herkenning/camo Canadese M10 Achilles in Franeker bevrijding april '45

Peter van Hout

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:6
  3. 1:9
  4. 1:16
  5. 1:35
  6. 1:72
Nu bezig met
een model bouwen.
Hoi allen,

ik ben de M10 Achilles van Takom/Andy's Hobby Headquarters te bouwen, naar aanleiding van een foto die ik vorig jaar vond van dit voertuig wat door onze stad reed tijdens de bevrijding, bij mij om de hoek van de straat.
De Achilles rijdt hier over de Leeuwarderweg, (plek is Leeuwarderweg 18 en verder- ) (link naar Google maps)
de boerderij geheel rechts is ondertussen verdwenen, hier is nu een rotonde. Ik heb al wat tijd gestoken in het zoeken naar herkenningstekens voor deze tankdestroyer/SPG, maar eigenlijk is alleen het nummer 77 zichtbaar links achterop. Dit duidt op een losse artillerie eenheid van de Canadezen, die samen met de Royal Canadian Dragoons Franeker en omgeving bevrijdden. Deze M10 Achilles zou dus van een Canadese anti-tank unit (AoS 77), moeten zijn, opererend binnen 4th Canadian Armoured Division (Calgary sector).
Als iemand meer info over dit voertuig heeft, qua markeringen en camouflage, dan zou ik dat erg op prijs stellen!
Mijn doel is om deze tank misschien op den duur ten toon te stellen in het Historisch Centrum Franeker, een fraaie ruimte onder ons stadhuis.

Hieronder vind je nog meer foto's van tanks die bij ons door de stad reden, waaronder een fraaie Firefly. Ik was benieuwd of hier ook meer info over beschikbaar is, i.v.m. latere projecten 😉

A-04-01-00606-Leeuwarderweg-20222414-Canadezen-Tank-Douwe-Jan-Joustra.webp
Naamloos-1.webp7-©-Eddie-Spoelstra-FranekerActueel.nl_-10.webpA-05-01-00040-Bevrijding-1945.webp

Laatst bewerkt:
Best kans dat er alleen maar 77 en een herkenningsteken op de neus zit, eventueel een brugklasse specificatieplaat, maar best kans dat dat het is. Ik vindt de laatste foto erg intressant, dat is een droge vroege m4, maar met op de schakels van de tracks zitten ook nog wat verbreders, waar ik de naam effe nier van kan bedenken. Zie ook het smalle rotorschild

Ik neem aan dat @Bert Lindeboom hier wel een antwoord op kan geven.

Maar wel een interessant onderwerp. Succes met het project. Gr Bas

Hoi Peter,

Ik ga het verder voor je nakijken. Voertuig is in SCC15, de Britse variant van Olive drab.

Wat betreft markeringen: naast de 77 links, zowel voor als achter aan dezelfde zijde, zal de Canadese divisie aanduiding op de rechterzijde hebben gestaan. Ik meen zelfs her esdoornblad te herkennen. Rechts van het midden stast nog een aanduiding van de artillerie eenheid, ik meen C2 te lezen.

Het registratie nummer, voorafgegaan door een S voor een self propelled gun, heeft er op gestaan. Door vuil, verwering en lichtval is dit niet altijd goed zichtbaar, maar ze werden altijd aangebracht.
Timo noemt de brug classificatie al, op de voorkant in een gele ring of op een gele cirkel.

Laatst bewerkt:
Schiet me nog iets te binnen; qua uniformen, droeg deze tankbemanning ook Britse uniformen? Of was er specifieke Canadese tankkledij?

Laatst bewerkt door een moderator:
Op de foto hebben ze zo te zien de Oversuit, Tank Crew aan, tegenwoordig meestal „pixie suit” genoemd (en tijdens de oorlog ook „zoot suit”). Ik weet niet of die ook in Canada gemaakt werden, en zo ja, of ze verschilden van Britse, maar wat ik wel weet is dat Canadese battle dress over het algemeen groener van kleur was dan Britse.

