Ich hatt' einen Kamerad: 22-11 betere foto's

Re: Ich hatt' einen Kamerad: 09-11 diorama finished

Hallo Richard,

Zoals je zegt, de foto's zijn te onscherp om wat over de details te zeggen.
Maar gezien jouw toewijding zal dat wel goed zijn 🙂

Het tafereel spreekt mij iig enorm aan: ondergrond, achtergrond, overal wat te zien, er gebeurt echt iets, het leeft.
Alles aangekleed en voorzien van details. Goede opstelling en ruimtegebruik.
Prima gedaan !
En als je ooit betere foto's hebt, beslist zien laten.

Bouwgroeten, Wim

Hoi Richard,

De foto's zijn niet zoals je ze normaal maakt, maar het voorstellingsvermogen laat me niet in de steek !
Je hebt er een heel levendig en gebalanceerd geheel van gemaakt. Er is heerlijk veel gaande met leuke details ... I like it !😀

Het niet zo heel duidelijk voor de beoordeling, maar ik ga het toch proberen :
Ik vind de grond, stenen muren, dakpannen etc mooi gedaan, maar ik mis wel de letterlijke 'natuurlijke' blending'. Misschien op de dakpannen wat groene tinten aanbrengen van het vallende groen van de bomen, wat mosachtige structuren aan de basis van de muurtjes.
Dan misschien nog wat rommel op straat (wegvliegende krant), eventueel een klein affiche ergens aan de muur ?

Voordat je met allerlei naamplaatjes in de weer gaat : denk wel nog even aan de titel; Kamerad heeft hier de 4e naamval en is dus Kameraden

groet

wim meesters zei:
Voordat je met allerlei naamplaatjes in de weer gaat : denk wel nog even aan de titel; Kamerad heeft hier de 4e naamval en is dus Kameraden

Opgepast! De vierde naamval betekent dat er "en" achter "ein" gaat komen, maar niet achter "Kamerad".

"Ich hatt' einen Kamerad" is dus juist.

En Richard, meine aufrichtige Komplimenten .... 😛
(en voordat ik commentaar krijg, dit is een beetje krom Duits)

Mooi dio Richard.
Er is veel te zien en er zitten originele items in.
Hoe heb je de boom gemaakt?
Ik ga hem graag aanschouwen in Joure!

groetjes!

Frank Marcus zei:
...Opgepast! De vierde naamval betekent dat er "en" achter "ein" gaat komen, maar niet achter "Kamerad".

Neen beste Frank...het is onjuist; omdat Kamerad mannelijk is en in dat zinsverband de 4e naamval heeft, komt er ten eerste einen voor het lijdend voorwerp en krijgt het mannelijke lijdende voorwerp een en-extensie.

groet

Re: Ich hätte einen Kamerad: Ursula 17-05 (zo goed als) af..

Je diorama is zoveel mooier dan dat de foto's vermoeden... als je er niet in slaagt betere foto's te kunnen nemen, neem het dan mee naar de Utrechtse bouwavond... neem ik een camera mee!
EricReist zei:
Als je met de titel refereert naar de Duitse versie van de Last Post; het lied dat ze ook op begraafplaasten spelen, dan wordt de titel
Ich hatt' einen Kameraden

Ich hatt' einen Kameraden,
Einen bessern findst du nit.
Die Trommel schlug zum Streite,
Er ging an meiner Seite
: In gleichem Schritt und Tritt. :
Eine Kugel kam geflogen:
Gilt's mir oder gilt sie dir?
Sie hat ihn weggerissen,
Er liegt zu meinen Füßen
: Als wär's ein Stück von mir :
Will mir die Hand noch reichen,
Derweil ich eben lad'.
"Kann dir die Hand nicht geben,
Bleib du im ew'gen Leben
: Mein guter Kamerad!" :

MP3 versie: http://www.oberschlesien-aktuell.de/volkslieder/i/IchhatteinenKameraden.mp3

Eric

Het is een erg mooi diorama geworden en hij heeft toch ook een extra lading mee gekregen na het ongeluk. Dit maakt hem voor mij extra bijzonder en een symbool voor doorzettingsvermogen. De foto's zijn wellicht niet van een al te beste kwaliteit, maar we gaan hem heus wel een keer op een beurs aanschouwen 😛 !

