Hotchkiss H39 - Wielstellen gereed

Erik van Mierlo

Lid van de TWENOT
Hi all!

Hier de eerste foto's van de Hotchkiss waar ik mee bezig ben. Het begon als een projectje dat ik snel tussendoor wilde doen voor de afwisseling op mijn never ending Sd.Kfz. 10/5. De laatste tijd heb ik niks tot weinig aan modelbouw kunnen doen maar de afgelopen week ben ik een stuk opgeschoten! Het is de bedoeling om de Hotchkiss te gaan bouwen naar het voertuig op de foto's in deze link:
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=13544&highlight=hotchkiss.

De Hotchkiss is al een heel eind gevorderd. Het is de kit van Bronco. Helaas is dit model niet zo goed als er soms over geschreven wordt. Eigenlijk is er op alle vlakken wel wat mis mee. Wat ik er tot nu toe aan gedaan heb is:

Toren
- Alle details verwijderd en opnieuw gemaakt van Evergreen, messing buis en messing klinknagelkopjes. Om de verlaten H39 van de foto's na te bouwen heb ik in plaats van het lange kanon uit de kit het kortere (oudere) kanon van Trumpeter gebruikt. Het loopje zelf komt wel uit de Bronco kit. De toren is wat mij betreft helemaal af.

Romp
- De rompdelen staan nu één keer in de Mr. Surfacer. Nog twee keer en dan is dit klusje klaar.
- Het voorste rompdeel (met de transmissie) heb ik voorzien van afrondingen langs de eindaandrijvingen. In werkelijkheid was dit een gietstalen onderdeel zonder al te scherpe hoeken, vandaar. Ook is de naad op de bovenkant van romp tussen het voorste rompdeel en het deel met de toren naar achteren verplaatst. Nu ligt deze in het verlengde van de lasnaad welke Bronco op de onderzijde van de romp heeft gegoten.
- De onder- en bovenzijde van de romp werden in werkelijkheid door middel van flensverbindingen met bouten aan elkaar bevestigd. Dit is door Bronco totaal niet verwerkt in het model. Deze flenzen heb ik daarom aan de onderste romphelft toegevoegd en de rand afgerond aan de hand van foto's (deze afronding is op mijn foto's niet ze zien zie ik nu 😳).
- De bouten op de bevestigingsplaten voor de bogies heb ik weggesneden en vervangen door zeskantbouten van de P&D. Deze krijgen nog een afgeronde kop van secondelijm of houtlijm.

Fenders
- De fenders uit de kit heb ik vervangen door fenders van messing plaat. Bronco heeft de basisopbouw van de Hotchkiss H35/39 helemaal verkeerd begrepen waardoor de fenders uit de kit fout zijn. Dit is goed te zien op de foto in de review op PMMS: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/bronco/cb35001c.htm

In werkelijkheid volgen de fenders de kromming van de romp. Dit is op foto's vaak goed zichtbaar. Ook de bevestiging van de fenders aan de romp heb ik opnieuw gemaakt van messing staf, buis en plaat welke aan elkaar gesoldeerd zijn. Een lastig klusje moet ik zeggen! Tot nu toe is alleen de rechter fender in hoofdlijnen af. De linker moet nog.

Motorluik
- Het motorluik in de kit is niet helemaal goed en strak gegoten. Bij het schoonmaken van de onderdelen heb ik het eigenlijk een beetje verprutst en erger gemaakt door het zachte plastic. Ik heb besloten om de ribben opnieuw van Evergreen te maken. Ook neem ik de schuine platen aan de binnenkant van het luik meteen even mee!

Genoeg getyped! Foto's!

Groet,

Erik

HotchkissH39_20071030_R_001.jpg

Linkerzijkant nog zonder fender

HotchkissH39_20071030_R_002.jpg

Rechter zijkant met fender (deze moet nog afgewerkt worden!)

HotchkissH39_20071030_R_003.jpg

HotchkissH39_20071030_R_004.jpg

Rechterachterkant, even zonder fender

HotchkissH39_20071030_R_005.jpg

Motorluik vanaf de bovenkant

HotchkissH39_20071030_R_006.jpg

Motorluik vanaf de onderkant

HotchkissH39_20071030_R_007.jpg

Een stukje track van WWII Productions

Hallo Erik,
Dat ziet er al netjes uit. Krijg weer zin in mijn eigen Franse gebakjes. Wat voor camo gaat er op komen? Als ik zo naar de foto's kijk gok ik op groen met bruin?
Het enige wat me niet zo bevalt..... is de opmaak van je post. Ik vind het zelf wat ptrettiger om tekst en foto's bij elkaar te zetten, zodat je meteen ziet waar het overgaat.

