Hopliet (opgelet : niet WOII!!!!)

Hoi iedereen,

Na, door ziekte, een lange tijd van mijn penselen gescheiden te zijn geweest, kan ik sinds aanlangs weer wat smossen met kleuren. Dus is deze Hopliet al wat opgeschoten. Het is nu ook overduidelijk dat ik hier te doen heb met een illegaal (slecht) afgegoten kopie : klein loodbolletjes overal op het figuur, geen echt gladde oppervlaktes, noodazaak om sommige dingen te hersculpteren en delen "passen" afgrijselijk slecht in elkaar.De persoon voor wie ik het moet schilderen, was ervan overtuigd dat hij met een origineel figuur te maken had toen hij het op Ebay kocht. Nog maar eens een bewijs dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn. In ieder geval, zijn het bovenlichaam en de rechterarm zo goed als klaar, tenzij me iemand echt zware fouten toont. In ieder geval zal ik de verbinding tussen de rechterarm en het shirt nog trachten te verbeteren. Nu ga ik eerst het grondwerk doen, dan het lichaam en als laatste komt de linkerarm. Naar (goede?) gewoonte is alles geschilderd met acryl en wat inkt hier en daar. Voor de weathering heb ik Andrea pigmenten gebruikt.

Zoal altijd ben ik zeer benieuwd naar jullie commentaren en naar tips om mijn figuren in de toekomst te verbeteren. Alvast bedankt.

Vele groetjes,

Gino

progress5A.jpg


progress5B.jpg


progress5C.jpg


progress5CD.jpg


progress5E.jpg


progress5F.jpg
 
Ontzettend mooi Gino, en niet-WOII, ach. De Hoplieten waren de teenks van hun tijd; en met dit soort kleurenwerk kan je echt levendig contrastwerk maken. Leerzaam voor ons stervelingen.

Anyway...
Verder nix aan te merken op het werk, maar ik vind de rechterarm zo... haarloos? De Grieken waren volgens mij niet zo aaibaar en gladjes (hoewel, sommigen... :oei: ) als krijgers. Misschien wat haar-effect?

Groeten,
Peter
 
Hallo Gino

Over het schilderwerk durf ik geen opmerking te maken, ziet er m.i. goed uit. Wel heb ik moeite met het figuur, m.n. de stand van zijn hand. Deze staat naar rechts t.o.v. zijn pols. Zo te zien weert hij een slag van een ander zwaard af. Op deze manier kun je die slag, denk ik, niet adequaat opvangen. Men zou automatisch de hand recht boven de pols houden en de arm meer naar buiten draaien en niet de houding aannemen die hij nu heeft.
Op deze manier is de overgang hand/pols een zwakke schakel en zou hij de slag niet tegen kunnen houden.

groet

Jos
 
Mmm, sluit me niet helemaal aan bij iedereen hierboven.
Ik vind de helm wat "plat". Hier en daar zou die dus naar mijn mening wat plastischer kunnen vooral omdat dit, het hoofd, altijd de eyecather is van een figuur. Nu valt vooral de helm wat weg bij de rest.

Wat is overigens de schaal van dit figuur?

k succes & de massel,
marcel.
 
Een typische Gino Poppe. Heel mooi. Spijtig dat de kwaliteit van de figuur tegenvalt, het schilderwerk mag er wel zijn natuurlijk. Onder de rechteram zit precies nog een opening (foto1).Of is dat gezichtsbedrog? Ik ben allezins benieuwd naar het eindresultaat.

Ik had graag eens geweten hoe jij de metalen delen schildert. Ook die gulden helm, hoe doe je dat? Is dat matte verf met een glossy vernis over?

alvast bedankt en beterschap!

Hendrik
 
thanks

Hallo iedereen,

Eerst en vooral : hartelijk bedankt voor al de opmerkingen!!!

Hoi Hendrik
Onder de rechteram zit precies nog een opening (foto1).Of is dat gezichtsbedrog?

