Hoe organiseren jullie je spare parts box ?

Hallo allemaal,
Ik hou steeds meer onderdelen over en weet eigenlijk niet hoe ik deze het beste kan opbergen zonder dat het een rommelje wordt en ik niets meer terug kan vinden als ik het ooit wil gebruiken.
Hoe regelen jullie dit ?

Groeten,
Herman

herman,
ik heb momenteel 4 bakken : 1 duits WO II, 1 geallieerd WOII, 1 modern en 1 waar ik nog wat tracks en dergelijke in zitten heb.
Eigenlijk heb ik nog een vijfde met vliegende dingen spul in, maar dat is hier niet echt van toepassing.
Maar denk dat ik binnen kort nog een extra bak nodig heb, want mijn duitse begint vol te raken. Misschien onderverdelen in tanks en andere voertuigen.
pascal

Herman,
ik ben nog iets vergeten; je wou ook weten hoe ik in de bak klasseer? Ik heb ooit eens een lading van die "zip lock" zakjes gekregen in allerlei maten; daar doe ik dus de overblijvende zaken in, die ik eventueel later nog eens kan gebruiken, en doe er een etiketje op uit welk model het afkomstig is.
pascal

Pascal,
Dat klinkt eigenlijk heel logisch 🙂
Wat voor formaat bakken moet ik dan aan denken ?
Ik ga binnenkort een hobbyruimte inrichten, dus kan dit gelijk meegenomen worden in de *planning* 🙂

groeten,
Herman

Ik gebruik PVC document mappen voor 23rings klappers Deze heb ik dan in hangmappen in een la hangen. Per hangmap een type voertuig of accessoiresoort. De etchoverblijfsel komen in 23 rings fotomappen Ja, lades en geleiders werden bij het bedrijf waar ik eens werkte gemaakt. En dan moet je er toch een bestemming voor vinden. Groetjes,Arno

Herman, ik heb bakken uit de gamma, waarin knutselaars hun spullen doen; ik denk zo een 3O cm lang, 25 cm breed en 2O cm diep; maar ik denk dat het er vanaf hangt hoeveel je bouwt, hoe groot ze moeten zijn; ik heb vandaag trouwens mooie stapelbare bakken gezien, maar weet nu niet meer of het in de gamma was of in een plaatselijke doe het zelf, of in een winkel van kantoorartikelen, of in de Leenbakker. Ben vandaag even gaan rondneuzen naar zaken die ik kan gebruikenvoor de hobby, en weet dus niet goed meer waar ik wat gezien heb. Is denk ik de leeftijd 😉
pascal

Aldi heeft vaker leuke stapelbakken e.d. voor zeer concurerende prijzen in de aanbieding. En Xenos en Ikea hebben ook wel praktische opbergoplossingen. Groetjes, Arno

Ik geloof dat ik de sherman onderdelen in twee dozen heb zitten en de rest zo ongeveer in 1 doos. En dan liggen er op zolder ook nog wel dozen van gebouwde modellen waar nog wel wat onderdelen in liggen. oh ja, de PE heb ik wel bij elkaar in een doosje liggen 😀 . maar dat zal het ook wel zo ongeveer zijn.

En de opbergsytemen.....Net wat Arno zegt, bij Xenos hebben ze ook praktische opbergoplossingen. ik werk er nu acht jaar, maar maak weinig gebruik van die opbergoplossingen 😱

Zal ik even opnoemen wat wij zoal hebben? 😛 😛

Richard

Ik heb bij de bouwmarkt een soort van krat gekocht met 4 vak bakken erin, aan het krat zit ook een handvat.
In die bakken is het mogelijk verschillende vakgrootes te maken dmv losse schotjes.
Op de kopse kanten van de bakjes staat wat er in zit, bv. Duits, Alied, figuren, als ik zo'n bak dan uit de krat haal staat er op het deksel wat eronder in het bakje zit (zelf op gezet met stift) erg makkelijk en erg transportabel.

Ronald Kok zei:
Jeete wat ben ik een amateur zeg, ik gebruik gewoon een bananendoos weg gekaapt bij Appie Hein 🙂 🙂

Ronald

Tsja, wat is erger?? een goede bouwer met een ongeorganiseerde voorraad spares?
Of een matige bouwer die zijn spullen goed georganiseerd heeft??
😀 😀 😀

Maar Ronald, zoek jij je op die manier niet de blubber als je wat nodig heb???

