beton, zimmerit etc, die uit je boek zeg maar...?
Alvast bedankt al begrijp ik tussen de regels door dat je een beetje klaar was met deze build. Groetjes

De voertuigen van deze eenheid, SS-Panzerjäger-Abteilung 9 zijn niet ingezet in de omgeving van Nijmegen of de stad zelf. Vermoedelijk zijn er wel een aantal door de stad heen gereden op weg naar hun verzamelgebied bij Apeldoorn. Dit was echter 5 of 6 september.
De enige Duitse eenheid welke kort actief was (zondagavond 17 september) met pantservoertuigen in Nijmegen was de SS-Panzer-Aufklärungs-Abteilung 9.
Of en wanneer er daadwerkelijk tanks zijn overgevaren bij Pannerden is nog maar de vraag. Heel misschien een enkele Sturmgeschütz of Panzer IV van het II./ SS-Panzer-Regiment 10 maar daar zou ik geen geld op zetten.
Wel zijn een aantal voertuigen van SS-Panzer-Aufklärungs-Abteilung 10 overgezet op maandag 18 september. Zij moesten de weg vrijhouden voor de troepen van de 10. SS-Panzer-Division die later die dag op weg waren naar het centrum van Nijmegen. Dit waren het 1./ SS-Panzerpionier-Bataillon 10 en het I. SS-Panzergrenadier-Regiment 22 alias SS-Bataillon Euling.

Voor zover bekend zijn de Jagdpanzer IV's van de Kampfgruppe 9. SS-Panzer-Division alleen ingezet in Arnhem west en Oosterbeek.

Terug
Bovenaan