Groetjes,

Maarten

Johannes Haspels zei:
Frank Marcus zei:
...Opgepast! De vierde naamval betekent dat er "en" achter "ein" gaat komen, maar niet achter "Kamerad".

Neen beste Frank...het is onjuist; omdat Kamerad mannelijk is en in dat zinsverband de 4e naamval heeft, komt er ten eerste einen voor het lijdend voorwerp en krijgt het mannelijke lijdende voorwerp een en-extensie.

groet

Johannes, laten we deze discussie niet verder hier op het forum houden. Je krijgt een pb van me.

@ Wim: ik neem graag het aanbod van Eric aan om het diorama op de bouwavond in Utrecht te laten fotograferen. Betere foto's zullen dus hopelijk binnekort te zien zijn.

@ Frank: Zoals ik schreef heb ik het wel een beetje gehad met dit diorama. Hoewel het het beste WAS dat ik tot op heden gemaakt heb, geeft het me niet langer de voldoening die ik had. Ben nu vol overgave bezig met de Famo plus Hornisse 8) . Wat betreft de titel: ik heb de tekst aangehouden die Eric als titel van het Duitse soldatenlied. Wanneer ik het fout heb, dan hebben die Duitsers het ook fout... Ga/kan het ook niet veranderen want het naamplaatje is al gemaakt 🙄 🤣 .

@ Frank: Danke schön...

@ Niels: dank voor je reactie. Het diorama is zo'n 30x30, een stoeptegel groot dus. Daarop staan dertien figuren, een Kettenkrad, de Panther en de muur. Veel meer krijg ik het zaakje niet bij elkaar. Je kan 'm volgend jaar bij SMC zeker bekijken 🙂 .

@ Boris: ergens in dit topic heb ik wel een soort van SBS geschreven. In het kort:

- Elektra-draad gestript en kernen tot takken en wortels gedraaid.
- Deze gecoat met Acrylic One, een 2-componenten kunsthars die met een kwast is aan te brengen.
- Diverse verf- en laklagen, washes, etc.
- Woodland Scenics "flocks" aangebracht met haarlak (nogmaals dank voor de tip 😀 ).

@ Johanna: zie mijn antwoord bij Wim 😉 .

@ Peter: dank je wel.

@ Eric: zie mijn antwoord bij Wim 😉 .

@ Maarten: dank je voor je woorden, ook namens mijn vrouw. Wat jij omschrijft is deels ook wel het gevoel dat ik zelf heb bij dit dio. Het vignette dat kapot is (I've Got You Johnny) zal om die reden ook niet herbouwd worden maar als een soort van herinnering aan het geluk dat ik het overleefd heb, in die staat in mijn vitrine blijven.

@ allen: bedankt voor jullie reacties.

groeten, Richard.

He Richard,
Richard Cramer zei:
@ Frank: ... Wat betreft de titel: ik heb de tekst aangehouden die Eric als titel van het Duitse soldatenlied.
Wanneer ik het fout heb, dan hebben die Duitsers het ook fout... Ga/kan het ook niet veranderen want het naamplaatje is al gemaakt 🙄 🤣 .

EricReist zei:
...Als je met de titel refereert naar de Duitse versie van de Last Post; het lied dat ze ook op begraafplaasten spelen, dan wordt de titel
Ich hatt' einen Kameraden

Ich hatt' einen Kameraden,
Einen bessern findst du nit.
....
Bleib du im ew'gen Leben
: Mein guter Kamerad!" :

MP3 versie: http://www.oberschlesien-aktuell.de/volkslieder/i/IchhatteinenKameraden.mp3

Ongeveer een half jaar terug, op 18 mei, heeft Eric je de correcte liedtitel al gegeven. Zelfs de eerste regel van het lied draagt diezelfde zin, net zoals de downloadbare MP3 online ... Naar mijn idee zaten en zitten de duitsers helemaal goed, maar heb jij dit -ergens in de loop van de vorderingen- toch foutief overgenomen en is dit wellicht door ons toeschouwers ontgaan. Met zo'n prachtig diorama zou ik misschien toch overwegen om een nieuw naamplaatje te laten maken, want dit zou op een gegeven moment teveel kunnen gaan storen ...

groet

Ha die Frank,

Hoe een kwartje raar kan vallen...

