Hoe maak ik multispectrale camouflage?

Henk-Jan Vos

Lid van de TWENOT
Voor mijn 1/72 modellen zoek ik een werkwijze om de nieuwste vorm van camouflage goed na te maken. Het is geen camouflage net zoals ik het ken maar meer een doek in meerdere lagen. Het is bedoeld om zowel een goede optische maar ook infrarood camouflage te bieden. Het lukt mij niet om het optische effect goed na te maken. Bijgaand een paar foto's van het systeem. Heeft iemand ervaring?
Tips en trucs zouden mij erg helpen.

Het wordt gemaakt o.a. door Saab:

Barracuda multispectral camouflage system from Swedish SAAB​

20150929-en-1992725-1.webpxy8nifyb7xv91.webpMCS_sdfldksdfj02.webp36833.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht heb je hier iets aan:

Dit soort off-the-shelf netten is leuk bedoeld, maar slaan de plank volkomen mis.
Ze zijn véél te stug en te grof (4 mm --> 14 cm in werkelijkheid).
Als imitatie van moderne camouflagenetten gebruik ik zelf verbandgaasjes, gedrenkt in witte lijm, waar later de fijne helft van echte, droge theebladeren op gelijmd worden. Een aanpak van francois Verlinden die het al jaren goed doet in 1:35. 🙂

IMG_5697.webp

Mijn tip is altijd: reken er eens aan...
in 1:72 is een een oneffenheid van 35 mm nog maar 0,5 mm in het model...

De ontwikkeling van deze nieuwe camouflage zie ik ook met angst en beven komen. Het lijkt wel Zimmerit.
ik hoop dat er op termijn een soort plakfolie op de markt gaat komen.

Of super dunne, flexibele PE...😎

Hartelijk bedankt voor jullie tips en ideeën. Ik heb een paar keer geprobeerd het resultaat te behalen. Via internet en saab weet ik dat het een op maat gemaakt product is wat precies past bij het voertuig. En dat is precies waar ik vastloop. Het origineel ziet er erg strak uit en toch is de verhulling van vorm verbluffend effectief. Het product is een laag zeg maar radiator folie met een doek en camo net er overheen. Ik heb o.a. tissue,dunne katoen en keukenpapier met verbandgaas geprobeerd. Dat wordt het niet echt. Ik zou zo graag het resultaat behalen maar hoe. In ieder geval bedankt.

Zou het werken om (dun) papier te nemen en daar met bijvoorbeeld een heel klein/fijn gutsje zo’n patroon in te prikken? Dat is wel apenmonnikenwerk, maar ik denk dat je op die manier wel uitkomt bij hoe het er in het echt ook uitziet. Dat papier kun je dan (voor of na het prikken) op maat maken om te passen op het model. Ik denk dat ik het ervoor zou doen, zodat ik niet onnodig veel gaatjes prik 🙂

Wat de afmetingen betreft denk ik dat je bij zoiets een compromis moet zoeken tussen schaalnauwkeurigheid en de indruk die het geeft op het model. Als het niet zo klein lukt als op schaal zou moeten, dan is een beetje groter geen punt — je moet het er vooral voor zorgen dat het patroon niet overdreven groot wordt, en daardoor opvalt als zijnde te groot.

dunne, flexibele PE..
Daar kan veel mee, maar het is plat. Dus moet je er diepte in drukken met een hulpmiddel.
Zou je het 3D kunnen printen in een vel?
In een variant die juist niet bros, maar plastisch is?
Wel een kat klus om vervolgens al die paneeltjes uit te knippen.

En langzaam drogende putty wellicht?
Waar je met een tandenstoker holletjes en uitsteeksels in drukt? Da’s dan weer een hondenbaan.

De meeste kans maakt volgens mij: lasercut in papier. Maar dan fijner ontworpen en van dun papier dat zich laat kreukelen en niet terug veert.

Ik hoop dat de KL hier voorlopig niet in mee gaat.

Ik zelf gebruik muntblaadjes, maar het kan inderdaad ook met thee.
1000123615.webp

Gr Bas

Daar kan veel mee, maar het is plat. Dus moet je er diepte in drukken met een hulpmiddel.
Zou je het 3D kunnen printen in een vel?
In een variant die juist niet bros, maar plastisch is?
Wel een kat klus om vervolgens al die paneeltjes uit te knippen.

En langzaam drogende putty wellicht?
Waar je met een tandenstoker holletjes en uitsteeksels in drukt? Da’s dan weer een hondenbaan.

De meeste kans maakt volgens mij: lasercut in papier. Maar dan fijner ontworpen en van dun papier dat zich laat kreukelen en niet terug veert.

Ik hoop dat de KL hier voorlopig niet in mee gaat.
Helaas Arne: Defensie koopt honderden mobiele camouflagesystemen. Die zijn bedoeld voor onder meer de Fennek, de Pantserhouwitser 2000NL en het CV90- infanteriegevechtsvoertuig. Saab Barracuda fabriceert de technologie van de systemen. Die maakt de voertuigen zowel visueel als op het gebied van radar en infrarood minder zichtbaar.

Terug
Bovenaan