Houwitser FH-70 & YHZ-2300, Manschappen- en munitievoertuig

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Mijn volgende project wordt een combinatie van twee kits:
  • een houwitser FH-70 (Feldhaubitze), het enig overgebleven exemplaar van de Rekwisiten Commissie Koninklijke Landmacht (RCKL) en
  • de artillerietrekker YHZ-2300 van de Hitorische verzameling Artillerie in 't Harde.
Ooit bouwde ik een combinatie van een M4 Artillerietrekker met daar achter een Long Tom 155mm, dus ik weet dat deze combi nooit in zijn volle glorie in mijn vitrinekast gaat passen. Op de wedstrijdtafel is hopelijk (ooit) wél voldoende ruimte.

82569-yhz-2300-daf_b.webp

Het leuke van de FH-70 is dat ik geen idee heb wat ik precies ga bouwen. Het wordt een verrassing en 3D-puzzelen.
Vaak heb ik modellen al vanaf de start al helemaal in mijn hoofd en dan moet ik daar naartoe werken. Maar dit stuk veldartillerie ken ik eigenlijk niet. Het is ook maar in kleine aantallen, en bij één eenheid in gebruik geweest. Ik ben daarom heel nieuwsgierig wat er allemaal uit de doos gaat komen en wat ik ga bouwen.

De FH-70 is In de jaren ‘70 in Duitsland ontwikkeld als getrokken geschut. Bijzonder is dat het stuk een kleine motor heeft en zichzelf kan verplaatsen. Met een snelheid van 16 km per uur kan het kleine afstanden zelfstandig afleggen. Het stuk verschiet de standaard 155 mm munitie van de NATO. Nederland nam in 1990 vijftien van deze FH-70 's over van de Duitse Bundeswehr. De reden hiervoor was dat de M114-39 houwitsers, die waren omgebouwd uit de veranderde M114-23 (uit de voorraden) niet goed waren. Er ontstonden scheuren in de affuiten en de Landmacht wilde personeel van de artillerie toch geoefend houden op getrokken vuurmonden. De FH-70 vuurmonden werden ingedeeld bij de 154 Afdeling. Tien jaar later, op 1 mei 2001 werd de laatste batterij van deze afdeling Mobilisabel gesteld. Bij de Koninklijke Landmacht zijn zowel de M114 als de FH-70 inmiddels vervangen door de PZH 2000.

09) FH-70 van de Rekwisieten Commissie KL op Defensie Complex Maaldrift, 06-05-2014. Foto Wim...webp

De YHZ-2300 lijkt op een combinatie tussen een 4 tonner (korte bak met huif) en de tientonner (met zijn dubbele achteras).
Ik heb lang gezocht naar een exemplaar van de tientonner YAZ-2300 van Robert-Jan. Maar die is uitverkocht en nergens meer te koop.
Bij toeval raakte ik in gesprek met Jasper Breur en die was aan dit zelfde project begonnen. Maar Jasper "was er klaar mee" met dit project. Teveel gepruts en te weinig lekker plakken. Hij had inmiddels al wel wat onderdelen geprint, zoals de bijzondere banden en spatborden. dankzij Jasper heb ik straks een vliegende start dus.

12185514_185590271780406_1748644013149242041_o.webp

Ik begin met de FH-70 omdat ik de laatste onderdelen (bak met huif) voor de YHZ in bestelling heb, en die pas komend najaar arriveren.
De combinatie wordt ook leuk omdat de FH-70 in het camouflageschema wordt uitgevoerd en de YHZ-2300 olijfgroen wordt.

Voor de FH-70 vond ik een doos van Hobby-Japan en een conversiekit van Y-Modelle. Ooit hadden zij een complete resin kit voor de Duitse
FH-70. (die kit is geschreven in MIP 5 van jaargang 51 van de IPMS). Maar nadat Hobby-Japan met hun plastic model uit kwam, levert Y-Modelle enkel nog een Duitse conversieset bij dat plastic model.
Inmiddels heb ik de transfers al gemaakt, en die zijn deze week bezorgd.\

1326204-27767-90-pristine.webp en 1010746-14248-90-t270.webp
Schermafbeelding 2026-04-16 223426.webp

Alle werkjes zijn gedaan voor dit weekend en maandag zijn we vrij. Dus dat wordt leuk morgen

Een aardigheidje vind je al terug op het transfervel.
Op de loop staat geschreven "Gereserveerd voor RCKL".
Hoe leuk is dat straks! 🙂

08) FH-70 van de Rekwisieten Commissie KL op Defensie Complex Maaldrift 06-05-2014. Foto Wim ...webp

Laatst bewerkt:
Pracht combinatie die jou wel is toevertrouwd. Ik ben heel benieuwd! Ik heb de FH-70 van Hobby Japan ook liggen. De YHZ 2300 is een hoofdbreker. Ik heb wel een YAZ 2300 van Robert maar als ik daar aan begin weet ik dat het een heeeeeel lang project gaat worden. Maar het is een stoere bak!
De decals mag je ook een keer voor mij bestellen als je weer eens wat laat printen

Terug
Bovenaan