Ergens inderdaad de tekst verkeerd over genomen 🙁 . Weet niet of ik het toch ga veranderen. Dit om eerder genoemde redenen. Wellicht vind ik in de nabije toekomst de motivatie 🙄 .

groeten, Richard.

Ich hatt einen Kamera... zum Utrechter Bau-abend mittgenomen

...maar een kleintje, dus beperkte foto's van dit fraaie diorama met ook mooie opzet ernaast met de achtergrond.

cramer01.jpg

cramer02.jpg

cramer03.jpg

cramer04.jpg

cramer05.jpg

cramer06.jpg

cramer07.jpg

Eric

edit: spaties toegevoegd 😉

Ha die Eric,

Bedankt voor je mooie foto's en de moeite die hebt willen nemen 😀 ! Eén vraagje: zou je de foto's kunnen spatieën? De overgang tussen de foto's is nu wat druk.

Grote klasse man!

groeten, Richard.

Mooi geworden Richard. Blij dat ie klaar is? Ben benieuwd wat je op de informatie 'plaquette' hebt gezet.

Als purist mis ik wel de typische Lehr uniformen van de infanteristen en de tankbemanning had ik liever in Feldgrau dan in het zwart gezien.
Vind het ook jammer dat je "l'histoire se répète" idee uiteindelijk niet zo duidelijk uit naar voren komt. Heeft vooral te maken met je keuze voor de (Miniart?) poort en muurtjes. Die maken alles vrij massaal en schermen de begrafenis en het monument af. Denk dat daar meer in had gezeten, bijvoorbeeld een vrijstaand monument (denk aan Robert-Jan de Wit z'n vignette) of door de muurtjes zelf te bouwen (eventueel met de hekjes uit de set).

Ach, uiteindelijk vind ik het een mooi project en ik hoop 'm eens in het echt te mogen aanschouwen. Van (zelfs uitstekende) foto's blijft het toch lastig om een goed beeld te krijgen van alle zichtlijnen.

@ Pelle: bedankt voor je reactie, altijd leuk om te horen dat je werk gewaardeerd wordt 🙂 .

@ Dirk-Jan: zie hierboven 😉 ...

@ Niels:

Jij schrijft:
Blij dat ie klaar is?

Absoluut. Ik heb er in eerste instantie acht maanden werk in zitten. Door het ongeval kwam er nog een maand bij. Maar vooral het feit dat ik 'm al afgerond had en moest herstellen, maakte dat ik niet meer met plezier naar het diorama kon kijken.

Verder:
Ben benieuwd wat je op de informatie 'plaquette' hebt gezet.

Een stukje uit "Dying for St.Lo" van Didier Lodieu (met bronvermelding) waarin het lot van Ursula beschreven wordt. Daarnaast de items die ik voor het dio gebruikt heb met als toevoeging de tekst "and a lot of blood, sweat and tears". Let op: deze legenda was ook al gemaakt vóór het ongeluk. Geeft de zin wel een dubbele lading...
Vind het ook jammer dat je "l'histoire se répète" idee uiteindelijk niet zo duidelijk uit naar voren komt.

Klopt, maar dat komt omdat het er ook niet (meer) is 🤣 ... Heb dit uiteindelijk moeten laten vallen. Het oorspronkelijke idee was dat ik een militaire begraafplaats wou maken, maar ik kon die scene niet historisch onderbouwen: kon met de beste wil van de wereld geen grootschalige mlitaire begraafplaats vinden in de omgeving van de plek waar Ursula kapot is geschoten. Ben het wel met je eens dat de scene acher de poort een beetje ondersneeuwt.

