Iosif-Stalin 2 Klaar.

Hi allemaal

Bedankt voor de reacties !

Wel om eerlijk te zijn ben ik zelf niet echt tevreden van dat wiel.
Zit niet genoeg diepte en leven in om me zo uit te drukken.

Ik ga het toch nog eens op een andere manier proberen te doen.

Hieronder een korte beschrijving van hoe ik tewerk gegaan ben.

De basislaag is Humbrol 102 net als de rest van de tank.
Daarna heb ik een wash gezet van Raw Umber en vervolgens het geheel gedrybrushed met de basislaag opgelicht met humbrol 94.
Daarna heb ik de chipping aangebracht.
Voor het stof heb ik wat ingelijnd met Humbrol 72.
De blankmetalen rand is met een zilver karismacolour potlood gedaan.

Voila meer was het niet.

Grtz

Kristof

hoi kristof;

het wiel ziet er goed uit zoals je ze nu presenteerd; maar inderdaad zoals je zelfs zegt met wat meer shaduw erin zal je meer diepte krijgen, de wielen misschien met de eene of de andere manier terug wat donkerder krijgen (drybrusch zonder 94 toe te voegen) en opnieuw bestoffen zoals je het gedaan hebt op het eerste was zeker niet slecht.
misschien had het genoeg geweest om opnieuw eens te chippen, het 72 heeft misschien wat van de chips afgenomen.
misschien wat roestige kleur gebruiken voor dat je 72 gebruikt.

ik veronderstel dat je de loopvlaken van de wielen ook onder handen zult nemen, zal ook veel geven aan het afgewerkte wiel.

laat ons zien wat het geworden is, ben niet curieus maar zie graag alles....

marc

HI allemaal

De basic weathering op de hull is gedaan. Oef !
Bij deze dan ook wat foto's van de "snuit' van de tank.
Zoals steeds alle opmerkingen en suggesties zijn welkom.

Wat zou ik nu gaan doen , de koepel of zou ik beginnen met het stof op de hull ? 😕 🙂

Tja wat zal ik zeggen...
Gewoon goed!! Zoals mij voorgangers al zeiden is het erg subtiel, maar ook erg doeltreffend. Zo zie je maar dat super zware verwering totaal niet nodig is. Erg leerzaam om je werk te zien Kristof!!!

Groetjes

Bedankt voor de reacties heren !

Dirk : denk toch dat ik effe eerst de toren ga doen.

Maarten : bedankt !

Petr : Thanks !

Boris : bedankt !

Eelke : bedankt , het word de koepel. Of de wielen . 😉

André : Merci !

Grtz

Kristof

Hi allemaal

Na wat genoten te hebben van het mooie weer ( lees werken in de tuin 🙂 ) nog wat verder gedaan aan de IS.

De drydecals zitten erop. Het zijn die van MIG en zijn veruit de beste die er zijn vind ik persoonlijk. Flinterdun en ze hechten prima.
Heb dadelijk ook wat lakschade aangebracht aan de decals door middel van een tandenstoker.
Nu kunnen ze geweatherd worden samen met de rest van de toren.

Grtz

Kristof

super

Hoi Kristof,

Da ziet er weeral super uit hé man. En dannog een Rus, mijn lievelingskes!!! Zeg me nu dat je er nog een paar figuren gaat opzetten en mijn dag is compleet gelukt!

Veel suc6 met het vervolg en ik hoop er snel foto's van te zien,

Gino

Ziet er goed uit Kristof!
Mooi gedaan die beschadiging in de cijfers. Heb je nog een bepaalde reden dat je de torenluiken nog niet hebt toegevoegd?

Groetjes

Bedankt voor de reply's Gino & Boris.

Gino : Er komt een figuurtje in het luik van de commandant. Dat is toch al één. Enkele...dat is voor als ik figuren kan schilderen.

Boris ; de luiken laat ik los tot bij de eindmontage. Die moeten trouwens net als de koepel ( die is nu alleen maar ingelijnd ) nog worden geweatherd . Het werkt voor mij handiger om zoveel mogelijk logische onderdelen los te laten tijdens het weatheren.

