Jagdpanzer 4 L/48 *Update 11 april 98% af*

Boris Bakker

Lid van de TWENOT
Dag mensen,

Jaja ik weet het, het is nog geen JP Foc, maar ik kon toch echt niet wachten om te starten 😀 . De Tiger 1 is af (zal ik ook nog foto's van posten) en wou even iets anders. Het is de Revell kit (volgens mij ex-Dragon)met:
Voyager PE
Armourscale loop
ATAK zimmerit
Friul track's (nog niet te zien)
Om de zimmerit passend te maken heb je wel wat planning, gedult en putty nodig, maar uiteindelijk kwam het wel goed. De PE is voor 90% gesoldeerd.
Hier wat foto's tot nu toe. http://www.mijnalbum.nl/Album=FLQUSYRK

(Imageshack wou ff niet werken 😕 )

mzzls, en reacties welkom!

Update: 05-02-08

Hey Jochem en Martin, bedankt voor jullie reacties. Ik zal hem de volgende keer wel mee nemen naar Zutphen. Ik weet nog niet of ik hem bemand of uitgeschakeld/ verlaten ga maken. Het zal dan eerder verlaten worden omdat bij uitschakelen de zimmerit deels verbrand zou kunnen zijn, en hier heb ik wel foto's van, maar niet in kleur. Ik denk dus verlaten met wat US soldaten erbij (Duitsland/ België early '45)

Vandaag veel aan het achterdek gedaan. De meeste tools, en her en der wat zimmerit en de loopreiniger bijgewerkt met Magicsculp. Ik heb nu voorjaarsvakantie, dus het bouwen gaat razendsnel. Ik verwacht hem eind deze week wel af te kunnen krijgen, maar ik overhaast niks. 😉

Opmerkingen en/ of vragen zijn welkom!

dsc0134ja1.jpg

dsc0135ni1.jpg

dsc0138sr9.jpg

dsc0141yn3.jpg

Hey Boris,
ziet er strak gebouwd uit. Zat die schep ook in de Vovayer set?
Ben benieuwd hoe die granaat inslagen eruit zien als alles klaar is.

ps. ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de Tiger 😉
Greetz Jacco

Hey jacco,

Dank je! ja die inslagen zijn wel interessant vind ik m.b.t. de zimmerit. De schep zat idd ook bij de set. Deze is echt uitgebreid, en heeft ook alle onderdelen wanneer je de L/70 of L/48 A/O wilt bouwen. Richard Polderman heeft deze set toen ook op zijn JP gebruikt, maar hij had de L/48 A/O versie. Wel is het zo dat de handleiding niet voor 100% correct is.

Groetjes!

Ha die Boris,

Nette PE hoor. Die inslagen, zit daar een gesculpt/putty randje op?

Alleen... tja, die fenders hè... die roepen gewoon om licht deuk-werk! Ik zou me niet in kunnen houden.

😉

Mooi en spatborden.

Wordt erg mooi Boris.

Ik vind je details en zimmerit ook erg mooi uitgevoerd er is alleen een punt waar ik een beetje over twijfel. 😕:

Ik heb een paar jaar geleden ook dit voertuig gebouwd en volgens mij moet de tranenplaat op de achterspatborden op een frame geplaatst worden. Ik heb nog nooit een uitvoering gezien met gebogen versies. Misschien heb jij hier een mooie foto van maar indien niet zou ik dit nog even aanpassen.

Zomaar een suggestie. 😉

Succes met dit mooie voertuig.

Marcel 😀

Dag heren,

Bedankt voor jullie reacties Peter en Marcel!
@ Peter: De inslagen zijn niet met magicsculp bewerkt. Ik heb een stalen pinnetje verwarmd en deze er simpelweg in gedrukt en snel weer terug (om apparte smeltvormen te voorkomen t.o.v. het pinnetje) Daarna iets bewerkt met een mesje, en eigenlijk vond ik het wel goed zo. Zo niet had ik idd magicsculp genomen.

@ Marcel: Ik snap wat je bedoeld. En toen ik bezig was met bouwen vond ik het ook erg vreemd. Ik heb even terug gezocht naar Richard zijn JP en hij had het ook zo gedaan. Bouwtechnisch komt alles zo goed uit. Ik had er een foto van gezien op het internet (via google) maar kan deze niet terug vinden. Het was wel een foto van deze tijd, volgens mij ergens in Zwitserland als ik me niet vergis.

