ISU-152 tijdens Lvov-Sandomierz (EINDFOTO'S)

Frank Marcus

Lid van de TWENOT
Dag allemaal,

Ik wil jullie graag één van mijn huidige projecten laten zien. Het is een ISU-152 (uitvoering 1944) die deelneemt aan het Lvov-Sandomierz-offensief in juli en augustus 1944.

Het voertuig staat ergens in Zuid-Polen of West-Oekraine in een stad geparkeerd. De bemanning en enkele andere militairen houden een theekransje terwijl twee bemanningsleden zojuist de munitievoorraad hebben bijgevuld en er samen eentje roken. Her en der liggen lege munitiekisten (Miniart) en op de achtergrond staat de voorgevel van een in puin geschoten huis.

8p2x.jpg

bwvy.jpg

atul.jpg

rlhc.jpg

De tank krijgt camouflagekleuren en onderstaande foto wil ik als referentie gebruiken:

0d5f.jpg

dnh6.jpg

Deze voertuigen behoorden tot het 374e Gemechaniseerde Garderegiment (4e Garde Tankleger) dat deelgenomen heeft aan dit offensief.

De voorgevel wil ik zelf gaan maken (voor de eerste keer met styrofoam werken, kiekn wat ut wurdt!), maar je moet denken aan de German Building Ruin van Royal Model:
9tkc.jpg

Ik zit nog even te dubben of ik misschien een grotere bodemplaat moet gebruiken, met mogelijk nog een achtergelaten Duits voertuig o.i.d. (misschien wel de BMW die ik aanvankelijk op mijn T-70-dio wilde gebruiken?). Iemand suggesties?

Zoals altijd zijn jullie commentaar en ideeën meer dan welkom.

PS: over het T-70-dio gesproken, die is bijna klaar. Binnenkort komen er plaatjes.

Re: ISU-152 tijdens Lvov-Sandomierz

Hoi Frank,

Dit ziet er veel belovend uit 😛
Mag ik je een tip geven over werken met styrofoam, probeer er niet op te "hangen of drukken" met je hand of wat dan ook want een deuk of afdruk is zo gemaakt en probeer die er maar weer uit te krijgen!!
Groet Fred 😀

Dat groepje Russen vind ik goed uitzien!
Mooie, natuurlijke poses en interactie.
En die camo is vet!

Gewoon even een hersenscheet.... waarom dat figuur in de tank niet met z'n duim over z'n schouder naar de groep laten wijzen, zo van "Hoor hen daar kletsen en wij werken".
Zo zou je de twee groepen toch één kunnen maken.

Mooi werk Frank :!:
Toevallig een paar dagen terug nog een docu bekeken over de SU-152 ... erg indrukwekkende apparaten zijn 't !

groet Johannes

Ha die Frank,

Ik ben het met Ron eens: die camo is een echte eyecatcher. Ik blijf ook altijd met een tikkie bewondering kijken naar je sculptwerk. Op het oog zo eenvoudig, maar doe het maar eens...

Ik ga déze volgen 😉 ...

groeten, Richard.

Heren,

Bedankt voor jullie commentaar en suggesties!

@ Fred: Ga ik rekening mee houden. Merci!

@ Ron: Leuk idee, dat van die duim. Ga ik nog eens even over peinzen.

@ Johannes: Dank je! De SU-152 is overigens wel een ander voertuig (gebouwd op het onderstel van de KV-1 en daardoor ook lager). Waar heb je die docu gezien? Youtube?

@ Richard: Jongen, ik word helemaal warm van binnen 😀

ISU-152 tijdens Lvov-Sandomierz FIGURENUPDATE

Hoi,

Dit projectje heeft een tijd stil gelegen omdat ik met mij IS-3 dio bezig was, maar inmiddels zijn er al wat figuren in de verf gezet. Bedankt voor het kijken en laat s.v.p. weten wat je er van vindt.

Mooi werk Frank :!:

Je zou duidelijkere foto's kunnen plaatsen, o.a. door de ruimte om het object heen weg te werken voordat je de foto's plaatst.
Als de resolutie goed is, kun je de close-ups groter maken of houden. Even het plaatje bij het praatje ...

Je kunt dan ook mooiere / duidelijkere close-ups laten zien van het priegel-uniform-werk.
Idee ? 🙂

groet,
Der Johann

Mooi werk, maar de infanterist met de PPSh is in winteruniform (bontmuts en gevoerde jas). Dat klopt niet helemaal met de periode (zomer) in oost Polen. Daar kan het dan knap warm zijn. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen mogelijk, maar deze kleren lijken onwaarschijnlijk.

