Iraq M998 etc - Herstart [20112009]

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

De GMC wacht op een plankje en ik heb nog wat projecten staan die afgemaakt moeten worden, beviezeren is een beter woord, maar daar had ik geen zin en zo heb ik gisteravond een doosje open getrokken die ik lekker OOTB ga bouwen.

Het gaat om een M998 Cargo Troop Carrier van Academy 1/35 en ik kan er zowel een cargo als een troop carrier van maken.
001-Doos.jpg

Voorlopig heb ik nog niet besloten, want ik heb net een begin gemaakt met de onderkant:
002-Onderstel.jpg

Als slot een dryfit op de onderkant, zo te zien gaat het netjes passen:
003-Onderkant.jpg

De bouw gaat voortvarend, geen noemenswaardige problemen, kleurenschema wordt desert yellow met olive drab.

Nog een vraagje: reden in Desert Storm periode ook M997 Ambulance voertuigen en M242 Bushmaster rond? Ik kan het niet zo vinden misschien heeft iemand deze kennis paraat?

Dat was het weer, reacties, tips, adviezen en antwoorden zijn welkom.

Gr, Johanna

Johanna,

zover ik weet reden er uberhaupt bij U.S.Army geen Bushmaster uitvoeringen van de Hummer
het model van Tamiya is volgens wat ik er van weet een prototype maar is nooit echt ingevoerd

wat betreft de Maxi Ambulance, deze zijn al geruime tijd in gebruik ( voor DS in ieder geval )
maar moet eerlijk zijn dat ik geen afbeelding heb gevonden van een Ambu in desert kleur

grt
Henk

Henk,

Dank voor je reactie. Volgens mij is de Hummer in de Tamiya doos zelf een 998, dus die kan ik ook zonder Bushmaster gebruiken of is alles prototype?

Gr, Johanna

Hummer Ambulance heeft zeer zeker in de Desert gereden. Helaas heb ik geen online foto's (zullen er vast wel zijn op google) maar wel in diverse boeken 🙂 Z'n beetje iedere type Hummer heeft daar gereden. Van Hummer Avenger (zijn er een aantal geweest maar hebben weinig aktie gezien evenals de M730 Chapperal) tot de Hummer shelter carrier (M1097). Tijdens Desert Storm etc hebben de Amerikanen ontzettend veel spul ingezet. Zo konden ze alles mooi testen etc. Met het thema "golf oorlog" kun je ontzettend veel doen!
Zo heb je natuurlijk nog de Bradley, M113 familie, Abrams, M997/M978 etc mooi spul allemaal 😉
je zou de M998 eventueel ook om kunnen bouwen tot guntruck 😉 (die worden tot op de dag van vandaag nog gebruikt in Irak en A'stan).

Succes met de bouw, ben zeer benieud!

P.s. die tamiya Hummer Bushmaster is geloof ik inderdaad een prototype.Zo heeft Italeri ook twee kits uit gebracht van Hummers die bij prototypes zijn geblijven (Hummer Stinger en Hummer desert Patrol. Deze laatste zijn er wel twee of drie van geweest maar zijn tot zover mij bekent is niet operationeel ingezet oid). De Hummer zelf is niet helemaal gelijk aan de M998 want de bovenkant is een apparte hard-top opbouw en deze heeft ook hard-doors ipv. de soft-doors. Beide varianten van deuren komen trouwens op M998's voor. Bij Amerikanen, en zeker bij Hummers is vrijwel niets onmogelijk 😉

Hoi Robert,

Inderdaad genoeg mogelijkheden wat modellen betreft, maar wil dit vooral op de eerste Golf Oorlog baseren, Desert Shield/Storm en daar reed bijvoorbeeld de Hummer M114 nog niet, die is van latere datum.

Ik was al rondsurfend al wel een M977 tegen gekomen op een foto genomen in 1991 aan de grens van Irak en die had geel en woodland camo kleuren en bijschrift zei dat dit voertuig actief was in de periode. Alleen ben ik natuurlijk de link kwijt, moet dus weer zoeken maar zag dat het patroon gelijk was aan de 998 die ik nu aan het bouwen ben. Deuren zijn OD, rest voertuig geel of Woodland patroon met geel, ook in kleuren was er variatie genoeg net als in uniformen 😉

Dit model bouw ik OOTB, na al het gepriegel is het wel prettig even zo te bouwen.

