Jagdpanther - schwere panzerj abt 654

Ik doe mee met een jagdpanther van de schwere panzerjager abteilung 654. Een beperkt aantal hebben deelgenomen aan de strijd in Normandië.
Ik ga de volgende Dragonkit gebruiken:
ammk.jpg

Waarschijnlijk ga ik een mid production voertuig maken en zal ik wat aanpassingen moeten doen. Ook wat andere aanpassingen omdat bij deze eenheid gereedschap ed naar het achterdek verplaatst werden.
Verder ga ik Atak zimmerit toevoegen en wat Voyager pe.

Mijns inziens de meest mooie qua vormgeving ! hoe staat 't met deze schöne Jäger ?

groet,
Peter

AHA! stikum dus lekker bezig 😉

we gaan het zien dus...

Hierbij wat progressie pics!
De zimmerit is van Atak en past echt perfect! Mooi spul...De bovenkant van de hull met tarp is van Panzerart. Deze zit nog los en moet hier en daar nog wel bijgewerkt worden om hem mooi passend te maken. De loop is ook van Panzerart, maar lijkt een beetje krom te zijn. Even kijken hoe ik dat ga aanpakken...
De achterkant is in z'n geheel van Atak, met PE van Voyager. Ik heb voor de gehele achterplaat van Atak gekozen, je kan echter ook voor de dunne Zimmerit stukken kiezen. Nog niet alle PE onderdelen zijn hier geplaatst btw...
Verder moet er nog her en der wat PE geplaatst worden, zoals de spatborden en wat gereedschap wat op het achterdek bevestigd gaat worden etc.

Rob,

Gaaf karretje. Mijn favoriet...
Tip voor je:
zoals je ziet op de foto's zijn de randen van de zimmie niet gelijmt...
Dit gemakkelijk op te lossen door wat MEK (te koop bij de betere schilders, stinkt wel...) en dit met een kwastje te laten invloeien.
MEK lost het plastic op en maakt zo een verbinding..(wel even aandrukken)

Herman

Ziet er al goed uit Rob !

carry on
bravo_zpse8aefded.gif

@ Peter: Thanks!

@ Herman: het was me ook al opgevallen, maar de randen lijken wel goed vast te zitten! Ik heb het gelijmd met micro weld van Microscale. Ik zal eens even op zoek gaan naar hetgeen jij voorstelt. Bedankt voor de tip!

Grtz,

Rob.

Ik heb eindelijk de tijd gevonden de Jagdpanther af te bouwen! Ik moet het hebben van spaarzame avonduurtjes, dus het heeft even geduurd.

Voor het eerst de soldeerbout erbij genomen om hier en daar het PE te bevestigen. Was het zat dat het met secondenlijm vaak losliet. Even wennen wel en het kan vast netter...

Het dakdoek van Panzerart was lastig om mooi passend te krijgen en heb het op een aantal plekken met Magicsculpt bijgewerkt.

Hierbij wat foto's:

Ha die Rob,

Bouwwerk ziet er zeer netjes uit, foto's ben ik wel wat beter van je gewend. Waarschijnlijk even snel met de telefoon genomen? Ben benieuwd naar het camo patroon 🙂 .

groeten, Richard.

Hoi Rob, wat IS 't toch een gave bak ! 😛

Het model ziet er gelikt uit ja, lots of detail.

Hoe doe jij dat ? PE vastzetten met de soldeerbout ?

Hoi Rob,

Strak gebouwd. Ik heb deze ook nog in de stapel staan.
Wat mij wel bevreemdt is de zimmerit aan de linkerzijde. Had dat niet opgevuld moeten worden nu je het gereedschap naar het achterdek heb verplaatst?
Het lijkt mij toch stug dat ze te velde de boel verplaatst hebben. Van de fabriek af zou die ruimte toch niet open gelaten zijn?
Of mis ik nu iets?

Gr.

Jos

@ Johannes: thanks! Ik dacht laat ik een keer uitpakken met wat goodies. Vooral de Zimmerit van Atak werkt prettig en snel. Al moet ik zeggen dat al het PE me af en toe tot waanzin dreef...

@ Richard: ja klopt, de foto's zijn s' avonds bij weinig licht genomen. Maar ja, je hebt net na een lange tijd je modelletje af, en dan wil je em laten zien 🙂
Zal snel wat betere foto's plaatsen!

