'Hast Du niemals Schwimmen gelernt?'

Ditmar Tabben

Lid van de TWENOT
Ha collega-bouwers!

Helaas 😉 is het onderwerp van FOC 19 dus toch de Panzer III geworden ondanks mijn enthousiaste opzwepingen om op de Kubelwagen te stemmen... Ik zat me echt al helemaal te verkneukelen dat het de Kubel/Schwimm combo zou kunnen worden, want dan had ik al een mega voorsprong op de concurrentie gehad! 🤣

Maar het binnenpretje heeft niet lang mogen duren, het stemmend publiek was onverbiddelijk... Dus wat doen we dan?? Dan knallen we hem nu maar toch de lucht in!

Dit is project 2 van 2 waar ik hedentendage mee bezig ben. Naast het Praagse opstootje, dan ook deze:

Kubel wordt naar de overkant gevaren door zijn broertje met de zwemvliezen (aka Schwimmwagen)....

Ik gebruik hiervoor de Tamiya kits voor de wagens:

tDlDAl.jpg

Met wat leuke upgrades en PE (niet op de foto). De Kubelwagen bouw ik om naar een radiowagen, de Schwimmwagen krijgt canvas covers en off-the-road banden.

4mv3DB.jpg

Verder deze oude kit van Dragon voor het ponton en de rubberbootjes eronder. De Sturmboot vervalt als opduwer van het vlot, die rol wordt dus voor de Schwimmwagen... (bedankt Arjan 😉)

cwn99G.jpg

Ik wil met dit diorama wederom met giethars gaan werken en dan wel dusdanig veel dat ik best, nou pak m beet, een liter of 2 kan gaan bestellen. Setting wordt een oever met een boom, een geprepareerd stukje weg om het ponton op te rijden en dan de Kubelwagen die naar de (niet zichtbare) overkant wordt gevaren door de Schwimmwagen. Dit alles gade geslagen door wat jofele kameraden die er de schik in hebben door de titel van dit dio; Hast Du niemals Schwimmen gelernt? (Heb je nooit leren zwemmen?) Waarbij de chauffeur van de Kubel er niet echt de humor van inziet...

Een eerste try-out qua plaatsing:

hvQb1X.jpg

slnQCj.jpg

Het styrofoam lijkt nu erg hoog, dat wordt de oever, maar de waterpartij komt vrijwel even hoog te staan. Harsdikte wordt al snel zo'n 5 tot 6 centimeter. Voertuigen en ponton gaan dan automatisch ook de hoogte mee in. Verder komt er op de rivierbodem een allegaartje van rommel, rotzooi en gedumpt materiaal te liggen. Ik hou de hars nu een stuk helderder zodat dit alles deze keer WEL te zien blijft... 🙄

Ik ben gestart met de Kubelwagen, PE monteren, ombouwsetje passend maken en verder wat detailleerwerk aan de hand van fotoboeken:

Ju9xpR.jpg

jV0LBP.jpg

ZQfr2K.jpg

npoAnu.jpg

4vYWxb.jpg

Work is still in progress, ben er nog niet mee klaar...

Tevens ben ik met de eerste figuren begonnen, deze zijn tot nu toe allemaal scratch of grotendeels omgebouwd.

De hoofdrolspeler ZONDER humor:

SM5zPg.jpg

9lAdrZ.jpg

Omgebouwd Dragon figuur met chagrijnig Hornet koppie.

En z'n maatjes MET humor:

P9ibJU.jpg

4VhQph.jpg

Oud Verlinden figuur met Hornet hoofd en gesculpt haar met cap. Dit figuur zal uiteindelijk heerlijk badderend onder de boom zitten met z'n hond, smakelijk lachend het tafereel aanschouwend!

uYxNSV.jpg
NS7FxT.jpg

Aangepast Dragon figuur met Hornet hoofd naar het voorbeeld van de (wellicht voor velen) bekende foto van de peddelende Deutscher auf ein Ölfaß... 😀

Met de Schwimmwagen heb ik een kleine start gemaakt, daar volgen nog foto's van.

We gaan verder en jullie horen van mij!