Grtz

Kristof

Heb je geen problemen bij het vastlijmen van de luiken na het schilderen? Lijmvlekken, hechting?
Jan 🙂

André ; merci , content van de combinatie ? 🙂

Jan ; Nee hoor geen problemen met lijmresten of slechte hechting.
Een tikje secondenlijm of houtlijm op de juiste plaats ( zonder smodderen 🙂 ) en dat lukt wel.
Kwestie van voorzichtig zijn.

Grtz

Kristof

Kristof Pulinckx zei:
Graag jullie mening , weet zelf nog niet goed wat ervan te denken. 🤐
Dat kan ik me wel voorstellen, want normaal zie je zo meer verroest, zonder een spoortje van de oorspronkelijke verf. Werden die dingen gewoon meegespoten in het groen? Dan vind ik dit een zeer overtuigende uitlaat. Misschien dat wat roet het aanzien al wat meer in verhouding trekt, en dat het er dan, ook voor jezelf, beter uitziet?!?

Groeten, MartinD

Petr ; Thanks mate ! I'm glad you like it.

Martin. Ik veronderstel dat ze mee in het groen werden gespoten. Denk niet dat ze in de fabriek effe tijd gingen nemen om ze in een andere kleur te spuiten. En welke kleur zou dat dan zijn ? De uitlaten zijn in het echt van dik metaal dus wou ik oppervlakkige roest aanbrengen.
Het roet komt nog. Maar pas bij de afwerking want ik gebruik daar pastel of pigmenten voor ,en een vingerafdruk ofzo is snel gebeurt. 🙂
Bedankt voor je reactie.

Grtz

Kristof

Die covers werden echt wel meegespoten in het groen, en op zich ziet het er goed uit.
Maar waar ik een beetje tegenaan kijk is de combinatie van de nauwelijks verroeste uitlaten terwijl die volgens mij bloedheet werden en de overduidelijke ouderdom, weathering en verval van de rest van het voertuig.

Kortom, erg mooi gedaan, en zeker met de toekomstige roet zal het er prima uitzien, maar ik durf niet te zeggen of de covers zwaarder verroest zouden moeten zijn. Ik zou het gewoon nog even zo laten, extra roest kan altijd nog worden aangebracht.

Hi allemaal

Kanne ; bedankt , enja het is toch plastiek hoor. 😉

Rob ; ga het voorlopig zo laten , ik heb ze al twee gedaan. Het roet zal indaad wel iets meer geven.

Wim ; bedankt !

Grtz

Kristof

Haha, ik heb het woord sjarspijp gegoogled, en ik kreeg welgeteld 3 hits. Duidelijk een dialectwoord 🙂. Maar het ziet er weer goed uit, Kristof!

Ik heb wel weer 2 van die moster-na-de-maaltijd-opmerkingen waar ik altijd zo goed in ben: in de torsiestang van het ladersluik zou nog een gat moeten zitten:
luikgatti8.jpg

kun je er nog redelijk makkelijk inboren, denk ik. Ik zie nu ook dat je antennevoet flink te lang is, die mag letterlijk bijna 2 keer zo kort:
js2lat05uk2.jpg

Hi allemaal

Speciaal om Eelke gerust te stellen zodat hij 's nachts slaapt heb ik enkele correcties doorgevoerd. 🙂
Zie foto en vergelijk met de voorgaande.

Eelke ; bedankt , handig zo'n forum !

Staf ; Merci joenge , kzen blij dat ge da goe vint. 🙂

Grtz

Kristof

Hoi Kristof gij laat er ook geen gras overgroeien hé 😉

Die correcties zijn netjes uitgevoerd :!:

Maar even terug naar je sjarspijpen woh 😱 😱

Die zien er bangelijk goe uit, daar zal je weer een demo over mogen geven op de club 😀 😀 😉

Hi allemaal

Nog eens tijd voor een update.
Een tijdje terug heb ik een foto gepost van een geweatherd wiel.
Ondanks de positieve reacties was ik er zelf niet zo tevreden over dus heb ik een nieuwe poging ondernomen.
Graag jullie meningen en of suggesties !

