Identificatie voertuig

A

Anonymous

Hi,

Ik weet de naam van het hieronder geplaatste voertuig niet meer (ja ja, ouderdom komt met gebreken 😉 )
Het is Duits en gebaseerd op een Leopard, heet 'ie niet Jagdpanzer oid ?
En is er niet een model van ? Ooit in een ver verleden door Tamiya gemaakt ?

Bvd, en hopende dat jullie geheugen beter is 🙂 ...

mzzl, Recmo

[edit]plaatje offline per 4 okt 2004[/edit]

Volgens mij is het een "Bundeswehr Kanonenjagdpanzer 90 mm"

Elite uit Duitsland heeft er een resin model van

3502.jpg

Voor meer info over Elite: http://www.elitemodell.de/

Gr,
Marcel

halloa remco,

ik heb hier een HaMil (handboek militair) liggen uit 1970.
hier staat bij voertuigherkenning een foto van in.
met een stukje tekst.
ik citeer:

dit is een uiterst modern voertuig, voorzien van een 90mm kanon, als tankjager in gebruik bij de westduitse Bundeswehr.
een coaxiale mitrailleur 7,62mm en een 7,62mm tl-mitrailleur completeren de bewapening.
na voorbereiding kan het voertuig onder water rijden tot een diepte van 4,5m
bemanning: 4pers.
afmetingen: L 6,03m B 3m H 2m
Opmerkin: dit voertuig kan ook met raketten zijn uitgerust.

hoop dat je hier wat aan hebt?

groet'n Sander

aaahhh, De welbekende JPK of Jagd panzer Kanone.

Dit voertuig is inderdaad gebasseerd op de leopard 1 en is uitgerust met een 90 mm kanon.
Bemanning bestaat uit een chauffeur, schutter, lader en gezagvoerder.
Ik heb een deel van mijn legerdienst in dit ding doorgebracht als "lader" (9e linie te Soest, duitsland). Ik had een goede plaats want ik zat naast de commandant en had dus ook een luik om buiten te kunnen hangen, in tegenstelling tot de schutter die geen luik had.
Ik heb er ooit een keer zelf mee gereden (tijdens een wachtdienst samen met de chauffeur (kan dat nu wel vertellen zonder kans op krijgtribunaal 🙂)

Groeten

Flip

Het is ondertussen 20 jaar geleden dat ik in dat ding gezeten heb, maar voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat waren er heel wat onderdelen uitwisselbaar met de Leopard 1. De motor was volgens mij alvast dezelfde.
Het onderstel is inderdaad niet gelijk. (5 loopwielen ipv 7)
In het legermuseum in Brussel staat nog een exemplaar op de binnenplaats.

Groeten

Flip

Niet meer in gebruik

Zowel in Belgie als in Duitsland is de KJP niet meer in gebruik sinds ca 1995. Wel zijn enkele exemplaren in Duitsland omgebouwd tot artillerie-waarnemingsvoertuigen, waarbij het 90mm kanon werd verwijderd en vervangen door een kijker.

De KJP 90mm had een aantal onderdelen gemeen met de Leo I.
Kwam ook uit dezelfde fabriek: Kraus Maffei.
De veronderstelling dat hij familie is van de Leo II is op zich juist: hij is er ongeveer een bed-overgrootvader van. Ze zullen wellicht een paar boutjes en moertjes hetzelfde hebben, maar voor de rest is het een voertuig uit de jaren '60.
Later heeft de Bundeswehr er een aantal van gemodificeerd tot RJP:
Raketen Jagdpanzer, eerst met de HOT, later met de TOW en de TOW II.

Bedank voor de info ! Daar heb ik wat aan 😀

De foto heb ik niet zelf gemaakt, komt van het net, site weet ik niet meer, iets Scandinavisch.... de foto's (2stuks) heten "tankfest" zegt me niks...

Zal eens een speurtocht naar een 1:35 model ondenemen.

"gebaseerd op een Leopard" , ik bedoel hiermee dat ik dacht dat er veel onderdelen van de Leo1 gebruikt waren ...