Com maar op met dat commentaar!

Groeten Ditmar

Ha die Ditmar,

Ik ben zeer benieuwd! Met jouw aandacht voor detail kan dit een heel mooi dio'tje worden.

Ik vroeg bij het zien van de eerste foto's al af wat dat menneke op dat olievat daar deed... Ik ben dus één van de mensen die de foto niet kende.

Zo maar wat losse flodders:

- Ik zou overwegen om het bootje daar weg te laten. Het ligt er niet verkeerd, maar het voegt ook niets toe, behalve dan dat de ruimte daar gevuld is... Bovendien: wanneer het doorzichtige deel inderdaad een doorsnede van zo'n 5 á 6 cm krijgt, dan zal "men" zien dat het slechts één helft van een gezonken bootje is (of is er ook een tweede deel?). Wellicht kan je vervangen door riet en/of waterplanten: ruimte gevuld en "dio-technisch" een grotere uitdaging dan het bootje, maar dan ook een grotere beloning wanneer je het tot een goed einde brengt.

- De satéprikkers zitten daar om het piepschuim vast te houden of stellen ze ook een hekje (met prikkeldraad) voor? In het laatste geval zou ik dat hek schuin zetten: de voor de kijkers linkse prikker laten staan, de rechtse dan daar schuin onder, zo bij de punt in het piepschuim. Dit is visueel sterker dan parallel aan de rand van het diorama. Zit je wel met je groep Duitsers: aan de ene kant van het hek of aan de andere? Aan beide kanten is niet logisch, tenzij er een opening in het hek zit (poortje o.i.d.).

- Ook zou ik de badende figuur weglaten . Hij behoort toe aan een grotere groep (zo midden in de weilanden in je ééntje in bad gaan is ook zoiets...), maar dan nog is het moeilijk duidelijk te maken waarom de beste man nu juist dáár zijn tobbe heeft geparkeerd. Ik zou de groep dan vervangen door een toekijkende koe o.i.d. (zie ook mijn diorama "Another one bites the dust"). Door het hoge "lobbes-gehalte" van een koe krijg je ook een humorvol element in je diorama. Bovendien versterkt het feit dat de koe alleen is de scene met het ponton. Maar een groep zonder badend figuur zou ook goed kunnen.

Zo maar wat hersenspinsels dus, wellicht zit er één bij die je tot nadenken stemt (maar niet te lang want we willen wél een vervolg van dit diorama zien 😉 ...).

Succes!

groeten, Richard.

Een paar leuke voertuigen in een fraaie setting. Zag vorige week nog een foto van die radio Kubel,

$_57.JPG

het lijkt me inderdaad dat de radio antenne aan de rechterkant moet zitten, bij de radio zelf, en niet links zoals PlusModel voor schrijft?

Ik heb de betreffende set van Plusmodel niet maar dat lijkt me nog wel te scratchen!

Ben ook benieuwd naar die foto van Arjan met een duwende Schwimmwagen. Aansluitend op de suggesties van Richard, zou ik het gezonken bootje weglaten (daar zijn ze net overheen gevaren?) en daar een spoor achterlaten van de passerende bootjes en de woelige wateren van de voortstuwing.

Het badkuipje zou ik ook gebruiken voor een ander diorama, hier is alles gericht op 1 setting. De over kan dan wat kleiner, met een over het water hangende boom?

Erich

EricReist zei:
Een paar leuke voertuigen in een fraaie setting. Zag vorige week nog een foto van die radio Kubel,

$_57.JPG

het lijkt me inderdaad dat de radio antenne aan de rechterkant moet zitten, bij de radio zelf, en niet links zoals PlusModel voor schrijft?

Ik heb de betreffende set van Plusmodel niet maar dat lijkt me nog wel te scratchen!

Ben ook benieuwd naar die foto van Arjan met een duwende Schwimmwagen. Aansluitend op de suggesties van Richard, zou ik het gezonken bootje weglaten (daar zijn ze net overheen gevaren?) en daar een spoor achterlaten van de passerende bootjes en de woelige wateren van de voortstuwing.

