Italeri 1:35 “Commando Car” SAS Jeep

Dames, heren,

wederom nadert een van mijn oude, oude bakkies zijn voltooiing. Joy!
Het gaat hier om de welbekende SAS-jeep van Italeri, schijnbaar uitgebracht rond 1983. Klein, maar een beest van een voertuig. Niet alleen waren wagentjes in deze uitvoering speciaal bedoeld voor Britse para’s en SAS-personeel, maar ze waren ook nog eens uitgerust met maar liefst vijf mitrailleurs.

Ik heb 'm in een ver verleden gebouwd, in mijn 'lange halen, snel thuis'-periode. Natuurlijk heeft de kit alle fouten en imperfecties die modellen uit die tijd volop hadden. Zo schijnen de twee brandstoftanks achterin te breed te zijn. Ook vond de fabrikant het niet nodig om gas- en rempedalen etc mee te leveren. Desalniettemin is hij heel acceptabel RUDD te bouwen en bovendien zit er heel veel extra uitrusting bij.
Ik weet niet meer of er mannetjes bij zaten, maar we hebben het over Italeri, dus dan is het: vuilnisbak open en vuilnisbak weer dicht.

Nou, ja. Het origineel was best wel een gedrocht, maar: een en ander gestript en daar begon het herstelwerk.

222-2267_IMG.JPG

U ziet dat hij ooit in elkaar was geplakt met de finesse van een spastische chimpansee.

222-2268_IMG.JPG

Wat geklooid met de bevestigingsbanden van deze brandstoftank, om er later iets aan te kunnen hangen. Jerrycans op de motorkap geplakt.

222-2278_IMG.JPG

En al snel weer een eerste verflaag.

222-2283_IMG.JPG

Achterkont.

222-2298_IMG.JPG

En een nieuw begin. De stoelen in de kit waren erg simpel. Daarom heb ik nieuwe gemaakt, met ijzerdraad en papier om de buizenconstructie te simuleren.
De magazijnen van de Vickers K-mitrailleurs waren van een verkeerd type (niet diep genoeg) en ook ontbraken de riempjes bovenop.

223-2303_IMG.JPG

Nog een tussenstap. De jerrycan rechtsvoor is later afgevoerd. Rek op het spatbord ook.

En zo is hij nu. Zo goed als klaar:

229-2971_IMG.JPG

229-2997_IMG.JPG

Toen ik hem laatst uit de mottenballen haalde vond ik hem erg saai, met alleen maar khaki- en camo-kleuren. Vandaar dat ik een Castrol-olieblik, een pakje Lucky Strikes en de Victory-lucifers op de bijrijdersstoel heb toegevoegd.

229-2999_IMG.JPG

230-3001_IMG.JPG

De bestuurder heeft normaliter ook een Vickers K-mitrailleur, maar die heb ik vervangen door een Bren en het statief daarvoor is scratch-built.
Koppeling, gas en rem zijn toegevoegd, maar hier niet goed zichtbaar.

230-3007_IMG.JPG

Alvast wat foto’s gemaakt, in de hoop dat de close up-beelden niet te confronterend zouden worden. En dat viel mee.
De foto’s zijn een beetje wazig; buiten gedaan, in de zon. Tijd voor een fatsoenlijke camera. En misschien zo’n fotocabine.

Wat ik nog wil doen is stof en vuil aanbrengen op de banden. Dat moet ook, want daar is op een paar plaatsen de verf vanaf gegaan door het vele vastpakken.
Het houtwerk van de Bren moet nog bijgewerkt worden, en ik zit te dubben of ik nog ga chippen.

Commentaar welkom.

Ziet er toch goed uit voor een opknappertje Antoinie 😀

Scherpe foto's zou mooi zijn, maar het is al leuk dat je dit
armed and dangerous karretje laat zien !

groet 😉

Hi Antoinie,

Mooie restauratie/reanimatie! Scherpere foto's zijn inderdaad wel op hun plaats. Ik zou het chippen beperken. Wel zou ik op de uitstekende randen metaal laten blinken. Vooral de hoeken waar men in en uit stapt smeken om shiny shiny 8) Verder zou ik het zo niet weten. De gekleurde accessoires zijn goede toevoegingen inderdaad.

