Ieper 1914

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
ww1 taferelen staan meestal bekend om hun loopgraven ,prikkeldraad,zandzakken en modder.Aan de beginperiode echter zie je ook nog dorpen/huizen die nog intact zijn en waar ook gevechten plaats hebben gevonden.
Dit nieuwe projectje speelt zich af in Ieper 1914 .
De britten proberen een huis binnen te dringen waar nog zich nog Pruisen in bevinden.
Hierbij de eerste opzet:

De pruis worden een dakkapel geplaatst

Het idee is hiervan afgeleid

Heeft er iemand van jullie kennis van britse ww1 uniformen ? Zo ja,was de uitrusting van de engelse precies hetzelfde als die van schotse eenheden?

Hoor het graag! 😉

Groet,

ps topic heb ik aangepast! 🙂

Roger

Re: Loos Belgie 1915

Hallo Rogier,

Wederom beloofd dit een spektakel te worden. Maar vanwaar de voorkeur voor Loos? Persoonlijk zou ik kiezen om dit rondom Ieper eind 1914 te laten afspelen, met name de tegenaanval bij Geluveld is memorabel.
31-Oct-1914 Critical day: The British line is broken but restored.

A very serious situation for the British developed with the German occupation of Gheluvelt but a successful counter-attack involving the 2nd Battalion the Worcestershire Regiment recaptured the village and restored the break in the British Front Line. Sir John French wrote of this momentous action: “I regard it as the most critical moment in the whole of this great battle.

De variatie aan Britse uniformen is een studie op zich en de schotten hadden zeker hun eigen karakteristieke elementen. Qua uniformen zou je hier eens kunnen beginnen met je online onderzoek, maar dit is maar het topje van de ijsberg:
http://www.landships.info/landships/uniform_articles.html#

Ook een bezoek aan Brussel is zeker een aanrader , daar hangt ongeveer de grootste collectie op uniform gebied in Europa, alhoewel geld gebrek daar de collectie geen goed doet.

Daarnaast heb ik persoonlijk een redelijk gevulde bibliotheek over dit onderwerp, dus je mag altijd even persoonlijk komen snuffelen.

Heel veel succes! Gr Bas

Re: Belgie 1914

Hoi Bas,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier heb ik wat aan! 😉 Loos stond op de afbeelding van de illustratie maar het kan natuurlijk net zo goed een ander dorp of stad zijn.Ik wil in ieder geval een vroege scene maken!
Tja Brussel ben ik een paar jaar geleden nog geweest maar toen heb ik niet naar schotse rokjes gekeken 🙄
Ik zag op foto's dat de schotten niet per definitie allemaal een kilt dragen dus leek het mij wel leuk om voor de variatie 1 van de 3 te voorzien van een kilt.

Indien ik er niet uit kom laat ik het weten!

Groet,

Roger

Wat ik je al in een 1 op 1 babbeltje aangaf..lijkt wel Hougoumont tafereel 😀 Ga het weer met veel plezier volgen en van genieten. Deze nieuwe lijn van diorama's van jouw hand heeft wel wat unieks en weer heel andere dimensie aan de hobby.

Gr.JW

Hoi Roger,

Wow, dit wordt weer een mooie!!!
Ik constateer trouwens, buiten dat je bij WO1 blijft, dat je je momenteel op figurendio's fixeert; Heel mooi!, 'very rewarding' 🤣 . Merk zelf ook dat deze wat sneller gaan als dio's met voertuigen (en al dat PE en 'aftermarket stuff' , de juiste kleur etc) en toch kan je je hierop lekker uitleven. Doorgaan!!

Waar zijn de figurendelen eigenlijk van (Tommy's War?) en ga je ook die soldaat die dat meisje (?)/slachtoffer draagt maken? (Drama, Drama, Drama Baby! 🤣 🤣 )

Mocht je nog geen titel hebben; 'Kocking in (Heavens) Door'viel me direct in of '(In)coming' of uit Bas z'n tekst
critical moment

Hoe dan ook, erg benieuwd naar de voortgang (niet zo lang als Avant Garde he 😉 )

Gr Erik

JW, af en toe moet je out of the box denken! 😉

Erik,
De figuren zijn van JMD dit zijn 60mm figuren (schaal 1/30).deze figuren heb ik lang geleden met een ander doel gekocht maar bij dit project komen ze nu weer goed van pas.
Soldaat met meisje wil ik nog eens apart gaan maken maar dan in 54mm,dit omdat A. het figuur niet in deze lay-out past en B.in deze schaal kan ik geen dames/meisjeshoofdjes vinden!

