Jagdpanther

Hey allemaal

Modelbouw heeft al een hele tijd laatste prioriteit geweest. Maar ik heb sinds deze week de draad weer even opgenomen mede dankzij een weekje verlof 🙂. Ben even gestopt met mijn warrior aangezien ik niet goed weet welke kant ik uitwil met het ding. Dus staat hij voorlopig onder het stof te wachten.
Voorst ben ik dan maar begonnen met een 2de projectje dat al een hele tijd stond te wachten. De jagdpanther heb ik al lang in mijn bezit en was tot voor kort volledig gebouwd. Hij had al een 3 tal nieuwe lagen verfgekregen omdat ik nooit tevreden was over het resultaat van de kleuren en het spuitwerk. En dus werd het tijd voor iets geheel "nieuw". De kit werd gestript want het ding zag er niet meer uit. Een nieuwe kopen vond ik geen optie en dus werd er gerecycleerd 😀

De eerste foto geeft de nieuwe start weer. Gestripte kit met de gebruikte atribuutjes:
Jagdpanther001.jpg

Heb een oude PE set van eduard gevonden voor 4 euro, samen met wat scratch building hopen we der iets van te bakken. Momenteel is de achterkant klaar en ben ik bezig met het achterdek.
Morgen hoop ik nieuwe foto's online te kunnen zetten.

Cheers Roel

Hey

Hey

De eerste foto's van de build up. Heb nog hopen werk maar dit is hetgeen af is to nu.

Jagdpanther006.jpg

Jagdpanther008.jpg

Is der iemand die veel van de jagdpanther afweet? Ik weet ondertussen dat het zeker geen early is!! (Kanonmasker en roosters achteraan) Maar ik heb wel gemerkt dat er verschillen zijn in stowage. Bij sommige zoals de mijne zit hij nog op de zijkanten. En bij vele zit alles van achteren. Heeft iemand hier een idee over?
En is er iemand die weet bij welke eenheden hij gediend heeft en waar?
Als ik het goed begrepen heb zijn er slechts een 230 gemaakt. Dus zal de keuze kwa eenheden en actieterrein beperkt zijn denk ik.

Groeten

dit is een late model.en de stowage zit alleen op het motordek,achterkant en de zijkanten aan de achterkant.de cleaning rod canister[langwerpige tube ]staat prominent op het motordek helemaal achter de achterste roosters en in sommige gevallen zit ie nog aan de linkerzijkant.jackblok zit op rechterzijde rechts naast de spare track houders.een schep en een brandblusser zitten rechts naast het ladersluik.voorhamer achter het motorluik,en de krik tussen de uitlaten enz, enz.zal even wat foto''s opsnorren.eenheid kan zijn;schwere panzerjager abteilung 654.
-----------------------------------.jpg

jagdpanthergcw_18------------------.jpg

fotos zijn van een model van cris wauchup,en geven een goed voorbeeld

groeten jeroen,.

HEy

Bedankt jeroen

Maar ik zit nog steeds in een 2 strijd.... Op tanxheaven heb je 2 verschillende voertuigen bij de referntie foto's. Eentje uit Aberdeen en een uit Kent beiden zijn late maar met andere stowage. Zou de stowage van de jagdpanther zoals in aberdeen verkeerd zijn of is het misschien een overgangsmodel ofzo??

Model zoals Jeroen bedoeld uit Kent (bron Tanxheaven)
P1010188.JPG

En het model dat ik bedoel uit Aberdeen (bron Tanxheaven)
tn_jagdpanther-001.jpg

Volgens de handleiding van Italerie moet de stowage zoals die van Aberdeen. Ik heb mijn 3 boeken met referentiemateriaal doorbladerd maar vind bitter weinig. Meeste foto's zijn van early uitvoeringen.

Wie o wie kan mij helpen???

