'Ivan's Downfall'

Ditmar Tabben

Lid van de TWENOT
Hallo allemaal,

Na ook voor mij een tijd van stilte qua bouwposts, ben ik terug met een afgerond project. Mijn hobbyhok/mannengrot 8) was tussen het andere klussen door aan onze nieuwe woning toch op tijd afgekomen om me klaar te stomen voor de SMC van 2014. Soms moet je dingen wat meer prioriteit geven om je doel te bereiken en dan moeten andere zaken even in de ijskast.... Oh, je bedoeld de 'walking fridge'? Nee, de 'walk-in closet' van vrouwlief.... (Ik ga er binnenkort echt aan beginnen, schat! 😉 )

Waar ik aan het begin van 2014 nog aan een campingklaptafeltje (mooi Scrabble woord, zeg...) de Friuls van mijn KV-1 aan elkaar zat te nieten, heb ik mijn diorama kunnen afronden in een prachtige zolderkamer op een kletser van een bureau met spuitcabine, handschildergedeelte en constructiegedeelte. Hier kan een mens de komende 30 jaar weer vrolijk verder hobbyen!

Het idee voor dit diorama kwam eigenlijk als 'kakken' opzetten. Ik wilde al heel lang dit beest van een Russische tank bouwen en zag de setting al snel voor mij. Compact, dramatisch, hoogteverschil. Dit waren zo'n beetje de 3 sleutelwoorden. En zodoende is men begonnen...

Uiteraard eerst het uitwerken von Das Idee. Blokken piepschuim op maat snijden en een eerste lay-out.

Y8MVPm.jpg

Daarna was het eindeloze werkje van de tracks aangebroken, wat ik overigens zelf heerlijk vind. Verstand op nul, muziekje aan en rijgen maar! Let ook op de zeer professioneel ogende sateprikker die dienst doet als as. 😉 De kit is overigens de bejaarde Tamiya doos uit de jaren 70 als uitvoering met de batterijen en het motortje. Ik had tijdens de bouw besloten om een aantal loopwielen van deze KV-1C te vervangen voor exemplaren van de eerdere B-uitvoering. Als gevolg van mijnschade heeft de crew gemonteerd wat voorhanden was en aldus de oudere B wielen.

0OT7Hl.jpg

Aangezien de tracks flink diep in het grondwerk verzonken moesten zitten, was ik ook alvast begonnen met het grondwerk. Ik wilde ze voor het spuitwerk al in de ondergrond gedrukt hebben zodat ik ze nog makkelijk kon schoonmaken.

KP77EI.jpg

ozBQj3.jpg

Verder met de bouw van de KV-1. Ik had een mooi PE setje aangeschaft en begaf mij op voorheen onbewandelde paden. Tuurlijk had ik weleens meer wat klein spul gemonteerd, maar nooit een dergelijke complete set. Dus eigenlijk voor het eerst serieus met PE aan de slag. Er moest ook het één en ander verwijderd worden en vooral de spatbordsteunen waren een lastig parket. Uiteindelijk was ik redelijk tevreden...

wRdu8k.jpg

ICdClp.jpg

Pxsek7.jpg

En weer passen...

UQKZW4.jpg

Daar ik toch lekker op dreef was, besloot ik delen van het interieur na te bootsen. Er zouden wat luiken open blijven staan, dus alles wat er te zien viel heb ik ongeveer nagemaakt met Evergreen, looddraad, spullen uit de scrapbox, mayonaisetube folie, enz.

D5rE58.jpg

QlbjAl.jpg

Het koepelluik zou ook open staan, dus ook dat werd enigzins gedupliceerd aan de hand van mooie foto's en informatie. Zoals bijvoorbeeld de houders voor de munitie van het 76,2mm kanon en mitrailleurmagazijnen:

PrliNk.jpg

774eaZ.jpg

De gietijzer structuur is gedaan met het bekende recept van Tamiya putty en gewone plasticlijm. Prutje maken en tamponeren met een stompe, harde kwast.

