Hobbyboss 1/48 M4A3 76 [30-06 AF]

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans, Bustes
Schalen
  1. 1:9
  2. 1:35
  3. 120 mm
Hoi Allemaal.

Het lijkt wel of bijna alle nieuwe technieken voor Duitse voertuigen ontwikkeld worden. Neem nu die "nieuwe" modulation techniek. Hier is een mooie DVD van MIG uitgekomen en al verschillende voertuigen zijn er mee "gemaakt"
Nu had ik een tijd geleden een Sherman op missing-lynx gezien die ook met de modulation techniek gespoten was.
Dus dat wou ik een keertje zelf proberen. Dus ik neem mijn test sherman lowerhull en ging aan de slag. Met de DVD ernaast en de D-Day workshop in mijn hoofd.

Ik heb de volgende kleuren gebruik van Tamiya:
Zwart, Wit, Olive Drab, JA Green en Sky.

Het resultaat voor mijn eerste modulation probeersel

IMG_3319.jpg

IMG_3321.jpg

IMG_3323.jpg

IMG_3324.jpg

IMG_3325.jpg

Tips/verbeter punten zijn meer dan welkom. Daarom is het ook een test model

Groet Martin

Hallo Martin,

Ik denk dat je nog veel meer vlakken kunt onderscheiden door het een totaal andere kleur groen te geven. (wel zelfde groen maar dan lichter Nu zijn het grotendeels gewoon highlights.

Groetjes

Yep, voor modulatie mogen de contrasten idd nog veel sterker zijn.
Probeer OD ook eens met Flesh te mixen. Geeft een mooi licht, maar warm effect.

Maarrrrr, het ziet er wel goed uit hoor. Zelfs als "gewoon" met highlights 🙂 Zo gewoon is het niet, want dat mis ik wel bij veel OD bouwers. Beetje lef met kleuren en tinten.

Lekker doorgaan Martin, de kop is er af.

Robert

Erg netjes maar uiteindelijk wel een erg licht getint eindresultaat. Shermans waren behoorlijk donker van kleur, het schijnt dat de OD van Tamiya er erg dicht bij in de buurt komt

Bedankt voor jullie reacties en meningen.

@ Boris en Robert. Ik ga OD met flesh mixen en dat proberen. Daar had ik nog niet bij stil gestaan omdat iik toch in de groen tinten wou blijven met sky.

@ Robert en Rob. Het is inderdaad zo dat Shermans gewoon met een laag OD werden afgewerkt. Maar ik heb nu een groot gedeelte van mijn kast met modellen met verschillende tinten OD en bedacht me dat het tijd was om dit een keertje te proberen

En dit is toch een test modelletje om te kijken of het eindresultaat een beetje naar wens is

Martin

Hoi Martin,

Ziet er in ieder geval al strak gespoten uit, erg netjes gedaan. Ik had de workshop van Adam in Eindhoven gevolgd en inderdaad, de kontrasten maakt hij veel groter.
Ook zouden bijvoorbeeld de luiken veel lichter gemaakt kunnen worden dan de rest. Verder zou de onderkant van de hull ook wel een stuk donkerder gemaakt kunnen worden.

In ieder geval ben ik wel erg benieuwd wat het eindresultaat gaat worden, want ik denk inderdaad dat de Sherman zich wel leent voor deze techniek.

Groeten,

Eelco

Rob Plas zei:
het schijnt dat de OD van Tamiya er erg dicht bij in de buurt komt
Klopt Rob, maar die is meer geschikt voor een 1:1 model. Het is een zo goed als rechtstreeks match met de kleurstaal.

Voor 1:35, en voorafgaand aan de washes, vind ik deze inderdaad goed gelukt. Een OD voertuig wordt al snel zo'n donkere bak. Gaaf werk, Martin. En nu lekker doorgaan met testjes 😉 ...

Hoi Martin,

Heb de DVD ook van MIG liggen en daarin worden de luiken en bepaalde vlakken met een lichtere kleur gebrusht terwijl de onderkant juist donkerder was. Ik weet niet of dat in OD echt mooi lijkt, aan de andere kant is het een leuke uitdaging.
Zelf houd ik het liever bij de wat oudere technieken maar ik volg dit zeker met interesse.