Cheers Roel

de onderste foto kan ook een mid production zijn.de tracks zitten er ook verkeerd om op..op zo'n model zijn een aantal dingen van een early en een late model terug te vinden,ik heb mij info uit het boek;the modellers guide to jagdpanzer,military miniatures.geschreven door jim hensley.er zijn in pricipe 4 uitvoeringen;prototype.jan 44,early.feb-april 44,Mid.may-dec 44,late-final dec 44..grootste verandering tussen de eerste twee en de laatste twee zijn de gun en guncollar..

groeten jeroen,.

jeroen gerritsen zei:
de onderste foto kan ook een mid production zijn.de tracks zitten er ook verkeerd om op..op zo'n model zijn een aantal dingen van een early en een late model terug te vinden,ik heb mij info uit het boek;the modellers guide to jagdpanzer,military miniatures.geschreven door jim hensley.er zijn in pricipe 4 uitvoeringen;prototype.jan 44,early.feb-april 44,Mid.may-dec 44,late-final dec 44..grootste verandering tussen de eerste twee en de laatste twee zijn de gun en guncollar..

groeten jeroen,.

Tracks verkeerd om? Volgens mij niet hoor, ze zitten net als bij de andere tank en het model...

Verrek,nou je het zegt.op de referenties uit het boek staan ze ook allebei de kanten op.wel gelijk op een model..een aantal early uitvoeringen zit ie precies andersom als bij een late??ik heb ze elke keer zo gedaan dat de nauwe kant van het middelste vlakje aan de onderkant zit van voren af gezien.we hebben echt een expert nodig hier 😀

groeten jeroen,.

Hey

Nou 😀

Het word ingewikkeld 😀
Dus kan ik stellen dat de Mid production de stowage nog op de zijkant heeft zoals de early en de late production de stowage van achteren heeft??
Als dat zo is dan word dit een Mid production.

Groeten Roel en alvast bedankt voor de hulp Jeroen

Hey

Heb me weer eventjes bezig kunnen houden de afgelopen dagen.
Dit is hoe het er nu voor staat. De linkerzijde is klaar.
De rechterzijde moet de komende dagen nog afgewerkt worden.

Jagdpanther015.jpg

Ik begrijp nog steeds niet hoe iedereen zijn foto's zo scherp kan maken. Deze foto's zijn genomen in de veranda met natuurlijk zonlicht. Heeft iemand een beter idee?

Let me know what you think!

Groeten

roel,
ziet er al goed uit! zo slecht vind ik de foto´s niet hoor. misschien een andere achtergrond. een lichtblauwe achtergrond doet het vaak goed. een cremekleurige is misschien een betere keuze voor jou in verband met de kleur plastic van je tank. voor de rest geen commentaar op je foto´s. snel een kleurtje dit gebakje

grtz jeroen

Hey

Alweer een dag vertraging door een nieuwe ingeving. IK wist dat ik nog een breach had van een 88mm van een oude tamiya kit. Dus het volgende wat we gaan proberen is de tamiya breach en scharnier inbouwen in de italerie jagdpanther. Aangezien het kanon niet kan bewegen van de italerie kit is dat mooi meegenomen moest hij het wel doen als alles af is!!

De voor foto:
Jagdpanther017.jpg

De na foto's volgen hoop ik nog 😀

Greetz

Hey

Hallo

Heb weer een aantal uren stevig gebouwd. Het resultaat mag er zijn. Naar mijn mening is hij voor 95% afgebouwd. Ik twijfel nog net als ik er zijschorten op zou maken of niet. Die heb ik nog liggen van de italeri panther A. Moest ik ze niet plaatsen dan moet ik nog 10 ijzertjes snijden uit PE om de plastieken noppen te vervangen waar de zijschorten worden opgehangen. Het kanon is nog niet vastgelijmd evenals boven en onderkant.

De foto's:
Jagdpanther019.jpg

Jagdpanther021.jpg

Jagdpanther022.jpg

Jagdpanther025.jpg

Op de laatste foto een heel klein beetje zichtbaar het binnenwerk van de 88mm Het is uiteindelijk de bedoeling dat dit zichtbaar blijft door het voorste luik. hoe dat nog gespoten zal worden is een ander paar mouwen.

