IS-2 model 1944 ;) Update 23-11 okt

Hee plakkers,

Ben met hernieuwde inspiratie en vooral met een andere kijk op modelbouw begonnen aan een nieuw model. Het betreft de Iosef Stalin 2M van Dragon en ik heb me vermaakt met de Turret. De pasvorm, laat ik het zo zeggen, was slecht dus ik heb geprobeerd een nieuwe weld seam te maken op de twee onderdelen.

Ik heb het geprobeerd met Evergreen en deze vervolgens zacht maken met Tamiya Thin cement. Ik heb het idee dat ik er een halve liter van dit spul op moet smeren voordat het zacht begint te raken. Maargoed, hieronder het resultaat. Ik wilde even weten wat jullie ervan vinden. Ik denk dat het nog iets te grof is.

IS2.jpg

IS2_1_.jpg

IS2_5_.jpg

Zo houden of toch wat minder maken?
IS2_2_.jpg

Sorry voor de wat grote foto's maar beter dan kleine.... 🙂

Jurjen

Hoi Jurjen,
Dit ziet er super uit! Lekker grof 😛
Check de walk-aroundfoto's van de JS van Overloon eens: http://www.mijnalbum.nl/Album=T4TUHPCY
IPV thin cement kun je ook MEK gebruiken, dat werk wat sneller.
Ben benieuwd naar meer 😀
Jan 😀

Hoi! 😀

Dan toch maar is opzoek naar MEK 🙄 Misschien laat ik het wel zo. Ik ga nu lekker verder prutsen aan het onderstel. Klopt toch dat ik de hull 2 a 3 mm moet verhogen?

De foto's van Mijn Album zijn trouwens de mijne maar ik heb ze nooit op mijn album gezet 😕: Heb ze alleen geupload bij armorama. Nja, als mensen er maar plezier van hebben. 🙂

Cheers!

Jurjen

Jurjen Zuijdendorp zei:
Hoi! 😀

Klopt toch dat ik de hull 2 a 3 mm moet verhogen?
2mm heb ik begrepen 😉
Jurjen Zuijdendorp zei:
De foto's van Mijn Album zijn trouwens de mijne maar ik heb ze nooit op mijn album gezet 😕: Heb ze alleen geupload bij armorama. Nja, als mensen er maar plezier van hebben. 🙂

Klopt ik heb ze gekopieerd en in mijn album gezet... sch*t aan copyrights enzo 😈

Tuuuurlijk...grappenmaker 🙂
Jan 8)

Re: Iosef Stalin 2M

Jurjen Zuijdendorp zei:
Het betreft de Iosef Stalin 2M
Klein beetje zeuren: tussen de twee delen van de toren zit een gietnaad, geen lasnaad, en met die mitrailleur erop is het geen IS-2M maar een gewone IS-2 😉

Ik denk trouwens dat je gelijk hebt wat die naad betreft, in dat hij er te grof uitziet. Hier een foto van de IS-2M te Duxford, waar je kunt zien dat hij veel gladder is dan op het moment op je model:

is-2m.jpg

(Meer foto's van dit voertuig zijn hier te vinden.)

Jakko, dit is een foto van de JS2 van Overloon.
hpim3341fi7.jpg

Zoals je ziet is deze beduidend grover van textuur. Ik wist overigens ook niet dat het een gietnaad was 😳
Is die van Duxford niet een na-oorlogs model? Hij komt in z'n geheel minder grof over.
De dragon kit die Jurjen bouwt wordt door dragon als JS2M verkocht... Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen de JS2 en de JS2M 😕:
Jan 🙂

Doh, wordt ik weer voor het lapje gehouden 🙂

Ik heb de naad nog wat opgeschuurd met Dremel en nog een klein beetje textuur aangebracht. Ben er zo wel meer tevreden over. Ben inderdaad ook benieuwd naar de verschillen, zijn het echt verschillende voertuigen (in de kleine dingetjes dan) of waren de productieprocessen gewoon anders?

