Interieur onder constructie

A

Anonymous

Hoi iedereen,

Nu ik net met zulk goed nieuws ben blij gemaakt (zie fotowedstrijd), hier dan een project waarmee ik af en toe bezig ben sinds de laatste bijeenkomst in Deventer waar ik dit Jaguar interieur heb gekocht.
Ik was wat te pardoes begonnen om dit interieur (voor Tamiya) passend in een Revell StuG te plaatsen, dit bleek heel moeilijk en de leercurve voor dit project was dan ook steil te noemen. Op een gegeven moment maar besloten zoveel mogelijk onderdelen zelf te maken van dun aluminium, dun plastic en andere stukjes plastic + enkele tamiya en andere onderdelen uit de onderdelendoos. Ik heb maar niet geprobeerd 100% accuraat te bouwen, ik heb de referentieboeken/fotos erbij gehad en heb zoveel mogelijk proberen na te maken maar ben gestopt bij wat mij wel overtuigend leek. Sowieso is dit een ontplofte tank dus niet alles hoeft meer intact te zijn 😉

Ik heb helaas niet echt fotos genomen van de ongeschilderde fase, hier dus na schildering. Schilderen was trouwens echt leuk om te doen, wit is erg goed te verweren met simpele stugge kwast (chips etc) en een wash. De zimm is van muurvuller en een zimm-stempel die in een ATAK zimmerit set zat (erg handig!).

Ik heb over het geheel genomen een hoop geleerd over hoe de StuG eigenlijk in elkaar zit.

Iemand eigenlijk nog ideeen over het wel of nie logisch zijn van onontplofte munitie in deze stug? Vaak zie je geraakte stugs zonder dak, maar of de munitie niet helemaal is afgegaan moet je dan maar raden... tenslotte heb je ook fotos van totaal uiteengereten stugs/tanks

Groeten,

Jochem

stugj10.jpg

stugj09.jpg

stugj08.jpg

stugj07.jpg

stugj06.jpg

stugj05.jpg

stugj04.jpg

stugj03.jpg

stugj02.jpg

stugj01.jpg

Jo die Jochem,

Ziet er weer zeer goed uit, petje af.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de gewonen prijs voor de borgward.
Verwacht natuurlijk wel bouwfoto’s van de Jagdpanther. 😀

Groetjes,

John.

hoi jochem,
ziet er opzich netjes uit. ik vind de kleuren alleen een beetje raar overkomen. die grote bruinzwarte vlekken vind ik raar. ik weet niet precies wat het effect van ontploffende munitie en de daarop volgende brand (neem ik aan???) voor een effect heeft, maar ik zou dan toch een meer roestzwarte kleur verwachten zoals bij het aandrijfgedeelte. dat stuk is wel rood/ zwart maar het stuk waar de munitie ligt weer niet.

ook zie ik hier en daar nog wat harde randen van de wash.
mijn idee is dat je misschien iets te snel te werk gegaan bent (correct me if i'm wrong 😉 )

ben benieuwd naar je reactie 😉

grtz jeroen

jeroen duifhuizen zei:
hoi jochem,
ziet er opzich netjes uit. ik vind de kleuren alleen een beetje raar overkomen. die grote bruinzwarte vlekken vind ik raar. ik weet niet precies wat het effect van ontploffende munitie en de daarop volgende brand (neem ik aan???) voor een effect heeft, maar ik zou dan toch een meer roestzwarte kleur verwachten zoals bij het aandrijfgedeelte. dat stuk is wel rood/ zwart maar het stuk waar de munitie ligt weer niet.

ook zie ik hier en daar nog wat harde randen van de wash.
mijn idee is dat je misschien iets te snel te werk gegaan bent (correct me if i'm wrong 😉 )

ben benieuwd naar je reactie 😉

grtz jeroen

Hoi Jeroen,

Ja hmm...reactie...eerlijk gezegd vind ik het eerste gedeelte van je antwoord wat onduidelijk 😕 Doch aangezien je benieuwd was naar mijn reactie dan ook maar een uitgebreide om dit te ondervangen:

Die grote bruin/zwarte vlekken, je bedoelt die vlekken links van de kanonaffuit? Of bedoel je de vlekken op de aandrijfasbehuizing? Het aandrijfgedeelte is niet roestrood maar primerrood, aangezien de luiken open komen te staan heb ik daar wat meer zwart over gedaan als basisverwering, wel wat te zwart uigevallen maar met de opbouw erop zie je van het hele bestuurders gedeelte nog maar een fractie, ik heb me hier dan ook niet verder druk om gemaakt.