Om de sleur toch enigzins te doorbreken, was ik begonnen met het globaal in kleur zetten van het grondwerkje. Tamiya buff, sand en allerlei andere bruintinten werden geluchtkwast tot het beoogde resultaat was bereikt. Daarna kwamen uiteraard de washes, enz. nog.

vzeuRf.jpg

Inmiddels staat de boel in de primer en kan er begonnen worden met het schilderen van het interieur. Alles is met Vallejo gedaan, daarnaast spullen van Mig en AK. Het moest een flink doorleefde uitstraling krijgen, weinig tijd voor een schrobbeurt of een oplappend laagje verf...

z9fHFI.jpg

De geschutskoepel kreeg de meeste aandacht en onderging dezelfde behandeling als het bestuurderscompartiment. Let ook op de omgevallen mok koffie/thee/sterke drank (?) 🙄 en de 'gevonden' Duitse schoenen.

kfi80l.jpg

syW4Uf.jpg

Toen de aankleding van het grondwerk. Doel was een bosgebied uitstraling wat onder zwaar vuur had gelegen en merendeels verwoest was. Het juweeltje in het geheel voor mij is deze verrotte boomstam geworden met mos, paddestoelen en wat nog meer.

ihsGTQ.jpg

Naast een overload aan blaadjes, mos, klimop, enz. kwam er ook een heel arsenaal aan varens van PE, grasjes en halmpjes bij kijken.

egZXRT.jpg

AB5LYE.jpg

En dan is de KV ineens af... In m'n drive en enthousiasme om m op tijd af te hebben voor de SMC, ben ik verdere foto's van het spuit- en verfproces totaal vergeten! Oepsie... 😱

Maar ala, nog wat pics van een net-niet-helemaal-af diorama en stand-alones van de tank zelf.

gFyA3O.jpg

4QfvDv.jpg

ruxHE9.jpg

agvoso.jpg

De handgeschilderde slogan op de koepel betekent: De Dood voor de Dood!

Dus..., dit project is een feit. Hij staat in de vitrine en we gaan lekker door met nieuwe ideeën. Nog wat sfeerfoto's van het uiteindelijke stuk en tot de volgende post! Enjoy!

nbR515.jpg

ZxkeCt.jpg

YTEhyl.jpg

AEddvb.jpg

8DCd7B.jpg

Kxsuwv.jpg

HSKBhW.jpg

a29mR2.jpg

rZNlA8.jpg

eIDL3I.jpg

Groeten Ditmar

Grote klasse dit! Goed idee en geweldig uitgevoerd.Goede foto's trouwens. Gaat deze mee naar Breda? Dat er zo dit jaar nog veel mogen volgen. 🤣

gr Bas

Ha die Ditmar,

Bedankt dat je deze foto's hebt gedeeld. Mooie SBS ook, je geeft op een leuke manier weer hoe dit werk tot stand is gekomen.

Ik heb afgelopen jaar in Veldhoven niet echt de gelegenheid gehad om het dio van dichtbij te bekijken, maar wat een detail zit er in. Vooral je scratchwerk vind ik zeer mooi 😀 ! Terecht ook dat deze in de prijzen viel destijds: technisch goed uitgevoerd, mooie compositie 😀 !

Het enige dat ik kan bedenken waarom je toen niet op de hoogste trede stond is de titel t.o.v. het verhaal. Hoewel het vrij duidelijk is wat je uitbeeldt blijf ik wel met een paar vragen zitten:

- Wie/wat zitten die mannen achterna?
- Wat maakte het dat deze tank zo in dat ravijn is gekukeld?

Maar goed, met recht een diorama waar je trots op mag zijn en waarvan je af kan zien dat er veel tijd en aandacht aan is besteed. Ik hoop 'm eigenlijk deze zomer weer in Overloon te zien, dan kan ik 'm nu de aandacht geven dit het verdient.

Tenslotte: van welk merk zijn de varens? Mooie scherpe details 8) ....

groeten, Richard.

Bedankt mensen voor de enthousiaste reacties dusver! 😀

Bas, ik heb even gekeken en lijkt me zeker leuk om naar Breda te komen 14 maart, mooi ook in die kerk. Ik zal m dan zeker meenemen.