Verder wil ik nog even m’n standaardriedeltje over de naam van dit voertuig kwijt 🙂 In het Britse leger was wat er op je foto staat een M10, 17-pounder (of variant daarop: 17-pr M10, M.10, enz.). De andere uitvoering, met 3-inch kanon, werd M10, 3-inch genoemd (of wederom varianten daarop). De naam Achilles is door het Ministry of Supply bedacht voor de M10 in het algemeen, niet alleen voor de 17-ponder: de Achilles I en Achilles II hadden het 3-inch kanon, de Achilles IC en IIC de 17-ponder. Het Britse leger weigerde pertinent deze naam te gebruiken, evenals bijvoorbeeld Archer voor de Valentine met 17-ponder — voor de soldaten was het dus in het dagelijks taalgebruik en in rapporten enz. altijd iets als „17-pr M.10” of alleen maar „M10” als het kanon niet belangrijk genoeg gevonden werd om te noemen. Voertuigonderzoekers (en daardoor modelbouwers) zijn decennia later echter de naam Achilles alléén voor de 17-ponder-versie beginnen te gebruiken.

Peter, ik zit nog even in Canadezen in Friesland van Edwin Meinsma te neuzen, en met betrekking tot de aanval op / bevrijding van Harlingen kreeg het bataljon Highland Light Infantry (die rukte op vanuit Leeuwarden, op 16 april 17 inzetbare ''Shermans'' (mogelijke dat de M10 daar ook voor is aangezien) toebedeeld van het A squadron Sherbrooke Fusiliers. Maar mogelijk zit ik er helemaal naast hoor

M10 is van 4th Antitank regiment RCA van 4th canadian Armoured Division .Maple leaf embleem heeft een groene achtergrond .De C2 is de batterymarker , staat voor 2de voerrtuig C battery , een AT regiment had 4 batterijen , 2 getrokken en 2 SP , de battery marker is een blauw vlak met een kwart vlakje rood , rechtsboven is 1ste batterij ,rechtsonder 2de etc met de klok mee.Ik geloof dat hier het rode vlakje linksonder zou moeten staan van de 3de batterij , ziek dit nog wel even uit

Enkele toevoegingen:
Het divisie embleem was een goudgeel esdoornblad op een groen vlak. Het unit sign 77 wit op een rood/blauw vlak
1000036448.webp
is het 5th Anti Tank regiment RCA.
@Bert Lindeboom heeft al uitleg gegeven over de batterij aanduiding en 3e batterij is inderdaad vakje linksonder:
1000036450.webp

M10 is van 4th Antitank regiment RCA van 4th canadian Armoured Division .Maple leaf embleem heeft een groene achtergrond .De C2 is de batterymarker , staat voor 2de voerrtuig C battery , een AT regiment had 4 batterijen , 2 getrokken en 2 SP , de battery marker is een blauw vlak met een kwart vlakje rood , rechtsboven is 1ste batterij ,rechtsonder 2de etc met de klok mee.Ik geloof dat hier het rode vlakje linksonder zou moeten staan van de 3de batterij , ziek dit nog wel even uit
ben benieuwd!

dank allen voor de vele toevoegingen, echt geweldig.

blijven er nog wat onduidelijkheden;
* zouden er nog meer afbeeldingen/foto's zijn van dit regiment?

* is er misschien een afbeelding van een M10 Achilles waar de markeringen over het gehele voertuig zichtbaar zijn?
voorop ook? Zoals in een modelbouwhandleiding?

*registratie nummer, en brugklasse specificatieplaat, een gele cirkel, zwarte letters '30'

1779302032412.webp

Laatst bewerkt:
Jan , 5th Antitank regiment was van 5th Canadian Armoured Division ,maple leaf op Maroon rode Achtergrond .Alle antitankregimenten in Armoured divisions hebben 77 op rood blauw , in een infanterie divisie 46 en Corps 2 op rood blauw , aangezien 4de divisie werd genoemd zou dit 4th AT regt RCA moeten zijn.