Nu inderdaad even enkel figuren maar in mijn hoofd ben ik alweer met een dio met voertuig bezig! 😉

groet,

Roger

Hoi Roger,

Er waren bij mijn weten Schotse regimenten met en zonder kilt. Dat heeft onder andere te maken met Lowland of Highland regimenten. De kilt heet Highland dress. Ik betwijfel of er binnen een onderdeel door sommigen wel en door anderen geen kilt werd gedragen. De kilted regiments waren en zijn nogal trots op hun kleding. Hun uniformjas is van voren rond gesneden om de sporran vrij te laten. De Schotse regimenten droegen baretten, Tam 'o Shanter, in plaats van petten. De lowland regiments droegen volgens mij reguliere uniformen.

Have fun,

Jan Coen

Roger, JSM heeft ook 54mm hoofdjes los te koop kwam ik zojuist achter.

http://www.historexagents.com/shop/hxsearchresults.php?SupplierCode=JS

Gr.JW

Jan Coen,
Als je naar deze illustratie kijkt zie je soldaten met en zonder kilt:

En zo heb ik nog meer afbeeldingen gevonden! Zou dit artistieke vrijheid van de illustrator zijn of Kan het dan zijn dat er verschillende regimenten door elkaar vochten?
Begrijp ik het goed dat ik ook een figuur kan maken met schotse pet maar wel met lange broek!?
Hoor het graag.

JW,die hoofdjes van JSM zijn 54 mm en die van JMD 60mm

Frans, 3D is voor mij nog een brug te ver maar zal eens bij Eelke informeren wat de mogelijkheden zijn!

Groet,

Roger

Hoi Roger,

Deze afbeelding lijkt me een terugtocht. Ik zie ook mannen met sporen, dat zou cavalerie of mounted infantry kunnen zijn. Dit is een illustratie, ga er maar van uit dat de artiest zich vrijheden heeft gepermitteerd. In een gevecht kunnen eenheden natuurlijk vermengd worden, maar dat is geen ideale situatie. Ik zou zelf sneller van foto's uit gaan. Er is genoeg te vinden. Soms zie je dat officieren van Schotse eenheden een rijbroek dragen. Normaal officierstenue voor iemand die vaak nog te paard zat. Het bootje dat in je afbeelding wordt gedragen heet een Glencarry.
Als je echt kilts wilt zul je je moeten verdiepen in welk regiment je wilt afbeelden. Ze droegen niet allemaal dezelfde set, ruit van de kilt. En dus niet allemaal hetzelfde hoofddeksel. Sporrans met haar horen bij de Full Dress en werden niet gedragen in het gevecht. Je ziet veel kilts zonder sporran of met de eenvoudige bruin leren sporran.
Lowland regiments zouden met gewoon tenue en glencarry of tam 'o shanter kunnen. Maar dat weet ik niet zeker.

Groet,

Jan Coen

Hi Roger,

Ok wordt weer een mooie ja 8) Inderdaad weer eens anders dan de loopgraven. Was 2 jaar terug in Brugge waar een expositie was over de grote oorlog. Het was niet alleen loopgraven inderdaad. Was o.a. ook een foto te zien van een Mark tank die vernietigd in een dorp stond. Gek genoeg associeer je deze tanks met loopgraven en denk je haast dat klopt niet. Ben benieuwd naar de voortgang.

Mvg,

Vincent

Hallo,

In oktober 1914 vond de slag bij Gheluvelt plaats, waar de frontlinie van de British 2nd Division wankelde onder de Duitse aanvallen.

Het is natuurlijk zeer goed mogelijk dat in zo'n omstandigheden, zoals in bovenstaande tekening, onderdelen van verschillende stam-regimenten in een plaats bij elkaar te zien waren.
Tijdens de slag bestond de 2nd Division uit :
4th Guards Brigade met
2nd Bataillon, Grenadier Guards
2nd Bn, Coldstream Guards
3rd Bn, Coldstream Guards
1st Bn, Irish Guards

5th Brigade met
2nd Bn, Worcestershire Regiment
2nd Bn, Oxfordshire & Buckinghamshire Light Infantry
2nd Bn, Highland Light Infantry (Schotten met kilts !!)
2nd Bn, Connaught Rangers

6th Brigade met
1st Bn, King's Regiment (Liverpool Regt)
2nd Bn, South Staffordshire Regiment
1st Bn, Royal Berkshire Regiment
1st Bn, King's Royal Rifle Corps

en ondersteunende troepen, zoals b.v. mounted troops : B Squadron, the 15th (King's) Hussars.