@ Peter: dank! Tja, ik gebruik eigenlijk de standaard spullen ervoor: flux, soldeertin en een goedkope soldeerbout. Als ik twee PE delen aan elkaar wil solderen dan doe ik wat flux met een kwastje op de betreffende plek. De PE delen plaats ik dan tegen elkaar (de een houd ik vast met een pincet oid), en plaats een heel klein stukje soldeertin vlak naast het te solderen PE onderdeel. De soldeerbout houd ik dan vlakbij het soldeertin op het PE. Het gesmolten tin vloeit dan naar de plek waar de flux zit en hup het zit vast!
Op de site van Rick Lawler, www.ricklawler-propaganda.com staat een mooie tutorial.

@ Jos: volgens mij was het wel degelijk een veld conversie. Om beschadiging aan gereedschap e.d. te voorkomen werd dit naar het achterdek verplaatst.
De schwPzJAbt 654 was een van de eenheden die dat deed.

Bedankt voor je uitleg Rob, maar ik meende dat jij wat anders bedoelde :
Voor het eerst de soldeerbout erbij genomen om hier en daar het PE te bevestigen
Klinkt als : dat je de PE met de soldeerbout aan het plastic voertuig vast maakte 😱 .
Ik vond 't al haast te mooi om waar te zijn 😉 .

Affijn, hulde dat je je hebt gewaagd aan het solderen
bravo_zpse8aefded.gif
en al doende word je beter !

mazzels 😀

Haha Peter, nu ik het zo lees zie ik wat je bedoeld!

Hierbij wat betere foto's! Nog steeds met de iphone gemaakt 🙂
Ik heb inmiddels ook wat figuren besteld van Alpine voor de Jagdpanther.
Binnenkort hoop ik met het verfwerk te starten. Ik heb nog niet echt een idee voor een ondergrondje, waarschijnlijk wordt het een mooie houten sokkel.

Grtz,

Rob.

Geen idee.

Ik weet niet welk kleuren schema je gaat nemen maar dan zou ik het doek een totaal andere kleur geven.
Iets wat je niet verwacht......
Mooi model trouwens, zier er goed uit.

Succes verder, Peter.

Hallo Rob,

Zeer mooi model hoor, Mooie details.
Als ik je een suggestie mag doen?
Ik zou de messing kettinkjes in de lengte een paar keer draaien.
dan zien ze er minder 2 dimensionaal uit.

Ben benieuwd naar je verf handy work.

Groeten
Leon

@ Peter: thanks. De Jagdpanther is inmiddels voorzien van een donkergele basis met roodbruin / groene camo. Ik zat zelf te denken aan een licht groene / field grey kleur.

@ Leon: bedankt voor de tip, de kettinkjes zien er nu wat plat uit idd.

Grtz,

Rob.

Toch maar even een in progress foto plaatsen. Alleen de linkerzijde is nog voorzien van wat filters, krasjes en hier en daar een pinwash.
Alle kleuren van Tamiya. Basis dark yellow en daarna oplichten met deck tan erbij en als laatste wat mat white erbij. Daarna een zeer verdunde laag mat yellow er overheen. Camo kleuren zijn deep green en dark brown met wat buff erbij.

Grtz,

Rob.

Erg mooi Rob,

Mooie camo en de kleuren zijn goed in balans.
Mooie subtiele chipping ook op de zimmerit; precies goed, niet te veel en niet te weinig.
Ik zou er straks wel voor zorgen dat de wielen niet te monotoon worden door met filters en wat drybrushes te gaan werken.
Dit zal ongetwijfeld goed komen... 😉

Groetjes

Met nog een week te gaan moet ik helaas melden dat ik de Jagdpanther niet af ga krijgen...
Werk er gestaag aan verder, maar er moet nog veel gebeuren. Ben ook niet de meest snelle modelbouwer, en zo'n jagdpanther is eigelijk ook best een groot ding om helemaal te verweren 🙂

Toch weer even een foto om te laten zien waar ik mee bezig ben geweest. Markings zijn aangebracht (drytransfers van Wilder products) en wielen aangepakt.
Dit heb ik gedaan met een combinatie van Mig pigments, wat AK-interactive mud washes en vele andere (olieverf) washes.

