Hetzer (wip)

DSCF0029-2.jpg

DSCF0034-4.jpg

even experimenteren nog met de camo.
Wordt een dio met bosrijke omgeving, modder en figuren.

René

Rene, het kan aan mij liggen, maar is de verflaag niet een beetje dik uitgevallen? 😱 Ik weet niet welke verf je gebruikt hebt, maar ik krijg de indruk dat je die beter had moeten verdunnen...
Het camouflage patroon vind ik erg mooi.
Jan 🙂

Rene, als je eerlijk bent tegen jezelf kan je niet anders dan vaststellen dat de verf VEEEEEL te dik ligt

echt , dit oogt totaal niet goed, op de loop bv, die zou mooi glad moeten zijn...

meer kan ik er helaas niet over kwijt 😕 😕

cheers
Dom

Heej Jan en Dominique,

het is nog triester dan je denkt, dit is een oud model van me waar ik zimmerit op oefende. Ik verdiep me in de Hetzercultuur, zie ze nergens met zimmerit. Heb het weggeschuurd en zelfs bultjes aangebracht met verdunde houtvuller.
Wat voorwerk om straks bij de wash en highlights aantrekkelijke effecten te bekomen.
Het lijkt daardoor zo of de verf erop is gemikt maar dat is de ruwe onderlaag.
Heb me ook bij de loop zo laten gaan Dom, vroeg me af of lopen altijd zo strak zijn.
Kruizen en cijfers wil ik met de hand aanbrengen.
Als ik eerlijk ben, durf ik me op een ouder model wat ik bijna weg wilde gooien meer uit te leven. Het is mijn eerste handcamo.
Vooralsnog een projectje om fijn mee te ontspannen 🙂
ondanks dat het misschien weer Scheiss lijkt...

mannen, thanx!

René

Ha René,

Als je zelf al zegt dat het een oud oefen model is vind ik het erg zonde dat je er zo verf op gooit en er verder mee gaat. Het is een recht toe recht aan voertuig, dus een gladde basis maken was geen probleem. Nu heb je een zeer grof oppervlak wat naar mijn idee echt niks meer kan worden. En v.w.b. de washes en highlights... deze zullen straks een averechtse en onnatuurlijke werking hebben. Sorry, maar ik zou het echt gladder maken voor je verder gaat.

Groetjes.

precies, als je gaat oefenen moet je basis quasi perfect zijn

wat heeft het anders voor zin ??

hoe kan je hier nu een deftige wash of filter opzetten ?

das alsof je voetbal gaat trainen met een vierkante bal

heeft ook geen enkel resultaat

dus doe jezelf en ons een plezier en begin opnieuw !! 8)

het is duidelijk dat je geen AB gebruikt hebt maar neem dan tenminste een spuitbus , werkt gemakkelijk en je resultaat is 1000 keer beter dan wat je nu hebt !!

cheers
Dom

Een probeersultje dus, mijn eerste gedachte was idd richting zimmerit, dus dat is wel gelukt 😉

Kan me dus aansluiten bij de commentaren hierboven.

Maak er anders een dio van, in het stikke donker 🙂

Succes met je technieken verder uitwerken 8)

He René,

Apart model, wel grappig, camo is wel aardig gelukt maar ik vind het inderdaad te vet aangezet. Ach, je kunt je er lekker op uitleven en dat zal het probleem niet zijn 😉

Hoi Rene,

je hebt inderdaad wat veranderingen aangebracht aan den Hetzer.
Kun je eens de foto laten zien toen de zim nog onder de oude camo zat ?

groet Frank

hee heej mannen en dame,

voor de camo is het een leuk oefenobject, is echt heerlijk om straks na werk op te pakken.

wordt vast een harstikke leuk tankje 🙂

zal straks wel weer wat posten.

laat mij maar ff schuiven.......

Frank, ik hou de zimmerhetzer voor mezelf.

R.

Hey Rene,
Hmmm, dit is niet echt wat we van Rene kunnen verwachten.
Over de het verf is al het een en ander gezegd.
Daar in tegen vindt ik het camo patroon zeer goed gelukt, en het kleur gebruik vindt ik ook mooi.

Greetz Jacco

Ha René,

Je handgeschilderde camo is prima, maar doe jezelf een plezier en ga niet verder wheateren op deze structuur. Ga je toch verder is dit stadium het beste wat je kan berijken, want de structuur zorgt voor zeer onnatuurlijke effecten als je gaat drybrushen of washes/ filters plaatst.