Richard, bedankt jongen, ik hoop dat je het weer met plezier hebt gelezen! 😉

Voor wat betreft het verhaal, ik denk ook dat het te maken heeft met een ieder zijn denkwijze en interpretatie wat hem op een bepaalde manier naar een diorama doet kijken, denk je niet?
Het verhaal achter mijn dio is (op de foto's is het niet heel duidelijk te zien) dat de KV in een door gevechten zwaar verwoest bos, van een steile heuvel is gegleden, met zijn neus tegen een dikke boom is geklapt en niet meer op eigen kracht achteruit los kon komen. Toch enigzins onder vuur liggend, heeft er nog een kort vuurgevecht plaatsgevonden, waarbij de tank nog wat schoten heeft gelost en er een mitrailleur is leeggeschoten en op het dak achtergelaten. 2 van de bemanningsleden zijn uit de tank gesprongen en proberen nog te verdedigen wat er te verdedigen valt... Zij zijn dus niet zelf op jacht maar worden beschoten vanuit een niet zichtbare positie.

En de titel zelf heeft een beetje een dubbele betekenis. De Duitsers noemden de Russen Ivans, dus vandaar. En nou ja, Downfall, naar beneden vallen, van de heuvel af dus... Bovendien hebben de Russen ook af en toe weleens een slag verloren, zoals deze jongens met hun tank, dus ook hier weer Ivan's Downfall... 😀

De varens zijn overigens van Aber setnummer 35 D-36 uit 2007. Er zitten meerdere frets per zakje in, dus echt waar voor je geld! Ook zit er veel variatie in de grootte van de varens, heel mooi detail...

Thanx tot dusver en tegen de tijd dat Overloon is, zal ik m ook dan meenemen.

Groeten Ditmar

Hoi Roger,

bedankt voor je reactie, dat geeft de burger moed! 😉

Nou, het project wat ik al op het forum was begonnen met de Staghound en de Bren Carrier op de brug van Kirin staat even in de vriezer op betere dagen te wachten... (teveel ideeën in mn kop) maar ik ben op dit moment met 2 nieuwe dingen bezig. Een Hetzer tijdens het verzet van Praag met een hele mooie achtergrond setting. En een project met een Kubelwagen, een Schwimmwagen en wederom heeeeeeeel veel water. Beide projecten heb ik enorm veel zin in, bij de Hetzer heb ik mn PE skills zelfs ge-upgrade en ben ik zowaar aan het solderen geslagen. Echt ontzettend leuk om te doen.

Ik zie trouwens maar weinig meer van je voorbijschuiven, afgezien van je FOC topic...? Erg jammer, je werk is voor mij zeer inspirerend. Auteursrechten en dat soort zaken, wat ik toen weleens gelezen heb in 1 van je posts?

Anyhoe, ik volg de FOC op de voet, dus ook jij, zet m op!

Groeten Ditmar

Hoi Ditmar,

Ik ben momenteel nog volop aan het bouwen niks auteursrechten maar gewoon lui wat posten betreft 🙄

Wat bereft de foc "whitewash" weet ik nog niet of de 251 ga bouwen hij lijkt bij nader inzien al veel op een 251 die ik al eerder gemaakt heb.Hoofdwaarschijnlijk wordt mijn volgende voertuig een King tiger maar twijfel nog of ik deze met whitewash ga doen,zo ja dan schuif ik hem naar het FOC 😉

Ik kijk uit naar je volgend project!

Ps,heb de foto's er maar weer afgehaald,dit is per slot van rekening jou topic! 🙂

Groet,

Roger

Oh aha!! Zeker de Kerst-luiheid nog? 🙂

Heel mooi waar je op dit moment mee bezig bent! Lekker dramatisch, bijna een schilderij-achtig tafereel weer. Die kant lijk je wel steeds meer op te zijn gegaan, he? Om bv te noemen je 1e WO tank bestorming of die gasten met die lansen te paard... Heel veel leven en veel te zien, prachtig!

Ik hoop zelf ook ooit m'n eigen figuren zoals jij doet te kunnen sculpten. Misschien ooit een cursusje, net als het inkten van Marcel du Long? Je hebt alvast 1 inschrijver! 😉

Bedankt voor de sneak-preview van je nieuwe project. We zien m tzt verschijnen alhier!

Groeten Ditmar

Erg mooi Ditmar!