Jurjen

er is geen verschil.tenminste niet TIJDENS de tweede wereld oorlog,de aanduiding met de M was er al in 45 maar er is toen niks verandert aan het model.na de oorlog in 46 is de tank gemoderniseert en dus groten deels verandert ,en vanaf toen was het dus echt met M.dus de M is postwar.

mooi werk zover Jurjen,zo grof als deze zijn er echt wel geweest,hoe meer haast op het einde van de oorlog hoe grover ze werden volgens mij. 😀

groeten jeroen,.

U vraagt, wij draaien: 🙂

Dit is een IS-2:
IS-2overloon-003.jpg

bron:www.tanxheaven.com
Zoals je ziet heeft de boegplaat een soort knik. De russen noemden dit model de 'IS-2 model 1943'

Dit is wat men meestal een IS-2m noemt:
wq8.jpg

bron:www.cccpism.com
De boegplaat is nu recht, en als ik me goed herinner bovendien 2cm dikker.
Ook is de mantel aan de linkerkant, dus rechts op de foto, een stuk breder dan bij de IS-2.

Een meer correcte term voor de IS-2m is trouwens 'IS-2 model 1944'. IS-2m is eigenlijk de naam voor een gemoderniseerde IS-2 uit de jaren vijftig, met nieuwe spatborden, extra opbergkisten, enz., zie hieronder:
IS2-2.jpg

bron:www.battletanks.com

Verder vind ik Jurjens GIETnaad 🙂 er wel OK uitzien, sommige tanks waren ontzettend grof in afwerking, andere erg netjes, en Jurjens tank zit duidelijk aan de grove kant 😀

Hi Jurjen

Die naad opzij van de koepel is daadwerkelijk een gietnaad.
De reden waarom die op de JS2 van overloon zo grof is , is dat ze WAARSCHIJNLIJK die naad met een slijpschijf ofzo hebben bij gewerkt.
Dat heeft men mij toch ooit eens wijsgemaakt.... 😕:

Nog een tip om je Evergreen makkelijker zacht te maken, Humbrol lijm is iets agressiever dan die van Tamiya.

Enne een JS2m is niet postwar check maar even in bv de Concord : Stalin's heavy tanks 1941-1945.

Het verschil tussen een standaard JS-2 en de JS-2M zit hem voornamelijk vooraan aan de romp aan het gedeelte van de chauffeur.
Zoek maar eens enkele foto's op van beide versies en vergelijk.

Voor de rest goed bezig Jurjen

Mvg

Kristof

jan peters zei:
Jakko, dit is een foto van de JS2 van Overloon.
Inderdaad, die is heel wat minder mooi afgewerkt.
jan peters zei:
De dragon kit die Jurjen bouwt wordt door dragon als JS2M verkocht... Wat is nu eigenlijk precies het verschil tussen de JS2 en de JS2M 😕:
Ten eerste is het geen JS-2 maar een IS-2 (Stalin heette Iosef, niet Josef, Joseph, o.i.d.) maar die J is er vanwege de Duitse inlichtingendiensten ingeslopen 🙂

Maar goed: het verschil tussen een IS-2 en een IS-2M is dat de IS-2M een gemoderniseerde uitvoering is uit de jaren '50. Er is nogal wat verwarring over, want de IS-2 werd tijdens WOII licht opgewaardeerd met een nieuwe voorplaat aan de romp (schuin i.p.v. met een stap erin). In typische Russische stijl werd deze echter gewoon IS-2 genoemd net als het eerdere model — maar hij is echter lang als "IS-2m" (met een kleine letter m) door het leven gegaan onder modelbouwers en consorten. Dit is ook de naam die Dragon gebruikt, maar als je nauwkeurig wilt zijn in je benamingen kun je het hooguit hebben over iets als "IS-2 model 1944".

