Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Regiocoördinator Zuid-West
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Ooit, volgens mij 2014, ben ik in een zomervakantie met de toen vrij nieuwe Leopard 2A4 kit van Revell begonnen. Ook de NL versie kon ermee gebouwd worden. Ik kwam er al vrij snel achter dat deze niet voldeed aan mijn detailwensen. Het grote veranderen begon. Onderdelen van een Tamiya Leopard 2A6 gebruikt (dat was toen echt de Leopard 2 standaard), Eduard setje en een Perfect Scale setje (die had toen nog geen NL conversies en ik ben bovendien niet zo erg van Perfect Scale omdat het wat grof resin is). In 2014 het enige dat er was. Zelf met messing plaat en draad ook nodige gemaakt. Toen ik de onderbouw klaar had …. kwam MENG met een prachtige Leopard 2A4 op de markt….soms wordt je ingehaald door de werkelijkheid van de nieuwe dag…De onderzijde was echter al dusdanig gewijzigd en gedetailleerd dat ik besloten heb, nadat ik toch ook de MENG had gekocht, om de koepel van MENG te gebruiken. Die was echt beter dan de Revell koepel. Nadeel was dat de Revell koepel ook de NL features had zoals de antenne ruimtes. Ik heb die dus ingebouwd in de MENG koepel. De rookgranaatbuis platforms van Revell en Legend waren ver beneden peil dus die heb ik in een combinatie van Revell, Legend, Eduard en Evergreen zelf opgebouwd. Ritselkist sterk verbeterd. En toen ….had ik er geen zin meer in. Zeker niet toen hij tijdens een puberoorlog thuis op de grond viel en ik de herstelwerkplaats weer kon openen …..
Ik vond hem laatst terug en heb besloten hem nu toch af te gaan maken/bouwen😉. Hoewel we nu MENG en mooie NL conversies van Perfect Scale hebben leg ik me erbij neer dat ik in detail ben ingehaald de afgelopen jaren. Maar nu laten staan heeft ook geen zin. Ik noem het een tussendoor project…maar als ik dat zeg geloof ik mezelf toch niet en jullie vermoedelijk ook niet. Ik wil gewoon eens een echte tank afbouwen (schilderen komt later 😉).
5FCB4F7B-D4B7-4F12-BEC9-0FFA9A31A40D.jpeg4163F30F-8DCB-41C0-ACFD-E44EB80046AE.jpegBB278703-312A-45AF-B161-D2B732226DBA.jpeg
BA481E82-4BFA-4698-AADB-3853C81A563A.jpeg
Op het achterdek van Revell zijn de antislip vlakken verkeerd en niet zoals de KL ze had. Die heb ik toen allemaal verwijderd. Ze gaan nu vervangen worden door de AFV-Club folie (zie draadje van de M109A2 KL).
B32FB02F-D0CD-4684-82AD-C6D58D808D60.jpegEBFF963E-8CE5-4A0C-85A0-64F6C5F7B391.jpegD56F5409-B823-4ACD-8E37-1874FA8244C8.jpegB02145B5-0E45-4CEF-957B-A331A54779FA.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nu durf ik al helemaal niet meer aan mijn A4 te beginnen.... Wat een details.

Gr Bas
Gewoon doen Bas! Ik verheug me nu al op een fraai geschilderd model!
 
De wederopstanding van een vergeten Leopard 2A4 model ….hoe passend op de eerste Paasdag !
Vandaag flinke slag gemaakt. Wielen er onder. De mooie MENG rupsen er op. De side-skirts van MENG gebruikt (zijn net wat mooier dan die van Revell en zijn gelukkig identiek in omvang). De loop lag deels al klaar en is samengesteld uit wat aftermarket onderdelen (in 2014 waren de strak geprinte 3D lopen nog niet te koop).
Ik denk dat ik het MAG affuit met magazijnhouder ga vervangen. Deze is uit een resin conversie van Legend maar erg slecht gegoten. Ik heb inmiddels al eens een nieuwe gekocht van PSM (3D printed) die een stuk beter lijkt. Gelukkig nog een tweede Paasdag!
B7CF8329-CDF7-4418-A42B-2552E946118C.jpeg9F6D565C-15ED-4845-9408-3DD59732D3F2.jpeg8BE19DB4-1873-4680-A64A-64704BE20D99.jpeg2FC2C544-7AF4-4EAA-856A-F8017FFB74B3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
De anti-slip op het achterdek aangebracht. Ik heb daar destijds enorm op zitten zwoegen om de antislip vlakken weg te schuren, vijlen, schrapen. Revell had namelijk de vlak indeling van de latere Leopard 2 versies toegepast. Heel vreemd omdat ze bij hun vroegere A4 wel de juiste indeling hadden gebruikt. Een enorme klus die vanwege alle meegegoten details nogal nauw kwam. Wat ik ervoor in de plek zou gaan doen wist ik toen nog niet maar mijn recentelijke ervaring met de AFV-Club folie loste dat probleem op.

