IDF Sho't 1967 AFV 1/35

Tijdens de Twenot meeting in Joure ben ik hier mee begonnen, daar ontstond ook al een discussie over het buren-forum en had ik het er met een paar over waarom ik niet veel poste. Na een poosje twijfelen heb ik besloten deze hier toch maar te posten, voornamelijk omdat ik voor mezelf nu ook wel eens de volgende stap wil gaan maken.

Het gaat om deze kit

AF35159_zps12d800ea.jpg

En daarbij gebruik ik deze.

227021-10244-88_zps84769ebd.jpg

Best mooi spul dat AFV Club, en met werkende suspension

IMG-20141116-WA0015_zps77720c09.jpg

En dit was de status toen ik thuis kwam met het ding.

20141116_185054_zps76a72e9e.jpg

Deze kit heeft 2 opties voor de schietbuis, ik ga ze er allebei bij houden omdat ik de 1973 (diesel), en de 1982 Gimel kits ook heb liggen, daarnaast heb ik de Dalet uitvoering in preorder, dus leek het me tzt wel leuk om ze allemaal naast elkaar te hebben en daarbij de 20 ponder en de 105mm te kunnen tonen.

105mm

20141123_144704_zps18736767.jpg

20 ponder

20141123_144739_zpsb10772e4.jpg

De verder bouw zal ik hier achterwege laten, dit is de status hoe hij er nu bij staat en op een paar kleine dingen zoals de sleepkabel na is hij klaar voor de verf. Het lijkt misschien een beetje slordig allemaal vanwege het vele wit op het groene maar het is allemaal wel glad.

20141130_175753_zpsf57940c1.jpg

De spuitklus zal wel niet zo'n probleem worden, de verdere stappen daarna wil ik voor mezelf beter gaan doen dan wat ik nu doen, en om eerlijk te zijn zijn er soms stappen waar ik soms maar wat doe, daar wil ik dus een beetje van af. Hoop dat jullie hier me daarbij wat verder kunnen gaan helpen.

Hé Heico,

Over het voertuig zelf kan ik weinig zinnigs zeggen ben niet zo in het modern en IDF "geweld" thuis hoewel ik wel met bepaalde bewondering het IDF materiaal aanschouw. Mooi om je werk te zien hier en denk dat we er samen wel genoeg over hebben "gechat" dus lekker posten. Alle tips/tricks over je heen laten komen en meedoen wat je er mee kan doen.

Heb zelf altijd een beetje haat/liefde verhouding met AFV kits trouwens dan plakken ze als de brandweer en bij een volgende moet je weer de wereld aan putty en lijm gebruiken. En dan is het nog niks ahhahahahahahaha. Ga hem lekker van de zijlijn volgen 😀 😀

Gr.JW

Beetje laat mijn reactie op JW, excuus. Maar deze 1967 uitvoering van de Centurion is eentje die nog niet erg aangepast was door IDF, hij had nog de benzine motor die later dus ingeruild werd voor een krachtigere diesel uitvoering. Hiervoor werd de Sho't, die na deze aanpassing Sho't Kal ging heten ook flink verbouwd. Wellicht dat ik de volgende uitvoering ook nog wel eens hier ga doen.

Wat AFV betreft(deze dan), op zich is het wel mooi spul maar er zijn inderdaad een paar puntjes van kritiek en dan met name het torendak welke niet mooi past en een flinke kier geeft. Niks onoverkomelijks natuurlijk maar het zou beter kunnen.

Nu weer naar de kit, vandaag is de onderlaag er op gekomen. Niet heel erg spannend maar genoeg om jullie even van op de hoogte te stellen.

20141221_142449_zpsa62014b5.jpg

Ha die Heico,

Net als JW ben ik ook niet zo van het moderne, de reden dat ik reageer is dan ook dat ik het spuitwerk er goed uit vind zien. Dat maakt het voertuig in z'n geheel, met al die aanpassingen, puttyplekjes en bling bling, toch wel een bruut monster om naar te kijken.

Ik zal deze dan ook met interesse volgen. Bedankt voor het delen 🙂 .

groeten, Richard.

Inmiddels ben ik al een stukje verder met deze.

Hij staat inmiddels in de glanslak en de decals zitten er al op. Ik had eerst de identificatie doeken uit lood geknipt maar toen ik deze om de turret basket wou buigen scheurden de decals helemaal uit. Dus toen maar een paar van milliput gemaakt, deze passen mooier omdat ze op maat gemaakt zijn natuurlijk.

