Jagdpanzer IV A/0 update 9-7

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Plakkers,

De afgelopen anderhalf maand ff deze kit in elkaar gezet. Niet veel bijzonders, basis kit is dragon, PE van Voyager, tracks van Fruil, loopwielen van Tristar en een heeeeeeeeeeel klein beetje evergreen.

De kit van dragon is voor zijn leeftijd en met de paar extra's erin niet slecht van detail, maar de pasvormen laat hier en daar wat te wensen over. De PE van voyager is een gecombineerde set voor de A/0, L/48 en de L/70. Een erg mooie set met veel mooi detail, maar in de handleiding zitten enkele foutjes. De tracks van fruil.....altijd goed. En de loopwielen en suspensie van tristar.....oh wat is deze mooi 😱 .

Het model is nog niet helemaal klaar maar gaat nu even de ijskast in. Her en der zal er ongetwijfeld iets niet kloppen, tevens heb ik enkele artistieke vrijheden gebruikt. De gehele ophanging zit nog los op de romp evenals de twee pantserplaten achterop. Het enigste wat er nog aan moet gebeuren zijn de schurzen en de ophanging hiervoor. Maar aangezien ik hier even ruzie mee heb.....ik krijg de beugels gewoonweg niet op de schurzen gesoldeerd. Bijna het hele voyager pakket is gesoldeerd, maar de PE schurzen van dragon willen gewoon niet, zelfs niet na opschuren. Zit er over te denken om ze van evergreen te maken.

Een verfjasje zal er voorlopig niet opkomen. Spuiten is voor mij tijdens de zomer uitgesloten. met een spuitcabine op zolder verbruik ik met dit weer meer zweet dan verf 😈

Ennieweej..de foto's.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Groeten,

Richard

HOi Richard ik blijf dit een strakke bak vinden en wil graag met die van mij beginnen. Vooral als ik jou werk zie erg netjes en strak!!

groeten

Ah, eindelijk de foto's! 🙂
Mooi werk Richard! Donderdag even meenemen aub....
Jan 😀

Niet veel bijzonders, basis kit is dragon, PE van Voyager, tracks van Fruil, loopwielen van Tristar en een heeeeeeeeeeel klein beetje evergreen.

Lol....understatement 😀! Naja, voor iemand die OOTB kits gewend is dan hehe. Ziet er mooi uit, hopen dat de afwerking net zo mooi is!

Greetz,

Jurrie

Staf, dank je 🙂

Inmiddels ben ik een beetje verder aan het knoeien geweest met de schurzen en het solderen hiervan gaat nog steeds voor geen meter. Ondertussen heb ik de jagdpanzer nog eens aan een blik onderworpen en er was toch iets wat er aan mist. Na eventjes de hersens op volle toeren te laten draaien wist ik het...veeeeel te weinig evergreen 😀 Dus de PE schurzen aan de kant gegooid en de schurzen van evergreen gemaakt 8) Ze zullen waarschijnlijk niet precies goed zitten, maar daar kan ik me niet druk over maken. Linksachter heb ik weggelaten en misschien gaat er nog wel eentje van af.

Groeten,

Richard

8.jpg

9.jpg

10.jpg

Hoi Richard,

de Schuerzen zien er echt goed uit.

Maar mijn smaak is schuerzen eraf en mondingsrem eraf 😀 (gelukkig is het jou model 😀 8) ).

Groeten Lars

Mannen dank jullie 🙂

Hebben jullie het weerbericht al gezien? Het wordt koud aan het eind van de week, kan ik de zolder op en spuiten 😀

Tja, die mondingsrem....ook ik zie heb liever zonder, maar hij hoort toch echt op dit model. En de zimmerit? Ja daaaaaaaaaaaaag
😉 🙂

Groeten,

Richard

Tja, die mondingsrem....ook ik zie heb liever zonder, maar hij hoort toch echt op dit model

Richard, die mondingsrem mag je zelf bepalen.
Je wilde toch een voertuig bouwen zoals die in Normandië rondgereden zou kunnen hebben? Foto's van "normale" jpz4's in die contrijen laten ze zowel met als zonder mondingsrem zien. Ik geloof dat sommige/veel bemanningen vonden dat de muzzle brake teveel stof deed opwaaien en ook niet per sé noodzakelijk was. Ze schroefden gewoon de mondingsrem eraf zodat de schroefdraad op de loop zichtbaar werd.
Hoort die mondingsrem dan niet op het "standaard" model?" Echt wel, maar dat wil niet zeggen dat je niet zonder kan.
Pas later is er een kapje gekomen om de draad alsnog te beschermen.

Dit wekeend was het best wel goed weer om te spuiten eigenlijk.....en dat heb ik ook maar gedaan 8)

Volgens de handleiding van Dragon kan ik hem of drie kleurig gecamoufleerd spuiten in de versie van Panzer lehr of helemaal geel in de versie van.....(staat in de bouwbeschrijving 😀 )

Eigenlijk wist ik niet hoe ik deze wilde gaan spuiten. Verschillende ideeën doorkruisten mijn hersens en begon steeds meer te twijfelen. Uiteindelijk is het iets saais geworden. Of het bestaat/heeft bestaan? geen idee. Maar dat maakt me ook weinig uit. Aangezien er geen duidelijk is of de A/0 in actie is geweest heb ik zelf maarw at verzonnen.

