Jagdpanzer IV 1/35 Updeet 4/10/09

Reitze Bierma

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Hallo mensen,

Ik ben momenteel bezig met een jagdpanzer IV van tamiya. Het bouwen leverde weinig problemen op. Daarna ben ik voor het eerste keer met airbrush aan werk gegaan. hierbij het resultaat van een middagje stoeien met een airbrush.
GroteFoto-MZGXRXRS.jpg

GroteFoto-BSD3O4SQ-1.jpg

GroteFoto-WJRGSEOY.jpg

GroteFoto-PM4IG3F6.jpg

De platen op het achterdek en shurtzen zit er nog los op.
Kritiek en tips zijn altijd welkom.

Gr, Reitze

Hoi Reitze,

Zeer strak gespoten voor de eerste keer. Alleen probeer er wel op te letten dat je laagje voor laagje spuit. Want op de laatste foto bij de hatch zie ik wat uitlopers. Wellicht kan je er nog een dun laagje overheen leggen. Of natuurlijk het wegwerken met weatheren. Verder helemaal top!

Bevalt de boel?

Groet,

Hilbert

Ha die Reitze,

Vind het een prima eerste poging. Strak gespoten, ik zag geen lopers. Pas nadat ik de comments van Hilbert las en de foto's nog eens terugkeek zag ik de lopers bij de hatch. Ook bij de "boog" boven op het dek zijn twee kringen te zien. Vrij vertaald naar wat Hilbert zegt: beter tien dunne laagjes dan één dikke.

Mooi om te zien dat je preshade in de praktijk brengt. Voordat je met weatheren begint kun je overwegen om ook postshading toe te voegen. Dit brengt nog meer diepte in je model. Deze IV/70 leent zich daar uitstekend voor: mooie grote vlakken.

De rustige achtergrond maakt dat het prettig kijken is naar de foto's. Wel zou ik meer natuurlijk (dag-)licht gebruiken om de kleuren beter tot hun recht te laten komen.

Ga zo door man, ik kijk uit naar het vervolg!

groeten, Richard.

Hey Reitze,
Ziet er idd niet slecht uit voor een eerste airbrush sessie.
Kun je nog iets doen aan die `vlekken`op de bovenzijde?
Blijft hij geel, of ga je nog iets doen met camo?

Greetz Jacco

Hoi Reitze,

goed hoor. Bij de ronde ontsnappingsklep zit een "spin" hier was je te dichtbij gekomen. Ik zou hem nog een keer nevelen is ie (nog) beter denk ik.
Spuit je met een bus met lucht of een compressor? Mss was je druk ietsie te hoog kan ook.

groeten John.

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de lovende woorden.

@ Hilbert Zuijderdorp: Bij de hatch is een geval van nog niet even het gevoel in de vingers hebben bij het spuiten, maar ik hoop dat het straks beter zal gaan 😉.

Voorde rest bevalt de boel mij prima zal het nog wel wat oefenen worden.
Maar ik blijf positief.

@ Johnny Knegt : Dit gaat me een stuk beter af als kwasten.

@ Richard Cramer: De twee kringen zijn water druppels die bij het schoon maken van de airbrush op het model vielen 🙁 .

Over postshading zit ik aan te denken omdat te gaan doen, alleen welke kleur kan ik mengen bij dunkelgelb.

Ik zal proberen binnenkort daglicht foto's te maken.

@ Jacco Buurstra: Ik weet niet of ik nog wat kan doen aan de water vlekken misschien postshaden of bij het verweren misschien.

Of hij geel blijft of dat ik er een camo op zet weet ik nog niet aangezien ik nog opzoek ben naar een voorbeeld. Is trouwens camo moeilijk te airbrushen?

@ John van Pelt: Het insect (spin) zal ik proberen weg te werken. Dit is ontstaan door dat ik het gevoel nog niet helemaal bij trekker had van mijn airbrush.

Ik spuit met een euro tac compressor en een evolution silverline.( was een flinke dure investering)

@ Marten Nop : Dankje voor het compliment, ik heb eerst rondjes geoefend op een stukje papier om de techniek een beetje in handen te krijgen. Dus ik denk dat er ook een dosis geluk nodig is in het begin.

@ Niels Henkemans : Ik zal de loop nog eens nalopen (dankje voor tippen hier van).

Gr, Reitze

He Reitze,

Tof om te zien dat je hier je airbrushbeginselen neerzet. Ubung macht der Meister, dus gewoon doorgaan hiermee.
De loop kun je nog nalopen. Je kunt er ook voor kiezen om je er niet te druk over te maken, en nu vol gas door te gaan met de camouflage. Zo los je misschien ook die waterkringen op. Leer voor de volgende keer, gelijk in een stofvrije box plaatsen na het spuiten (of in ieder geval ruim aan de kant 😉) ...