Mzzls

Heej Boris,

thanks voor je concern joh.
Het is echt een oude kit waar ik ff wat mee in vorm wil komen, is lang geleden dat ik nummers schilderde en zo.
Kijk wel waar het schip strandt, koop iig nog eens een 'goede'Hetzer van Dragon of zo.

de jouwe is trouwens best stoer, coole ondergrond 😀

grtz,

René

Sorry, die wash is mijns inziens veel te grof opgezet
Probeer eens met een veel sterker verdunde wash in meerdere lagen te werken.
Dat kan gewoon in een sessie, desnoods een fohn ernaast om tussentijds wat te drogen.
Je moet proberen uiteindelijk met een soort van "nat in nat" aquarelachtige techniek de randjes etc te accentueren.
Nu ligt er alleen maar een vette zwarte laag op het delen van het model.

hoef je toch niet 'sorry'voor te zeggen Rob.
Het ís zo, ik grijp meestal naar zwart, een tic van me.
gebruikte bij het inlijnen ook gewoon pure oostindische inkt, omdat die donker blijft.
Maar is zeker een goede tip Rob. Zal eens neuzen voor een fohn.
Vooralsnog voel ik me als een happy idiot dat ik weer lekker bezig ben 😉

geloof me, er is niks ellendigers dan gewoon geen zin hebben uberhaubt aan modelbouw te denken. Een jaar is lang, ik doe weer leuk mee.
Vrees wel dat ik niet zo'n preciezeling ben wat voertuigen aangaat.
Maar ach. Ik zal mijn luikjes open houden hier.

thanks Rob,

René

Rene, nu je toch zover bent gekomen en het als een oefenobject ziet voor schildertechnieken, zou ik al the way gaan met vervolgstappen (chippies, dust, filter, pigmenten, whitewash noem maar op)

En die handgeschilderde nummers zien er prima uit!

Eric

Heej Eric,

Dank je. In de hogere zin blijven alle modellen een oefening.
Ik heb wel gemerkt dat, als je met sjablonen wil werken ipv decals, het handig is daar in een vroeg bouwstadium rekening mee te houden.
Voor de rest wordt dit een étude in chip mineur 🙂

omdat ik hier ook nog een novice in ben zal ik voor deze techniek met plezier de twenot sleutel aantikken.

wat je zeker ook kan op oefenen is het leggen van filters, die camo is nu heel erg scherp , neem een beige kleurtje of een steenkleur , een hele dunne mix maken (geen wash) en doe met tussenposen laagje per laagje , wachten tot alles goed droog is en dan pas een volgende !!!

de eerste keer zul je niks merken maar na een filter of 10 zal alles mooi blenden, de camo zal ook minder hard zijn

chippen doe je als novice ook makkelijk met een stukje schuursponsje

cheers
Dom

Dominique,
een aantal filters is een goed idee.
Gebruik jij voor een filter ook een WS-basis, of iets anders?

Het schuursponsje, je tipt het aan met verf en toucheert je model?
Welk effect bekom ik met het sponsje, leg eens uit.

René

inderdaad met WS, liefst geurarme want die is een stuk minder vettig

je bekomt een onregelmatige mooie chipping, en het voordeel is dat je net als in het echt meer chippings krijgt op de toppen van alles , zoals op hendels etc... probeer het eens op een oud model

Humbroll 67 is een uitstekend kleurtje hiervoor, naar keuze te mengen wet een weinig zwart en een roestkleurtje

cheers
Dom

Hey Rene,
Het blijft jammer van de `ruwe`ondergrond van de Hetzer. Maar ik ben er van overtuigd dat het straks al met al weer een leuk diotje gaat worden.
Je hebt idd groot gelijk om deze toch gewoon af te maken, kun je lekker in de weer met chippies en filter etc.
Kijk uit naar meer

Greetz Jacco

jah.
ik ga weer een grondje gieten 🙂

nog even kijken voor wat boompjes, veel modder.

wat me eraan doet denken dat ik een pizzasnijder moet ombouwen met wat tracks in de rondte.

Wat ik nu toch ontdek.....

zat zo te prielen met de figuurtjes tussen mijn vingers, ik moest bijna de schoentjes wel voor het laatst bewaren.

maar dat hoeft nu dus niet meer.
Het figuurtje was al vastgeplakt op een plaatje. Ik heb nu het plaatje met een spijker vastgezet op een kurk, zit helemaal vast!
Ben helemaal blij.

De spuithouder op den achtergrond is een houder van een goedkope microfoon 🙂
DSCF0038-2.jpg

Ha René,

Helemaal zo gek nog niet. Ik had verwacht dat de wash totaal fout zou uitpakken door de structuur. Ik ga mee Dominique zijn opmerking over filters. Gewoon doen, wordt er beter van en je leert weer een hoop. De cijfers zien er idd goed uit. Wat bedoel je eigenlijk met dat je in het bouwproces al vroeg rekening moet houden hiermee?