Wat betreft de uniformen: ondanks alle hulp die ik van je heb gehad en de research die ik zelf heb gedaan wist ik simpelweg niet (meer) dat tankuniformen bij Lehr grijs waren 😳 ...

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Heb hem zondag met plezier bekeken en gelukkig dat ie de klap toch nog zo heeft overleefd. Het verhaal valt door de omvang zeker in het niet maar blijft mooi plaatje om naar te kijken. Ik zou, als je er nog iets aan zou willen doen natuurlijk, de hele omgeving van de muur/entree/hek nog meer verweren d.m.v. vuilstrepen/stof/mos/ophoping van vuil aan de onderkant van de stenen/etc.. Denk dat je daar nog wel het nodige kan doen om het nog mooier te maken.

Mooie Panther en zeker ook heel mooie figuren.

De input ernaast, stukje info heeft voor mij als kijker niet zo'n heel grote toegevoegde waarde (eigenlijk is het beetje storend in het geheel 😳 😳 )

Mooi om het te hebben gezien en goed dat je, ondanks de klap, het toch af hebt kunnen krijgen!

Wat staat nu op de planning??

Gr.JW

Wat betreft de uniformen: ondanks alle hulp die ik van je heb gehad en de research die ik zelf heb gedaan wist ik simpelweg niet (meer) dat tankuniformen bij Lehr grijs waren ...

Lees m'n eerste mailtje nog maar eens 😉 Duidelijk genoemd als aandachtspuntje, maar typisch zoiets dat je onderweg alsnog vergeet. Een andere punt wat ik niet heb kunnen terugvinden is het gebruik van doodshoofden op de kragen. De Lehr bemanningen die ik heb gezien droegen, net als de infanterie, 'Litzen' op hun kraag. In combinatie met hun uniform is dat een opvallend Lehr kenmerk. Anyway, tot zo ver de geschiedenis les. Je hebt een mooi project afgerond ondanks alle tegenslag. Kunnen veel mensen (ik voorop) nog een voorbeeld aan nemen. 😉

Een erg fraai diorama Richard, petje af! Ik ben het met de anderen eens dat de muren wat te clean ogen. Ook is de afwerking van de priester, met name de rug/schouders, niet optimaal (filler/magic sculp is nog duidelijk zichtbaar). Ik neem aan dat je geduld toen helemaal op was 😉 . Ik denk dat dit ook het gevaar is van dit soort grote projekten.

Groet,

Arjan

@ J.W: wat betreft vervuiling, dat is een kwestie van kennis en moed... Naast mijn FOC-Staghound ben ik al een tijdje met mijn volgende project bezig: een Famo plus Sdkfz. 116 en als lading een Hornisse. Uitdaging genoeg, maar ik heb in "Repairing the Panzers" een foto gezien die ik graag wil nabouwen en die nog een extra dimensie daar aan toevoegd 😉 ...

@ Niels: jij schrijft
Een andere punt wat ik niet heb kunnen terugvinden is het gebruik van doodshoofden op de kragen. De Lehr bemanningen die ik heb gezien droegen, net als de infanterie, 'Litzen' op hun kraag.

Dan heb ik waarschijnlijk de term "Litzen" verkeerd geïnterpreteerd. Heb namelijk geen doodshoofden op de kragen gebruikt, maar die "streepjes"....

@ Arjan: wat jij ziet bij de priester is geen putty/sculpt, maar de slechte gieting van het CMK-figuur (en mijn gebrek aan zin om dit te corrigeren 😳 😉 ...).

groeten, Richard.

Dat zijn betere foto's, Richard (en Erik) 😀

Op grotere diorama's zijn altijd wel wat kleine puntjes te vinden (weet ik alles van 😈 )
Maar laten we eerlijk zijn: maar weinigen spelen zoiets klaar in die kwaliteit, omdat je dan van alle markten thuis moet zijn.
En de passie moet hebben om het af te maken.

Alles bij elkaar: TOP Richard !
Ik hoop dat er nog meer moois van je verschijnt.

Bouwgroeten, Wim

Terug
Bovenaan