Wat je terecht aanhaalt is de vraag wat eventuele ontploffende munitie doet met het interieur, daar heb ik ook mee zitten te puzzelen.
Ik heb gekozen voor een niet uitgebrand interieur dus ben er van uit gegaan dat deze stug relatief leeg is geraakt > iig geen patronen in de houder voor 8 patronen rechtsbovenin + in het opklapbare rek. Twee plaatsen blijven over, de houder achter de commandant en de houder rechtsvoorin, naar mijn idee hoeft die munitie niet in alle gevallen af te zijn gegaan. Waarom niet: de inslag heeft een grote luchtdrukverplaatsing en scherfwerking gehad (dak weggeblazen, interieur is een rommeltje) maar de kanonlade heeft veel van de kracht opgevangen (de cilinders hebben het b.v. al begeven).

Harde randen van de wash is gedeeltelijk zo bedoeld (spetters, plasjes oliesmurrie) en gedeeltelijk onzichtbaar (op de kanonvoet, de rechtersponson). Te snel te werk gegaan, nee....juist een keer niet hah hah !

Um, tot zover mijn ideeen bij deze bouw...ik hoor vanje 🙂

John DeFroe zei:
Jo die Jochem,

Ziet er weer zeer goed uit, petje af.
En natuurlijk van harte gefeliciteerd met de gewonen prijs voor de borgward.
Verwacht natuurlijk wel bouwfoto’s van de Jagdpanther. 😀

Groetjes,

John.

Dankje John, ik ga um uiteraard bouwen...Dragon heeft heel wat moois in de doos gedaan. De bouw zal ik hier zeker laten zien.

Laters

Jochem

hoi jochem,
met die vlekken bedoel ik idd die op het affuit en ernaast. is dit nu bedoeld als chip of als verbrande plek? dat is misschien een betere omschrijving van mijn vraag.
dan die primer rood, was niet het gehele interieur ivoor wit? dus de vloerplaten etc doel ik op.
dan over de ontploffende munitie. het is duidelijk dat het dak eraf vloog en verschillende simpele en niet sterke materialen heeft vernietigd. maar ontstaat er na zon ontploffing geen brand in een stug? ik ken bijvoorbeeld een foto uit het concord boek over market garden waarin een stug staat die na meerdere treffers geheel is uitgebrand en door de veren gezakt is. nu had deze zijn dak er nog wel opzitten.
ik vraag me af of na de inslag en ontploffing geen brand ontstond. mij lijkt van wel maar ik ben natuurlijk geen expert daar in he. 🙂

ven wel benieuwd naar de verdere afwerking!

grtz jeroen

Ziet er weer mooi uit Jochem!
Laat je het dak eraf? Anders zie je maar weinig terug van dit interieur ben ik bang 🙄
Jan 😀

griezelig echt

het enige wat ik kon zeggen dat ik bijna de neiging kreeg dat het hier om een echt tankinterieur ging mooi gemaakt en afgewerkt ben benieuwd naar het gehele model

Ik vind het er ook helemaal top uitzien.

Alleen vraag ik me af of ik aan het kijken ben naar een enorm vieze STUG met wat kapotte components of een ontplofte STUG (wat de bedoeling was)....misschien kan je daar nog wat mee 😉

Jurrie

een woord SUUPPPPPPEEEEERR

maar wat jeroen zegt is waar rood is erg rood
alleen denk ik dat het goed komt omdat er nu volop licht is en straks zeker niet meer
licht is het geen wat kleuren maakt of breekt ,flits of spot

het blijft een foto

SUPER ....OF WAS HET NOU EURO LOODVRIJ
😉

He Jochie
Dit is echt eem mooi stukkie werk, misschien zijn de kleuren wat ergoverdreven, maar dt kan ook fotografisch bewerkstelligd zijn. De foto's lijken erg veel op de foto's uit Achtung Panzer. Nee, mijn complimenten en wat zou het dat er geen brand is geweest na de ontploffing, er zijn wel meer vreemdere zaken gebeurt.
BertUS