Ik heb hem op SMC al goed bekeken en daar viel hij ook erg op door de vele variaties in het grondwerk, de vele kleuren en dynamische setting.
De reactie van Richard m.b.t. de titel snap ik. Een dergelijke titel (bijvoorbeeld Downfall of Jerry) zou ik eerder bij een Tiger 2 in west Duitsland verwachten maar ach... da's een persoonlijk dingetje 😉 .
Waar ze op schieten en hoe de KV zo beland is is naar mijn idee totaal niet relevant hier. Sterker nog; het is soms nog beter want het creëert focus. Dat hij van de weg geraakt is door chaos o.i.d. en dat de crew in nood is is duidelijk en zet de fantasie van de kijker aan het werk; en dat is soms nog beter dan alles voor te kauwen. Eigenlijk een beetje hetzelfde als het verschil tussen een film kijken en een boek lezen. Bij de eerst wordt het hele plaatje voor je geschetst en bij een boek kun je je eigen fantasie laten gaan en zelf het plaatje invullen. Dat is hier ook gebeurt. Er heeft iets plaatsgevonden met een vervolgsituatie waaruit ze zich nu proberen te redden. Zelf hou ik daar wel van want het doet je vermoeden dat er meer speelt en je zoomt in op een specifieke situatie. Als je hier eens op let zul je merken dat veel dio's zo zijn opgebouwd. De kunst van het weglaten of laten vermoeden dat er buiten het dio iets veel groters afspeelt kan een mooi plaatje geven.
Ik dwaal misschien wat af maar ik vind dat je hier erg goed in geslaagd bent!! 😀

Groetjes

Compositie is pakkend én goed uitgevoerd iets waar je toch wel oog voor moeten hebben. Je hebt er duidelijk aandacht aan besteed, vooral het grondwerk ziet er super uit!

Grtzz

Je hebt die tank prachtig neergezet zo Ditmar, vind 'm ook schitterend afgewerkt, net als het terrein.
Figuren om het verhaaltje vaart te geven, ook overtuigend geschilderd (blauw is wel erg blauw, kan foto-effect zijn?)

Mooi diorama
super_zps0681fd38.gif

groet 😀
Peter

Hi Ditmar,

Mooi gemaakt, weinig aan toe te voegen. Vooral de vegetatie zoals de varens en de details op de tank springen eruit. Het enige wat ik me afvraag is waarom er maar 2 bemanningsleden te zien zijn, maar kan natuurlijk dat de rest het niet heeft na kunnen vertellen en nog in het voertuig zit.

Mvg

Vincent

@ Rob Een cursusje? Wie weet? Moet wel zeggen dat landschappen creëren wel echt m'n voorliefde heeft. Vandaar dat ik 3 jaar geleden waarschijnlijk toch weer de diorama kant ben gaan opzoeken en weet nu zeker; "this is it!"

@ Boris Dank je man! Je zegt het inderdaad precies goed, het is een ieder z'n opvatting en fantasie wat voor diegene laat bepalen of het een geslaagd en mooi dio is. Minimalisme kan soms goed uitpakken, maar een volledig ingevuld plaatje kan toch ook nog genoeg te zeggen hebben. Zoveel mensen, zoveel smaken, toch? 😉

Je Tiger stond er trouwens mooi bij op de SMC, heel knap gedaan!

@ Elco + Eelco Bedankt voor jullie lovende reacties! Nieuw werk volgt snel, druk bezig.

@ Peter Hey Peter, dank je! 😀 Het blauw van de overalls klopt op zich redelijk tov de foto's. Ik heb het redelijk uitgeplozen omdat ik het voorbeeld op het doosje van de figuren (Evolution Miniatures) ook wel redelijk blauwig vond. Maar dat bleek na wat research nog heftiger te kunnen. De Russische tankers pakken varieerden door de jaren heen van heel donkerblauw, naar vaal grijs/blauw, naar dit echte blauw en alles er tussenin. Ik heb gekozen voor deze kleurstelling om het lekker af te laten steken tov het vele groen.

Blue greetings, Ditmar. 🤣

@ Vincent Dank je voor je complimenten. Niets leukers dan details aanbrengen! Heel wat uurtjes met de loepbril op doorgebracht... 😉 Tja, waar zijn inderdaad de 3 van de 5 andere crewleden gebleven? Gesneuveld, knokkend maar net buiten beeld, plaspauze... We shall never know... We laten het maar aan een ieders fantasie over. 😀

Thanks Ditmar veur de toelichting betreffende de blauwe overalls voor die rooie rakkers 😉

toedelz 😀

Terug
Bovenaan