Eerst in papier alles netjes op maat maken98CEA48C-78FE-4200-B789-90C24552DCB7.jpeg

Die overbrengen op de folie door de omtrek af te tekenen en daarna met scherp mes, liniaal en geodriehoek netjes uitsnijden en op de schone ondergrond aanbrengen, corrigeren en vastduwen.
7239C439-D981-4E55-A261-6084DFC896C8.jpeg

Mooi resultaat en past wat betreft dikte en textuur prima bij de vlakken die wel goed zaten en die ik er destijds niet af had gehaald
636B3EA4-4791-4796-BCF2-578324444C87.jpeg
 
Inmiddels te horen gekregen dat als ik een jaren tachtig/begin jaren negentig Leo2 wil de collimator voorop de loop er af moet omdat die pas in 1994 zijn geplaatst op de A4 tanks. Die komt nog wel eens op een A5 of A6 dus. Twee sprieten er op geplaatst. Vraag die ik nu nog heb is of er begin jaren negentig al velcro tape op de koepel was aangebracht voor het MILES. Ik heb begrepen dat dit in 1992 bij de KL is ingevoerd. Zou mooi zijn want die tape staat wel mooi op deze tank denk ik. 337E77F3-4B6F-4A7E-8DE8-F8C10E09D04D.jpeg
 
Mooi voorbeeld hoe er in een paar jaar ontwikkeling heeft plaatsgevonden:
  • Een Legende FN-MAG upgrade set voor op de Leopard. Duidelijk resin en niet al te strak gegoten….en te klein! Maar het beste wat er zo’n 9 jaar geleden was
  • Een FN-MAG set voor de Leopard uit de A1 CAD serie van PSM zoals die nu op de markt is.
Toch wel een verschil. PSM gebruikt een bijna als glas aandoend spul voor de 3D printer. Keihard en lastig te bewerken. De houder waarmee dit affuit op de ring rond het luik zit heb ik maar van Evergreen gemaakt (en minstens even fijn).
De MAG is van Live-Resin trouwens.
9A99DA0F-FBEC-4D27-AA93-1375AF920DFF.jpeg
 
De bouwfase van de Leopard2A4 NL is gereed. Het wordt een versie van 41 tankbat zo ongeveer 1992/93. MILES is net ingevoerd getuige de stroken met velcro tape rondom de toren. In 1994 werd 41 tankbat opgeheven.
Hij gaat nu piepend en knarsend het MOB complex in, in afwachting van …..EC74E60B-2347-4DCF-8447-D12A4EE15F0D.jpeg
C67B11D5-2E4F-4838-BC0F-FA0C74C5DBEA.jpeg
50336C8A-76E4-4B2B-8864-3B84C94A808D.jpeg785D33CF-FFD1-4E08-8EA4-4B52BB325257.jpeg9E3B63E3-8598-40CA-9D44-8BA21FA33EDC.jpeg
 
Hij gaat nu piepend en knarsend het MOB complex in
Ik waardeer al je detail, gebaseerd op referentie materiaal, enorm.

Maar nu rijd je een scheve schaats: volgens mij staan er geen voertuigen zonder verf in de MOB complexen.

Maar zonder gekheid: zeer tentoonstelling waardig model in de 'naked class'!🇳🇱👍🇳🇱🏆

Groeten, Jan
 
Maar nu rijd je een scheve schaats: volgens mij staan er geen voertuigen zonder verf in de MOB complexen.
In mijn MOB-complex Goes staan alleen kale voertuigen. Klaar voor een verfjasje zodra dat gewenst is (…door mij 😉🙄).
 
Dat heeft voor ons een voordeel: nu kunnen wij het verschil nog zien tussen een echte en je model😏.

Het gaat er toch om dat je er plezier aan hebt. En dat je dat hebt, laat je ons zien. Meer hoeft niet.

Groeten, Jan
 
Wat een prachtig model Walter! Ik krijg nu heel veel zin om mijn eigen Revell 2A4NL ook te restaureren...
Gewoon laten wat het is en een nieuwe op basis van MENG en 3D prints bouwen! Laat mooi de ontwikkeling zien. Geloof me dat een Revell Leopard2A4 NL goed met detail ombouwen (alleen al die antislip vlakken) best veel werk is. Ik ben niet voor niets bij de toren overgestapt op MENG (ook daar zijn de antislipvlakken op achterdek niet goed trouwens).
 