Succes met de vervolgstappen.

Groet, MartinD

Heey Martin.

Het is wel door schande wijzer worden, maar ja al doende leert men he.
ik zal je tip in overweging nemen over het niet druk maken over de cirkels. Alleen hoe krijg je het diepte effeckt inde cam terug?

Gr, Reitze

Reitze Bierma zei:
Het is wel door schande wijzer worden, ..
Is mij ook regelmatig gebeurd ... 😈 ...

De dieptewerking kun je krijgen door een donkere kleur in de hoeken te spuiten. Of door het midden van de vlakken met een lichtere kleur in te spuiten. Goed verdunde verf en een lage druk zijn dan wel nodig.
Zelf heb ik dat niet goed onder knie (want mijn compressor wilde niet zo best meewerken onder de 1.1 bar).

Wil je het met camouflage doen, dan moet je kleur voor kleur zo afwerken.

Groet, MartinD

Reitze, denk dat je belangrijkste doel al aardig gevorderd is en dat is "keurige" afwerking van je gebouwde model. Nog aantal wat dikkere lijmresten maar bij volgende project nog meer oog hiervoor en je glasvezel pen hanteren 😉 uitgaande dat je hem nu gekocht hebt 😕: Ziet er wat dat aangaat mooi strak en glad uit zonder al te storende randen/naden/kieren.

Belangrijk ook dat je gekozen hebt voor wat minder kwalitatief dan direct dure Dragon dozen of Smart Kits. Ga eerst lekker met dit soort kitjes aan de slag en zie deze tot een goed niveau te brengen, mocht het een keer goed misgaan dan 1x slikken en doorgaan. Beter dan dat je direct voor een "kapitaal" moet wegdoen.

Wat Martin terecht aangeeft, gebruik een stof vrije omgeving en-of bewaardoos wat die haren uit je neus, dat kan echt niet 😉

Net zoals een mes, altijd van je afwerken en dus ook m.b.t. je waterdruppels. ZONDE!!! Schoonmaken niet in de buurt van je model.

De loop, je zou hem voor de volgende keer voorzichtig door metaalwol halen/draaien en je hebt al een stuk beter ogende loop. Om voor dit soort modellen nu direct een metaal loopje te kopen gaat me iets te ver.

Het airbrushen, goed begin is halve werk! Om je cammo wat op te lichten zou je kunnen proberen om met klein beetje wit of huidskleur te mengen. Eerst testen voordat je het op je model schiet. Er is voldoende naslag te vinden die dit soort truukjes uitleggen.

Dat je dark yellow nog wat nodig heeft is duidelijk en alleen al met het werken van wat meer lichte yellow bovenop en wat donker aan de zijkanten doet al wonderen. Ook dit, experimenteer met kleuren.

Suc6!

JW

Hallo leute,

Ik de afgelopen dagen bezig geweest met het proberen wat meer diepte te creeeren in mijn jagdpanzer. Ik hoop dat het wat lijkt.(vind het zelf wel goed gegaan met het stunten met de luchtkwast)

Hier komen de foto's en geef je mening maar 🙂
GroteFoto-3HRLZEYV.jpg

GroteFoto-AKOLSY7O.jpg

GroteFoto-DOVP7TBJ.jpg

Gr, Reitze

Hallo bouwers burgers en buitenlui,

De afgelopen week ben ik weer bezig geweest met mijn jagdpanzer.
Ik begonnen met hem lekker in hoogglans te zetten, vervolgens heb ik de decals er op gedaan. Daarop volgend heb ik wat highlights aangebracht. En tot slot heb ik wat feading proberen toe te passen op mij panzerjagertje met wit buff en rust.

Al nieuwschierig geworden??? Hier komen de foto's
GroteFoto-BRIAOKLO.jpg

GroteFoto-QLA6OGYY.jpg

GroteFoto-KVIXGFQX.jpg

GroteFoto-TMKOSTFA.jpg

Kritiek en tips altijd welkom.

Gr, Reitze

Hoi Reitze,

Heel wat anders dan met de kwast zo te zien. Ik had al gezien dat je wat geprobeerd hebt te faden en dat geeft een mooi onderscheid in kleuren. Nu lijkt het net alsof het geregent heeft, wat opzich wel grappig is 😉

Wat ik wel zou proberen is de kleurschakerering wat idchter naar elkaar te krijgen zodat de overgangen iets minder abrupt zijn.