Met vriendelijke groet,
Hans

Roger,

als je een schot van een Highland regiment ("Die Damen aus der Hölle", een Duitse bijnaam uit deze tijd) bij deze scene plaatst let dan wel op enkele bijzonderheden.
Natuurlijk de juiste tartan in dit geval Government tartan.
De kleine variaties in de tartan die de regimenten van elkaar onderscheiden zijn nauwelijks te zien in deze schaal.
In actie werd de sporran niet meer gedragen deze was alleen voor de full dress tijdens parades etc.
Later kwam er een gasmasker-zak op deze plaats.
Echter vanaf 1915 wel een beschermende apron (zie foto's) om modder en ander vuil zoveel mogelijk van de kilt te weren deze heeft een zak met flap voorop.
Deze kon op twee manieren worden gedragen, geheel omhullend of dubbel aan de voorzijde. (kleur = Light brown Khaki)
De sokken waren donker groen, later ook light brown khaki en men mocht flashes met de regiment kleuren dragen.
De overschoen werd in 1915 vervangen door puttees.
De M1902 Scottish Service Dress tunic werd in een later stadium van de oorlog vervangen door de standaard M1902 Standard Service Dress en aangepast door de eenheden zelf.

Trews (Truis or Triubhas) ofwel broek werd alleen gedragen door sommige officieren tijdens parades, de lowland regimenten droegen in deze tijd al het standaard uniform.

Uniform uit 1915 dus al met de puttees en de extra apron.

Een vreselijke foto van een uniform met de KILT ACHTERSTE VOREN.
De service dress is hierin wel goed te zien, met de aanpassing voor de sporran.

De apron.

Willem

Wederom bedankt voor jullie reacties!

een van de redenen dat ik hier post is dat er meestal wel iemand is met specifieke bruikbare kennis!.. zoals nu dus ook weer 😉 Hartelijk dank hiervoor!

Ik heb de planning toch iets veranderd,de gewonde soldaat heb ik laten vervallen,hiervoor komt in de plaats de soldaat met gewonde dame zoals op de illustratie.Om de zaak nog iet meer drama te geven dan op de afbeelding laat ik de duitser in het dakkapel zijn K98 richten op deze soldaat.

Ik heb nog een academisch vrouwelijk figuur kunnen bestellen en een schotse grenadier,denk dat ik hiervan ook nog onderdelen kan gebruiken,weet dit pas 100% zeker als ik hem binnen heb,kan dan zien of het exact dezelfde schaal is .

Tot die tijd ga ik nog even verder klussen aan het huisje!
Groet,

Roger

Hi Roger,

Nog een vraagje: hoe heb je het metstelverband op de hoek zo strak gekregen? Is dit stuk schuim uit een integrale L vorm of heb je de naad waar de twee delen samenkomen weggewerkt? Zo ja hoe? In mijn optiek een van de obstakels bij het maken van gebouwen met steenmotief namelijk. BVD 😀

Mvg,

Vincent

Hoi roger,

Het project ziet er weer veelbelovend uit. Het enige wat ik zou veranderen als ik jou was, is het metselwerkverband. Je hebt nu gekozen voor een halfsteensverband, deze komt voornamelijk voor bij niet dragende kleine wanden of spouwmuren. In deze tijd waren deze er nog nauwelijks. Je kan beter voor bijvoorbeeld een kettingverband of je stuct het dicht zoals op de foto's.

Ik kijk uit naar het resultaat en succes ermee.

Gr.

Remco

Vincent,

Was zelf ook benieuwd hoe de hoek er uit zou komen te zien! 😉 ..heb de 2 plaatjes eerst tegen elkaar geplakt met houtlijm daarna licht geschuurd,vervolgens de stenen er in gemaakt.Thats it! 😉
Remco,ik heb ooit een huis gehad uit 1917 deze had wel een spouwmuur van weliswaar van maar 5cm deze was wel in verband zoals ik deze gedaan heb.Ben met je eens (na vanavond oude huizen gegoogled te hebben)dat ze inderdaad meer ketting verband gemetseld zijn.