Voor zover ik weet was het tenu van de Canadezen gelijk aan die van de britse tankbemanningen.
Battle dress en erover, als het koud was, de winteroverall. Die laatste lijkt qua vorm nog verdomd veel op de kl kleding uit de jaren 90 voor de leo2 bemanning.

Bedenk me net dat de battle dress andere stof had, meer groen ipv bruin.

Peter, ik zit nog even in Canadezen in Friesland van Edwin Meinsma te neuzen, en met betrekking tot de aanval op / bevrijding van Harlingen kreeg het bataljon Highland Light Infantry (die rukte op vanuit Leeuwarden, op 16 april 17 inzetbare ''Shermans'' (mogelijke dat de M10 daar ook voor is aangezien) toebedeeld van het A squadron Sherbrooke Fusiliers. Maar mogelijk zit ik er helemaal naast hoor
ik heb dit boek ook gelezen, maar er was weinig tot niets over dit bataljon te vinden in dat boek. Helaas, ik hoopte daar in te vinden wat ik zocht.

Jan , 5th Antitank regiment was van 5th Canadian Armoured Division ,maple leaf op Maroon rode Achtergrond .Alle antitankregimenten in Armoured divisions hebben 77 op rood blauw , in een infanterie divisie 46 en Corps 2 op rood blauw , aangezien 4de divisie werd genoemd zou dit 4th AT regt RCA moeten zijn.
4th AT regt RCA ben ik ook eerder tegengekomen in mijn zoektocht,
wat zeg jij van deze info @Bert Lindeboom :
When referencing an M10 Achilles with a maple leaf marking, it refers to Royal Canadian Artillery (RCA) units serving in the Netherlands and Northwestern Europe during WWII, such as the 4th Anti-Tank Regiment. [1]
For an accurate historic build or display of this tank destroyer, the standard markings are:
  • Unit Insignia (Right Fender): The Golden Maple Leaf on a Green Square, which was the formation sign for the 4th Canadian (Armoured) Division (if representing the 4th Anti-Tank Regiment).
  • Arm of Service (AoS) Sign (Left Fender): A red and blue horizontal bar (signifying Royal Artillery), with a white bar above it indicating it is under Corps HQ command.
  • Tactical Sign (Front Glacis): A red square for A Squadron, yellow square for B Squadron, or green square for C Squadron, often with a white painted vehicle number (such as 41, 52, or 91).
  • National Markings: British Allied Stars placed on the top of the cab and the hull, or the standard Canadian Maple Leaf roundels

wat zeg jij van deze info @Bert Lindeboom :
Dit is behoorlijk algemeen ,genoemde tac signs zijn niet van toepassing bij antitank en de witte balk waarover gesproken wordt us zoals aangegeven voir Corps eenheden en dan zou het cijfer 2 zijn op rood blauw , 77 geeft aan dat het een regiment is van een armoured division. De tankdestroyers op de foto moeten van 5thArmoured division zijn als dit inderdaad tijdens Coldflake is want die kwamen uit Italie .In Franeker is 4th can armd div geweest , ook 77 voor het AT regt maar andere eenheid

Ik heb geen documentatie van de Canadezen.

Een zoektocht naar de eenheden geeft mij de volgende informatie:
4th Can. Arm. Division is geland in Frankrijk. Deze eenheid is begin 1945 in Duitsland ingezet. Trok veel samen op met de Polen. 5th Anti Tank regiment RAC was onderdeel van deze Pantserdivisie.
5th Can. Arm. Division is ingezet in Italië en begin 1945 naar België vervoerd. Van daaruit hebben ze Oost Nederland bevrijd, waaronder Groningen. De 3e Can. Infantry Division bevrijdde Friesland en heeft mogelijk ondersteuning gehad van het 5e(?). Beiden waren onderdeel van het 1ste Canadese leger.
5th Anti Tank regiment RAC was onderdeel van de 4e Can. Armoured Division.

