Ik denk ook dat dit een persoonlijke smaak is. Kijk eens naar de natuur in het voorjaar, felgroen fris en glimmend gras en bladeren, in de zomer zie je bladeren donkerder en doffer worden door veroudering. In droge periodes wordt het stoffig en mat en veel geel kleuren. Ik zie op veel diorama’s dat ondergrond en voertuig bijna per definitie naar elkaar worden gewerkt. Ik lees het vaker en het lijkt een dwangmatigheid (die je ook bij het verweren en weatheren) ziet. Dat kan heel sterk werken zeker als de beoogde weersomstandigheden in die situatie daar naar zijn, maar het kan ook enorm vergrauwend en saai werken waardoor het kan gaan lijken of het landschap te mat en en grauw oogt wat ook niet realistisch is. Het geheel, hoe mooi ook gebouwd, staat er dof en zonder contrasten met de omgeving bij. Ook bij nogal wat diorama’s bij wedstrijden zie ik dit. Nogmaals, het is afhankelijk van weer, droogte, seizoen dat je wilt laten zien maar het kan het geheel naar mijn gevoel ook naar beneden trekken aan realistisch natuur/omgevingsbeeld.
Zet in het echt een tank/voertuig in een fris grasveld en je ziet echt niet dat tank en het gras een kleur krijgen die naar elkaar trekken (op schaduwzones na). Zou overigens handig zijn vanuit camouflage oogpunt 😉.
Juist bij dit diorama van Eric vind ik het contrast met de frisse grasmat erg goed en overtuigend. Maar nogmaals….erg persoonlijk dit soort dingen.