Mvg,

Vincent

En klaar.
Iets betere foto's gemaakt, maar deze camera heeft duidelijk grenzen. Hij stelt maar op een bepaald deel vh object scherp, bijvoorbeeld.
Maar hier moet ik het mee doen.

230-3030_IMG.JPG

Ik zag op eerdere foto's nog een onregelmatigheid rechtsvoor, net achter de motorkap. Dat heb ik hersteld.
Ook de naad van de motorkap is opnieuw gescribed, want die leek aan de rest vastgelijmd te ziten.

230-3033_IMG.JPG

Meer stof aangebracht op onderkant romp en wielen. Zo verdwenen ook de slijtage-plekken van het vele vastpakken.

230-3035_IMG.JPG

Wat glimwerk aangebracht om slijtage te simuleren bij in- en uitstappen.
Las dat iemand dit deed met alu-folie, maar dat werkte bij mij helaas niet. Potlood dan maar.

230-3038_IMG.JPG

Vickers-duo achterop.

230-3040_IMG.JPG

Interieur I.

230-3041_IMG.JPG

Interieur II

Ik ben er blij mee.

Groeten

De JEEP komt wel iets beter over nu Antonie...
Het lijkt (door de korreligheid en de JPG vlekkerigheid) alsof je foto's maakt op lage kwaliteit (weinig Kb).
Weet niet waarmee je fotografeert, maar het kan ook iets helpen
wanneer je een niet witte achter/ondergrond gebruikt.
Een witte achtergrond veroorzaakt vaak een ongewenst contrast met een "donker"
model zodat de gehele foto wat minder goed oogt.

Hoe dan ook, deze JEEP blijft een prachtig bakkie ! (misschien nog een paar opgedroogde spatjes er op ? 😉)

Mazzels 😀

Thanx, Peter.

Goede tips, qua fotograferen. Ik heb nog een poging gewaagd, maar de resultaten waren minder dan de hier geplaatste pics. Dus ik geef het even op.
Misschien dat ik inderdaad een andere achtergrond regel, hoewel blauw en zwart eerder ook niet bijster goed werkten.

Verder zijn er niet zo veel reacties, dus daarom doe ik er een prijsvraag bij.
Als je tijdens een foto-poging een warme lamp van circa 400 gram laat vallen op een model van een jeep met veel kleine, kwetsbare onderdelen: wie is dan de klos?
A) De lamp of B) het model?

Voor de beste inzending heb ik hier een broodje ham/kaas. (Slechts één hap genomen)

Groeten

...de schade was te herstellen.

Antonie Adriaans zei:
Als je tijdens een foto-poging een warme lamp van circa 400 gram laat vallen op een model van een jeep met veel kleine, kwetsbare onderdelen: wie is dan de klos?
A) De lamp of B) het model?

Ik vermoed toch de rest van het broodje ham/kaas daar je model hersteld is... 🤣

Rico

Het is maar hoe het licht valt..... extreem geval van lichtbreking..... sjit happens... 🙁 😉
Gelukkig goed afgelopen dus 😀

Mijns inziens was jouw eetlust de klos aangezien je bent gestopt
met het broodje na de eerste hap en het nu als prijs aanbied 🤣

Wat voor kaas zit er op het broodje ?

😀

Hi Antonie,

Inderdaad mooi geworden! Dat bling bling effect is de finishing touch. Dat van die alu folie was ik trouwens 🤣 Gelukkig heeft de Jeep het ongeval overleefd!

Mvg,

Vincent

Hi Antonie,

Inderdaad mooi geworden! Dat bling bling effect is de finishing touch. Dat van die alu folie was ik trouwens 🤣 Gelukkig heeft de Jeep het ongeval overleefd!

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan