Hulp bij Leopard 1V

A

Anonymous

Heren,

Ik ben op het moment bezig met het bouwen van een Nederlandse Leopard 1V.

voordat ik moeilijk ga doen met opmeten en passen, eerst de makkelijke manier proberen. 😉

Heeft iemand misschien de maten of ooit een malletje gemaakt van de gereedschapbakken van de Leopard 1(V) schaal 1:35?

Zie foto.....

De Styren sheets zijn reeds besteld dus ik heb nog even.

Alvast bedankt,

Dennis

leo1kws-001.jpg

leo1kws-002.jpg

foto's afkomstig van Tanxheaven.

ik weet de maten helaas niet maar het likt er op dan deze bakken ook op de deense variant zitten, wat ik dus wel weet is dat AA hier een set van heeft, die heb ik namelijk ook, kan er alleen op het moment niet bij, verhuizing.
C72a.jpg

aan de andere zijde zie ik dat het een langere is of zijn het er 2 tegen elkaar gezet. er zitten 4 van deze bakken in de set.

set heb ik JW de Boer gekocht.

groet'n Sander

ik herriner me net dat ik nog ergens de technische handboeken heb liggen van de leo 1V, ook tussen de verhuis spullen 😈
zodra ik er weer bij kan en je hebt nog info nodig dan kan ik het stapeltje er wel even bijpakken.

groet'n Sander

Bedankt Sander,

ik hou mij altijd aanbevolen voor dat soort info,
ik ga namelijk ook nog de vroege variant van de Nederlandse Leo 1 bouwen vandaar. 😀 .

Om terug te komen op de set van Accurate Armour, ik heb even op hun website gekeken,
hij is een beetje te uitgebreid en daardoor in verhouding erg duur.
Ik gebruik als basis van Revell een 1A5 en die ziet er van zichzelf al aardig uit.

Dennis

Tekeningen van het web afhalen, opmeten, en de bakken van Evergreenplaat maken. Aan de ene kant twee, aan de andere kant een lange.
Torendakmitrailleur en rookgranaatwerpers van de SAS Landrover halen, decals van JW de Boer, ritselkist van Evergreen en een beetje tanker leest het NRC... toch? Inscannen, verkleinen en printen.
En die A5 is een hele goede basis om mee te beginnen...
Succes!

Roel van Essen zei:
Torendakmitrailleur en rookgranaatwerpers van de SAS Landrover halen

Deze kende ik nog niet 😀 , scheelt mij weer om hiervoor speciaal een Leo 2 aan te schaffen en te strippen. 😉
en inderdaad die bakken ga ik zelf maken, en de decals heb ik al liggen hoor.

Bedankt Roel.

Dennis

maten Leo1V

Dennis,
de afmetingen van de kisten zijn:
rechts: 2 x kisten van 123 cm lang, 27 cm hoog. Het deksel is 20 cm diep(breed) en 123cm lang.. Het deksel heeft een overhangende verticale rand over de kist van 37mm hoog.
De kist links is 250cm lang en 28 cm hoog. De bovenzijde heeft 2 deksels, ieder van 123 cm lang en 19 cm diep (breed). Tussen deze deksels zit een loze ruimte van 4 cm, die je kunt opvullen met een stripje van ca 1.1 mm breed. (schaal 1:35 uiteraard). Ook deze 2 deksels hebben een opstaande rand van 37mm.
Verder heb ik de sleepkabels opgemeten, deze zijn 32mm dik. Van Karaya zou je dus een 0.9mm kabel moeten nemen.
Tenslotte heeft de Nl uitvoering van de Leo1V nog een opstaande halfronde rand boven op de koepel. Waarschijnlijk is deze ooit bestemd geweest voor een kijker o.i.d. Deze rand zul je zelf moeten vervaardigen en wordt aangebracht juist voor het Revell partnummer 182. De afmetingen van deze opstaande rand zijn: 100mm hoog, 560mm breed en 400mm diep.( alle afmetingen van bovenaf gezien.
Succes
Gert Mons

Helemaal te gek Gert 😀 ,
ik ga morgen meteen malletjes op schaal maken van de kisten.

Die opstaande rand had ik reeds gemaakt 😉. (hmmm wel ietsje kleiner dan jouw maten)

Dennis

Je kunt de maten ook halen uit de tekeningen van een Leo 1-V in volume 3 van Leopard 1 Trilogy. Blz. 548-549 heeft 1:35 tekeningen van de Nederlandse uitvoering waar je de kisten (zowel links als rechts) zo in op kunt meten. Verder staan er drie bladzijden in met detailfoto's van kenmerken van Nederlandse Leopard 1's, en nog veel meer.

Of dit boek het waard is te kopen als je alleen maar één 1-V wilt maken weet ik niet, maar ben je geïnteresseerd in Leopards in het algemeen dan moet je jezelf ernstig afvragen waarom je deze serie nog niet op de plank hebt staan 🙂

Jakko Westerbeke zei:
Je kunt de maten ook halen uit de tekeningen van een Leo 1-V in volume 3 van Leopard 1 Trilogy. Blz. 548-549 heeft 1:35 tekeningen van de Nederlandse uitvoering waar je de kisten (zowel links als rechts) zo in op kunt meten. Verder staan er drie bladzijden in met detailfoto's van kenmerken van Nederlandse Leopard 1's, en nog veel meer.

Of dit boek het waard is te kopen als je alleen maar één 1-V wilt maken weet ik niet, maar ben je geïnteresseerd in Leopards in het algemeen dan moet je jezelf ernstig afvragen waarom je deze serie nog niet op de plank hebt staan 🙂

Hoi Jakko,

ik ken deze trilogie van Barbarossa, ze zijn vrij prijzig maar zeker de moeite waard voor in de toekomst. 😉

En ik heb alweer een doos op de plank om een vroege Leo 1 te maken.

Ik heb trouwens heel veel detailfoto's van Nederlandse Leo's en andere Nederlandse voertuigen
van http://www.tanxheaven.com/referencepictures.htm kunnen halen.
Echt een walhalla voor de Nederlandse voertuigenbouwer. 😀

Misschien dat BertUs rechtstreekse links kan maken naar de diverse voertuigen? :idea:

Dennis

MAG

Dennis,

Voor de MAG is er ook een andere oplossing:

LF 1057 IDF Tank Machine gun set (Cal50x1,FN Magx2) 9,- Euro

LF1057.jpg

Voor de affuit moet je sowieso een andere maken en op het dak zal er ook nog het ea chirurgisch ingegrepen moeten worden vanwege het gat en de afdekplaat er ooit voor nieuwe warmtebeeld apparatuur gemaakt is.

08a-Leopard1V,Oirschot.jpg

Dennis schreef:
Misschien dat BertUs rechtstreekse links kan maken naar de diverse voertuigen?

Huh, weet je hoeveel voertuigen daar op staan? Das een week nonstop werken he? Die onderverdeling in soort en land.
Maar ik zal kijken of er iets op kan vinden
BertUS (die toch eens gaat uitpluizen of er misschien iets te maken is op zijn eigen site als searchbase)

Dennis
Ze staan er op, al is het in een iets andere vorm gegoten. Ik heb zitten kijken, maar alles per voertuig om te zetten is echt teveel werk
maar ik heb de groepen voertuigen voor je bij de Links Museums (musea?) / Algemeen gezet. Dus met een beetje speurwerk is alles terug te vinden
Mag ik nu blijven? 🙂
BertUs

Terug
Bovenaan