Wel explosie, geen brand...
Het kan. Als het voertuig in kwestie vrij leeg was, is het een mogelijkheid.
Met name bij een treffer van een HESH-granaat is dit geen vreemde optie.
De HESH (High Explosive Squash Head) was een brits type granaat.
De werking is ongeveer als volgt: De granaat heeft een dunne kop met daarin de explosieve stof. Als de granaat het doel raakt, wordt de kop, inclusief lading, ingedrukt en vervomd tot een pannenkoek. De kop heeft een 'bodembuis' (ontsteker) die pas detoneert als de lading tegen het pantser 'geplakt' zit. Zo krijg je dus een explosie buiten het voertuig, maar door de schokgolf plant deze explosie zich in het voertuig door en veroorzaakt daar de schade. (Spall-effect = splinters knallen van de binnenzijde van het pantser af en vliegen in het inwendige rond... Uiterst ongezond) Munitie in het voertuig zal daardoor waarschijnlijk ook detoneren (sympathische detonatie) maar dat hoeft niet als die munitie goed is opgeborgen.
Overigens: ditzelfde effect krijg je bij een AP-granaat die niet penetreert door te dik pantser, maar de spall-effecten zijn dan over het algemeen minder, en geconcentreert op 1 punt.
In feite heb je te maken met een explosie BUITEN het voertuig, maar de effecten binnen. Met name hydrauliek is hier vrij gevoelig voor, met name als ze onder hoge druk staat. Leidingen knappen dan vrij snel.
Maar dat laatste heeft weer brand tot gevolg: Hydrauliekolie die verneveld is uiterst brandbaar! (Kleine neveldruppels, dus veel ruimte voor zuurstof er omheen)
Ergens op het voertuig moet dus ook een treffer te zien zijn; als je kiest voor een treffer door een HESH-granaat, zal een behoorlijk deel van je Zimmerit weer verwijderd moeten worden!

Heuj Hoi

Wat antwoorden weer:

Jeroen: die vlekken zijn geen chips en of brandplekken. Ik heb er voor gekozen geen uitgebrande StuG te maken, derhalve...nee na de ontploffing is er geen grote brand onstaan in de StuG. De kracht van de explosie heeft via het weggeblazen dak een weg naar buiten gevonden. Uitgebrande StuGs heb ik ook zat fotos van, maar daarentegen....ook weer genoeg fotos met dakloze maar niet compleet uitgebrande StuGs.
De kleuren van het interieuronderdelen verschillen per productie, ik ben voor primer rode traanplaten gegaan.

Lars: het interieur past niet zo in de Revell StuG, jaguar heeft de Tamiya StuG als uitgangspunt genomen. Algeheel pas"probleem" dus.

Jan: jep dak gaat er af, das weggeblazen.

Ronald, Rico: dankje!

Jurgen: nee hijs echt ontploft hoor 😀

Roy: idd, straks met alle onderdelen gelijmd zie je van alles nog vrij weinig, de kleuren op de foto zijn natuurlijk nooit 100% waarheidsgetrouw maar vergeet niet dat primerrood ook echt erg rood was.

Bert: ik denk ook niet dat we te rechtlijning moeten gaan denken, maargoed iedereen mag kritisch zijn, daar plaats ik het hier ook voor.

Roel: de treffer is op de rechter zijkant van de bovenbouw (zie de 1ste foto) Dankje voor de uitleg van HESH, hoewel iedereen nu volgens mij het id heeft dat mijn StuG nooit deze schade kan hebben lijkt het me toch allemaal wat rechtlijnig, er is een overvloed aan fotos van geraakte maar niet totaal uiteengereten en opgebrande voertuigen...ik maak me derhalve ook niet echt druk over het al niet "kunnen" van mijn uitbeelding .

Tjow

Jochem

Terug
Bovenaan