De volgende stap zou nu volgens sommigen filters moeten zijn, maar dit is voor mij eigenlijk altijd de stap die ik oversla wegens het verpest mijn model 99 van de 100 keer. Stipjes techniek is absoluut niet voor mij weg gelegd want daar krijg ik alleen maar een grijze waas van. Filters spuiten doe ik al gauw te veel dus ik ben wel benieuwd hoe ik dit beter kan doen.

Hoi Heico,

Ikzelf doe ook nooit een filter op mijn modellen, in plaats daarvan maak ik altijd een sterk verdunde wash van burnt umber met zwart en daarna een highlight met een lichtere versie van de hoofdkleur. Vind het zelf altijd wel mooi en makkelijk werken.
Verder ziet je model er mi top uit.

Patrick.

Zoooo! Dat was alweer even geleden dat ik hier gepost heb, om eerlijk te zijn was ik ook vergeten dat ik hier een topic had lopen maar aangezien ik de laatste paar dagen toch wat actiever weer was met deze en ik toch steeds het idee dat dat ik deze ergens ook online aan het bijhouden was schoot het me weer te binnen.

Dat ik een aantal stappen ben vergeten te plaatsen is dan wel weer jammer en dom van mij, dus neem ik jullie nu even in vogelvlucht mee door de bouw heen.

Wash er op

20150706_222416_zpsb4a05237.jpg

20150706_222429_zps9038c377.jpg

Chipping en andere verwering

20150915_151542_zpsa9bd9e40.jpg

20150915_151552_zps9aa67702.jpg

En daarna aangezien ze toch echt veel door de woestijn heen reden was pigmenten er op gedaan.

Hier is de voorste helft gedaan.

20150916_161559_zpsc8fd7c34.jpg

Toren er op, maar die was ook nog niet gedaan

20150916_161938_zps82d3a513.jpg

Hier is alles al bijna klaar

20150919_124348_zpsb07ab054.jpg

En daarna het geheel in elkaar gezet, toen deze foto's gemaakt. Hij is nu zo goed als af, maar als iemand nog een heel goed idee heeft kan ik hem misschien nog mee nemen. Wel heb ik ondertussen na het bekijken van de foto's een paar kleine dingetjes bijgewerkt nog.

20150919_134524_zps7cbef714.jpg

20150919_134537_zps7e953972.jpg

Ik hoop dat jullie het wat vinden en misschien de volgende keer al wel eindfoto's.

Schitterend werk Heico!
Niets op aan te merken, behalve...
dat dat de vlag met het nummer wat glimt?
Kan ook door de flits van je camera komen natuurlijk,
anders even wat Vallejo Matt vernis erover. 😉

Kan niets anders doen dan me aansluiten bij JW, nog even een mooi ondergrondje of sokkel eronder,
en meenemen naar Joure!

groet,

Peter.

Thanks heren,

Ik ben niet zo van de ondergrondjes al zou dat bij deze zeker een aanwinst zijn.
Wat 8 november betreft hou ik nog even een slag om de arm. Veel verjaardag geweld in die periode en het is ook afhankelijk wat de vrouw moet werken etc.

Peter, die canvas herkeningsdoeken lijken idd wel wat te glimmen maar dat heeft te maken met de flits idd. Je zult dit later ook wel op meer onderdelen zien op de eindfoto's die ik bij heb gevoegd.

Voor nu de eindfoto's dus, maar let op, het zijn er nogal wat!

20 ponder loopje er op

105 mm loopje

Met de Nagmashot, dat is een aftreksel van de Centurion/Sho't. Hier kun je ook mooi de verschillen zien met de motordekken die later door de IDF werden
gebruikt op de Sho't Kal.

Oeps, er ligt nog een onderdeeltje op die tijdens de verhuizing er af is gebroken 🙂

Mooi model Heico, Je mag hier trots op zijn.

Misschien 2 kleine puntjes.
1) je fotografie met flits doet mijn inziens het model geen eer aan. Alles lijkt nu zo flets overkomen en volgens mij is het juist erg subtiel allemaal.
2) bij je canvas doek kan je de boutjes die het doek aan de koepel vast klemt weer de basis kleur geven van het voertuig (of misschien een groene tussendoor)

Verder een top model. Ga je naar SMC? Dan hoop ik hem daar in real life te zien

Martin

Terug
Bovenaan