Groetjes

Hee Boris,
het zit zo. De sjablonen zijn twee rechte plaatjes met de cijfers 1 tm 0.
Voor binnen- en buitenwerk cijfers, bestaan uit twee kleuren.
De plaatjes moeten goed gecentreerd worden, als je model af is, zitten er een hoop uitstekende delen in de weg, zodat je bijna voor '120' moét kiezen 😳

kort gezegd zou je bij aanvang al wat kleur kunnen aanbrengen op nog te bouwen panelen en dus ook de markering.
Waarschijnlijk kan je de sjablonen dan ook veel platter op de ondergrond houden.
Heb het trouwens niet gespoten, gewoon de positie getoucheerd, tamponeren en daarna bijwerken. Bij een ronde koepel lijkt het me een uitdaging overigens.

René

Zo heej,

even wat bevindingen tussendoor.
Ik ben ernstig te spreken over White Spirit!
De verf droogt mooi egaal mat op bij de figuurtjes en het kostuum krijgt een realistisch effect.
Het is inderdaad geurloos 😱
Heb naast een kleine hoeveelheid WS voor het werk, een grotere pot met gewone terpentine staan om tussentijds daarin mijn kwast te reinigen, blijft de WS langer goed (krent, ik weet het maar het blijft €10,- voor een flesje van 250 ml)
Ook de gezichtjes aan het behandelen met olieverf voor de verandering, verf heeft fijn pigment en bijna geen kwaststrepen.

duszzz Dominique, dit was een zeer goede tip 😈

Ha René,

Volgende weer moet je eens rond kijken bij sommige bouwmarkten of andere kunstenaars zaken. Hier verkopen ze de flessen per liter voor een euro of 3/4.

Groetjes

ja.
Dát is het nu dus Boris.

ik kéék vandaag in de winkel en zag zo'n fles die je bedoelt.
Stond heel groot 'White Spirit'op.
Ik heb het nagevraagd aan de balie.
De man vertelde me dat ze daar hun kwasten mee reinigen en handen mee schoonmaken.
Daarnaast is deze toch niet geurloos, of wel? 😢

anyways,

ik had hem gewoon erbij moeten kopen om te proberen.

Zo René, wat olieverf en het ziet er direct netjes uit. Mannetje heeft een leuk camo patroon, verstand ervan heb ik toch niet, toch vind ik het figuurtje er goed uitzien.

Die fles White Spirit ruiken net zoveel en net zo weinig als de Thalens flesjes. Ik haal zo'n grote fles voor een paar euro bij een kunstenaarswinkel. Staat meestal ergens onderaan weggemoffeld, want de Thalens flesjes verkopen is natuurlijk interessanter 😉

kijk dit snap ik nu eens niet, je kan blijkbaar heel fijn schilderen, das duidelijk te zien aan je figuren

MAAR waarom trek je die fijne techniek niet door naar je voertuig ??

is me eerlijk gezegd een raadsel ??

moest ik jou zijn zou ik deze figuren bij een ander voertuig gebruiken !!

en deze als weatheringsexperiment gebruiken !

zou zonde zijn

cheers
Dom

ja, ik vindt eigenlijk je hetzer maar een afgang in vergelijk met je figuren, die zijn veel mooier.

mijn tip: er is vast nog iemand die een ongebouwde hetzer heeft liggen, en hier voor een zacht prijsje vanaf wil, dan bouw je die voor bij je figuurtjes, en gebruik je deze als test object.

mijn hetzer staat te wachten op inspiratie, wie weet dat ik het er nu spontaan weer van krijg!

Timo

Heej Dom,

ja.

raar is dat, ik heb omgekeerd evenredig last van iets waar fijne tankbouwers weleens mee worstelen.
Het is erg, maar voertuigen zijn voor mij bijzaak 🙁
Ik probeer echt zoveel mogelijk tips hieromtrent te verzamelen.

Met de hetzer loop ik inderdaad achter de feiten aan. Ik kan een hoop stront wel laten glimmen, maar beter inderdaad bij aanvang al goed.
Ik zag het gisteren in toen ik zo fijn aan het schilderen was.
Tenzij we voor de FOC als onderwerp krijgen; 'maak het meest belachelijke, ondenkbare diorama in de meest wrede met net zo onmogelijke kleuren', waarbij de smurfen ook mee mogen doen, stop ik met dit voertuig.

wat niet wegneemt dat je me aan het denken hebt gezet en mijn gereedschap aanzienlijk hebt uitgebreid.

dank

Timo,
ik ga even verder met de figuren, kijk voor een ander voertuig.

groet,
René

@Johanna: ik ga die grote fles eens kopen en vergelijken, ph- waardes testen, misschien is de Talens versie een destillaat van de grote broer.

valt me iig op, tov terpentine, dat alles veel mooier opdroogt.

groeten en succes!

René

Terug
Bovenaan