Gr, Johanna

Hallo allemaal,

Topic was al aardig in het zand gezakt ook al gebeurde er genoeg aan het front. Tussen alle bedrijven door heb ik op dit model voor het eerst met een camo structuur gewerkt en het resultaat kan ik mee leven. Model is tevens voorzien van een P+ laagje.

Omdat ik vanochtend een fotokabine op de kop heb getikt was het een mooi moment om de vorderingen op de gevoelige plaat vast te leggen:
004-Laklaag.jpg

005-Laklaag.jpg

Het mooie van dit tentje is dat de kleuren goed weergegeven worden, met de verdere instellingen moet ik wat knutselen.

De Humvee mag voorlopig uitharden en dan komt er een zandlaag over. Ik heb hele smerige gezien waar de camo bijna niet meer zichtbaar is en dat lijkt me wel geschikt voor een rit door het Iraakse en Koeweitse zand.

Gr, Johanna

ziet er mooi uit. maar het rechter voorraam lijkt er te ver in te zitten,
bij de tweede foto kun je dit goed zien. ik bedoel zo'n witte rand die er om heen zit

Groeten Marten

Hoi Marten,

Bedankt voor je reactie.
Wat je ziet is de glinstering van de lak dat door de dikte van de ramen te zien is, de ramen zitten wel goed in de ruimte die ervoor beschikbaar is. In het echt zie je het eigenlijk niet 😉

Gr Johanna

Hallo Johanna,

Je Humvee ziet er goed uit! 🙂 mooi strak gebouwd. Maar waarom heb je je eigelijk niet aan het orginele camou schema gehouden? 😉

Bouwze!

Robert

Hoi Robert,

Eigenlijk omdat ik zoveel verschillende zag dat ik zelf er wat van gemaakt heb. Het was ook vooral oefenen strakke lijnen te spuiten, maar zag ook dat deze camo op verschillende Humvee's softer waren. Ik heb hier twee referentieboeken liggen vandaar dus de afwijking.

Gr Johanna

En nu ook nog even net dat beetje meer aandacht aan de foto's en het is top!
Wat ik bedoel?
Die lelijke afleidende blauwe vouw op de achtergrond. Dat moet echt beter kunnen.
Gebruik desnoods een vel blauw etalage karton, dat heeft ook een fijnere structuur.

Hoi

@Rob, zoals je las heb ik net de ding gekocht en nu zie ik ook hoe gedetailleerd mijn camera kan fotograferen. Dit kleedje zat erbij en inderdaad moet ik iets anders zoeken, maar dit was ook een test en zo zie je weer, er kan elke keer weer iets anders of iets beters 😉

@Jacco, ja tent is een leuk ding, handig en zo in elkaar gezet. Ik vraag me wel af of mijn foto's er echt beter van worden. Ik ben er ondertussen wel achter dat vooral de achtergrond van belang is en de omhulsel, dus de tent, minder, want het gaat vooral toch om licht.

Met de M998 komt het wel goed, deze keer gaat het lekker een zandbak worden met wat actie, lijkt me wel een leuk plan 😉

Grtz Johanna

Leuk onderwerp,

Heb even door mijn ODS boeken gebladerd. Met een grote witte omgekeerde V op de deuren, zou je qua markings goed zitten.
En verder natuurlijk veel stowage...

Hoi Marc,

Bedankt voor je info. Zag nogal wat voertuigen die wel en geen markering hebben. In deze versie komen geen deuren, ik heb namelijk ook deze open versie gezien en ik vond het wel apart om het zo in een gevechtscene te zetten.

Gr Johanna

J.Prummel zei:
Hoi

@Rob, zoals je las heb ik net de ding gekocht en nu zie ik ook hoe gedetailleerd mijn camera kan fotograferen. Dit kleedje zat erbij en inderdaad moet ik iets anders zoeken, maar dit was ook een test en zo zie je weer, er kan elke keer weer iets anders of iets beters 😉

Grtz Johanna

Euh .. strijken? 😉

gr,
Jeroen

Jeroen, strijken? Als je goed kijkt naar de foto's zie je wit tussen het blauw, dat strijk ik er niet uit 😉
Dat zit in de structuur van het kleedje, want je kunt zien dat de verflagen op de M998 die witte stipjes niet heeft.

Gr, Johanna

He Jeroen,

Ok, zie je dan de partronen in het kleedje ook niet meer? Ik werk met een Nikon D200 en die zit alles als ik op de ontspanner druk 😉

Gr Johanna

Als je het goed doet niet ...