En verder: Succes!

hoi erik,
Ziet er al zeer mooi uit!
Het motorluik is zeer netjes gescratcht! 😱
Mischien enkel de fenders een beetje 'verkreukelen'(beschadigen).
Maar mischien was je dit al van plan... 😉

Groeten
alexander 😉

Niels,
Thanks! De camo... Ik had eigenlijk het idee dat de H39 op de foto's egaal groen was maar je hebt me aan het twijfelen gebracht. Groen met bruin zou inderdaad ook kunnen. De opmaak van de post is inderdaad niet optimaal maar heb het toch maar zo gedaan. De foto's laten meerdere onderdelen van de bouw tot nu toe zien en gaan niet over één bepaald onderwerp dus kon ik ze ook niet op een logische plaats tussen de tekst kwijt...

Alexander,
Bedankt! Ik ben inderdaad van plan om de fenders nog wat te verbuigen. Op foto's uit 1940 is vaak te zien dat deze in het midden wat doorhangen, waarschijnlijk door het gewicht van de bemanning die het wel een makkelijk opstapje vond!

Groet,

Erik

Hi allemaal,

Hier wat nieuwe foto's van de Hotchkiss.

De structuur op de romp is nu helemaal af. Ook de fenders zijn grotendeels klaar. Hier moet alleen nog wat boutdetails op gemaakt worden. Verder heb ik de achterkant van het voertuig, bij de bevestiging van de spanwielen wat gedetaileerd. Ook heb ik één van de twee spanwielen al wat onder handen genomen.

Groet,

Erik

HotchkissH39_20071118_R_001.jpg

HotchkissH39_20071118_R_002.jpg

HotchkissH39_20071118_R_003.jpg

HotchkissH39_20071118_R_004.jpg

Ola,

De afgelopen week ben ik begonnen met het loopwerk van de Hotchkiss. Ook bij dit onderdeel van de Bronco kit zijn veel details te ‘soft’ of gewoon niet aanwezig. Eén bogie is helemaal af, op de veer en bijbehorende onderdelen na. Ook moet ik hier en daar nog wat sporen van MEK wegwerken. De wielen worden ook nog onder handen genomen!

Ik ben begonnen met het wegschuren van alle details aan de voor- en achterkant. De twee platen van de bogies heb ik daarna voorzien van een strip Evergreen (0.3 x 1.0 mm.) zodat deze overal rondom de platen aanwezig is. Ook zijn de bevestigingspunten van de demper met veer klaar. De twee platen van de bogie zijn aan elkaar gelijmd met de Evergreen stips aan de bovenkant en halverwege (net boven het wiel)

Om de wielen als laatste te kunnen monteren en de bogies toch helemaal in elkaar te kunnen zetten heb ik losse assen voor de wielen gemaakt. Is het schilderen weer wat makkelijker! Hier twee foto’s van het resultaat tot nu toe.

De losse bogie
HotchkissH39_20071211_001.JPG

De bogie samen met een terugloopwiel en de idler
HotchkissH39_20071211_002.JPG

Dit was één bogie, nu nog 5 te gaan…..!

Groet,

Erik

Dit doet me goed om zulk werk te zien 😀 Ik hoop dat je donderdag op de bouwavond aanwezig kan zijn, want ik wil dit wel in het echt zien. Lekker blijven plakken en dan zijn de andere zo af 😉

wat gaaf!

Hoi Erik,

wat gaaf zeg, echt klasse.

Je weet trouwens dat Bronco de H39 aan het re-toolen is? Zo mooi als die van jou wordt hij nooit!

Ik hoop dan alleen dat er aan de grote vormen niets veranderd, Steve Zaloga dacht dat deze namelijk niet juist zijn, ik vraag mij dat af, als ik hem zo eye ball ziet hij er echt wel veel accurater uit dan de Heller, juist ook qua overall shape.

prachtig gemaakt, ik wou dat ik dit ook zou kunnen, nu ja, oefenen oefenen oefenen!

Gr. Wouter

Heren, bedankt!

Wouter:
Ik weet dat Bronco met een nieuwe H38/39 uitkomt. Ik ben benieuwd wat ze allemaal gaan veranderen/verbeteren. Ik hoop dat ze één van de H39's die nog bestaan gaan opmeten en daaruit de hoofdafmetingen eventueel aanpassen. Verder kunnen de details, gezien hin Scout car en Staghound een stuk scherper. We zien het wel!