groetjes

Hallo mensen,

Hierbij weer een update van de afgelopen dagen.
Het voertuig is bijna afgerond. Een paar kleine dingetjes aanpassen of bijwerken, een enkel onderdeel plaatsen en dan is hij qua bouw gereed. Ik heb er nog een hoop assesoires bij gevoegd van Verlinden, Plusmodel, Jaguar, Dragon, Tamiya, een Karaya kabel, ketting van barreldepot, en friul spare-track's. De gewone friuls om eronder te zetten zitten ook in elkaar. Sommige assesoires worden nog voorzien van Aber update, zoals slaghoeden of riepjes e.d.
Nog te doen voor de luchtkwast:
- Zimmerit her en der bij werken
- Loopwielen inkerven
- Fenders ietsje plooien
- Gesculpt zeil maken
- Loop in vaste stand zetten (hij valt telkens naar beneden)
- Commanders luik plaatsen
- Houtblok met PE ombouw achterop plaatsen (moet eerst zo'n mooi stukje modelbouwhout hebben)
- Zimmerit op de achterste skirts aanbrengen

Opmerkingen welkom!

dsc0147tc9.jpg

dsc0148ua8.jpg

dsc0149ea6.jpg

dsc0151wj4.jpg

Even een aantal aandachtspuntjes:

- De tracks zou ik er op de voorzijde afhalen of professioneler bevestigen, deze werden er niet zomaar opgegooit.
- Het "hijsoog" op de bovenzijde zou ik vervangen door een iets dikker uitgevoerde koperdraad.
- Tiedown op het pe solderen. Hiervoor zou ik de pe plaatsjes eraf halen en de tiedowns erop solderen en vervolgens weer op het model lijmen. Dit heb ik ook met mijn 234/4 gedaan en dan zijn de tie downs stevig op je model bevestigd.
- Het gedeelte onder de romp (waar de fenders zitten) zou ik nog dichtmaken.

en volgende week natuurlijk meenemen 😉

Hey Bas,

Bedankt voor de tips. 😉
De track's liggen nu vast met een ketting, wat overigens op de foto niet zo duidelijk is. Misschien zal ik er wat meer ketting omheen/ doorheen wikkelen. Het hijsoog is idd wat aan de dunne kant. Misschien vervang ik deze nog. Die tiedowns moet ik idd nog mee aan de slag (was ik vergeten te vermelden) Er afhalen en weer terug is idd steviger dan lijmen, dus dat ga ik dan maar doen denk ik. 🙂
Evergreen onder de fenders zit er wel, maar net te kort. Je zal er straks niks meer van zien omdat het luik nu dicht zit, zeker als de track's er ook nog langs lopen.

groetjes!

Ha die Jacco,

Tja vakantie hé... en de vriendin niet 😈
De track's is idd rommelig, precies zoals je het zegt. En dat is de bedoeling. Het word een voertuig wat ook echt aan het eind van zijn latijn is, evenals zijn bemanning. Het is wel zo dat de trac'k's appart van het voertuig worden gemaakt, dus aanpassen blijft altijd mogelijk, ook omdat ze beweegbaar zijn.

groetjes, en bedankt voor je reactie! 😀

Boris,

goed bezig, ik kan niet wachten tot ie in de verruf zit, ik heb er ook eentje in de planning, ik heb alleen andere wieltjes (tristar) en een ander basiskitje (Revell), maar het idee is duidelijk.

wel een paar puntjes, de Kar 98k achterop die kist, die is niet zo mooi, bijvoorbeeld dragon heeft vele malen mooiere, en daar is ook algemeen aan te komen.

en, ik denk dat de sleepkabel nu rap tussen de spaken komt, tenminste, tussen de track, wat waarschijnlijk wel een kapotte rups oid in houdt. als ie aan de eerste bracket zou zitten, dan geloof ik het wel, een beetje lettend op het rammelen enzo van een tank.

En, ik zou de zwengel aanpassen. de bochten horen volgens mij veel scherper, zo tegen de 90 graden aan, zo scherp, terwijl de onderkant van de schep, daar mag de steel wel wat dikker. ik denk dat als je er een beetje putty overheen kwast (over de stok dan he!) dat je een mooie lichte verdikking in het geheel krijgt.

en welk merk is de pompstok? die is nl wel erg mooi.

Timo

Hallo Timo,

Bedankt voor je reactie/ input!
Dit is ook we Revell kit 😀 .
Tristar wielen zijn waarschijnlijk wel iets beter, maar deze worden toch een beetje bemodderd, dus dan vind ik het wel goed zo. Wat betreft die zwengel heb je gelijk. Die van plastic dacht ik eenvoudig te kunnen vervangen, maar deze is te grof. Aangezien hij al vast zit denk ik dat ik hem maar goed bedek met stowage. Die Kar98 is van verlinden, en heeft wel mooi detail eigenlijk.
Die kabel zal ik ook iets anders leggen, heb je ook gelijk in. ik dacht dat het enigzins zou mee vallen, maarja nu kan ik het nog aanpassen hé. 😉
Met pompstof bedoel je neem ik aan dat ding waar je de loop mee reinigt? Deze is gewoon van de kit, maar met wat PE en de voorkant is met magicsculp bewerkt. Staat toch iets beter inplaats van dat egale plastic.