Succes, grtz. Johanna

Hi Martin,

Ik vind het er al zeer goed uitzien.
Je hebt mooie groen tinten. Hier en daar misschien nog wat extra high lights zetten en dan lekker weatheren.

Nog even dit , shermans waren idd zeer donker van kleur maar denk aan het schaal effect.
En er zijn nog een hele hoop andere factoren die invloed hebben op een kleur. Het weer , koude , stof modder... enz enz.

Grtz

Kristof

Oke, De adviezen zijn meegenomen en ik ben voor een 2e poging gedaan. Dit keer heb ik OD gemengd met Dark Yellow en Buff (ik moet nog flesh kopen). Geinspireerd door de 1/48 sherman van Pat Johnston.
Dit werkte naar mijn mening prettiger en de kleuren blenden beter dan de vorige keer.

Ik moet nog met pure buff langs de randen maar dat komt morgen (ik merkte dat ik foutjes ging maken dus ik ben even gestopt)

Ik vind deze poging beter dan de vorige. De volgende stap is ook om enkele panelen verschillende tinten te geven (OD met Flesh bijv)

ik ben benieuwd naar jullie meningen

IMG_3341.jpg

IMG_3340.jpg

IMG_3338.jpg

IMG_3345.jpg

Martin

Dit ziet er overtuigender uit dan versie 1, dit is een mooie basis om door te gaan

Hallo Martin,
Ik vind de kleur mooier als de eerste versie.
Je hebt een goede basis neergezet.
Het enige wat ik anders zou doen is met name goed bedenken waar de accenten komen te liggen. Ik zelf zou de bogey's niet zo fel oplichten.
Nu lijkt het als je niet hebt kunnen kiezen.
Wat ik uit de workshop van Adam Wilder opgestoken heb, is ondanks de fel wisselende kleuren, is dat de grote delen wel een mooie overgang dienen te hebben.

Maar.... misschien ben ik wel te vroeg. Ik ga deze volgen.

Grtz
Patrick

Zo en waarom de test te doen was.

De hobbyboss 1/48 M4A3 Sherman

Gewoon een OOTB bouw en een keertje een 1/48 proberen

Ondanks de accuratie problemen van de kit was de bouw erg goed en snel. Alleen de koepel heeft wat extra werk nodig:

IMG_3894.jpg

IMG_3896.jpg

IMG_3890.jpg

IMG_3891.jpg

Martin

Hoi Martin,

Mooi kleurverloop, maar is dit modulation? Op zich maakt het niet uit, want ik vind dit er beter uitzien.
Eigenlijk zou je dit model niet veel viezer moeten maken dan blijft er niet zoveel over van de kleurdetails.
Succes met het vervolg!
Gr, Johanna

Hoi Martin,

Ziet er in ieder geval zeer boeiend uit. Misschien heb je het al eerder gezegd maar simuleer je zo dat ie een tijd in het zonnetje gestaan heeft?

Cheers,

Anne

@ Jeroen, ja dit was alleen de basis

@ Mike, dit is ook gewoon om te proberen. De kleuren zijn Tamiya Olive Drab, Dark Yellow, Buff en Zwart. De kit zelf klopt van geen kant qua afmeting maar is toch wel grappig

@ Anna, volgens mij is dat het idee er achter

Zo weer een update.

Zoals Johanna al aangaf blijft er niet veel over van de modulatie na het weatheren

Een donkere pinwash om de details naar voren te halen en een lichte overspay met buff om alles toch iets te nuaceren

IMG_3912.jpg

IMG_3913.jpg

IMG_3914.jpg

IMG_3916.jpg

Martin

ps, ik weet het de decals vertonen zilvering 🙁

En weer een stapje verder met de weathering:

Vandaag bezig geweest met het faden dmv olieverf. Ook heb ik enkele details, zoals de tools geschilderd

IMG_3946.jpg

IMG_3948.jpg

IMG_3949.jpg

Groet Martin

Bedankt Mike,

Dit was eigenlijk een leuk projectje voor tussen door. Snel bouwen en klaar 🙂

Ik ben er ook achter wat er niet klopt aan de verhoudingen. De hull is te laag 😉, wat grappig is omdat hierdoor de turret te groot lijkt

De eindfoto's

IMG_4106.jpg

IMG_4107.jpg

IMG_4112.jpg

IMG_4122.jpg

IMG_4102.jpg

IMG_4116.jpg

Groet Martin

Terug
Bovenaan