Grtz

Kristof

Zo was het eerst ...

...Zo zijn ze nu

Onder een andere hoek.

Ondertussen zijn we ook bezig aan de toren.

Hi allemaal

Nog eens een updatje,

Zoals de titel het als zei , ik ben klaar met de basic weathering.
Ik bedoel ermee , het washes , drybrushen chippen etc.
Nu word het tijd voor het stof , vuil en andere banale dingen. 😉

Sorry voor de lage kwaliteit van de foto's , ik heb ze even rap rap genomen.

Grtz

Kristof

Boem ! 🙂

Ha Kristof,

Goed werk. Ik denk dat het goed is de basis weathering hier bij te laten. Op het stof e.d. na dan idd. Ik ben benieuwd naar het vervolg, en het totaalplaatje met het loopwerk er onder. Zelf ook tevreden? Aangezien je zelf de KV wat minder geslaagd vond.

Groetjes!

Hoi Boris,

Bednakt voor je reactie.
Ben zelf meer tevreden van de IS-2 dan van de KV.
Hoewel de foto's het niet laten zien zit er toch wel wat diepte in het model.
Hij is ook veel subtieler dan de KV.
Tot nu toe ben ik content , maar ik kan hem nog altijd verklooien. 🙄
Hopelijk gebeurt dat niet.

Grtz

Kristof

Kristof, bouwtechnisch kan ik helemaal niets zeggen over dit type tank maar ik wil je wel zeggen dat je een ster bent in het subtiele weatheringwerk. Zonder enige vorm van overdadigheid, toch heel sprekend, in de juiste verhoudingen en op de juiste plaatsen aangebracht :!: :!: :!:

JW

Hoi Kristof,

super man, ik heb al heel wat modellen van je gezien die toppie waren maar deze slaat echt alles hoor 😱 😱

Ik vind het spijtig dat ik van avond niet kan komen maar volgende week wil hem natuurlijk van dichtbij vol kwijlen 😀 😀 😉

Hi allemaal

Bedankt voor de reacties.

Dirk : De kleuren die ik gebruik zijn , Hu 33 , 98 ,100 , 170 .
Die meng ik dan onderling , soms een beetje meer van het één ...

JW : Bedankt ! 😳

André : bavetje meebrengen dan hé !!! 🙂 Heb geen zin op opnieuw te beginnen.

Bas : Bedankt !

Eelke : Dat is een kwestie van smaak , veel en weinig chippen.
Ik hou ervan of extreem te weatheren.
En... chips is lekker ! 😉

Grtz

Kristof

Goedenavond allemaal ,

Heb me vandaag bezig gehouden met het proberen aan te brengen van wat stof.
Ik heb de gebruikelijke MIGpigmenten eens laten staan en het geprobeerd met alleen olieverf met dit als resultaat. ( hier en daar blinkt hij nog wat )
Ik wou een subtieler effect en eigenlijk maar een minimum aan stof aanbrengen.
Enkel de achterplaat is gedaan , de rest komt nog.
Voor begrijpelijke redenen is de kant waar het spatbord weg is zwaarder onder handen genomen.

Graag jullie mening!

Grtz

Kristof

Je Stalin ziet er erg goed uit Kristof!! Zéér mooie basiskleur en prachtige weathering!
Dat stof is ook heel goed gelukt. Is dat dezelfde techniek die Mario gebruikt heeft op zijn T34?
Ik geloof dat dit makkelijker te controleren is dan die pigmenten? Niet?
Ben benieuwd naar't vervolg 🙂

Groeten

Philippe (Flip 🙂)

Zeer mooi! Kun je niet een keer een workshop geven over verweren?? 😳
En zou je misschien vertellen willen hoe je deze chippings maakt? 😛 (?eerst lichte kleuren enz..?)

Rinus

Ha Kristof,

Goed gelukt hoor. Persoonlijk had ik dat stofrandje bij de scharnier aan de motor luiken iets minder gedaan, maar verder prima. Deze kun je misschien nog wel blenden met een ander kleurtje.
Het effect is nog altijd subtiel naar mijn idee. Keep up the good work!

cheers!

Terug
Bovenaan