Re: Het Britse M5 Half-Track tussendoor project 24-03-2015
FXD is voorlopig inderdaad alleen geschikt voor kleine onderdelen. De 20cm hoogte is waarschijnlijk zinloos omdat daarmee de invloed van de was zo groot wordt dat de kwaliteit van de prints achteruit gaat. Het zou nog wel kunnen dat de invloed verminderd, naarmate de laagjes dunner worden. Ik ga dat binnenkort een testen. Zelfs zonder was problemen, was horizontaal printen trouwens toch al het beste.
Om die reden heb zelf ik m'n Hotchkiss opgesplitst in vijf delen:
- 2 groepen met onderdelen die onder de 1cm in hoogte blijven, die kunnen dan samen geprint worden, waardoor je de meeste controle over de oriëntatie houdt (Het is aantrekkelijk voor Shapeways om dit zo te printen want na 1cm kan de printer weer aan een nieuwe opdracht beginnen.) M'n rupsbanden vormen een van deze groepen. Die zou je kunnen combineren met de andere kleine onderdelen, maar dan wordt het bestand te groot voor Shapeways. 😢
- 3 groepen onderdelen die boven de 1cm uitkomen. Die zijn zo geplaatst op frames dat er de grootste kans is dat de oriëntatie goed is. Twee van de drie zijn trouwens optioneel.
Feit is dat, afgezien van het interieur, alles in één print opdracht zou passen. Maar Shapeways werkt daar dus niet aan mee. Gevolg: opsplitsen in modules en dus extra kosten voor de klant/ontwerpen. 😈
Voor ontwerpers is dit dus heel vervelend omdat je hiermee een groot gedeelte van je marge inlevert. Maar kwaliteit gaat w.m.b. voor.
Ik ben een tijdje bezig geweest met C2D om de boel te laten produceren, iets betere kwaliteit en geen van de problemen die hierboven staan. Ze zijn niet instaat gebleken om door te pakken en op dit moment is de toekomst van C2D ook onduidelijk. Voorlopig ben ik nu weer terug bij Shapeways. Ach, kan ik alles gewoon op de fiets ophalen 😉
Helaas zijn de printbedrijven nog niet ingesteld op alle innovatie productie en ontwerp mogelijkheden die 3D printen juist mogelijk maakt. 🤐 Voorlopig moeten we gewoon stug volhouden. Er komen betere en snellere printers aan. Hopelijk gaat de prijs dan ook omlaag. 🙄