Mzzl, Remco, die gelijk de foto's de naam van het voertuig gaat geven 😉

Remco Groenhuijzen zei:
"gebaseerd op een Leopard" , ik bedoel hiermee dat ik dacht dat er veel onderdelen van de Leo1 gebruikt waren ...
Nee, maar de Belgische voertuigen gebruiken wel de versnellingsbak en het loopwerk van de Marder (aangepast aan dit voertuig, dan) en een versie van het SABCA-vuurleidingssysteem dat ook in Belgische Leopard 1's zit. De Duitse voertuigen hebben niet echt onderdelen gemeen met andere voertuigen van hun generatie.
Roel van Essen zei:
Kwam ook uit dezelfde fabriek: Kraus Maffei.
Volgens Jane's Armour and Artillery 1985-86 zijn 375 voertuigen gebouwd door Hanomag en 375 door Henschel; 162 zijn er van 1983-85 omgebouwd tot Jaguar 2's, d.w.z. Jagdpanzer Rakete met TOW. Dat boek zegt ook dat de (toen) huidige fabrikant Thyssen Henschel zou zijn; is dit opgegaan in Kraus Maffei?

Nu ik op het internet een aantal detail foto's heb gevonden, zie ik idd dat bijv. de wielen absoluut niet op die van de leo lijken. Van veraf lijkt dat zo namelijk.
In eerste instantie dacht ik dat er gewoon een Leo onderstel gebruikt was

@Marcel, daar zal ik eens heen gaan

mzzl, Remco

jim van keeken zei:
"Een Leopard met 9 loopwielen? Dat is dan zeker een verlengde !!! Type 2A7 misschien. De Leo2 heeft er 7."

ik bedoelde ook in totaal 9 wielen aan 1 kant....

Ter verduidelijking: de Leopard heeft 7 loopwielen, 1 aandrijfwiel (sprocket) en 1 spanwiel per zijde. Het aandrijfwiel en spanwiel tel je dus niet mee als loopwiel. Just something you should know....

Marcel

KanJPz 4-5

Een Ex-Belgische Landmacht KanJPz 4-5 90mm zoals er op de basis Marche en Famenne staat.
KanJPz%204-5.jpg

Dit voertuig is ontstaan uit plannen in de jaren 60 om een hele familie te bouwen voor het West Duitse Leger met oa een JagdPanzer, een anti-tankvoertuig met raketten en een APC.

Het voertuig heeft absoluut niets met de Leopard familie te maken.

De in 1975 Belgisch geproduceerde modellen maakte wel gebruik van van Marder 1 onderdelen zoals de transmissie.
Voor de rest is er zoals Jakko al meldde gebuik gemaakt van een eigen SABCA vuurleidingsysteem met Laser afstandsmeter.

De Duitse voertuigen die tussen 1965 en 1967 geproduceerd werden verschillen daar dus duidelijk met de Belgische.

De geposte foto is overigens afkomstig van een Tankfest in Bovington.
jpz90_be_bovington.jpg

Hmm, het project wordt steeds interessanter, ik heb namelijk ook een foto gezien van een JPK in Aberdeen met Sherman stijl tracks. Het lijkt erop dat dit door de Amerikanen gedaan is, ik heb deze track namelijk nog niet op een JPK gezien. Tenminste niet degene welke ik op het net vond...
P8260125.jpg

© en meer foto's :http://www.clandavidsonusa.com

Ter vergelijking :
ms0821g.jpg

© http://www.lstmemorial.org

mzzl, Remco

tracks

Remco,

Dat is het oude model track, waarschijnlijk ook een prototype wat daar staat.

Het zijn zeker geen Sherman tracks, kijk maar naar het breedteverschil.

Alleen de "chevron" vorm van de trackpads komt overeen.

Remco Groenhuijzen zei:
ik heb namelijk ook een foto gezien van een JPK in Aberdeen met Sherman stijl tracks.
M'n eerste gedachte was dit dezelfde rupsbanden zijn die onder Schützenpanzer 12-3 (HS-30) zaten, en hier achterstevoren op een Jagdpanzer Kanone gezet zijn. Deze lijken namelijk behoorlijk op elkaar, maar wat opzoekwerk leert me dat de SPz rupsbanden van 305 mm breedte heeft, en de JPz 450 mm — dat zal dus moeilijk passen 🙂 Zoals Jan-Willem zegt zal het hier wel om een prototype gaan, want ook het spul dat achterop de romp zit is anders dan op de meeste foto's te zien is (hier alleen twee jerrycans en wat beugels, meestal een heel rek met allerlei troep erin/-aan).

Terug
Bovenaan