Groetjes! 😀

Boris, de tracks zijn veel later dan de Jagdpanzer.... Je bouwt nu een vroege versie van de JP, en je tracks zijn van de laatste uitvoering, zoals ze vooral op de L70 gebruikt werden 😉
Verder een toffe bak, ik heb er ook nog steeds een staan, die nodig eens gebouwd moet worden 😳
Jan 🙂

Klopt Jan.
Eigenlijk hadden er van die track's op gemoeten met van die inhammen, en niet deze met profiel. Maar eerlijk gezegt boeit me dat niet zoveel, omdat ze eventueel vervangen zouden kunnen zijn.

Mzzls

PS: Ik heb nog even wat gezocht, en heb verscheidene foto's gevonden van vroege JP's met late track's. Wist wel dat het theoretisch kon, maar kende nog maar 2 foto's, nu dus meer 😀 .

Hallo dan,

In deze drukke weken toch ff wat uurtjes gevonden om de JP tot zo ver te vorderen. De opmerkingen ben ik mee aan de gang gegaan en zijn als volgt aangepakt:
- Sleepkabel aangepast en zal niet meer bij de track's kunnen komen.
- Hijsoog vervangen en lasnaden omheen gemaakt
- Tiedowns geplaatst
- Spatbord achter iets gebogen. (heel licht, maar net genoeg)
- Deel v/d reserve track's verwijderd, en het resterende goed vast gezet. (althans in de proef opstelling, nu is het nog verwijderd.)
Hier wat nieuwe foto's met de camo er al op (gespoten met Tamiya acryl) Her en der kunnen er wat vreemde gele plekken doorkomen. Dit komt omdat ik hem juist aan het filteren was. Van deze vlekken is nu echter niet veel meer te zien. Opmerkingen zijn welkom.
Groetjes!

dsc0154mb7.jpg

dsc0152mh4.jpg

dsc0153ch0.jpg

Voor 98% isie af (denk ik)
Althans.. de Jagdpanzer.
Het ondergrondje, 2 figuren volledig en de getoonde 2 moet nog wat aan gebeuren. Gisteren op de bouwavond nog wat tips gekregen van Jan en Bas, en deze ook verwerkt in de JP. Op wat kleine dingen na denk ik het hier bij te laten. Het ondergrondje heb ik zo nog wel wat twijfels bij, maar dat bekijk ik nog wel ff. Er komt ook nog een "Obereisbahnführer" bij, waar de 2 de nodige lol om hebben omdat hij onderuit gaat. 😀
Tips zijn welkom, en als ze echt goed zijn zal ik er nog mee verder gaan. (Ik zie wel dat ik de foto's gerust van iets verderaf kan nemen, want dit is wel erg close-up 😱 )

Mzzls! 😀

DSC_0158.jpg

DSC_0159.jpg

DSC_0160.jpg

DSC_0161.jpg

DSC_0162.jpg

DSC_0163.jpg

DSC_0166.jpg

DSC_0170.jpg

DSC_0171.jpg

DSC_0173.jpg

DSC_0174.jpg

DSC_0175.jpg

DSC_0168.jpg

DSC_0169.jpg

DSC_0165.jpg

Boris, persoonlijk zou ik je JP nog veel meer aandacht geven! De onderkant is in mijn optiek nog lang niet klaar. Veel te schoon en zie nergens een grassprietje of aangedikte modder resten aan de JP. Gezien de strijd die ie al mee heeft gemaakt kan ie wel wat vervuiling aan de onderkant gebruiken.

Tevens zou ik de "stowage" die achterop ligt een andere plaats geven of überhaupt afvragen waarom het daar ligt. Dat wat daar ligt gaat ie verliezen tijdens het rijden. Het lijkt mode, begrijp me niet verkeerd, om overal maar wat neer te leggen achterop een tank zonder enig doel/nut of de juiste manier van plaatsen (lees vastzetten).

Zorg ervoor dat het stevig ligt of onder een zeiltje ligt zodat het geen kant op kan. Even uitgaande dat je je inbeeld dat het een echte tank is en jij bent verantwoordelijk voor de handel in en op je tank. De verrekijker zal nog een riempje nodig hebben.

Het grondplaatje ziet er prima uit en zeker gebruiken, de ineractie met de figuren is ook subliem.

Het is een mooie JP maar ga hem nu nog niet als af beschouwen, dat verdiend ie namenlijk niet.

JW

Boris,

Hij wordt al erg mooi. Vooral de vlakken waar geen Zimmerit zit zien er goed uit. De gezimmeritte oppervlakken steken er wat flets bij af, die kunnen wat meer contrast gebruiken.

