In het donker zijn alle...

Hallo beste medebouwers!

De BR52 staat tot nader order even aan de kant. Wachten op de luchtpomp. Ondertussen kan ik mooi even tot bezinning komen door even iets anders te bouwen.
Ik heb een simpele kit gepakt, ben simpel gaan bouwen, géén PE, géén modificaties. Lekker plakken dus.
Een voorproefje wil ik wel alvast geven, het interieur. Ook gewoon volgens de bouwbeschrijving in elkaar gezet, en ook van het verfwerk, want straks tòch amper zichtbaar, heb ik niet veel werk gemaakt: basiskleur, beetje chippen, washje:

20110318004A.jpg

Rara, wat voor voertuig is dit?

Commentaar of kritiek? Tja, dat kan ik niet echt geven, voor zover ik het kan zien ziet het er goed uitk, lekker vies. Onlangs ook zoiets in elkaar geflanst, het zijn leuke bakjes.

Wat gaat de kleur worden?
grt Johanna

Welaan dan, als ik in mijn BR52 draadje niet al eens zo asociaal en uitbundig hardop gevloekt had, zou ik het hier wel doen.
Nadat de grijze verf lekker had kunnen uitharden heb ik er twee lagen Pledge overheen gespoten, om daarna de decals aan te brengen.
Al gauw bleek dat de genoemde decals (de originele van Dragon) al begonnen te desintegreren vóór ze goed en wel van de drager afgeweekt waren. Het eerste nummerbord ging nog wel, het tweede is er met wat lichte schade ook nog opgekomen, maar daarna was het zwaar... euhh... nou ja, knudde dus.
Iemand die me kan verkaren hoe dat kan? Oude decals?

Kortom: de BR52 ligt stil te wachten op een beetje van Knorr, de 253 ligt te wachten op nieuwe decals, waarvandaan weet ik nog niet.

Kanne ..... Plegde hoort op de vloer ....

Waarom niet een paar drupjes clear van Tamiya zelf bij het grijze, dan heb je een mooie satijnlaag om decals op aan te brengen.

Sterkte 😉

Hoi Kanne,

uit je bericht maak ik op dat de Pledge niet het probleem was (zou me ook verbazen, lekker spul!) maar de oude decals. Geef even aan wat je zocht (bv welke decals, ik heb dezelfde kit) en ik zoek wat nieuwere decals voor je...

Eric

Hoi Eric,

Pledgs is het probleem inderdaad niet, ze begonnen al te breken toen ze nog op de drager zaten... 10 seconden in het water en hop... geen decal meer... 😢
Zou mooi zijn als je me aan een vervangend stelletje zou kunnen helpen!
De bedoeling was een voertuig van de SturmGeschütz Abteilung 197, in een wintercamo. Maar StuG.Abt 191 is ook goed 😀

Ha... een van m'n favoriete halfrupsjes!
Ook ik heb een Klaartje-look-a-like gemaakt, d.w.z. wel de grijs met witte streepjes, maar zonder het vogeltje.
Van het interieur zie je inderdaad nagenoeg niets meer straks, tenzij je alle deuren en luiken open gooit. Ik vind desalniettemin dat de wash aan de binnenzijde nogal aan de zware kant is.
Verder zag ik op een van je foto's dat de voorwielen zweven. Dat probleem heb ik ook steeds met die dragon halfrupsen. Meestal speel ik een beetje vals door de voorwielen op een bult aarde te zetten, maar heb nog geen afdoende methode gevonden dit probleem definitief te tackelen... wie wel?

Ik kijk, nietbouwend, toch gewoon lekker mee....

Hoi Ron! Ook weer eens hier!
De wash is inderdaad nogal zwaar, maar zoals ik al zei vond ik het allang best zo, omdat je er straks (nu eigenlijk al) weinig meer van terugziet. Laten we het er maar op houden dat de chauffeur een fanatiek roker is van zelfgeteelde tabak. Overigens is het gewoon waterverf, dus het zou er eventueel zó weer af kunnen.
Wat het zwevende voorwiel betreft: de oorzaak hiervan is het karton wat ik als ondergrond/achtergrond heb gebruikt, dat lag niet helemaal vlak. Op een wel vlakke ondergrond staan beide wieltjes keurig aan de grond:

20110324003A.jpg

En dan moet ik er bij zeggen dat ik ´m gewoon in elkaar gezet heb, zonder correcties of trucjes of zo.

