IDF M113 Yom Kippur 1973 - schelden op z'n Hebreews...

De eerste aanpassingen en details zijn een feit. Ik dacht:" ik maak die zijrekken en rails wel zelf".... Nou dat viel vies tegen. Gelukkig had ik nog een setje over van een eveneens antieke Tamiya M3 halfrups en kijk 's aan! Die passen! Behalve de rails dan, want die moesten veel langer gemaakt worden.
Ter leering ende vermaek laat ik ook mijn poging tot eigenknutsel zien....
04.jpg

De kit mist zo her en der wat details, dus daar moet men zelf wat creatief zijn. Bij gebrek aan bruikbare figuren zie ik mezelf gedwongen de kitfiguur en een halve van de M48A3 (jupp, weer zo'n ouwe) te gebruiken. Die laatste vraagt wat.... ehhm.... ja, creatieve oplossingen!
Geen interieur (klopt niet met de tijdlijn en geen zin om aan te passen) + een buste (ga echt geen halve vent in elkaar boetseren) = een valse bodem die straks donker geschilderd gaat worden.
De figuren een geloofwaardige positie geven was lastig, totdat ik de gezichten bekeek.... De commandant vloekt de bestuurder stijf op 'n Hebreeuws, nadat die een stunt heeft uitgehaald. De gezichten passen daarbij!

05.jpg 06.jpg

Progressie tot dusver!

07.jpg

Ik krijg een beetje een flashback naar de oude Verlinden boekjes hier. Leuk, ik ga dit volgen.

Ik krijg een beetje een flashback naar de oude Verlinden boekjes hier. Leuk, ik ga dit volgen.
Daar deed dit mij ook gelijk aan denken. In, ik geloof, The Verlinden Way deel 2 staat ook de bouw van zo’n M113 beschreven.

Hij was o.a. een van mijn grote inspiratoren, halverwege jaren 90. Net als Shep trouwens.
En ik denk dat deze "stijl" gewoon bij mij past.
Hoi Ron,

Als je nog wat IDF onderdelen zoek, geef maar een gil. Denk dat ik nog wel wat heb liggen.

Gr. Nick
Dank voor je aanbod! Ik heb het een en ander aan pakken, zakken en jerrycans. Weinig specifiek IDF, maar ook geen idee wat dat specifieke voor die tijd zou zijn?
Daar deed dit mij ook gelijk aan denken. In, ik geloof, The Verlinden Way deel 2 staat ook de bouw van zo’n M113 beschreven.
Werkelijk? Verbaast me niet.
Jammer van Verlinden vond en vind ik al dat materieel dat overal en nergens rondgestrooid ligt.

Even opgezocht, en inderdaad in volume 2. Niet dat je er echt wat aan zou hebben, want het is een hoofdstuk van vier bladzijden met vooral een uiteenzetting over de echte M113 en het Israëlische gebruik ervan, met aan het einde nog één alinea over het model. Daarnaast een paar foto’s van z’n dioramaatje ervan (met, zoals verwacht, een berg spul dat niet echt een reden lijkt te hebben om er te liggen, afgezien van een lege hoek vullen) en een tekening van de rekken (met afmetingen) en van Israëlische markeringen. Die laatste waren midden jaren ’80 nuttig, nu wat minder, denk ik 🙂

De constructie is zo goed als compleet. Hier en daar nog een kleinigheidje herstellen.
Toegevoegd zijn; achterlichtbeugels van een Fanta-blikje, 2 verschillende soorten mesh als rooster, zelfgeknutselde uitlaat van gevormde sprue, koperdraad, keukenpapier & superlijm, beugels her en der, jerrycans en reservewiel met houder.
08.jpg

09.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Ik heb nog een diorama (Verlinden) van deze M113 gevonden in de Tamiya catalogus van 1982 (die dingen verslond ik destijds en heb ze ondanks het verslinden toch bewaard).EB770FB6-9F5D-4EE0-8749-60FE9D54B05F.jpeg

Dat is het diorama uit The Verlinden Way Volume 2 waar ik het eerder over had.

Terug
Bovenaan