Neen, daar zit inderdaad nog een spleet(je). Nog een van de voordelen van deze kopies! Dat zoek ik zeker nog weg te werken.
Ik had graag eens geweten hoe jij de metalen delen schildert

Da's poepsimpel! De basis is English uniform met gloss black. Om op te lichten heb ik hier Green Ochre aan toegevoegd om met pure Green Ochre te stoppen voor de hoogste highlight. Schaduwen doe ik met erg verdund puur matt zwart. Over alle opgelichte delen gaat een dun laagje satin vernis, terwijl de hoogste highlights nog een laagje glanzende vernis krijgen. Vernis NIET verdunnen, ander droogt die onregelmatig op.

Hoi Marcel,
Ik vind de helm wat "plat".

Ik denk dat dit aan mijn "fotografiekunsten" ligt. In het echt valt dit veel beter mee dan op foto.
Wat is overigens de schaal van dit figuur?

Officieel is de schaal 54mm, maar als je hem meet, komt 60mm dichter in de buurt.

Hoi Jos,
Wel heb ik moeite met het figuur, m.n. de stand van zijn hand.

Volgens mij heb je 200% gelijk, ik vind de volledige houding trouwens niet zo realistisch. Nu komt het figuur wel uit een set van 5 figuren en werkt het beter met de andere 4 erbij, maar dan nog. Maar ik ben ingehuurd om het figuur te schilderen en niet om ook nog een nieuwe arm erbij te sculpteren. Sorry, maar aan het eind van de rit moet ik ook nog een beetje verdient hebben (wat bij dit figuur niet het geval zal zijn :huil: )

Hoi Peter,
Verder nix aan te merken op het werk, maar ik vind de rechterarm zo... haarloos? De Grieken waren volgens mij niet zo aaibaar en gladjes (hoewel, sommigen... Surprised ) als krijgers. Misschien wat haar-effect?

Dit heeft me serieus aan het denken gezet (en in mijngeval is dat zeer pijlijk :) ) Nu weet ik dat de gladietoren bijna volledig glad werden geschoren voor een "wedstrijd". Of dit was om infecties in wonden te voorkomen of een andere reden, weet ik eigenlijk niet. Of de Hoplieten dit deden weet ik helemaal niet. Nu heb ik een paar mensen gemaild die er veel meer van afweten dan ik. Afhankelijk van hun antwoord zal dit figuur dus nog wat lichaamsbeharing krijgen of niet.

Hoi Dominique,
succes met je gezondheid trouwens, veel sterkte gewenst !!

Heel erg bedankt man!!! Op de moment is het zoveel mogelijk genieten van de goede momenten en me zo goed mogelijk door de kwade heen slaan. Maar onkruid vergaat niet, dus ik hoop nog effekes mee te gaan.

Heel veel groetjes iedereen en zodra er wat vooruitgang is post ik meer foto's,

Gino
 
Alweer velen dank, Gino! De kling van het zwaard, is dat met een metaalkleur gedaan?

Ik heb net een techniek gelezen in een Frans boekje waarbij men een zwarte basis (humbrol 85) aanlegt en terwijl de verf nog wat 'plakt' er met een oude, platte borstel zilverpoeder opwrijft. 'k Ben vrijdag om zilverpoeder geweest. 3 euro voor 20 gram... kga deze techniek eens uitproberen. Wel een zeer vluchtig poeder. Bij de minste aanraking zien je handen er al zilverkleurig uit :)

groetjes,
Hendrik
 
Poeder

Hoi Hendrik,

Pas heel erg op met dat poeder, want voor je het weet zit dit over heel je figuur. Doe het best voor je iets anders van het figuur geschilderd hebt.

De kling van het zwaard heb ik eerst in een midden grijs geschilderd (sorry weet niet meer juist welk. Ik ga hier geen artikel over doen en dan schrijf ik mijn mixen niet op) en dan beginnen highlight met ik denk Light Grey van Vallejo. Het schaduwen was met Payenes Grey van Polycolour en zwart van Andrea. De vernissen is hetzelfde als voor de helm. Dit is een techniek die heel veel in de fantasywereld wordt gebruikt, maar zelf had ik eraan gedacht om dat eens te proberen door strips te lezen!

Groetjes,

Gino
 
Terug
Bovenaan