Jagdpanther Sd.Kfz.173 Ausf.G2 / MENG models

Erik Zeeman

Lid van de TWENOT
Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
van alles
Na een paar jaar trouwe dienst doen als isolatie materiaal is de tijd gekomen om de Panther G2 eens te gaan bouwen.
Meestal heb ik wat meer met de modernere voertuigen maar zo af en toe eens een oudere is ook wel eens leuk.
Meng models is toch wel mijn favoriete merk doorgaans mooi gedetailleerde modellen met een prima pasvorm .
Ik heb bij dit model ook gekozen om zoals meestal gewoon recht uit de doos te gaan bouwen en gaandeweg bedenk ik wel wat ik eventueel nog toevoeg en er omheen bouw .
1.jpg
in de doos zitten al een paar extra's zoals PE schurzen en andere onderdeeltjes maar ook een metalen loop
2.jpg
3.jpg
duidelijke en overzichtelijke bouw beschrijving en de keuze uit drie uitvoeringen waarvan in de eerste uitvoering ga bouwen.
ik heb dus nog geen vooropgezet plan dat komt bij mij gaandeweg wel en eerst maar eens wat boeken doorbladeren en verder inspiratie opdoen
inmiddels wel al een beginnetje gemaakt met de wielen en de romp.
4.jpg
5.jpg
dit eerst maar eens een dagje drogen dan zien we wel weer verder
tot de volgende keer 🤓👍

Waar dient dat hijskraantje voor dat op het dak staat?
Volgens meng zelf:
In the meanwhile, the Jagdpanther Ausf. G2 had some changes that reduced the labor and time consumed in production to a certain extent. According to their experience from operations, the German army added a general crane base on the top of the Jagdpanther Ausf. G2. When it’s needed, they could install a general crane to lift ammunition and other heavy equipment, or to replace or repair the engine. Thanks to these changes, the Jagdpanther Ausf. G2 became more adapted to the needs of battlefields.

En volgens: Jagdpanther (Sd.Kfz.173) - Tank Encyclopedia

June 1944: A mount for a small 2-ton crane was planned for the roof of the vehicles.
The gun mantlet was changed so that a screw was at the top of the cast piece.

Laatst bewerkt:
Ik ga em volgen erik, jagdpanther staat hoog op de wishlist, zon blokkendoos heeft wel wat. Allicht kies ik een G1 daar zijn mooie fotos van in de buurt van geertruidenberg

@Erik Zeeman ,
Zou jij voor mij de maten van de schurtzen kunnen opmeten?
Ik ben bezig met de Late Panther G met IR equipment en daar zit alles voor de schurtzen bij behalve de platen zelf.
En om weer een uitgebreide PE set te kopen waarvan ik alleen die platen gebruik is een beetje zonde. Die kan ik net zo goed van Evergreen maken.

@Rob Plas ik heb wat beters voor je van een oud probeerseltje met een Panther G dat uiteindelijk niks is geworden
Veel pe en een loop overgehouden en ligt al heel wat jaren in de spare box .
Inclusief schurtzen
PB mij maar even als je interesse hebt 🤓👌

20240714_163044.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh top, ik stuur je een pb!

dit weekend tussen het bouwen mijn gedachten laten gaan over wat ik met de Jagdpanter ga doen .
ik heb vorig jaar een verlinden huisje van @Timo de Porto overgenomen en ik denk dat ik die erbij ga maken en een leuk dioramaatje
ga creëren hoe of wat precies weet ik nog niet dat komt binnenkort wel
6.jpgeerst maar eens de bouw van de Jagdpanther
nadat de gelijmde romp delen een nachtje hadden uitgehard ben ik begonnen met het loopwerk een paar delen voor en achter van de ophanging hadden wat extra aandacht nodig maar geen echt grote problemen.
7.jpg
de andere in het midden waren perfect passend.
8.jpg
toen een aantal delen op het bovendek aangebracht9.jpg
en uiteindelijk de wielen erop gezet
10.jpg
nu eerst het voor velen rottigste werk de rupsen ,over het algemeen heb ik er niet veel problemen mee maar je moet er gewoon rustig de tijd voor nemen tussen het andere werk 87 links per kant eerst alle braampjes er maar eens afgaat nog wel een paar uurtjes duren.
11.jpg
dus voorlopig nog wat te doen
Tot de volgende keer 🤓 👍

Ik heb ze intussen 3x in elkaar geplakt en ze zijn prima te doen hoor, t kost alleen tijd en een schuurblok...