Ook bij deze een paar recente foto’s van een Leopard 2A4 NL die half april bij Havelte in actie kwam als targetobject voor gecombineerde acties van Fenneks en Apaches.
(Bron: FB Landmachtspotters en Bernhardkazerne Amersfoort)IMG_9109.jpegIMG_9108.jpegIMG_9107.jpegIMG_9043.jpegIMG_9039.jpegIMG_9038.jpegIMG_9034.jpegIMG_9033.jpegIMG_9032.jpegIMG_9028.jpeg
 
Er heeft schijnbaar ook een Leopard IV van de rekwisieten meegedaan om als "boef" op te treden. Ik zag foto's daarvan op FB voorbij komen.

gr Bas
 
Het was zelfs geen 1V maar een oorspronkelijke Leopard 1. Zie Leopard 1 KL, een oudje van Italeri voor die foto’s
Het was oorspronkelijk wel een 1V, maar hij is aan de buitenkant 'terug gerestaureerd' naar een 1A1. Het mooie (voor mij dan) is, dat het de 'voorganger' was van 'mijn' tank bij 43 Tankbataljon. Dat was de A23, en deze leopard 1A1 is de A24. Dat komt omdat een peloton in die tijd uit 5 tanks bestond, en de OPC tank de A24 was. Toen ze van 5 naar 4 tanks gingen, werd het de A23.
Daar zijn ook de decals van die bij de Revell Leopard 2A4NL zitten.

Het verhaal met de FJA op de leopard 2A4 (wat Walter schreef) is niet zo duidelijk als ik zelf dacht. Ik had hem geschreven dat ze er vanaf 1994 opgekomen zijn, maar het blijkt dat ze er toch al iets eerder waren. Wil je dus een leopard 2A4 bouwen en beslissen of hij met of zonder gebouwd moet worden, is het raadzaam om te kijken naar het tijdperk en misschien 1 maken adhv voorbeeld foto's. Gebruik je de decals van 43 Tankbataljon, uit de Revell kit, is het in ieder geval zonder FJA. Die tank is in 1990 omgeruild voor 'nieuwe' uit de MOB. Dat geldt trouwens ook voor de tanks van 41 Tankbataljon en 103 Verkenningsbataljon. De hele brigade is toen omgewisseld, en daar zaten nog geen FJA's op.
 
Ik sta versteld van de ongelofelijk mooie ombouw van Walter ! Bewonderingswaardig !!
En eigenlijk ook wel van de kennis over de Leopard binnen deze groep...:+:

Dat doet mij wel afvragen, of er überhaupt een Leopard bestaat, van om het even welk merk of uitvoering, welke correct zo uit de doos kan worden gebouwd ??
 
Dat doet mij wel afvragen, of er überhaupt een Leopard bestaat, van om het even welk merk of uitvoering, welke correct zo uit de doos kan worden gebouwd ??
Niet van een NL uitvoering. Voor de 2A4 is MENG echt een mooie….maar dan heb je geen NL versie. Revell en Hobby Boss hebben NL 2A4 kits maar ik vind ze beneden de maat. Voor de 2A5 en hoger zijn echt prachtige bouwdozen te koop van diverse merken. Maar ook daar alleen van Revell een NL versie met zelfde euvel als de Revell 2A4.
Een goed gedetailleerde NL versie (uit de periode dat KL eigen tanks had) is dus eigenlijk niet als bouwdoos te kopen maar zal als combinatie van bouwdozen en conversiesetjes/scratch gebouwd moeten worden.
 
Hobbyboss heeft een 2A5 2A6 weet echter niet hoe die is qua detail. Wil de nederandse kenmerken combineren met de Meng kit.
 
Hobbyboss heeft een 2A5 2A6 weet echter niet hoe die is qua detail. Wil de nederandse kenmerken combineren met de Meng kit.
Dan zou ik de NL conversie van PSM aanschaffen om op een goede Leopard 2 bouwdoos te gebruiken. Daar heb ik meer vertrouwen in dan HobbyBoss NL onderdelen.
 
Tijdje terug stond hier een artikel over de Leopard 2 A6MA2. Kweetevennie van wie dat kwam, 2 A4-tjes met tekst & toelichting.
Maar beschreven werd de combinatie van Tamiya's Leopard 2 A6 met de conversiekit van Perfect Scale.
Inmiddels heb ik ze allebei liggen en ik heb de indruk dat die samen "onze" huidige leopard 2 goed weergeven.

Altijd het fijnste, om een model te bouwen in de tijd dat ie nog rijdt.
Dan staan de tijdschriften vol met foto's van The Real Thing, en weet je dat het klopt.
Zo bouwde ik mijn Leopard 1-v in 1989, toen ik ze nog links en rechts voorbij zag komen.

IMG_0753.jpg
 
Terug
Bovenaan