Mijn schots figuurtje en het vrouwelijk lichaam zijn vandaag ook binnengekomen.heb ze net in elkaar gezet om even te testen.weet alleen nog niet welke kant ik zijn hoofd ga plaatsen,richting de andere soldaten,naar de dame kijkend of rechtvoorruit

Groet,

Roger

Roger,

Dit ziet er weer super goed uit!

Jammer genoeg zit er wel een "constructiefout" in je gebouw.
Het verband waarin de stenen gemetseld zijn is niet het correcte voor die periode (het waren volle muren van drie stenen dik, zonder spouw, vandaar het andere verband).
Dit is het correcte (met dank aan Google).
https://tse1.mm.bing.net/th?&id=OIP.Mf3eb78e84cd7d5bbfc3209e1deb46135o0&w=300&h=225&c=0&pid=1.9&rs=0&p=0

De keuze is natuurlijk aan u, maar ik zou het jammer vinden dat als je zoveel aandacht besteedt aan de andere details zoals die van de uniformen, je dit dan laat "liggen".

Vriendelijke groeten,

Gert

Edit: had het bovenstaande al getypt, maar nog niet verzonden voor je bericht van 21:06. Begin 20ste eeuw kwam inderdaad de spouwmuur in voege, maar dit waren echte uitzonderingen zeker op het platteland.

Hi Roger,

OK bedankt, dat geeft de burger moed dat het zo simpel is 🤣 Overigens interessant te weten van die verbanden. Je zou inderdaad denken halfsteensverband is de standaard onderhand, maar dat lag vroeger duidelijk anders toen volle steense muren gangbaar waren.

Mvg,

Vincent

Hoi Roger, ik geniet in stilte en bewaar de ooh's en de aah's nog even als je het goed vindt 😉

Veel plezier ! en een vrolijke groet 😀

Gert,heb het motief aangepast !
Vincent,het hoeft niet altijd moeilijk te zijn! 😉
Peter,das toch fijn om te horen! 😀
Johannes,ik heb een kleine SBS gemaakt van hoe ik de stenen maak.Ik gebruik enkel een scherp mesje en een mesje met een dikker blad om de voegen mee te verbreden.

met een malletje zo groot als een steen druk ik hier en daar nog wat stenen dieper in zodat de stenen er wat onregelmatiger uit zien.
Met scotchbrite schuur ik de stenen nog een beetje op zo wat minder glad te krijgen.

Groet,

Roger

Roger,

Graag gedaan, ik zou het jammer gevonden hebben dat deze opmerking pas boven zou komen als het volledig af was.
Nog een detail, de stenen boven de deur/raam dienen ook afwisselend vol/twee halve/vol te zijn (dus een horizontale voeg om de andere steen).
Eigenlijk zoals de "binnenkant" van je raam en deuromlijsting.

Misschien dat ik er een beetje fanatiek in ben 😳 maar door m'n andere hobby ben ik eigenlijk bezig met "modelbouw" op 1/1 (aan het werken in 1/35 kom ik dus niet meer toe) en "the devil is in detail" 😈 .

En voor de rest "keep up the good work" dit wordt weer een pareltje !

Vriendelijke groeten,

Gert

Hoi Roger

Goeie keuze om het dragende figuur+ vrouw (toch 😉 ) in het dio op te nemen! Drama :!: :!: Het (Schotse) hoofdje zou ik naar voor laten kijken en dan de ogen naar rechts schilderen, (als je eenmaal zover bent) net als op het orginele plaatje... Waar had je dat vrouwelijk hoofdje vandaan? JMD Academic Women?.. En weet je toevallig andere merken voor vrouwelijke hoodfjes in 1:35 (Behalve die van Hornet, die ook in andere sets als mannen doorgaan.... 😱 🤣 )

Vwb de muur, goeie oplossing, alhoewel het patroon niet geheel overeen komt... Maar ja, opnieuw.... ( 😈 😱 ) not...
'k Zit zelf ook met hetzelfde probleem (Oosterbeek dio)....

Zie trouwens nu pas dat het ene slachtoffer een 'pickelhaube' op heeft, cool detail :!:

Grtz
Erik

Antonie, 😉
Gert,goed dat we bouwkundige in ons midden hebben! 😉 ...ook dit is aangepast!
Erik,JMD is een frans merk waar deze figuurtjes van zijn! heb ook nog even naar 1/35 vrouwenhoofdjes gezocht maar kon geen fatsoenlijke vinden,dacht deze anders te kunnen gebruiken voor een jongere,kleinere dame .
Heb de "kopse' stenen allemaal iets naar het midden proberen te schuiven! Klopt,ze zijn niet allemaal in het verband maar vindt het altijd nog beter dan zoals het eerder was,zo lijkt de muur in ieder geval ouder!