Hoi Boris, ik sluit me aan bij Eelke.
De vlakken zonder zim, zijn erg tof geworden.
Wellicht kan je op de zim hier en daar nog een wash ofzo toepassen?
Vooral de mantel van de gun "lijkt" nog niet af in mijn ogen.

Verder vind ik het boven- en achter-dek erg geslaagd!

Massel,
marcel.

Hey Boris, Een heerlijke JP om naar te kijken, heb de foto`s nu een aantal keer gezien. En ik zeg niks meer aan doen. Ook vind ik de stowage op het achterdek een mooie aanvulling op het geheel.
En het hoeft echt niet altijd vast te liggen.

Greetz Jacco

Dag heren,

Allen bedankt voor jullie reacties!

@JW: Ik snap wat je bedoeld. Maar in werkelijkheid is het loopwerk ook wel wat vuiler. Idd geen modder dat klopt, ik zal nog ff kijken of ik daar misschien een heel klein beetje van zal toevoegen. Stowage... Tja ik kan je natuurlijk geen ongelijk geven, al denk ik dat het hier nog redelijk zal mee vallen. Misschien die mand, maar anyway, je hebt wel gelijk eigenlijk. Maar dat is dan weer het leuke aan modelbouw hé, ik hoef er niet mee te rijden. 🙂 Maar het moet natuurlijk wel enigzins reëel zijn.

@Eelke & Marcel: Ja de zimmerit was voor mij echt een dilemma. Ten eerste omdat ik er eigenlijk niet zo van hou, en ten tweede omdat het naar mijn idee moeilijk te verweren is. Qua wash of drybrush doe ik er niks aan, want ik ben bang dat ik dan alleen maar schade aanricht. Misschien nog her en der een heel licht randje schilderen (is ook al gedaan overigens)

@ Bas & Jacco: Bedaknt! 😀

mzzls

Hoi Boris, het gaat mij ook niet om mijn gelijk maar je JP is gewoon te mooi om, in mijn smaak, te zeggen dat ie al af is. Hij kan net dat ietsje meer krijgen om die laatste 2% te pakken. Tuurlijk je eigen ding en plezier maakt het.

Ik kijk met een bepaald oog naar een model en het realisme in het geheel, dit grote mate beïnvloed door mijn historisch onderzoek en vandaar dat ik het altijd bekijk vanuit het het oogpunt dat ik er zelf in zou rijden. Noem het een hobby in een hobby of sommige noemen het mieren*&(^%# en daarom noem ik het realisme.

Je hebt bijv. 2 kisten liggen, één met lege hulzen en de ander is gesloten nou ga ik het idee krijgen dat daar nog scherpe granaten in liggen. Dat noem ik een leuk object voor een partizaan. Die 2 mannen lachen breed om hun collega en een partizaan ligt achter een walletje dit schouwspel te aanschouwen en lacht ook 😀 , één leuk handgranaatje op dat kistje en
(*&^%$#@!@# weg is de JP.

http://www.missing-lynx.com/gallery/german/jagdpanzeriv70vbm_1.html

Persoonlijk is dit ook één van mijn favorieten onder de JP en de spullen liggen mooi weggewerkt onder een zeil. Noem het persoonlijke voorkeur!

Ik zou absoluut nog wat vuil aanslag aanbrengen/modder of anders wat dat maakt hem 200%.

Ik hoop op het eindresultaat en hoop gaarne dat ik hem bij een bijeenkomst in het echt mag zien. Wat het blijft een beauty om te zien deze JP en nogmaals mijn complimenten en ook voor je totale setting!!!!

JW

Hey Boris,

Prachtig werk! De Jagdpanzer is strak gespoten en de verwering vind ik erg goed gelukt. Met name die kleine krasjes rond de luiken en de verwering op de spatborden vind ik heel realistisch.
Je dio vind ik origineel (weer eens iets anders wat betreft je idee), en zal denk ik samen met de figuren een sfeervol geheel geven, ondanks de setting.

Grtz,

Niels

Ha Niels en Dominique!
Bedankt voor jullie reactie.
@ Dominique: Ik denk idd dat ik in de hoekjes van de ophanging nog wat aangekoekte modder ga plaatsen, maar ik hou het wel subtiel. Water komt er niet bij. Ik wou juist de indruk geven dat het echt zo'n droge winster setting is waarbij alles opgevroren is. De weg heeft overigens ook een klinker ondergrond (al is dat nu niet goed te zien) dus echt modder rijd hij niet in. Het ijs zelf ligt ook een dun laagje sneeuw op, en dit zal ik nog iets bewerken op de plek waar de Obereisbahnführer onderuit gaat.

Mzzls! 😀

Terug
Bovenaan