Het heeft even geduurd maar eindelijk is de Jagdpanther af!

Commentaar is uiteraard welkom!

Ben ook nog bezig met een figuurtje. Wellicht komt er nog een bij en dan komt de Jagdpanther op een mooie sokkel te staan.

Waarom commentaar is toch een mooi pantertje geworden 😀 😀
Leuk die expressie vrijheid. Moet wat vaker vertoond worden ipv altijd maar 'historisch' correct bouwen...

Vooral wat meer werkt laten zien...

Herman

als ik dit zo zie dan gaat mijn hoofd al weer spoken en de handen jeuken 🙂

heb deze kit ook staan met de Atak, Fruill, Aber pe set en loopjes

zo te zien is dat panzerart doekje echt een mooie aanvulling

is ook regelmatig te zien in het boek van Munch over 254

maar respect voor de bouw, ziet erg strak uit
en de paint job ziet er ook mooi uit
hij verdient het om een mooi ondergrondje te krijgen ipv alleen een sokkel 😉

veel succes

grt
Henk

Hoi Rob, een schitterende Jagdpanther heb je hier neergezet 😱

Keurig gebouwd en voorzien van een zeer fraaie verf/verweer job
bravo3_zpscccea427.gif

Op de originele foto's kun je alle details hiervan goed bekijken, heel fijn die grote afbeeldingen.
En vanwege die huge pix kon ik toch 1 onderdeel ontdekken met zichtbare gietnaden, maar valt in het niet
vanuit normaal kijkers POV, dus ik benoem het hier niet 8)

Het dekzijl vind ik niet mooi, zal mijn smaak wel zijn 🙄

Persoonlijk hou ik van "natuurlijke" ondergrondjes, maar zet je'm
op een mooi plankje , blijft de aandacht wel volledig bij het voertuig... uw keuze dus...

Inspirerend model !

vrolijk groetje 😀
Peter

Ha die Rob,

Ik ga mee met de heren: mooi strak gebouwd en gespoten, verwering "just enough" en een figuurtje maakt 'm af...

Sokkel of eenvoudige ondergrond: mij is het om het even, ALS JE HET MAAR WEL DOET !! 😉 Dat verdient 'ie namelijk zeker. In Veldhoven te bewonderen?

groeten, Richard.

Prachtig Rob!

Vooral het kleurgebruik, loopwerk en de chippings op de sleepogen vind ik erg goed!
Als je dan toch op dit hoge niveau bezig bent zou ik enkel kunnen opmerken dat je eventueel wat sterkere highlights op de tarp aanbrengt welke op het dak ligt; vooral omdat de rest ook vrij licht is van kleur. Echter; doe zoiets altijd bescheiden want het gaat al snel te gek...
Top model en zeker één van de beste die hier voorbij gekomen zijn dit jaar.

Groetjes!

Mannen, zeer bedankt voor jullie toffe reacties!

@ Herman: alhoewel zeer waarschijnlijk niet geheel historisch correct is de Jagdpanther toch gebaseerd op een die actie gezien heeft in juli 1944 in Normandie. 🙂
Ik heb geen foto's gevonden van nr 311, dus heb ik mijn eigen invulling er maar aan gegeven..

@ Henk: waar wacht je nog op, gewoon aan beginnen 🙂 De tarp van Panzerart vond ik wel een cool ding. Het heeft wel wat moeite gekost het mooi passend te maken. Uiteindelijk hier en daar wat Magic Sculpt voor gebruikt.

@ Peter: je maakt me wel nieuwsgierig 😀 Ik heb nog even gekeken, maar kon niet zo snel iets ontdekken. Is het misschien de krik?

@ Richard: komt goed 🙂 Ga m'n best nog even doen voor een mooie sokkel. Ben nog nooit naar een beurs of een contest geweest, maar eens moet de eerste keer zijn 😉

@ Boris: voor de sleepogen heb ik de hairspray techniek gebruikt. Wel goed punt van de highlights! Ik heb de hull van de Jagdpanther naar de bovenkant toe ook steeds lichter geairbrushed. wellicht verdient de tarp dan ook nog wat lichtere puntjes. Dacht in eerste instantie dat het too much was, maar het is wat minder geworden na een laag mat vernis en wat pigmenten.

@ Johannes: thanks! 🙂

Terug
Bovenaan