En hier een kleine update:

Ps,de schutter zit nog niet vast en richt daarom nu nog niet goed!

Nu de pannen erop! 😉

Groet,

Roger

Hoi

ik zit al een poosje naar het plaatje te kijken. Die schutter boven in het raam zou volgens mij iedereen neer maaien en dan staat niemand meer. Zelf zou ik eerder een schreeuwende man of vrouw daar neerzetten die aandacht wil van de soldaten, het is een gedachte 🤣

Roger,

zou je nog eens kunnen laten vallen wat dat materiaal precies is, waar jij de muren van maakt?
En waar je dergelijk spul kan vinden? Ziet er nl. erg goed uit en lijkt eenvoudig te bewerken.

Bij voorbaat dank

en succes, verder.

Hi Johanna,

Neer maaien doe je met een machinegeweer! 🙂 ..Het idee is dat dit het moment is dat de schutter richt op de lopende schot.Op het zelfde moment kijkt 1 van de 2 figuren voor de deur naar boven en ziet daar ook de pruis en zal hem een paar seconden later waarschijnlijk ook op de korrel nemen. De andere soldaat is druk bezig met het inrammen van de deur!

Werkt dit of niet?

Antonie,
Ik bestel de Styrodur plaatjes altijd bij www.scale-world.nl in dikte 0,1 0,5 en 1cm.Is inderdaad goed mee te werken!
Diodump verkoopt het ook!

Groet,

Roger

Klopt Roger, met een mitrailleur maai je mensen neer klopt 😉

Toch heb ik het idee als iemand boven in het raam staan voordeel heeft in de schietpositie en daarmee het figuur met het slachtoffer in een kwetsbare positie staat en dan zou je een andere houding zien. De figuren die de deur proberen in te slaan zijn ook deels kwetsbaar voor de schutter boven. Je zou dan een extra figuur kunnen toevoegen die de bovenraam dekt, dat zou logischer zijn. Soldaten gaan niet zonder enige vorm van dekking zich kwetsbaar opstellen zou ik zo denken.
Daarmee geef je ook interactie tussen de schutter boven en wat er beneden gebeurt.

Groet Johanna

Geweldig diorama in ontwikkeling en wat een mooie details. nu we toch bij het thema wapens zijn, denk eraan dat de K98 er nog niet was maar het gewehr 98 met rechte grendel stengel.
ICM heefter eentje in zijn German WW I infantry weapon and equipment set (no 35678) wapenset zitten.
Ik ben benieuwd naar het vervolg

Hoi Willem,

Het is inderdaad de iets langere gewehr 98!

Ben intussen begonnen met het eerste sculptwerk verricht.De dame heb ik als eerste gedaan om zo een idee te krijgen hoe deze er uit gaat zien

Weet iemand waar of hoe ik of waar ik moet zoeken naar jurken zoals deze dame op de afbeelding draagt?

De pannen liggen er inmiddels ook op.Het dak ligt nog los!

Groet,

Roger

Hoi Roger, dit ziet er weer heel gaaf uit zeg! Smullen!!

Ik zag in het schilderij alleen wel dat de Schot het meisje haar rechterbeen ondersteunt en dat haar benen niet gekruist over elkaar liggen... Je zal daar vast wel naar gekeken hebben, misschien dat het niet goed uit kwam met sculpten?

Zoek trouwens via Google even met de zoekterm: girls dresses ww1
Dan krijg je volgens mij best aardig wat beeldmateriaal over deze jurkjes.

Succes!!

Groeten Ditmar

hoi Ditmar,

thanks voor wat betreft de zoekterm naar de jurken daar zit wel iets tussen!

de kilt van zijn rechterbeen moet ik nog wat ophogen met magicsculp(wat met potlood is aangestreept) zodat deze wat meer onder het meisje komt.Het kruislings van de benen heb ik zo gedaan omdat mijn dochter deze houding aannam toen ik ze op deze manier vasthield.

Bedankt voor je kritische commentaar! 😉

Heb inmiddels wel kleinere handen aangebracht bij het meisje,de vorige waren veel te groot!