De IS-2M (met een hoofdletter M) is opgewaardeerd met o.a. kasten op de zijkant van de romp, brandstoftanks achterop, andere spatborden, kleine zijschilden, en de vervanging van de mitrailleur achterin de toren door een ventilator. Ik neem aan dat je meer foto's hebt van de IS-2 in Overloon, dus vergelijk die maar eens met mijn foto's van de IS-2M in Duxford, in de PDF waar ik boven naar link. De verschillen worden dan denk ik snel duidelijk 🙂
Jurjen Zuijdendorp zei:
zijn het echt verschillende voertuigen (in de kleine dingetjes dan) of waren de productieprocessen gewoon anders?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn alle IS-2M's begonnen als gewone IS-2's. Ik denk dat er gewoon kwaliteitsverschil is tussen verschillende tanks/arbeiders/gieterijen — wat niet bepaald vreemd was tijdens WOII in Rusland. Maar ik hou het ook goed voor mogelijk dat de tank in Duxford een speciale behandeling gekregen heeft voordat hij naar Engeland kwam: hij werd geruild tegen een Conqueror met de Sovjetunie (inderdaad, niet met Rusland), dus ik zie die er best voor aan om een grove gietnaad even weg te slijpen voordat ze hem een nieuwe laklaag gaven … Of misschien is dit gebeurd tijdens de opwaardering in de jaren '50. Wie zal het zeggen?

Edit: Dat zal dus wel weer niet, geef je uitgebreid antwoord en zijn verschillende mensen je were voor 😉

Dat zeg ik 'M'' is postwar.de m is ook geen goede term .alle boeg/romp veranderingen zijn gemaakt met het js of Is 2 model tijdens de oorlog en niet op de M..hetzelfde als met de js3M..ook postwar.

groeten jeroen,.

Bedankt voor de uitleg allemaal! Ik had er ondertussen het concordboek over de russische zware jongens bij gezocht, en was er al achter wat de verschillen waren 😛
Dragons model is dus een IS-2 model 1944 😉
Jan 🙂

jan peters zei:
Dragons model is dus een IS-2 model 1944 😉
Het model dat Jurjen bouwt wel, ja, maar Dragon had (heeft?) ook een vroege IS-2 en ik geloof ook een model 1944 met iets andere voorkant aan de romp of zo.

Jakko Westerbeke zei:
Het model dat Jurjen bouwt wel, ja, maar Dragon had (heeft?) ook een vroege IS-2 en ik geloof ook een model 1944 met iets andere voorkant aan de romp of zo.

Klopt, Dragon maakt ook het type dat uit de UZTM-fabrieken kwam. Deze heeft bijna net zo'n neus als de 'standaard' model 1944, maar de onderste schuine boegplaat was een aparte plaat van gewalst staal, die in het gegoten deel van de neus werd gelast. Zie hier:

http://tanxheaven.com/ludob/is2ld/PICT0287.JPG

je ziet de 'interlocks' waarmee de gewalste plaat in de rest van de neus grijpt. nog een fotootje: http://tanxheaven.com/nic/is2kubinka/IMGP0666.JPG
zoals je kunt zien heeft de neus van deze versie een scherpe rand.

en ter vergelijking nog een goede foto van de is-2 met geheel gegoten neus, let op de zachte randen: http://tanxheaven.com/krzo/is2tankheavy/PICT0001.JPG

Yooo de mannen,

Ik ben geen bouwwonder maar ik hoop dat jullie het wat vinden.

IS2_klaar_8_.jpg

De rupsbanden moet ik nog de juiste doorhanging geven.
IS2_klaar_9_.jpg

IS2_klaar_10_.jpg

IS2_klaar_12_.jpg

IS2_klaar_4_1.jpg

ik ben bang dat ik de lower hull iets teveel heb opgehoogd, maar ik ga het niet meer veranderen. doh

Aaaaaaaaaaaaye 😀

Ziet er lekker....lomp uit.
Ik ben niet al te bekend met dit model, zit deze structuur er al op, of heb je het zelf aangebracht?
Ik moet zeggen dat ik het wel een indrukwekkend model vind, vooral de cupola lijkt wel een bunker!
Wat is trouwens dat buisje dat uitsteekt? Lijkt op een MG, maar het is niet beweegbaar? (jaja, ik weet niet veel van de Russen...)

Ben benieuwd naar het schilderwerk.

Jamie Hector Cruz zei:
Wat is trouwens dat buisje dat uitsteekt? Lijkt op een MG, maar het is niet beweegbaar? (jaja, ik weet niet veel van de Russen...)
Dat is een vast opgestelde DTM-mitrailleur, afgevuurd door de bestuurder, maar als ik het me goed herinner stak de loop daarvan niet buiten de behuizing … ?

