Hetzer mid. production berlin 1945 UPDATE 13 JULI

Marc Koppelman

Groepsleider Bouwgroep Zuid-Holland Zuid
Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:48
  3. 1:72
Re: Hetzer 38 (t) Mittlere Produktion, Berlin 1945

Hoi Niels,

Alijd leuk een Hetzer. Zeker deze van Tamiya, die valt gewoon in elkaar.

Even over je vraag: wil je een Hezter in Berlijn of rondom Berlijn?

De volgende divisies vochten in Berlijn:

- 18de, 20ste en 25ste Panzergrenadier divisies
- Muncheberg Panzerdivisie
- Waffen-SS Norland
- Waffen-SS Charlemagne
- 9de FallschirmJäger divisie

Van bovenstaande hadden de 18de en 25ste PzGren divisies Hetzers gekregen echter waren
deze 2 divisies in een behoorlijk slechte staat toen ze Berlijn werden ingedreven en bijna
zonder voertuigen (totaal aantal voertuigen in de stadwas rond de 60 toen bovengenoemde
divisies in de stad waren).

Over de Nordland heb ik een tegenstrijdigheid: in een Squadron Signals boekje staat een foto
van 2 Hetzers met als onderschrift dat deze van de Nordland waren maar deze foto was niet
in Berlijn genomen.
En in een ander boek over de Hetzer staat een lijst van Hetzers geleverd aan de Waffen-SS maar
de Nordland staat er niet tussen.

Rondom Berlijn hadden meer divisies Hetzers:

- Kurmark Panzerdivisie, zuiden van Berlijn
- Ulrich von Hutten Infanterie divisie, zuiden van Berlijn
- Scharnhorst divisie, westen van Berlijn
- 85ste Infanterie divisie "Potsdam", echter staat deze in dit Hetzer boek vermeld maar ik
kan niet terugvinden of deze in Potsdam gelegerd was of alleen er naar vernoemd.

Hoop je voldoende te hebben geinformeerd.

Groeten,
Marc

Graag gedaan Niels, ben benieuwd naar je resultaat.

Hysterische groeten terug,
Marc

So far, so good Niels 😀
De Hetzer is één van m'n favorieten, dus ik ben alweer nieuwsgierig naar het eindresultaat...

Viel Spaß und fröhlige Grußen 😀
Peterchen

niels huijnen zei:
Onbekende eenheid staat erbij hmm... 😕
Dragon heeft daar veel voertuigen van: Unknown Unit, Eastern Front 1944.
Begin ziet er mooi uit.
Jammer dat de foto's niet helemaal scherp zijn, volgens mij heb je goed werk gedaan rond die lasnaden.

Groeten, MartinD

Mooie start Niels!

Het Dog Tag figuurtje is mijn meest gebruikte figuur tot nu toe!😉Goed dat je de pe hebt aangebracht.

Groeten,

Roger

De 85'e Infanterie Division is in het westen verslagen rond Aken bij de Nederlandse grens(nagenoeg vernietigd) einde was rond februari 1945. Maar neu aufgestellt begin april 1945 als Infanterie-Division Potsdam. Einde voor deze nieuwe divisie was in de Harz veel meer ten westen van Berlijn. Globaal was dat al 3 uur van Berlijn af!

Weet niet of je heel specifiek in Berlijn in wil zetten maar als het meer gaat om het gebied rondom Berlijn zou een optie kunnen zijn:

SS-Jagd-Panzer-Abteilung 560. Dan zit je meer aan het Oder en Pommern/Brandenburg! Waffen-SS eenheid weer gevormd uit andere W-SS eenheden. Je zit dan wat meer ten noord-oosten/noorden/noord-westelijk van Berlijn. Deze lijn is dan chronologisch te volgen! Tijdslijn zit je tussen januari en mei 1945

Met alle respect voor Squadron boekjes maar ze zijn deels wat gedateerd!

Je zou een google search kunnen doen op de genoemde eenheid.

De Infanterie-Division Potsdam de opvolger van 85'e Infanterie zou ik gemakshalve links laten liggen!!

SS-Nordland had geen Hetzers!

Een al eerder genoemde tip van mijn kant is om eerst je verhaal te maken en daarna inkopen te doen!! Je wil iets maar je weet niet hoe of wat!!!! Als je W-SS gaat doen zal je je figuur weer moeten gaan aanpassen wat opzich niet zoveel werk is wat zijn uniform is ook al W-SS uitrusting en niet Wehrmacht!!!

Gr.JW

Kan links maar dan zal je ook een doodskop moeten plaatsen op de voorkant. Of doodskop en adelaar op de voorkant! Je zal dan moeten kijken naar een setje van Archer!

Gr.JW

Re: Hetzer 38(t) Mittlere Produktion Berlijn 1945 Update! 4

Hoi Niels,

Mooie Hetzer foto's! Een opmerking over het figuur, hij heeft een iets te lange nek en ik zou hem zeker inkorten, al kan dat je een probleem met z'n microfoon geven....

Groet
DIRK

Goed werk Niels!
Berlijn is een interessant onderwerp en de Hetzer is toch wel één van mijn all-time favorieten.
Wat de laatste foto betreft; deze heb ik ergens in een boek staan en is volgens mij Polen/ Tsjechië.
Succes verder!

Groetjes

Goede start hoor Niels. Zaten er geen fenders in de BIG aber set?

Succes met de verdere bouw en afwerking.

Re: Hetzer 38(t) Mittlere Produktion Berlijn 1945 Update! 6

Leuk?! Leuk?!! :x
(Eh, hoe was je week?)

Niels,

Vind de structuur erg mooi gedaan. Subtiel en overtuigend.
Ben Benieuwd naar de volgende update. Ga je een vd stencils van MX Expression gebruiken?

Re: Hetzer 38(t) Mittlere Produktion Berlijn 1945 Update!6me

Top Niels!
Erg subtiel maar zeer treffend!!!
Hou dat vooral zo vast 😀 !
Ziet er goed uit trouwens met thinner. Ik doe dat altijd met Tamiya lijm maar zal dit ook eens proberen.

Groeten!

Re: Hetzer 38(t) Mittlere Produktion Berlijn 1945 Update!6me

Mooi strak werk tot nu toe, je laat erg duidelijk zien dat je het zeker goed kan.
Blijf zo verder gaan en je zult zeker een hele mooie neer zetten,
succes,

Rico

Re: Hetzer 38(t) Mit. production Berlijn 1945 UPDATE 13 JULI

He Niels,

Je werkzaamheden met dat PE zien er goed en clean uit !

groet Frank

Re: Hetzer 38(t) Mit. production Berlijn 1945 UPDATE 13 JULI

Hey Niels,

Goed werk, erg netjes en subtiel gewerkt.
Echter; als je besluit verder te gaan zou ik hem wel even uit de v&a sectie halen 😉

Groeten en succes!

Terug
Bovenaan