Van Jacco Buurstra een tweede setje decals ontvangen, waarvoor natuurlijk dank!
Helaaas waren ook deze decals geneigd te verbrokkelen, toch heb ik met kunst- en vliegwerk de benodigde afbeeldingen op het voertuig kunnen krijgen. Hier en daar mist misschien een klein stukje of een randje, maar dat moet met de winterjas en overige verwering hopelijk te verdoezelen zijn.
Hier nog wat plaatjes:

20110326087A3.jpg

20110326087A.jpg

20110326087A5.jpg

Hallo Kanne,

Is even wennen om jou iets buiten treingebied te zien maken. Kanne en BR52 zijn bijna samenhangende Googlebegrippen 🙂
Maar zo te zien heb je daar geen enkel probleem mee, ziet netjes uit.
Ben benieuwd naar schilderwerk, daar ligt de grens tussen mannen en jongens (waarbij ik dan bij de jongens hoor met mn ouderwetse kwastjes)

Groeten, Wim

Ha Wim,

nou ja, de BR52 lijkt inderdaad allesoverheersend bij mij. Maar dat neemt niet weg dat ik af en toe zin heb om wat anders te bouwen 😀 En dit is wel leuk voor tussendoor, even proberen hoe die beroemde haarlakmethode nou eigenlijk werkt 😛
Is voor mij ook voor het eerst:

20110328001.jpg

20110328003.jpg

20110328007.jpg

20110328009.jpg

Hoi Kanne,
Zeker niet slecht voor een eerste keer.
De `eerste`slijtage zal gaan plaatsvinden op de hoeken van het voertuig en om luiken etc. En evt op plekken waar de bemanning op en af het voertuig klimt, zoals bijvoorbeeld de fenders. Kun je nog proberen om met name om de luiken wat meer eraf te halen. Evt. zou je de fenders ook nog veel heftiger verweren. Ik denk dat de 253 op deze manier nog `spannender` wordt.

Succes
Grtz Jacco

Poging gewaagd. Conclusie: dat wil dus niet. Toch een aantal dingen geleerd tot nu toe, namelijk:
Voordat je de haarlak erop zet moet de vernislaag door en door droog en hard zijn. Anders borstel je er doorheen. Maar misschien ligt dat ook wel aan de Pledge, en wordt dat gewoon niet hard genoeg. Of oppassen met te hard borstelen, voor je het weet zit je op het plastic.

20110329002A.jpg

Een tandenborstel werkt goed, maar is an sich vrij grof. Als je een varkensharen kwast neemt, en dan niet een al te grove, en daarvan de haren kortknipt of snijdt, heb je meer controle over de plaatsen waar je slijtage aanbrengt. Bovendien kun je dan beter op sommige plekken kietelen.
Iemand wist me te vertellen dat haarlak, ook al heeft het al tijden gedroogd, plakkerig blijft. Maar daar heb ik tot nu toe niks van gemerkt, ik kan het gebakje gewoon vastpakken. En het ruikt ook niet meer zo vrouwelijk zoals net nadat de haarlak er op zat.
Wordt vervolgd, zeker een techniek waar mogelijkheden in zitten.

Weer even een klein overzichtje van de stand van zaken. De banden van de voorwielen zijn geschilderd, evenals de rupsen en een aantal andere zaken. Verder gechipt, daar ben je zomaar een paar uurtjes mee zoet, zonder dat direct opvalt wat er gedaan is.
Nu nog inlijnen, een wasje (of meer) en dan eens na gaan denken over een klein dioramaatje. Een figuur er bij zou ook niet gek zijn, of twee, of meer. Als er ideeën en suggesties zijn hoor ik het graag. Ook overige opmerkingen welkom.

20110304001A.jpg

20110304010A.jpg

20110304007A.jpg

Ben benieuwd, denk dat er iets meer kleurverschil in zit als de foto laat zien, die is wat sterk in contrast heb ik het idee. Weet nog niet of ik iets meeneem, het drie dingen staan wachtend op verwering 😉

Tot vanavond.

Hoi Kanne, je zou nog wat kunnen spelen met wat olievlekken, smeer en natte gebieden, om nog meer boeiende oppervlakken te krijgen. Ik hoop dat je de zone waar je door de verf bent gegaan (rechts achteraan in de flank) nog goed hebt bijgewerkt want het ziet er telkens mooier uit.

Ja, inderdaad, Johanna, zie volgende foto's, die geven de kleur iets realistischer weer!
Guy, merci, er moet inderdaad nog van alles gebeuren, modder, roet, olie, etc... 't gebakkie is nog niet klaar!

20110406013.jpg

20110406014.jpg

20110406015.jpg

20110406016.jpg

20110406017.jpg

20110406018.jpg

Zoals ik je gisteravond al vertelde, in het echt zie je meer en ik vond het er goed uitzien, met wat kleine toevoegingen zet je een straks en interessant model neer.

Gr Johanna

Dank je Johanna! Wat kleine toevoegingen zijn toegevoegd. Ik denk dat ik er zo'n beetje mee klaar ben nu. Zal morgen wat betere foto's neerzetten.
En na gaan denken over een mooi plankje.
Maar misschien zijn er nog mensen die vinden dat er nog dit en dat moet gebeuren, zeg het vooral zou ik zeggen! 😀

20110407001A.jpg

20110407003A.jpg

20110407005A.jpg

Ik zou het zo laten, ik vind het er goed uitzien en meer is ook niet altijd goed. Als er een figuurtje bij komt, kunnen er wat persoonlijke stukken bij, klein plankje, sneeuw, boompje(s) en dan heb je een mooi werkje.

Succes met de afronding!
Gr Johanna

Terug
Bovenaan