Het beginnend sculpten van een figuurtje update 29-10

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Plakkers,

Yep, ik ben begonen met het sculpten van mijn eerste figuurtje. Eigenlijk hoort dat in het fotoalbum thuis, maar omdat dit figuur buiten de tijdsperiode van de twenot valt-amerikaanse burgeroorlog-plak ik deze in het cafe en stiekem hopend dat hij toch in het fotoalbum wordt gezet

Dit figuur moet uiteindelijk brigadier general Armistead gaan voorstellen en als het figuur goed lukt gaat deze deel uitmaken van een vignette........is de bedoeling.

Het eerste wat ik heb gedaan is een basis maken van koperdraad en hier wat magic sculp opgezet. de schoenen zijn van......een warriors figuurtje? Van de schoenen heb ik het e.e.a. afgevijld/gesneden om er vervolgens de laarzen van te maken. Eerst de rechterlaars en de volgende avond de linkerlaars. Vanavond de broekspijpen gedaan en het volgende gedeelte wordt de onderkant van de jas. Een bovenste gedeelte van de broek zie je straks ook niet meer doordat de jas eroverheen valt.

Verder zijn de broek en laarzen nog niet helemaal klaar. er moet nog een beetje gevuld en geschuurt worden en bij 1 van de laarzen moet de bovenste vouw nog worden weggehaald. oh ja, ik weet dat de lente van de laarzen niet gelijk is. daar kwam ik dus te laat achter.

genoeg gepraat, de foto's:

a1.jpg

a2.jpg

a3.jpg

a4.jpg

a5.jpg

a6.jpg

a7.jpg

a8.jpg

Barst maar los.

Groeten,

Richard

Hoi Richard,

dit houden we goed in de gaten omdat:

a) ik oooooit nog eens zelf een figuurtje wil kunnen maken
b) zelf een acw leger (15 mm- union) heb staan voor tabletop wargaming en het onderwerp me erg aanspreekt.

groeten Maarten

Hallo Richard,

ik sluit me helemaal bij Maarten aan! Inderdaad, ook omdat ik met de gedachte speel figuren te gaan sculpten: een machinist en een stoker voor de BR 52 van Trumpeter. Wat er in de handel te koop is lijkt m.i. op van alles behalve locomotiefbemanning.

Ik ben zéér nieuwsgierig, zet 'm op!

Groet,

Kanne

Richard, ik heb 'm in het fotoalbum gezet omdat het sculpten van een figuur voor iedereen interessant is om te volgen.
Ik heb het idee dat de laarzen een beetje te dik zijn uitgevallen rond de 'enkels'. Het is nu een rechte lijn geworden, terwijl laarzen vaak taps toelopen naar onderen toe. (nu weet ik niet hoe dat zat in vroeger tijden)

Kanne, warriors(?) heeft een setje BR52 bemanning in het assortiment.
Jan 🙂

Hey Richard,

Het begin is gemaakt zie ik.
Aangezien ik er(nog niet)geen expert in ben kan ik je alleen de tips geven die ik heb gehad.
De sculptuurders die beetje bekend zijn en ik weet dat Anders Heitz en volgens mij ook Teasung dat veel doen is schuren en snijden.

Ze zetten wanneer ze klaar zijn met sculpten hem onder een warme lamp dat doe ik ook sinds tijdje(ik weet niet of je dat hebt of niet? maar als je hiermee door wilt gaan kan ik je dat zeker aanraden) je zet hem er ongeveer 5/10 minuten onder hierdoor droogt het lekker snel en is het ook veel harder dan dat je hem normaal laat harden, gewoon voorzichtig met een nieuw mesje proberen vouwen te maken.

Minder die naald gebruiken en maak je eigen tools.
Alle sculpters hebben tools die ze zelf hebben gemaakt.

(tzijn maar ideetjes 🙄 )
Succes
Nick

Ze zetten wanneer ze klaar zijn met sculpten hem onder een warme lamp dat doe ik ook sinds tijdje(ik weet niet of je dat hebt of niet? maar als je hiermee door wilt gaan kan ik je dat zeker aanraden) je zet hem er ongeveer 5/10 minuten onder hierdoor droogt het lekker snel en is het ook veel harder dan dat je hem normaal laat harden, gewoon voorzichtig met een nieuw mesje proberen vouwen te maken.

Of in de oven op 50 graden. Deze tip heb ik een keer van Marijn Van Gils gekregen. Heb het uitgeprobeerd en het werkt erg goed. Na 20 minuten is het uitgehard 😀

@Jan: Die (en meer) had ik gezien bij Mol. Wat dat voor uniform is?? Geen idee, en de houding is ook niet wat ik zoek,. Wat ik wil is een dikke, goedmoedige machinist met bijbehorende vettige pet die uit het raampje leunt, en een lange magere stoker die overal de lol van inziet 😛 Dus ook koppies kijk ik naar uit (want die zie ik mezelf nog niet maken).

Thanks anyway!

Groet,

Kanne

Heren dank u.

@ Ronald: Heb ik wel, moet je ff de film Gettysburg kijken 😀

@ Jan: Ben ik eigenlijk wel met je eens. De laarzen zijn eigenlijk een beetje te recht, maar ik hoop dat nog enigzins te kunnen veranderen.

@ Nick: Dank je voor de tips, zeer welkom. dat van de lamp wist ik niet. Maar heb al wel gemerkt dat de magic sculp redelijk snel hard wordt onder mijn daglichtlamp.

@ Jesse: Bij Latore heb ik nog niet gekeken, maar weet al wel dat Nimix en Shenandohah ook hele mooie accesoires hebben.

Groeten,

Richard

Update. Vorige week zondag in soesterberg wat aan het figuurtje gedaan, eind van de dag het materiaal ingeoakt en afgelopen zondag in soesterberg pas weer uitgepakt. Bouwdipje? Neeeee, hoe kom je erbij 😳

Ennieweej, op beide dagen ben ik met het figuurtje bezig geweest. Ik heb iets aan de laarzen en broek gedaan,maar hier moet nog meer aan gebeuren. tevens heb ik het onderste gedeelte van de jas gedaan en het merendeel van de rug, maar ook hier moet nog het e.e.a. aan gebeuren. de onderkant van de jas ben ik eigenlijk niet zo tevreden over. Misschien dat ik deze er weer afbreek.

De foto's:

a9.jpg

a10.jpg

a11.jpg

a12.jpg

a14.jpg

Hit it!

Groeten,

Richard

lamp

Ik lees net die tip van die lamp.

Wat nog beter werkt is de lamp monteren in de bodem van een beschuitbus. Gewoon een gat erin snijden en een fitting monteren. Een 40 watt peer doet al wonderen. Je moet alleen oppassen dat je er geen plastic onderdelen aan hebt zitten. die willen graag vervormen van de hitte.

Model ergens neer zetten, beschuitbus er op de kop over heen en na enkele minuten warmte, en afkoelen, kun je verder werken.

Grt,

Theo

Hoi Richard,

petje af, het ziet er veelbelovend uit allemaal. En een dip... die hebben we allemaal toch wel eens?

Misschien moet je nog wel even aandacht schenken aan de vingerafdrukken her en der... vroeg of laat worden ze tegen je gebruikt 😉

Groet,

Kanne

PS heel leuk detail vind ik wel de navel op de eerste foto's 😀

Terug
Bovenaan