Grtz Johanna

Hey johanna.,

Bedoel je met Kleurschakerering dat de kleuren nog te ver van elkaar afliggen? Deze haal je toch dichter bij elkaar doormiddel van filters/washes?

Als ik het mis heb corrigeer mij gerust.

Gr, Reitze

Inderdaad Reitze dat bedoel ik. Meestal filter is voordat ik regenstrepen etc ga aanbrengen, vandaar dit ik opmerkte dat de kleuren duidelijk te onderscheiden zijn.

Gr Johanna

Ha die Reitze,

Inderdaad, veel beter als met het kwastje.

Ik heb een vraag: hoe heb jij de kleuren aangebracht? Ik werk bij fading normaliter van donker naar licht (dus van buiten naar binnen). Wanneer ik naar jouw Jagdpanzer kijk, lijkt het mij dat je eerst de lichte laag op hebt gezet en daarna de donkere schaduwen (maar corrigeer me wanneer ik het fout heb).

Wanneer je besluit "in te lijnen" zou je kunnen overwegen dit de volgende keer voor de regenstrepen te doen. Wanneer je dit naderhand doet krijg je het onlogische effect dat de regenstrepen worden onderbroken door (de verf van) het inlijnen.

Het gereedschap is mooi strak geschilderd, ik neem aan dat je hier nog wat diepte in aan gaat brengen?

Al met al dus wel een goede investering 😉 .

Keep up the good job!

groeten, Richard.

Heey Richard,

Ik heb de feading tegelijk gezet (donker buiten lichter binnen) later wat bij gewerkt op plekken waar ik nie te vreden was.

Ik zal het advies onthouden van het inlijnen.

Verder wil ik het gereedschap nog wel aanpakken om er meer diepte erin te krijgen.

Gr Reitze

Ps, over goed gereedschap gesproken de airbrush verdient zich al aardig terug

Zekers, met een airbrush haal je een mooier resultaat dan meestal met kwast, ook al ken ik wel bouwers die met kwast ook iets moois kunnen neerzetten, alleen heb je dan veel meer tijd nodig.

Je kunt ook een heel dun laagje sprayen met een menging van de donkere en lichtere kleur om zo de overgangen te verzachten. Ik heb dat ook wel eens gedaan en dat vond ik zelf een aardige oplossing. Maar goed, zoveel mensen zoveel ideeën 😉

Succes!
Gr Johanna

Hallo leute,

Vandaag ben ik bezig geweest met de uitlaat. Ik heb daarbij geprobeert de uitlaat roestig te maken in verschillende tonen met als dit resultaat.
GroteFoto-HQNMPJNP.jpg

GroteFoto-VTYQU3ZH.jpg

Tips en kritiek is altijd welkom.

Gr, Reitze

Het ziet er leuk uit,

mischien is het een idee om eerst de uitlaat zwart te maken met olieverf en terwijl dat nog nat is pigmensten er over heen te doen.

Volgens mij staat er een manier waarop je dit kunt doen in modelbouw magazine nr. 1 of 2

Groeten Marten

Chris van Riel zei:
Ziet er goed uit!!!Meer kan ik er niet van maken.

En......ehhh...Warom waren die uitlaten ijgenlijk altijd zo roestig?

m.v.g. chris

dat is simpel

de uitlaat hang onbeschermt buiten het voertuig in wind,regen,sneeuw,zon,noem maar op
en daarbij heeft ie ook nog de neiging om goed warm te worden 😉

De hele buitenkant van het voertuig hangt toch onbeschermt buiten in wind,regen,sneeuw,zon 😛

Een uitlaat wordt zo roestig omdat, als 'ie al geverfd was de verf eraf brandt en anders is het gewoon kaal of hooguit gevernist plaatstaal van niet al te dik (zelfde als die immer verrotte scooter uitlaten 🙂).

Niels Donkers zei:
De hele buitenkant van het voertuig hangt toch onbeschermt buiten in wind,regen,sneeuw,zon 😛

Een uitlaat wordt zo roestig omdat, als 'ie al geverfd was de verf eraf brandt en anders is het gewoon kaal of hooguit gevernist plaatstaal van niet al te dik (zelfde als die immer verrotte scooter uitlaten 🙂).

dat bedoelde ik met onbeschermt 😉

Die uitlaten werden bijna roodgloeiend, daarom kwamen die flammvernichtigerdingen er ook op.
Metaal dat heet wordt roest vrijwel onmiddellijk.

@ Marten Nop: Dankje , ik heb zelf het modelbouw magazine niet . Maar hoe gaat dat in zijn werking met de zwarte olie verf. Of als iemand mijn kopie van dat artikel kan sturen mag ook altijd.

