Jagdcromwell: update!

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Sommigen van jullie herinneren zich misschien nog wel Rutgers 'Jagdcromwell'-project: een 17pdr in vaste opbouw op een Cromwell-chassis, en dan zo alsof de Britten wat wijze lessen hebben geleerd van de Duitsers: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=12042&highlight=jagdcromwell

Een tijdje geleden was hij eindelijk af, en ben ik met het schilderwerk begonnen. Inmiddels ben ik ver gevorderd met het afwerken van het ding, en is de stowage ook ongeveer afgerond. De rieten koffer rechts komt natuurlijk nog met een riempje vast te zitten, en ook de theepot moet nog een leuk plaatsje krijgen.

Zoals met al mijn projecten van de laatste anderhalf jaar ben ik maar matig tevreden met het resultaat tot nu toe, maar ik weet niet waar het hem nou precies in zit. Suggesties zijn welkom!

jacro1ph4.jpg

jacro2vs1.jpg

jacro3fa4.jpg

jacro4ub8.jpg

Gr.,

Eelke

Hey Eelke,
Ik denk dat je wat te streng voor jezelf bent. Het ziet er allemaal zeer mooi uit.
Wat ik een beetje mis (maar kan ook aan de foto's liggen) is het inlijnen van de kleine opstaande onderdelen. Vooral op de voorkant aan de sleepogen is dit goed zichtbaar. Je hebt nu alleen een lichte stofrand. Je zou eventueel eerst met van dyck brown kunnen inlijnen en het lichte stof hierop leggen zodat je wat meer diepte krijgt. Het donker komt er dan een beetje onderuit waardoor je ook wat meer schaduwwerking krijgt.
Maar nogmaals. Ik doe het je niet na.

hth

Dirk

Hoi Eelke,

Eindelijk zien we nog eens iets van jouw !

Dat ziet er allemaal prima uit !
Wat mis je dan in je modellen ?

Ik zou ze graag eens allemaal in het echt zien!
Want jij bent iemand met veel talent !

Grtz

Kristof

Hey Eelke,

even los van het feit dat ik van technische details 0,0 verstand heb, en dus ook niet weet of daar misschien iets aan mankeert, kan ik alleen maar zeggen dat je afwerking in mijn ogen niets mist. Tenzij je helemaal los wil gaan op chippen, maar dat lijkt me niet.

Ik snap niet waarom je zelf niet helemaal tevreden bent. Hoewel...100% tevreden ben je natuurlijk nooit, maar ik denk dat je wel heel hoge eisen aan je zelf stelt.

Dirk's opmerking is misschien wel iets om over na te denken. Ik lijn zelf ook altijd eerst in met VDB of een hele donkere kleur die ik bij de basis kleur vind passen, of beter gezegd contrasteren. Ook als ik daarna met een stof kleur ga inlijnen.
Die contrasten zijn een persoonlijke keuze. Ik mis ze niet echt op dit voertuig, maar zoals ik al zei, zou ik het zelf bijvoorbeeld wel iets meer hebben aangedikt.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik hem gewoon erg goed vind. Best geschikt voor publicatie, zal ik maar zeggen 8)

Robert

Ook ik vind de kleuren erg mooi. Misschien zou je nog wat meer roet va de uitlaat over het achterdek kunnen laten gaan. Vooral het rooster mag denk ik wel wat donkerder.

groeten Maarten

Ha Eelke,

Ik ga mee met mn voorgangers mbt de tevredenheid. Verder kan ik zeggen dat het net een bestaand voertuig is. De bouw ziet er wel overwogen uit. De US en Britse ontwerpers van die tijd zouden zich nog eens omdraaien in hun graf als ze dit zagen. 😀
Ik vind vooral de stof opbouw zeer geslaagd, maar dan ook echt zeer geslaagd. Puik model Eelke!!!

mzzls

Eelke, ik vind het een briljant model, niet alleen het schilderwerk, maar ook het ontwerp zelf.... het straalt dat 'typisch Engels' gevoel uit, zoals alleen Engelsen een tank kunnen ontwerpen.
De theepot op het achterdek is een leuke toevoeging, nog Engelser 8)
Jan 🙂

Hoi Eelke,

Als je ergens niet tevreden mee bent, moet jeje verwachtingen goed op een rijtje hebben. Ik ga wel een beetje met Robert mee, misschien stel je te hoge eisen aan jezelf.

Want ook ik vind dit een erg mooi staaltje modelbouw! Super gedaan, en ondanks het fictieve karakter, is het wel heel Engels. De neus, vooral onder de loop, doet me denken aan een A9 Cruiser. Vast geen toeval ... 😉

Groeten, MartinD

Prima model toch?
Enige waar ik persoonlijk nog wat aandacht aan zou besteden zijn de tracks, die missen een beetje diepte en kleurnuances, nu is het allemaal erg netjes zilverkleurig.

Verder zou ik willen dat ik weer eens de tijd had om zo lekker met verf te prutsen..🙂

Eelke!