Groet,

Roger

Mooie vorderingen Roger,
ik vind de fysiek van het meisje goed getroffen !

google : "children clothing during world war 1" geeft ook mooie plaatjes.

veel plezier 😀

Antonie,natuurlijk worden de dakpannen nog geschilderd! 😉
Peter,heb inmiddels wat jurken gevonden! In mijn geval is het meer een jonge dame dan een meisje.

Hier een paar foto's van het stel:

Groet,

Roger

Hai Roger,

Erg mooi werk bij het huis en de dragende soldaat ! 😱
roger hurkmans zei:
... Johannes, ik heb een kleine SBS gemaakt van hoe ik de stenen maak. Ik gebruik enkel een scherp mesje en een mesje met een dikker blad om de voegen mee te verbreden. ...

Ik las deze zojuist pas. Veel dank nog voor deze SBS ! 😀

Roger, de schot ziet er al erg gaaf uit echter kan ik de kilt niet duidelijk zien vanwege de beschermende apron. Houd er rekening mee dat de kilt alleen aan de achterzijde plooien heeft en de beide voorflappen (in het Engels front and back apron) glad zijn. De het uiteinde van de front apron komt aan de rechterzijde. (Alleen een dames rok heeft plooien rondom.)

P.S. waar heb je die gave dakpannen vandaan ?

Willem

Roger, even een extra stukje info over de kilt in 't algemeen.
Dit zodat je het stuk stof beter begrijpt.

De kilt die door de regimenten gedragen werd is een volle "8 yard heavy".
Dit betekend dat hij gemaakt is uit de zwaarst geweven wollen doek.

8 yard is ongeveer 7.32 meter. (iets meer of minder heeft te maken met de omvang van het lichaam)
De doek weegt dan ongeveer 1450 gram.

De beiden apron (de uiteinden van de kilt die vlak zijn, daartussen is het gedeelte dat achterop gedragen wordt geplooid) die over elkaar vallen zorgen voor stevigheid en "gewicht".

Even voor de duidelijkheid twee foto's van mijzelf met mijn kilt.

groet, Willem

Hoi Willem,

Nice kilt. Welke sett is dit? Familieconnecties? En is die van jou kilted to the line? Ik heb zelf een Cumming Hunting, een Flower of Scotland en een oude Black Watch heavy. Die laatste heb ik tweedehands, maar precies mijn maatje. Ik denk dat je je vergist wat betreft het gewicht. Mijn Black Watch weegt bijna 1500 g.

Men in kilts look better,

Jan Coen

Jan Coen,
ik zie de fout...en hersteld.
Het gewicht is meer rond de 1.5 kg voor de kilt zonder extra's zoals de sporran, belt etc.

De sett van mijn kilt is de Whiskey Tartan, ontworpen door Edgar van de Crommert en is officieel geregistreerd
bij The Scottish Register of Tartan onder ITI nummer 10544 en is opgenomen bij The Scottish Tartans Authority.
En zoals je goed opgemerkt hebt kilted to line in plaats van het gebruikelijke to sett.
Een vroegere vriend van van de Crommert kreeg de kans om hem te laten weven en hieruit is hij gemaakt.
Later trok van de Crommert de sett uit productie om hem zelf op de markt te zetten.
Mijn keuze om deze kilt te laten maken is dat deze geheel los staat van de clan geschiedenis.

Hier een link naar zijn site,
http://www.whiskytartan.com/whiskey%20&%20bourbon%20tartan%20nl.html

Willem

Hoi Willem,

Bedankt voor de uitleg. Dat maakt duidelijk waarom ik hem in mijn boekje niet kon vinden, daar staan alleen clantartans in. Mijn Flower of Scotland is ook niet clan-gerelateerd. De Cumming heb ik vanwege een overgrootmoeder. Maar ik vind de kilt vooral een prachtig kledingstuk. Bij de volgende Twenotbijeenkomst maar weer eens in vol ornaat verschijnen.

Jan Coen

Willem Plaisier zei:
😀 ben ik het mee eens....

sorry Roger, jou topic gaat ineens een andere richting in, dus bij deze mijn laatste reactie buiten jou om.

Willem
Ja zo gaat dat 😉.... maar toch weer interessante feitjes over dit kledingstuk opgestoken 😛
Vind 't ook wel cool zo'n Kilt 8)

Helemaal niet erg hoor! 😀

Ik vind het juist mooi hoe passievol jullie kunnen vertellen over Kilts! Ik heb er in ieder geval weer wat van geleerd! 😉

Groet,

Roger

Terug
Bovenaan