Nu heb ik voor iedereen die eens komt kijken nog een 2tal vraagjes.
1. Als er iets nog niet klopt zeg het aub dat ik het nog kan veranderen voor hij onder de spuit gaat.
2. Wat zou het mooiste zijn met of zonder zijschorten?

Groeten Roel

sluit me bij peter aan. met fruils/ modelkasten: geen of enkele, met de standaard plastic tracks mooi alles volhangen met de schurzen.

nog 1 bouwtechnische opmerking: kijk nog ff naar de uitlaten. die zien er op de 2 na laatste foto nog niet echt goed uit. zie een kier die deksels of hoe je ze ook wil noemen lijken er scheef op te liggen.

grtz jeroen

Hey

Bedankt voor de comments.

Ik heb geen friuls dus zal het met pantserplaten worden. Spijtig genoeg heb ik niet de PE versie en zijn het slechts platsieke van italeri. Zal anders morgen nog een foto plaatsen.

Wat betreft de uitlaten denk ik dat de foto een beetje bedriegt. Maar ik heb ze in mijn afbraak proces een beetje verneukt. Het randje is wat afgebroken. Liefst had ik ze gezien met die bocht van 90° erop. Maar ik heb geen idee waar ik dat zou vinden. Had al gedacht aan een rietje maar daar zitten ribbels op jammer genoeg.....

Heeft iemand misschien een idee hoe ik die uitlaten zo zou kunnen ombouwen?

Groeten Roel

tja een setje vervangende resin uitlaten zoeken? ik heb zo geen merk oid voor je maar die bestaan vast wel. verder zou je gewoon hier op vraag en aanbod een vraag kunnen stellen naar die uitlaten.
dan de schurzen.... het zou zonde zijn om hier de standaard plastic platen tegenaan te zetten! dan nog liever geen platen. nu heb je alles mooi met pe gedaan en ga je dat bederven door het gebruik van te dikke en lompe plastic platen. in mijn ogen eeuwig zonde.

grtz jeroen

Roel,
Al knap van je om een oude set zo op te knappen. Uitlaat zou ik gewoon bijwerken. Beetje Magic Sculp doet wonderen. Schurtzen vind ik peroonlijk altijd mooier, maar als je de plastieke gebruikt zou ik er wel de vlakschuurmachine overheen laten gaan. Of evergrenen. 😉

Hey

Hallo

Alweer een nieuwe updeet. Heb liggen zoeken achter een oplossing voor mijn uitlaatjes. Ik had 2 ideeën namelijk vervangen door een potlood en de gebogen uitlaat maken. Of wel de rechte behouden maar de bekasting vervangen door een rietje. En we hebben gekozen voor oplossing 2. Het resultaat is behaald en ik denk dat het er goed uitziet.
Dan heb ik voorts besloten naar aanleiding van enkele comments om toch men model niet te verknoeien met plastieke italeri zijschorten. Dus dan maar de ophangpunten scratchen. 1 zijde is af. Het brengt een hoop gepriegel met zich mee maar het is te doen 8)

Op de rechtse zijkant de 6 ophangpunten voor de zijschorten. En aan de achterzijde de nieuwe uitlaten. Heb ik beneden de misvormde potlood er ook nog even bij liggen. Het leek me te moeilijk om het gat mooi rond uit te boren aangezien het hout gemakkelijk brak. Vandaar de rietjes.

Jagdpanther028.jpg

Greetz Roel

Hey

Spijtig genoeg was gisteren de laatste update. Zoals verwacht hij de airbrushniet meer halen en zal dat pas voor volgend jaar april zijn. Ik vertrek maandag naar de balkan voor 4 maanden.
Zal vandaag ongetwijfeld proberen alles te volgen vandaar op het forum. Ik hoop hem volgend jaar netjes af te werken.

Bedankt voor de comments tot nu toe.