Erik Schaap zei:
Tsja, wat is erger?? een goede bouwer met een ongeorganiseerde voorraad spares?
Of een matige bouwer die zijn spullen goed georganiseerd heeft??
😀 😀 😀

Maar Ronald, zoek jij je op die manier niet de blubber als je wat nodig heb???

Tja Erik mischien heb ik wel een talent ontwikkeld door de jaren om in de chaos toch dat te vinden wat ik of iemand anders nodig heeft te vinden 🙂 🙂

En eerlijk gezegd heb ik meestal niet zo vaak een onderdeeltje nodig met het soort voertuigen die ik bouw 😉

Ronald

Ik gebruik hier de kartonnen dozen voor waar de modellen in zitten voordat ik ze bouw 🙂

Op deze manier heb ik een stapeltje staan met verschillende inhoud: een doos met M113-delen, eentje met M48/M60-onderdelen, één voor Sherman-delen, een doos met wielen en rupsbanden, en één met alle overige spul. Die laatste is een beetje een probleem, want er zit zoveel in dat ik er vaak erg lang in moet zoeken om de goede onderdelen te vinden (gelukkig heb ik dan weer wel zo'n geheugen dat ik meestal weet dàt er bepaalde delen in moeten zitten, niet òf ze er zijn). Verder heb ik een paar van die DHZ-zaak ladenkastjes waar je schroefjes en zo in op kunt bergen, maar ik gebruik ze voor figuren en hun uitrusting, gesorteerd per nationaliteit.

En natuurlijk: bijna alles is uit het gietraam gehaald, want anders kun je beter een garagebox huren voor je reserveonderdelen 🙂 Alleen als ik een bijna compleet gietraam overheb stop ik het in z'n geheel in een onderdelendoos.

Gebruik ook Jakko's methode met lege bouwdozen. Werkt meestal wel makkelijk. Alleen door het vouwwerk zijn ze soms niet zo practisch (komen kleine onderdeeltjes tussen). De andere dozen gebruik ik regelmaitg als achtergrond. Zal eens een foto'tje posten

..................En ik heb alles in mijn woonkamer
dus dressoir, tv kast, noem het maar op, het is net de winkel van Malle Pietje (voor de jongeren onder ons, het maatje va nSwiebertje)
BertUS

Heren bedankt voor jullie modelbouw geheimen 🙂
Ik zal binnenkort eens kijken voor een paar bakken (bakjes)

Mmm BertUs,ik ga me nu wel oud voelen, ik weet nl wel wie malle Pietje is 🙂

Roel, zolang je maar bij die reorganisatie kan blijven is het niet erg toch 🙂

Groeten,
Herman

ik heb een doos voor kleine electro onderdelen, ongeveer 30 vakjes en zo verdeel ik alles. dus wapens, lichten, schurtzen enz.

overzichtelijk en makkelijk op te bergen.

boris

heej,

ik heb ook maar ns een sparebox gemaakt, ik wist niet dat ik nog zoveel te gebruiken spul had, want ik had nog de complete set van de wielen van de 88mm flak en nog het complete karretje waar de flakvierling op vervoert werd en nog allemaal veel meer en het ruimt heel erg op, ongeveer 20 doosjes konden weggegooid worden.

gr raoul

Enne dat karretje, had je daar nog plannen mee????
hint, hint

Rob

ik ben ook maar ns begonnen met onderdelen te sorteren voor mn spare parts box... k moet wel n mega box aanschaffen ben ik bang 😳 na 3 uur opruimen zag het er zo uit... kan je je voorstellen hoe het ervoor uitzag 😉

grtz jeroen

DSCF2417.JPG

DSCF2425.JPG

DSCF2427.JPG

en nog n wazig overzichtje....
DSCF2415.JPG
[/url]

Hier in het dorp van Malle Pietje (Asten),
doen ze alles in vakkendozen en sigarenkistjes.

Werkt goed, en tegen 's woordigs gooien ze je dood met die
opbergdoosjes bij de Praxis, Gamma en Formendido...

Rico

Terug
Bovenaan