Dude, hoezo ben je matig tevreden? 😢 Ik durf toch wel te stellen dat er hier heel veel mensen jaloers zijn op dit resultaat (me included). Wat ik me wel kan indenken is dat hoe langer een project duurt, hoe hoger de verwachting ervan wordt en het plezier toch wat indamt.

Tenminste, ik heb dat met de Strela. Ik zit elke dag tegen dat ding aan te kijken en op die manier ga je steeds meer foutjes zien etc etc etc. Dat tempert wel een beetje de verwachtingen helaas.

Misschien tijd voor een leuk, niet te moeilijk, tussendoortje?

Groetjes!

eelke warrink zei:
Zoals met al mijn projecten van de laatste anderhalf jaar ben ik maar matig tevreden met het resultaat tot nu toe, maar ik weet niet waar het hem nou precies in zit. Suggesties zijn welkom!

Hmm... dat onbestemde gevoel. Een stem in je onderbewustzijn die zegt dat er iets niet klopt. Het 'zit' gewoon niet goed...
Eelke... je zal eens je ware aard onder ogen moeten zien; dat je tòch een WWII Duitsch-bouwer blijkt te zijn!

You're one of us now!

Grapje. Misschien zou je toch ietsje meer chips of ander licht roest kunnen toevoegen, vooral in de lasnaden? Geeft dat niet net wat meer een 'metaal-idee'? Verder vind ik hem ook helemaal af.

Ptr

Eelke, ik weet wat je mist...
een ondergrondje! 😉 Als je figuur af is en hij staat in een klein diootje met sterke titel dan ben je niet meer zo gefocused op je technieken.
Oh, enne... zeer knap werk trouwens!
8)

Bedankt voor jullie steun, jongens! Ik heb het model net nog even bekeken, en het ziet er in elk geval beter uit dan op de foto's, dus dat valt weer mee 😉.

Ik weet ook niet precies wat ik mis. Misschien probeer ik me te veel te meten met de Kristofkes en Stafkes op dit forum. Mijn modellen hebben nog lang niet de finesse en oog voor detail die ik graag wil. Als ik terugkijk heb ik de afgelopen anderhalf jaar wel een grote vooruitgang geboekt, dus dat stemt toch wel een beetje tevreden. Misschien wil ik gewoon te snel en moet het allemaal langzaam evolueren. Wat ook meespeelt is wat Jurjen zegt: naarmate je langer met een project bezig bent, zie je steeds meer foutjes, todat je alleen nog maar foutjes ziet en je enthousiasme totaal verdwijnt.

Dirk en anderen: bedankt voor de tip over het inlijnen onder stof. Ik vroeg me al af of dat wel of niet de bedoeling was. Ik denk dat jullie gelijk hebben, bij het volgende model lijn ik alles. Nog een reden waarom ik het niet heb gedaan is dat de basiskleur al zo donker was, ik ben gewoon te donker begonnen met dit model. Ik had voor de donkere gedeeltes eigenlijk de sepia erbij moeten pakken en daarmee moeten lijnen.

Jan: de kudos voor het ontwerp mag je 100% aan Rutger richten, ik heb er bijna niets mee te maken gehad (alleen het hulzendeurtje rechtsachter, en de splash strips onder de mantel waren mijn idee). Wat de theepot nóg Engelser maakt, is dat het basisonderdeel een Engelse tankhelm is 🙂

Rob: Klopt, daar was ik nog mee bezig! Wat houdt je van het verf-prutsen? Het is veel te lang geleden dat we hier iets van jouw hand hebben gezien.

PE-ter: Haha, wie weet sluimert er wel een teutonenbouwer in mij. Misschien heb ik ook veel te lang achter elkaar groene voertuigen gemaakt, en is het tijd voor iets geels. De Flakpanzer lonkt...

Roy: als ik ook nog een ondergrondje moet maken ben ik nog 100 jaar bezig... deze komt, in elk geval voorlopig, gewoon op een plankje.

Alles samenvattend: ik zet hem even een paar weken in de kast, zodat ik later met een frisse blik verder kan. Ondertussen zal ik proberen de aerosan op een basis te zetten en er een figuur bij te maken. Which reminds me: Jan, je hebt een peebee 😀

Hoi Eelke,

Ik vind het net als de anderen weer een prachtige creatie van jou en Rutger! Origineler kan niet en de afwerking is weer een 'echte' Warrink. En dat is positief! Lekker subtiel qua weathering... Less is more vind ik altijd.

Wat je nog zou kunnen toevoegen... Tja, de tracks wat levendiger maken wat Rob ook al zei zou het geheel nog beter maken. Ik zou het canvas achter het kanonmantel ook nog wat aanpakken. Het komt nu wat hard en kunstmatig over. De doeken op het achterdek zijn wat dat betreft natuurlijker als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder kan je de witte sterren op de rechter zijkant en op het dak nog wat verder verweren. Op de foto's lijkt het net of de ster op de linker zijkant wat meer verweerd is dan die aan de andere kant. De ster op het dak (en de rest van het dak trouwens ook) kan je naar mijn idee nog wel wat stoffiger maken. Misschien wat voetafdrukken met stof en/of vuil?

Groet,

Erik

Terug
Bovenaan