Ziet er mooi uit Jurjen!
Hoeveel heb je de hull verhoogd? Het is (in vergelijking met de IS van Overloon) net iets te veel zo te zien, maar de foto kan vertekenen natuurlijk 😉
Ben benieuwd naar verf!
Jan 🙂

Hee Jurjen,

Hij ziet er goed uit hoor. Hij lijkt niet echt te hoog wat mij betreft.
Hoe heb je dat aan de achterkant gedaan? Ik wilde er ook wel eens eentje ophogen, maar durfde niet omdat ik bang was dat ik de schuine platen aan de achterkant niet meer mooi op elkaar zou krijgen.

Die vaste MG aan de rechterkant hoort niet uit te steken trouwens, hij zat helemaal intern. Scheelt je weer een loopje 🙂

Hoi!

Dat van de rechtermachinegeweer is opgelost, gewoon eruit getrokken nu zit er een mooi MG gat 🙂

Dit is eigenlijk het eerste model waarmee ik voor mijn doen veel evergreen gebruikt heb. Het ophogen was naar mijn maatstaven een flink karwei. Als je een +/- 2 mm strip op de randen van de lower hull plakt en je doet de upperhull erop heb je inderdaad aan de voorzijde en aan de achterzijde een spleet. Aan de voorzijde heb ik aan de binnenzijde een evergreenstrook geplakt en vervolgens de voorzijde gevuld met snelplamuur. De achterzijde was iets lastiger omdit hiervan de rand ook recht moet zijn in vergelijking met de upperhull. Ik heb dus een evergreenplaat op maat gesneden zodat hij over de spleet valt. Eigenlijk best simpel. (nja achteraf dan, was best een hoop gedoe voor me....)
IS2_klaar_13_.jpg

Ik heb nog geen idee in welke setting de IS2 komt. Ben nu bezig met de SAM-6 dus kga daar nu lekker aan verder.

Bedankt voor de replies!

@Bas: Heb jij ook zin in de T70? Wordt dan wel je tiende lopende project he😛 🙂

Gaaf bakkie,en netjes gebouwd zo te zien,het ophogen ziet er goed uit hoor 😉 ,op tanxheaven staan foto''s van allebei de mogelijkheden voor de MG
alleen een gat en ook een met een loopje eruit,dus zo te zien kan het allebei.

groeten jeroen,.

Yoos,

Ik ben weer begonnen met mijn IS2. De basislaag zit erop en nu is het tijd om de laatste naadjes en flasfrandjes te verwijderen. Die krengen zie je altijd pas als er een laag verf op zit. Na mijn frustaties van de whitewash van mijn laatste KV heb ik besloten het nog een keer te doen. Maar dan wel goed 🙂 Ik ga het proberen met maskol dus ik ben benieuwd wat het gaat brengen.

Hier alvast wat foto's van de basislaag. Nog niet echt spannend maar toch 😛

IS2_004.jpg

Mooie potjes he 🙂 🙂 🙂
IS2_003.jpg

Jurjen

Mooi hoor,ga dit vanavond ook eens proberen,maar dan met een zandkleur en zwart 😈 ,ik zie idd nog her en der wat maskol zitten.foto's helpen wel om het te vinden. 🙂 wel even de tandenborstel van Lonneke schoonmaken he,voordat je hem weer in de badkamer zet 😱 😛

groeten jeroen,.

Word aan gewerkt op dit moment,moet effe wachten tot de eerste lagen droog zijn[handig zo'n fohn] 😀 .........en als ik toch bezig ben gebruik ik ook haar tandenborstel maar 😈 😉

groeten jeroen,.

Klein beetje verder gegaan. Heb nu donkerbruine chippies erbij gedaan maar niet teveel. Tevens de roosters en andere kleine details geschilderd.

IS2_012.jpg

IS2_013.jpg

Niet echt heel bijzonder allemaal. Volgende stap is een zwart bruine wash.

Groetjes,

Jurjen

Terug
Bovenaan