Succes!

Hi Frank,

Mooi gedaan, verder niets aan doen! Foto's kunnen wel iets beter inderdaad door inkorten.

Grtn

Vincent

Mannen bedankt voor de reacties! Zo zie je maar weer hoe goed het is foto's van je "oeuvre" wereldkundig te maken. Niet alleen krijg je nuttige tips voor je foto's (bedankt Johannes!), maar je wordt ook nog eens gewezen op het feit dat je dio een behoorlijke blooper bevat (dank je Pieter!). Het toeval wilde dat ik toch al niet erg gelukkig was met die vent met de bontmuts, dus ik heb besloten om hem maar helemaal weg te laten. Het wordt waarschijnlijk druk genoeg, daar voor die linkertrack. Wordt vervolgd!

Inmiddels heb ik ook de laatste figuur klaargeknutseld. Zoals jullie zien draagt hij een lange mantel (Shinel). Deze werd niet uitsluitend in de winter gedragen, maar kon je ook in andere seizoenen tegenkomen en zou volgens mij daarom wel bij het plaatje passen. Wat vinden jullie?
@Johannes, zoals je ziet ben ik meteen maar aan het bijsnijden geslagen.🙂

Tijd voor een kleine update, mensen. De setting van dit dio is inmiddels flink veranderd. Ik kon om de een of andere reden niet lekker uit de voeten met de setting in de stad. Dit voelde ergens niet goed en na lang wikken en wegen heb ik besloten de ISU op een landweg te plaatsen met daarlangs in tegenovergestelde richting lopende Duitse POW’s. De Duitsers worden onder schot gehouden door een chagrijnige Rus. Alles bij elkaar komen er 14 figuren op dit dio & de nodige lege munitiekisten, hulzen en andere rondslingerende troep. Het grondwerk is inmiddels klaar m.u.v. gras, bloemetjes struikjes, etc.

Het voorlopige resultaat zien jullie hier. Op- en aanmerkingen natuurlijk weer welkom.

Hoi Frank,

Mooie setting aan het worden en brute bak de ISU. Is wat russisch materiaal aangaat altijd een favoriet van mij!! Zou de nekken van de duitse POW's toch wat gaan inkorten zou mijn tip zijn. Een dikke nek 😉 dat zou evt. nog wel kunnen maar een lange giraffen nek denk ik dat je die alleen tegen zal komen bij bepaalde stammen in Afrika. Deze ff inkorten misschien. Denk dat je ook wat meer leven in de gezichten kan brengen voor mijn gevoel, als ik naar de ogen kijk, lijkt het haast wel of ik in een zwart gat zit te kijken. Het is 1/35 en dan mag het allemaal heel subtiel zijn. Of als ik naar één van die russische crew-leden kijk zie ik bij de ogen extreem veel wit of ieder geval een extreme highlight. Maak het ff wat subtieler.

Gr.JW

Lekker bezig Frank ! groeiende diorama's bekijken blijft zowizo heerlijk, net als jouw sculptings 😀
Fraaie setting en rijkelijk gevuld...wordt een mooi geheel denk ik zo.

Ook ik zie wat lange nekken ja, en die POW met die bos haar lijkt inderdaad
wat erg donkere ogen te hebben...
Verder helaas nix te zeuren 🤣

Lekker verder prutsen en kliederen zeg ik !

Molot... euhh...Mázzeltov 😉
Peter

ISU-152 tijdens Lvov-Sandomierz (KLAAR)

Beste mensen,

Na zo'n 14 maanden noeste arbeid is mijn ISU-dio eindelijk klaar. Bedankt voor het kijken en jullie commentaar zie ik zoals altijd weer reikhalzend tegemoet ....

Mooi geworden Frank
applaus_zps78884aa6.gif

Vind de compositie van de figuren ook goed gekozen. Het zijn er veel en toch leiden ze niet echt af van de ISU.

De duitse POW die achteraan loopt is wel een beetje erg bleek in 't gezicht.
De foto's... die lijken een tikkie blauwig ? (witbalans ?)

Verder nix te zeuren over dit tafereel 😉

groetje 😀

Hoi Peter,

Dank je!

Met de kleurstelling van de foto's ben ik al langere tijd aan het experimenteren en hoewel het nog steeds niet je-van-het is, bespeur ik een lichte verbetering 🙂
Maar serieus, fotografie is tot nu toe nooit echt mijn ding geweest en ik heb nog wel het een en ander te leren op dit gebied. Bedankt voor je opmerking in ieder geval.

Terug
Bovenaan