Greetz Roel

Hey

Hallo

Eindelijk terug thuis van de buitenlandse trip. Mijn vingers jeukte om terug verder te werken aan mijn jagdpanther. Ik beschouw hem nu als 99% afgebouwd. Mochten er toch nog enkele dingen zijn die nog ontbreken of niet correct zijn laat het graag weten 🙂

De foto's:

Jagdpanther029.jpg

Jagdpanther031.jpg

Jagdpanther033.jpg

Jagdpanther034.jpg

Jagdpanther035.jpg

Jagdpanther036.jpg

Over de laatste foto twijfel ik nog. De beschadiging aan de linkse fender (Dank je wel John om me te helpen) is me niet helemaal bevallen. Ik zou graag een ander mening weten.
Er is sinds de laatste maal nog veel veranderd aan het model onder andere de roosters over de luchtinlaten, de cleaning rod canister, ophangpunten voor de zijschorten die verkeerd waren......

Laat me weten wat jullie denken.

Groeten Roel

Hey,

Ik personelijk vind de jagdpanther heeel erg mooi en ik vind deze er goed uitzien.
Ook de fender vind ik er goed uitzien.
alleen aan de rechtkant van het voertuig de "side skirts" vind ik niet zo goed(de vouw erin)

Maar die op de voorkant ziet er goed uit, ik denk dat je mischien ook wel wat aan de andere kant moet doen, anders lijkt het zo raar dat het aan de ene kant helemaal kapot is en de anderekant nog zo mooi eruit ziet.

Wanneer ga je spuiten?

Gr
Nick

Hey

Hallo

@ Nick zoals het er naar uitziet als vandaag zal de spuit nog even moeten wachten. Op elke foto zie ik weer dingen die niet helemaal goed zijn. Dus ben ik vandaag begonnen aan het scratchen van de rail langs de zijkant. Je kan goed zien op voorgaande foto's dat hij niet mooi aansloot met de front fender. Ook had de plastiek veel geleden in het proces met de ovencleaner. Daarbij had ik een foto gevonden op het net waar er een uitsparing is in die rail ter hoogte van de schophouder die er niet zat in de plastieke rail. 😀 dus heel de boel vandaag eraf gehaald en beginnen scratchen. Hierdus het nieuwe resultaat nieuwe rail en een nieuwe fender omdat de vorige te begaaid was geworden:

Jagdpanther037.jpg

Morgen zal de andere kant eraan moeten geloven. Dat kreeg ik niet meer af.

Groeten Roel

Hey

Hallo

Ik had tussendoor even een vraagje voor de kenners onder ons. Op het kanonmasker staan de nummers 612. Heeft iemand enig idee als dit correct is dat ze daar staan? En zo ja wat hiervan de bedoeling is?

Alvast bedankt

Hey

Hallo

Even een nieuwe update! Omdat ik geen reactie heb gehad over de nummers op het kanon masker zijn ze er maar op gebleven 😉 Momenteel is hij in een eerste kleur gespoten evenals de binnenzijde die samen met het kanon in een ivory kleur gespoten is. De andere kleurtjes roodbruin en geel volgen na het weekend. De baanwielen zijn hier en daar niet helemaal gedekt door het groen maar wanneer de onderkant word vervuild is dit euvel weg.

Jagdpanther040.jpg

Jagdpanther038.jpg

Jagdpanther039.jpg

Dat was alles voor vandaag 😛

Hey

Hallo

De camo zit er eindelijk op. Ik ben nog wat aan het twijfelen over de kleuren maar ik zou graag wat reacties horen van jullie daaromtrent. Het geel ging niet al te best, hier en daar wat overspray alhoewel het bruin en groen vlot gingen. Kan dit te maken hebben met de verf of het mengen? Ik gebruik revell verf.

Jagdpanther044.jpg

Jagdpanther043.jpg

Jagdpanther042.jpg

Jagdpanther041.jpg

Grtz

Hi Roel,

Ik heb geen idee over het mengen van verf etc, maar de camo ziet er (buiten de overspray) best goed uit zo. Mooie, evenwichtige verdeling.
En het is gaaf om te zien dat je zon oude kit aanpakt! Chapeau!!!