Groet,

Erik

Erik, dat is erg mooi werk dat je daar levert. Ik hou wel van zelf wat in elkaar priegelen, maar om 6 bogies zo onder handen te nemen, daar heb ik geen geduld voor.
Je bent sowieso moediger dan ik, want ik heb uiteindelijk mijn Hotseflots H39 weer verkocht 😳.
Ik ben benieuwd wat je er nog meer voor detail op aan gaat brengen.

Hoi Eelke,

Thanks man! De eerste bogie was even priegelen en proberen. Ik ben nu een heel eind met de overige vijf, waarschijnlijk heb ik ze morgen of anders overmorgen wel in elkaar zitten. Achteraf valt het me mee hoeveel tijd het gekost heeft!

Groet,

Erik

Heb deze tijdens de bouwavond onder de loep mogen nemen en als je over netjes en clean bouwen spreekt is dit een schoolvoorbeeld.....

succes met de rest, maar dat komt wel goed 😉

"Panzerscratcher" zou je dit even door willen lezen: http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?t=18 en mij je volledige naam via pb door willen geven? Dan pas ik je account even aan.
Jan 🙂

Leon,

Dank je! Het is inderdaad een leuk (interessant) voertuig maar het model van Bronco laat helaas veel te wensen over...

'Panzerscratcher',

De messingkleurige boutkopjes die je bedoeld zijn echte messing klinknagelkopjes van Scale Hardware. Hier de link naar de site van Scale Hardware:

http://www.scalehardware.com/

Groet,

Erik

PS: ik zie trouwens net dat de laatste foto's van 11 december 2007 zijn! 😱 Gaat een jaar zó hard?! Nodig maar weer eens wat aan gaan doen.....

Erik van Mierlo zei:
Het is inderdaad een leuk (interessant) voertuig maar het model van Bronco laat helaas veel te wensen over...

Mooi understatement 😉 Ben zelf maar de Trumpeter en Bronco aan het kitbashen. Trumpeter lower hull, Bronco neus en bovenbouw. Al moet ik het engine compartment van Bronco wel verlengen...
Zelf heb ik gekozen om de Trumpeter boogies te gebruiken. Die zijn ook niet geweldig maar wel een betere start om te beginnen. Boogies versmalt en verlaagd en het profiel verbeterd. Nou ja, van eentje dan.... had nog geen zin om twaalf van die dingen aan te passen. Toch maar eens leren gieten. 🙄 🙄
Wat ik trouwens humor vind is dat Heller de posities van alle return-rollers en boogies wel goed lijkt te hebben begrepen. Bronco en Trumpeter zitten er toch wel redelijk naast 🙄 De Heller boogies zijn uiteraard wel weer bagger... Ach, het is nog geen Heller S35..... 8)

Tamiya, pleeeeeease 😛 😛 😛

Hoi Niels,

Ben benieuwd naar jou Hotchkiss. De wielophanging van Trumpeter is inderdaad een beter uitgangspunt wanneer je toch alles wilt verbouwen. Maarja, twee baggerkits kopen was me toch wat te veel van het goede. Waarom heb je juist de bovenkant van de Bronco kit gebruikt terwijl deze eigenlijk te smal is (of zou zijn...!). Die van Trumpeter komt dichter in de buurt van het origineel.

Dat van die posities van de return rolers wist ik wel maar heb ik tot nu toe niks mee gedaan. Beetje verdrongen denk ik... Misschien dat ik dat ook nog maar eens moet gaan oppakken.

Benjamin,

Als Tasca een H-39 uitbrengt hang ik de vlag uit. Tenminste, als die net zo goed wordt als hun Shermans en de Luchs!

Erik van Mierlo zei:
Waarom heb je juist de bovenkant van de Bronco kit gebruikt terwijl deze eigenlijk te smal is (of zou zijn...!). Die van Trumpeter komt dichter in de buurt van het origineel

Daar zeg je het inderdaad precies goed: "zou zijn" 😉

Ik ben er nog steeds niet uit of Trumpeter of Bronco dichterbij de waarheid zit. Qua vorm vind ik Bronco meer overtuigend, qua afmetingen ben ik er niet uit 🙄

De keus gaat wat mij betreft tussen Heller en Bronco, niet Trumpeter en Bronco. De Trumpeter bovenromp is, denk ik, een directe kopie van de Heller kit. Al heeft Heller gekozen voor, logische, losse stukken en Trumpeter voor gebruiksgemak (als je niet al te kritisch bent). Ik vrees dat Trumpeter geen eigen metingen heeft uitgevoerd, maar gewoon is uitgegaan van de Heller romp. Als ik kijk naar de Heller Somua-35 en Renault-35 hebben die allebei grote problemen met de vorm van de romp! Waarom zou de Hotchkiss dan ineens wel goed zijn 😕:

Ik weet uit betrouwbare bron dat een aantal van de tekeningen van de H39 niet kloppen. Ook de Franse tekeningen in Spielberger bevatten fouten. De vermelde maten komen niet persé (allemaal) overeen met de werkelijkheid. Totdat iemand met goede en betrouwbare tekeningen uit komt, blijf ik vergelijken met foto's.