Ik heb er al heel wat gedaan in alle soorten en maten en het gaat me in het algemeen goed af
Het belangrijkste is neem er rustig de tijd voor 😇😬👍

Ja, de eerste set die ik deed aan meng panther tracks gingen redelijk, ik had net niet alle aanhechtingspunten goed glad, en de 2 setjes daarna werden daarom vrij eenvoudig. T blijven mooie tanks en ik heb ook zeker nog 3 panthers in den doosch op zolder!

voor mij geen voorjaars moeheid we gaan gewoon lekker door
afgelopen week tussen de andere projecten door de track links verlost van alle braampjes en wat er nog meer niet op en aan hoort
best wel een klus 12.jpg
na het opschonen, elke link ( 200 stuks) voorzien van twee horns wat bij elkaar ook wel een paar dagen heeft gekost
daarna de links geteld voor de twee tracks13.jpg
en vanavond de tracks in elkaar gezet en op de jagdpanther gedaan zodat ze in de juiste vorm kunnen drogen 14.jpg
volgende keer weer verder 👍 🤓

het is al even geleden maar ben wel lekker opgeschoten met de Jagdpanther
bij het aanbrengen van de pantser platen rondom kwam ik tot de ontdekking dat het voor pantser niet echt lekker paste maar met wat schuren en vijlen is het toch redelijk goed terecht gekomen
15.jpg
16.jpg
de rest paste wel perfect dus met een beetje plamuur was de naad snel dicht
17.jpg
vervolgens de uitlaten en andere onderdeeltjes achterop aangebracht
18.jpg
ook het grootste gedeelte van de PE zit er inmiddels op
19.jpg
20.jpg
ik heb ook wat materiaal bij elkaar gezocht om een dioramaatje in elkaar te prutsen , onder andere het Verlinden huisje heb ik gebruikt als voorbeeld en nagemaakt in styrodur ik heb nog genoeg materiaal in mijn voorraad liggen om er wat leuks van te maken
21.jpg
22.jpg
voorlopig nog genoeg om te plakken en te smeren dus tot de volgende keer 🤓 👍

ik ben ondanks de diverse andere bouw projecten lekker opgeschoten met de Jagdpanther inmiddels het kanon in elkaar gezet en daarna erin gezet maar nog niet vast gelijmd23.jpg24.jpg
de schurzen los opgehangen en de loop erop gezet25.jpg26.jpg
en als laatste het hijskraantje gemaakt waarbij de ketting van PE die door de katrollen heen loopt
wel vervangen zal worden door een ander draadje want nu lijkt het nergens op27.jpg
en vandaag een middagje vrij dus de spuitbus primer van de action gepakt en de boel maar even in de primer gespoten28.jpg
ook het huis vordert gestaag nu bezig om het dak er op te maken29.jpg
de volgende keer meer over de verf beurt en het vervolg van de bouw van het huis
tot de volgende keer 🤓 👍 👌

afgelopen weken niet echt veel aan de jagdpanther gedaan
Alleen het donkergeel gespoten en een beetje highlight
30.jpg
de wielen en tracks zijn al wel aardig gevorderd
31.jpg
de afgelopen tijd meer bezig geweest met het huis en dan vooral het dak het hout van roerstokjes en de dakpannen had ik nog liggen in een laadje
zo ben ik van plan om het diorama te bouwen met alleen materiaal wat ik al in huis heb , dus geen extra aankopen en ik heb wat dat betrefd genoeg materiaal in de diverse bakjes en laadjes.
32.jpg
nu ook nog even bedenken wat de beste opstelling is voor de jagdpanther ten opzichte van het huis 33.jpg34.jpg35.jpg
ik denk zelf dat het de laatste foto wordt suggesties zijn altijd welkom
wordt weer vervolgd , tot de volgende keer 🤓 👍

@Erik Zeeman,
Ik heb volgens mij eventueel nog een setje van die bagagebakken aan de achterkant van een type dat vaker op Jagdpanthers werd gebruikt. Die hebben niet dat ingestanste kruis maar een rijtje vertikale ribben.
images (1).jpeg

Bij interesse ga ik wel op zoek voor je.

@Erik Zeeman,
Ik heb volgens mij eventueel nog een setje van die bagagebakken aan de achterkant van een type dat vaker op Jagdpanthers werd gebruikt. Die hebben niet dat ingestanste kruis maar een rijtje vertikale ribben.
Bekijk bijlage 40621

Bij interesse ga ik wel op zoek voor je.
Niet nodig Rob het blijft zoals het is

De verticale ribben zijn van de mnh fabriek en enkel gebruikt Na april 1945. Kan dus eigenlijk alleen icm de gedeelde loop, de versie van erik heeft de monoblock loop. Heb je een flinke draaibank voor nodig...

ja en dan ben je zomaar bijna een jaar verder en is de jagdpanther met bijbehorend diorama uiteindelijk een leuke Shelf Queen geworden🤐🥺🤫
maar uiteindelijk de afgelopen weken weer wat verder gegaan en dan vooral de jagdpanther die is voor zover klaar en in een latere fase nog wel wat verder bewerkt worden
20250610_092446.webp20250610_092501.webp20250610_092512.webp20250610_092533.webp
met het diorama heb ik ook weer wat verder geprutst en het begint zo langzamerrrr hand😴 ook ergens op te lijken
20250610_092608.webp20250610_092614.webp
nu eerst wat figuurtjes en een berg tools maken en schilderen en dan alles erin passen en schilderen
maar goed eerst maar eens het tempo erin houden en er mee door blijven gaan en niet meer op de plank zetten
maar er is natuurlijk zoveel leuks om te plakken en er komt steeds weer wat nieuws bij
we zien het wel, tot snel (denk ik😎😇)

En dan ben je nog sneller aan het bouwen als ik. Het wordt al wat, ben benieuwd naar het eindresultaat van het huis en van bvb het straatwerk

Terug
Bovenaan