Wie heeft een en ander hierover zwart op wit staan, want internet is hierover vrij eenduidig?

De RCD (Royal Canadian Dragoons) De verkenningseenheid van de 5th canadian. Was los gekoppeld van de divisie in 1945. Deze zijn inderdaad in Friesland geweest. Maar wel grotendeels oostelijk deel van Friesland. Globaal gezien de huidige A32 en ten oosten er van.

Royal Canadian Dragoons waren het recce regiment van 1st Can.Corps ,dit Corps kwam in maart 45 naar Nederland. RCD kwam wat later , tegen de tijd dat het Noorden werd bevrijd waren van 1st Can Corps de pantser eenheden 5th can armd div en 1st can armd bde overgeplaatst naar 2nd Can Corps , 1st Can inf div bleef op de Veluwe . Royal Canadian Dragoons ,wat eigenlijk het verkenningselement was van het Corps maar tegen deze tijd in de oorlog meestal gekoppeld aan een Armoured Division ,waren gekoppeld inmiddels aan 3rd Can Inf Div en waren zodoende de eerste in Franeker en werd de bevrijding aan hun toegeschreven , de operatie was er 1 van 3rd Can inf Div .In de dagen daarna trokken eenheden van 4th Can Armd Div door Franeker en werd ook deels ingekwartierd , betreffende foto's van Peter zullen dan ook uit deze tijd zijn en niet ten tijde van de bevrijding van Franeker zelf.

Laatst bewerkt:
De RCD (Royal Canadian Dragoons) De verkenningseenheid van de 5th canadian. Was los gekoppeld van de divisie in 1945. Deze zijn inderdaad in Friesland geweest. Maar wel grotendeels oostelijk deel van Friesland. Globaal gezien de huidige A32 en ten oosten er van.
Als het de 5th Canadian was, was de achtergrond van het embleem niet groen, maar donkerrood.
Maar tot welk regiment behoorden de Shermans in Franeker?

Sherbrooke fussiliers van 4th Can Div. Deze ondersteunden 3rd can inf div . 4th Can Amd Div was onderweg naar Willemshaven maar elementen hiervan waren gekoppeld aan andere brigades of divisies .Deze periode kan zeer verwarrend zijn van wat waar zit .Formaties werden opgesplitst naar waar vuurkracht/ondersteuning nodig was

Laatst bewerkt:
Ik ben er inmiddels achter dat ik een denkfout heb gemaakt ,twee eenheden door elkaar halen en je zit op het verkeerde spoor. Sherbroike fusiliers is van 2nd can armd bde , niet van 4th can armd div en 4th AT regt RCA ( en hier treed de verwarring op ) ook niet , deze is van de door Jan van Harn meermalen aangehaalde 5th Can Armd Div Overigens blijft wel overeind dat royal Canadian Dragoons niet meer onder commando van 5th armd div stond ten tijde van de bevrijding van Franeker maar 3rd can inf div .Overigens was het maar 1 sqn van RCD , het regiment zat over een deel van Friesland verspreid

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor deze verduidelijking, Bert.

Dus in het embleem van de Achilles hoort waarschijnlijk de donkerrode achtergrond van de 5th Can. Armoured Division.

Het is vrij onwaarschijnlijk dat deze batterij was geleend van de 4th Can. Armoured Division die toen al een poos in Duitsland zat en uiteindelijk (later) Denemarken.

Als het de 5th Canadian was, was de achtergrond van het embleem niet groen, maar donkerrood.
Maar tot welk regiment behoorden de Shermans in Franeker?
De 5th is inderdaad in Friesland geweest. Zij zijn uit Italië gekomen en in Friesland op de gevoelige plaat vastgelegd waaronder dokken inclusief de mediterrane camo. FB_IMG_1779375123978.webpFB_IMG_1779375140987.webp

Ondertussen door de databanken aan grasduinen of ik een achilles kan vinden inde regio Franeker Leeuwarden harlingen.

Terug
Bovenaan