MartinD

Jaah, hij is mooi geworden hoor Roel. Er zat toch nog een hoop werk in. Rietjes als uitlaten, hoe verzin je het! 😉

Wat betreft die camo zou ik het sandgelb een iets grillerige vorm hebben gegeven. Zoals je bij het rotbraun wel heel goed ziet. Nu zijn het meer 'strepen'. Kweet niet of je dat nog gaat 'wegwashen en -weatheren', dan heb ik niks gezegd.

P-ter

De overspray van het zandgeel komt omdat je deze als laaste hebt aangebracht. Normaal gesproken werk je van licht naar donker, zo verminder je de overspray. Je kan de gele vlakken nog bijspuiten met groen en primerrood. Daarnaast zal ik de volgende site eens naslaan op panther camo's: www.tigerwerk.com

Groeten en succes,

Bas

Hey

Ik begin hoe meer ik naar men model kijk des te meer te twijfelen over de kleuren. Er is toch iets misgelopen vrees ik. Ik had eerder deze richting willen uitgaan: (bron missing lynx)

DSCN7112.jpg

Om hem nu in de oven cleaner te steken zie ik niet zitten er zit teveel PE op en daar wil ik niet meer aan beginnen om dat opnieuw te plakken.
Wat is jullie gedacht hiervan??

Grtz

Hey Roel.ik vind jou camo kleuren zeer geslaagd.ik vind het donkere van jou beter dan het lichte van die andere foto.kleuren zijn zo subjectief,en modelbouwers gaan vaak heel ver in hun streven om de ''perfecte ''kleur te krijgen.persoonlijk vind ik het een hoop geleuter over de kleuren van 60/65 jaar geleden.zolang er geen oude duitser van 85 hier inlogt met de naam wittman of iets dergelijks en zegt dat die kleuren niet so gut zijn, zou ik hier zelf heel tevreden mee zijn. 😀

groeten jeroen,.

Ik zou die donker groene kleur opnieuw spuiten met een lichter groen. Tamiya Nato green met wat Buff misschien. Met een beetje handigheid hoef je de rest niet opnieuw te doen. Het hoeft ook niet dekkend. Alleen al voor het weatheren zou ik een licht groene kleur nemen. Want door het weatheren wordt de kleur toch al iets donkerder. En hou je deze kleur dan wordt het alleen maar donkerder (wat een woord, is dan nog ABN?).

Groetjes,
Marcel

roel,
de primer rood en groen vind ik mooi gedaan. het geel echter is ook in mijn ogen echt een stukkie minder. als je de gele strepen meer met elkaar verbind en grilligere vormen van maakt wordt het in ieder geval een stuk beter. vooral het verbinden van de lijnen zal in mijn ogen echt al een beter beeld geven. werk natuurlij kwel ff die overspray weg 😉

grtz jeroen

Dag Roel,

het bruin en groen komen inderdaad wat donker over.
Die drybrush-methode van gisteren gaat daar niet veel aan helpen.
De makkelijkste oplossing is om de donkere vlakken met de airbrush op te lichten.
Gewoon even het zelfde kleurtje mengen, maar dan 20% (ongeveer) buff aan het geheeltje toevoegen.
Dit dan in de centers van de vlakken spuiten en naar de randen van de camostrepen toe werken.
Belangrijk is natuurlijk wel een goede verdunning, om eventuele overspray te elimineren.

Dan heb je weer een goede basis waarop je kan beginnen met washen/pinwashen/filteren/chippen enz...

Succes!
Pascal

Hi Roel

Dat hij in de ovenreiniger steekt wil niet zeggen dat het slecht nieuws is!
Het toont gewoon aan dat je niet wil opgeven en het opnieuw gaat proberen.

De aanhouder wint !

Succes

Kristof

Terug
Bovenaan