Hobby Boss 4,7cm pak(t) sfl. auf fgst. pz.kpfw.35r 731(f)

Dit is een van de vele kitjes waar ik ooit aan begon en mee stopte omdat het corrigeren ervan even te lastig werd 🙂. Voorlopig ben ik tevreden over mijn huidige vorderingen en hoop dat het onderstel geen reden gaat zijn om het modelletje weer in de wacht te zetten.

Het Hobby Boss kitje is eigenlijk best wel erg mooi gedetailleerd en je krijgt veel waar voor je geld. Veel detail van de motor en overbrenging is weliswaar later zo goed als onzichtbaar dus je kunt je wel afvragen of het loont om hier te gaan priegelen met pe onderdeeltjes. Spijtig genoeg zitten er wel serieuze fouten in het model en de bouwtekening is erg chaotisch. Verder ontbreekt er bv een deurgreep (er zouden er twee moeten zijn maar er zit er toch echt maar 1 aan het gietraam). Men heeft ook verzuimd om aan te geven welke onderdelen niet worden gebruikt (sommige gietramen zitten ook bij andere HB kits zoals het R35 tankje).

Huidige stand van zaken :

996tlHM.jpg

Ik heb het detail van het originele onderdeel afgesneden en overgezet op de verlengde styreen zijwand :

YMakpnE.jpg

82S8Syz.jpg

EPvC6mU.jpg

Gereedschap en uitrusting werd bevestigd op losse platen die tegen de zijwanden gebout waren (zoals ook bij de Sdkfz. 251):

oTS103Z.jpg

Oaezl6s.jpg

Het is overigens niet duidelijk wat er nu precies aan voorwerpen op die losse platen waren bevestigd. Op foto's van het voertuig in Thun is alleen met zekerheid te zeggen waar de radio zat. Hobby Boss levert een gietraam met allerlei accessoires (gasmaskers, seinpistool, mp 40's, handgranaten etc ) maar dit is volstrekte willekeur omdat dit gietraam bedoeld was voor de Sturer Emil (ook van HB).

Misschien zijn er mensen die op basis van deze foto's kunnen zeggen wat voor voorwerpen er op de wanden gezeten hebben. Het dingetje op de rechter wand lijkt een bevestiging voor een schaarperiscoop (ik bedoel niet de deur vergrendeling) :

0gELzVc.jpg

Q5sZjnZ.jpg

Ik vraag me af wat er bevestigd werd aan de horizontale strip links voor en de verticale strips voor aan de rechterwand, ook te zien op de eerste foto hier boven :

nJhAk3p.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Hi Arjan,

Goede vraag. Gangbare uitrusting voor Panzerjägers en SP guns waren naast de radio, Scherenfernrohr ook tubes/buizen met toebehoren, bevestigingspunten munitie/wapens secundaire bewapening zoals van een MP40. Wellicht nog bevestigingspunten voor signaalvlaggen. In doe hoek moet je het zoeken, maar steek er zeker mijn hand niet voor in het vuur, omdat dit kanon Tsjechisch is. Heb er helaas ook geen afb van. kunnen vinden.

Mvg,

Vincent

Ik heb het interieur even gelaten voor wat het is en ben verder gegaan met het onderstel en de rupsbanden. Het onderstel is behoorlijk fragiel en de wielstellen moeten zorgvuldig uitgelijnd worden. De return rollers (bovenrollen ?) zitten helaas op te korte assen waardoor er niet voldoende speling is t.o.v. de wand en de tanden van de tracks dan ook niet over de rollen heen passen. Er zit niets anders op dan de aangegoten assen te verwijderen en ze te vervangen door langere. De track links zelf passen mooi en de tracks zijn verder zonder problemen rond de wielen te krijgen.

Vma8JDF.jpg

zMP0Yva.jpg

aKo8DOd.jpg

Nog een waarschuwing voor mensen die ook dit voertuig willen bouwen, de tracks van het museum exemplaar in Thun zijn er achterstevoren opgelegd ! Ik kwam daar gelukkig net op tijd achter ....

Arjan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan