Is er iemand met een snijplotter die iets voor me zou willen maken?

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Voor de T6 middelzware tank (het prototype van de Sherman) waar ik mee bezig ben, heb ik zijdeuren nodig, maar maken uit plastic plaat wil niet lekker omdat de ronde vorm ervan erg moeilijk netjes en regelmatig te maken is. Dan bedacht ik vanochtend ineens: met een snijplotter zou dat toch moeten kunnen?

Daarom de vraag: Is er hier iemand met zo’n apparaat, die daar twee van die deurtjes op zou willen maken voor me? Het gaat om stukjes van nog geen 20 × 15 mm en 0,5 mm dik.

Je vader heeft een draaibank jakko, allicht heeft hij ook een freestafel en kun je hier iets mee? Een snijplotter heb ik niet, maar je kunt misschien een afrond tool maken met een dremel met een freesje erin en een draaiend plaatje waar je de deurtjes op legt? Ik ken namelijk ook niemand met zon apparaat. Eventueel kunnen Frank of Hilbert een goed gevormde deur 3d printen?

heb je een tekening / model van de deur? (Digitaal) ik heb een lasersnijder waarmee ik karton kan snijden. Moet wel eea weer actief maken voordat ie weer draait. Maar dus karton. Als dit geen probleem is hoor ik het wel.
3d printen kan ik je waarschijnlijk ook helpen. Ook hier is een (digitale) tekening wel vereist.

Een tekening is natuurlijk een vereiste, maar die moet ik nog maken. Dat is niet veel werk, maar het moet beter worden dan de tekeningen die ik uit een foto overgetrokken heb want in de praktijk blijkt dat te klein om netjes te kunnen maken, zeker twee keer identiek. Gelukkig heb ik foto’s van originele bouwtekeningen van de deuren van de M3A1 gekregen, en die deuren lijken dezelfde curve te hebben aan de bovenkant, waardoor een tekening van de deur voor de T6 goed te maken moet zijn.

Polystyreenplaat gaat niet met een lasersnijder, toch? Giftige dampen, brand, dat soort werk?

Dat is correct jakko, polystyreen is daar niet geschikt voor, maar er zijn ook volledig gladde soorten karton, hoewel ik niet weet hoe dat zich houdt met verf en of verweren

Precies, daarom heb ik ze liever uit plastic of resin.

Maar als je ze eenmaal van karton hebt kun je die mallen toch op een plaatje wit plastic van 0,5 mm leggen? Dat is zo dun dat je het met een goede schaar kunt knippen..

Maar als je ze eenmaal van karton hebt kun je die mallen toch op een plaatje wit plastic van 0,5 mm leggen?
Dat is in principe hoe ik poging 1 deed: de deuren uitgeprint op papier, dat op plastic plaat geplakt en dan uitgesneden met een mes. Alleen lukt het me niet om ze netjes te krijgen: de ronde kanten van de deuren zijn elke keer te onregelmatig, en dat zie je 🙁

stuur maar even door, ik zou ze zo al door de lasersnijder op werk kunnen halen, materiaal heb ik ook.
Bedankt! Ik zal vandaag of morgen een tekening op schaal sturen. Welk formaat kun je gebruiken? Adobe Illustrator, SVG, of nog wat anders?

Zo’n vermoeden had ik al, maar het model hoeft ook niet komende week af te zijn of zo 🙂

Terug
Bovenaan