Het is niet echt bijzonder maar er gaat nog meer mee gebeuren. Een gedeelte )binnekant schurzen) moet nog gespoten worden. Het ondreste gedeelte van de tank blijft geel. En ik wil er een white wash met de haarlak metode op doen. En voor de rest> Ik zie wel....

De foto's. Zoals je ziet zijn er op twee plekken een stukje verf afgebladderd 😱 Das me nog nooit gebeurd.

11.jpg

12.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

hit it!

Groeten,

Richard

Cooooool

Richard,

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Dit is erg gaaf, Het zou bijna zonde zijn om dit met een whitewash te bedekken.

Heb ik met mijn strakke camopatroon van mijn Aufklärer misschien iets bij je los gemaakt 😉 .

Ik vindt dit dus gewoon erg top/f, ik ben wel van de aparte en strakke camopatronen.

Deze blijf ik dus volgen.

Greetz
Axel Repping RHvS

@ Martin: Dank je, je brnegt me op ideeën 🙂

@ Axel: Dank je. Het was eigenlijk de bedoelinbg dat bruin er ook nog tussendoor kwam met een stippenpatroon, maar daar heb ik toch vanaf gezien. Vind dit wel wat hebben 8) Maar die whitewash...jaaa, die moet er toch echt op komen.

Groeten,

Richard

nou, volgens mij is het een prima werkende cammo, dus waarom niet?

Timo

Hoi Richard.

opzich een mooi patroon. Maar waarom heb je de gele banden niet iets breder gemaakt? Ik zelf denk dat het dan iets meer had gepast.

Wel netjes gespoten verder 😀 .

Groeten Lars

Bijzonder Richard, maar niet minder mooi! Zeker met een white wash erover kan het nog wel eens iets heel apparts worden! Ik ben benieuwd!

Groetjes 😀

Heren dank u 🙂

@ Lars: Het gewone tamiya taoe vond ik iets te dun. maar uit hongarije had ik tape van 2,5 en 1,5 mm meegenomen. Eigenlijk gewoon gebruikt wat ik had liggen 8)

Groeten,

Richard

Nou ja..update......meer een backdate of zoiets.

Men neme halfords primer, spuit dat op 0,25mm evergreen plaat, spuit vervolgens een paar laagjes tamiya verf eroverheen, en het resultaat is kromme schurzen 😱

17.jpg

18.jpg

19.jpg

Hier baal ik dus best wel van. En eigenlijk ben ik er afgelopen week pas achter gekomen. Eventjes weinig aan modelbouw gedaan(ook geen zin gehad) en als je het spul weer tevoorschijn trekt zie je dit 😈

Dan maar weer nieuwe schurzen maken. Tevens ben ik erg voorzichtig geweest en zijn er een paar ophangpunten voor de schurzen afgebroken. Dat fixen we wel weer met wat lijm.

Maar ondanks deze tegenslag toch een kleine update. Het e.e.a aan gereedschap is geverfd 😀

20.jpg

Vanavond wil ik de rest van het gereedschap verven en de andere onderdelen die een ander kleurtje hebben dan de tank. Dan haarlak erover, morgenavond een witte laag erover en donderdag avond op de bouwavond er weer afhalen...gedeeltelijk dan 8)

.....dat is de planning.

@ Roy: Dank je 🙂

Groeten,

Richard

leg de platen in heel heet water en ze worden zacht. Grote kans dat je het geheel weer recht krijgt gebogen.

groeten Maarten

Maarten, dank je ga ik eens proberen.

Ondertussen heb ik de eerste whitewasjes op de bouwavond gedaan.

Dit is het gedeelte waar Bas een klein stukje heeft laten zien en ikzelf de rest gedaan. Behalve de onderste rand ben ik hier best tevreden over.

21.jpg

De bovenkant. Hier ben ik iets te enthousiast bezig geweest. Dit gaat dus weer bijgewerkt worden.

22.jpg

De laatste kant die ik tot nu toe heb gedaan. Deze kant moet nog iets heftiger, en ook hier weer teveel van de onderste rand gehaald.

23.jpg

Hit it!

Groeten,

Richard

Richard, zoals ik donderdag al zei vind ik dit een moeilijke techniek om echt goed gecontroleerd toe te passen. Het wekrt volgens mij het beste als je de whitewashlaag er bijna helemaal af wilt hebben, ipv alleen wat beschadigen. Als je de bovenkant nagenoeg kaal maakt, en dan flink met modder ed verweerd denk ik dat het wel een mooi effect gaat geven (en je hoeft niet opnieuw te beginnen 😛 ). Op de zijkanten zou je misschien wat langere krassen kunnen maken van takken ed die langs de tank zijn geschaafd... 😉
Jan 🙂

Aah, return of the beaver! 😉

Ik vind de zijkanten met de kleine krassen wel geslaagd moet ik zeggen. De suggestie die Jan geeft, over die krassen door takken, is een goede. Maar ik ga je eens goed volgen zo. Heb hetzelfde in de planning voor de M4A3 die ik aan het bouwen was.

Groet, MartinD

Terug
Bovenaan