Het badkuipje zou ik ook gebruiken voor een ander diorama, hier is alles gericht op 1 setting. De over kan dan wat kleiner, met een over het water hangende boom?

Erich

Die foto lijkt me in spiegelbeeld, Eric, de schep zit bij de Kubel en de Schwimmwagen aan de bestuurderskant 😉

Peter van Hout zei:
Die foto lijkt me in spiegelbeeld, Eric, de schep zit bij de Kubel en de Schwimmwagen aan de bestuurderskant 😉

Hmmm... lijkt me niet want de benzine vuldop (?) op het voordek zit goed.
Dat schepje... ach... daar heeft hij vast een berisping voor gehad!

Maar deze foto toont het aan de andere kant, wellicht konden er twee antennes geplaatst worden? Mijn eerdere foto toont aan de nadere zijde ook een houder/staander...

4614991.jpg

Erich

EricReist zei:
Peter van Hout zei:

Hmmm... lijkt me niet want de benzine vuldop (?) op het voordek zit goed.
Dat schepje... ach... daar heeft hij vast een berisping voor gehad!

Hoe dan ook, de antenne zit hier aan de kant van de kist met de radio er op, dat was mijn opmerking 😉

Erich

Inderdaad, de vuldop zit wel goed 😕 ,
dan zou de antenne dus verkeerd zitten,
maar als de schep ook al aan de verkeerde kant zit, dan zijn er dus meerdere configuraties van de Radiokubel mogelijk.
Laten we het daar maar op houden 😀

Zo zo..... wat een antennetje al niet los maakt, heren... 😉

Ik denk inderdaad, Peter en Eric, dat allebei de kanten kunnen. Ik heb mijn bouwwerk in ieder geval van een hele goede walk-around gehaald.

De kant waar ik m heb geplaatst komt toch wel het meest voor hoor, zie alhier:

x2lsTR.jpg

5AUOL0.jpg

JFPzlW.jpg

Ik heb inderdaad ook die geweerhouders aan de beugel zitten, die witte van Evergreen, Eric. Deze foto's laten dat nog niet zien omdat ik dat later heb gemaakt. Daar zal ik eerdaags nog wat foto's van posten.

Richard en Johannes, jullie ook bedankt voor je reactie!
Als antwoord op jouw vragen, Richard, de sateprikkers houden inderdaad even de meerdere lagen foam vast. Er komt wel een hek met prikkeldraad maar dat loopt langs de toerit naar het ponton, dus ook weer mooi de lijn ervan naar het onderwerp duidend. En die koe die jij voorstelt, zal ik die dan een leuk feesthoedje opgeven om nog wat extra humor erin te gooien? 😀 Ik zal eens kijken wat ik aan Klara's en Berta's heb liggen, misschien is het nog niet eens zo'n gek idee... Maar buiten dat weet je toch vaak niet hoe bepaalde situaties, ook in oorlogstijd, ontstaan, he? Als ik soms foto's voorbij zie komen van gekke taferelen dan zit ik me vaak genoeg achter de oren te krabben, zo van; 'hoe is het mogelijk...' Die tobbe vond ik op zich wel geinig zo, gewoon voor de fun! Maar ik ga zeker met een koei aan de slag, goed idee! Leuk maar leidt inderdaad niet teveel de aandacht af.

Tot later mensen!

Ditmar

Gaaf dio idee Ditmar !! en al lekker op weg ook
super_zps0681fd38.gif

Ik zou het erg op prijs stellen als je van het werken met dat "water" een stapvoorstap zou maken.
Moet je wel zin in hebben uiteraard, maar ik vraag 't toch maar...wil namelijk graag Diploma B halen 😉

nasse Grüße 😀

bathing_zpsbljuhwfo.jpg

Briljant Ditmar en ik zou dat halve bootje laten liggen in het water en die dude op het vat ook zeker doen. Die 2 badkuip gasten zou ik de keus, wel of niet toevoegen, op later moment doen. ff zien hoe het alles verloopt qua ruimte en verder invulling van je setting.

Gr.JW

Terug
Bovenaan