Maar definitieve conclusies kan ik nog steeds niet trekken.

Re: Hotchkiss H39 - Update 11-12-2007 Wielophanging in progress

Omdat mijn Humber SC even stil ligt heb ik de Hotchkiss maar uit de kast gehaald. Mocht ook wel weer eens na er meer dan een jaar niks aan gedaan te hebben 😳 .

De zes wielstellen zijn nu helemaal gereed. Ze zitten er los onder zodat ik ze appart in de verf kan zetten. Ook de wielen en de wielassen zitten los zodat ik ook deze nog makkelijk kan schilderen.

Greets,

Erik

HotchkissH39_20100124_001.JPG

HotchkissH39_20100124_002.JPG

HotchkissH39_20100124_003.JPG

HotchkissH39_20100124_004.JPG

Hoi Erik,

een erg strak staaltje modelbouw laat je zien...Dat was een rustperiode van 1 jaar t wel waard.
Mooi schoon gebouwd. Mooi werk !

groet Frank

Re: Hotchkiss H39 - Update 11-12-2007 Wielophanging in progress

Erik van Mierlo zei:
Mocht ook wel weer eens na er meer dan een jaar niks aan gedaan te hebben 😳 .
En stiekem had ik daarom de figuurtjes niet meegenomen ... 😈
Ik zal ze naar je opsturen aankomende week, maar dan heb ik wel adres nodig.

De Hotchkiss ziet er erg strak uit. Mooi en schoon gewerkt.

Groet, MartinD

Heren,

Bedankt!

Mike; de volgende stappen zijn het afmaken van de fenders, het bevestigen van de clips voor het gereedschap, de uitlaat en hier en daar nog wat klein spul. Dan is ie klaar voor de verf.

Groet,

Erik

Thanks,

Ik ben ook benieuwd naar hoe de camo gaat uitpakken Niels!

Chris; voordat ik aan dit ding begon vond ik het ook een schattig 'tankje' ja. Nu vind ik het zo ongeveer een b*tch...

Greets,

Erik

Hoi Marcel,

Bedankt! Ik twijfel ook wel eens of ik hem moet gaan voorzien van verf. Van de ene kant inderdaad zonde maar aan de andere kant is een model zonder verflaag nooit 'echt' af. En die Franse camo schema's zijn ook wel erg mooi.

Groet,

Erik

Hallo Erik,
Erik van Mierlo zei:
Ik twijfel ook wel eens of ik hem moet gaan voorzien van verf
Hopelijk voorzie je haar van een mooi frans verfjasje (misschien eerst een proefmodelletje proberen), zo'n prachtmodel verdiend het gewoon.
Ik volg dit draadje met veel bewondering. Tres bon 😉

groetjes,

GJK

Eric, na stiekum een aantal keren meegekeken te hebben toch even een reactie. Je gaat als een speer en maakt deze bouw wel erg speciaal. Errug strak allemaal. Nu nog een gaaf jasje...

Willem

Gert Jan, Willem,

Bedankt! Het camouflageschema, tja... Omdat het voertuig dat ik nabouw de tank van de bevelhebber van een eskader was (4 kaartsymbolen op de toren) is het mogelijk dat de romp en de toren voorzien zijn van een verschillende camouflagepatronen en gebruikte kleuren. Zaloga omschrijft dit in zijn 'Blitzkrieg' boek. Als ik naar de foto's kijk lijkt het mij dat de romp van de tank olijfgroen met kastanjebruin geweest is (hard- of softedge) en de toren voorzien was van een wat fijner camo-schema van olijfgroen en oker met daartussen zwarte outlines. De symbolen op de toren kunnen blauw of rood zijn waarvan rood mij het waarschijnlijkst lijkt. Al met al een interessant schema dus!

Erik

klint heel erg intressant dat schema, echt doen
verder de kleine lettertjes: achttien plus, dus dat anderen er mischien ook wel in de tussentijd mee van door zijn gegaan.
(bitch) *hint, hint, hint 🙂

Terug
Bovenaan