@ J Prummel: Hij is niet helemaal monotoom qau roest, maar ik zal hem nog iets proberen bij te werken. Tevens ook het roet gedeelte.

@ Chris van Reil: dankje, waarom een uitlaat roest heb je volgensm ij heir al kunnen lezen 🙂

Gr, Reitze

Hallo leute,

Dit weekend ben ik weer een stukje verder gegaan met mijn jagdpanzer. Dit maal heb ik hem een fitler gegeven en wash, met dit als het het resultaat.
GroteFoto-LBTPLSV7.jpg

GroteFoto-PZBHU6PJ.jpg

GroteFoto-QQEFBWUC.jpg

GroteFoto-E8UPNX6X.jpg

GroteFoto-VMBHSO6H.jpg

GroteFoto-WDQCYPC3.jpg

GroteFoto-QR68JQWQ.jpg

GroteFoto-8UWONQTT.jpg

Just shoot,

Gr, Reitze

Hallo mensen,

ik ben de laatste dagen aan het chippen geweest, thans ik heb het geprobeerd. Ik ben eerst op het voertuig zelf bezig geweest en later op het gereedschap. Hierbij de foto's en uiteraard is kritiek en tips altijd welkom.
GroteFoto-8CUPV6AW.jpg

GroteFoto-NQ3VZMF3.jpg

GroteFoto-KI46PMCZ.jpg

GroteFoto-R6BML3GK.jpg

Gr, Reitze

Hey Reitze,

Gaat zo te zien de goede kant op. Ik vind vooral de "chips" op de eerste foto aan de linkerzijde bijzonder goed geslaagd.
Daarentegen vind ik de grotere "chips" en die rondom de luiken een stuk minder geslaagd. Ik vind die nogal storend.

Wat ik persoonlijk echt niet mooi vind is de grote "chip" of kras op de rechterzijkant (oftewel linkerzijkant op de eerste foto). Die leidt teveel de aandacht af van waar het om gaat.... een mooi gebouwde en geschilderde tank!

Mogelijk dat je die laatste nog wat kan bijwerken. Ben in ieder geval benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten,

Eelco

Ha die Reitze,

Smaken verschillen gelukkig. Ook ik ben niet zo kapot van de kras aan de zijkant, maar daarentegen vind ik de chippies rond het luik nu juist wél weer goed geslaagd. Je hebt m.i. een mooi diepte-effect weten te bereiken bij de chipping. Er is te zien dat er met aandacht en geduld aan dit model is gewerkt en dat is voor mij al heel wat waard.

Nog een paar subtiele kleurnuances/filters aanbrengen, wat extra roestpuntjes en lopers hier en daar en misschien nog wat meer kleur in het gereedschap... maar dat helemaal goed komen, dat voel ik aan mijn water 😀 !

En zeg nu zelf: dat ziet er toch stukken beter uit als die KV-2 of die T34?

groeten, Richard (die zich nog wel afvraagt of je meerijdt naar Eindhoven. Nee je hoeft niet vandaag te beslissen, de 17e is vroeg zat 😉 ).

Eelco Brugman: Ik zal kijken of ik de grote chip nog kan bij werken 😉

Richard Cramer: Ik zal mijn best proberen te doen om het tot een goed einde te breien. Ik zal nog proberen wat meer kleuren in het gereedschap te krijgen.

Dit ziet er stukken beter uit als de kv2 en de T34, maar nu heb ik het gereedschap ook beter voor elkaar 😉

O ja over eindhoven ik denk dat het niet gaat worden dit jaar. Anders heb ik ruzie met mijn vrouwtje 😳

Groetjes Reitze

hallo,

Gisteren en vandaag bezig geweest met de rupsen wielen en pigment bezig geweest. dus stoffig modderrig enz, . Verder ben ik bezig geweest met de pigmenten opde uitlaat en vuurmond roetsporen te maken. Nu alleen nog wat dingentjes afwerken dan vind ik hem mooi genoeg. Hier komen de foto's en als je krietiek, tips of opmerkingen zijn altijd welkom.

GroteFoto-BJWMPSQ3.jpg

GroteFoto-DHIXCOGE.jpg

GroteFoto-ID8AQA8W.jpg

GroteFoto-V4Y7UIJK.jpg

GroteFoto-KBZ6QBNY.jpg

GroteFoto-YAQNU33N.jpg

GroteFoto-ZEGTTCW8.jpg

GroteFoto-BB7A4F7Q.jpg

Gr, Reitze

Terug
Bovenaan