Gewoon veraf gaan staan met je toestel .. flink zoomen, niet al te hoge diafragma (rond de 10) dan wordt de achtergrond vanzelf wat wazig 🙂

Gr,
Jeroen

Hoi Jeroen,

Dat kan ook, ik schiet met een kleinere diafragma van 22, dan kan ik doen vanwege de lichtsterkte van de lens. Maar het kan ook verder af, dan gebruik ik een monopoot en wellicht dat dan het kleedje helemaal blauw blijft. Als ik weer wat verder ben ga ik dat proberen.
Bedankt voor het meedenken.

Gr Johanna

Steven,

Klopt, daar gaat het ook om uiteindelijk. Het is de eerste keer dat ik een soort hardlijns camo heb bespoten eerst met afplak, maar dat werkte niet en toen uit de vrije hand wat af en toe best priegelig was. Maar zo leer je weer iets denk ik maar zo 😉

Succes met je Henschel!
Gr Johanna

Gedag allemaal,

Ik heb een lijk uit de kast getrokken. Mijn FOC traject heeft wat rust nodig en aangezien ik hier wat zaken heb staan die vooral stof staan te happen wil ik de geleerde en te leren technieken uitproberen op deze Hummer.

Het model staat al een tijd in een laklaag en gaat eerst voorzien worden van gegeventjes. Als dat klaar is ga ik proberen het wat zanderig te maken.

Omdat ik met figuren was begonnen wilde ik daar wat meer mee gaan doen en een drietal doosjes gaan de Hummer gezelschap geven. De dozen zijn van Trumpeter even als de foto van de boxart.
Doos 1
2009610102627.jpg

Ik ga alleen de actiefiguren gebruiken, de man die in bescherm moet worden laat ik wellicht achterwege.
Doos 2
2009610102013.jpg

Doos 3
20079281164.jpg

Deze mannen komen uit de Hummer en schieten de anderen te hulp.

Dat was de aankondiging en in in combinatie met FOC ga ik met dit traject verder.
Bedankt voor het kijken, reacties zijn welkom.
Gr Johanna

hallo johanna,

heb je deze doosjes al, ik zou graag eens een blik werpen op de inhoud, m.a.w. ik wil deze ook wel aanschaffen maar alleen als de inhoud goed is.

groeten erik

Erik,

Ik heb deze dozen al een tijdje binnen, gekocht in Eindhoven in oktober. De doos met legerfiguren is ouder, die zijn van 2007.

Ik heb er nog geen 7 euro per doos voor betaald, maar zelf vind ik details ruim voldoende. Mocht ik er aan denken zal ik een foto van de inhoud maken maar of je daar iets mee kunt betwijfel ik.

Neem de gok, denk niet dat je er spijt van krijgt.
Gr Johanna

Hallo,

Bedankt voor het reageren en sterkte met je Sherman 😉

Ik ben met de bovenste doos begonnen en ook hier zitten de handen los bij de figuren, was er dus direct 1 kwijt en heb me rot moeten zoeken, gelukkig teruggevonden.
Poses zijn inderdaad een aardige beproeving, ben begonnen met de figuur helemaal rechts en na uren passen, meten en deeltje voor deeltje plaatsen heb ik de bovenkant nu zo in elkaar dat het past. De ondersteunde hand zit aan de arm en romp en de hand die bij de trekker zit heb ik los aan het wapen gezet en dat was de methode om alles goed uit te kunnen lijnen.

In de tweede doos zit ook zo'n figuur en ik begrijp dus dat de derde doos helemaal pret wordt 😉

Als ik wat verder ben zal ik wat foto's tonen.
Gr Johanna

Hoi Tristan,

De eerste die ik gebouwd heb staat stil en de pose valt me niet tegen, hoe de rest is, is afwachten want die zitten nog in het gietraam.

Die twee dozen die je net noemt ken ik niet, ben benieuwd hoe ze zijn. Qua sculpting vind ik het geen slechte figuren zeker gezien de prijs.
Ben benieuwd wat je van deze dozen vindt, zodra ik ze ergens kan vinden schaf ik denk ik ook aan. Past altijd wel ergens bij 😉

Gr Johanna

Hoi Tristan,

Je ziet inderdaad bij Trumpeter vorderingen in de figuren en voor wat ik nu zie vind ik het prima kwaliteit.

Ik zet alle figuren eerst in de primer en laat ze een paar dagen drogen, bij Dragon zit ook wel eens van dat zachte spul en dat werkt prima, t'is vooral geduld 😉
Grtz

Terug
Bovenaan